obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Online Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » Livebox (= Sagem f@st 3203, wordt uitgefaseerd) » Livebox meer apparaten aansluiten
Waarvoor en hoe gebruik je een switch, router of een access point achter dit modem? Hoe krijg ik mijn NAS, netwerkprinter, enz. in mijn netwerk? Hoe deel ik mijn web-, smtp-, ftp-, enz. server met anderen op het internet? Hoe kan ik online spellen spelen op mijn xbox, ps3, wii, psp, enz.? Hoe sluit ik mijn iphone, ip-tv, ip-telefoon, ata, enz. aan op deze router en moet ik dan nog speciale dingen instellen?
 Onderwerp afdrukken
[help] Linksys wrt54g internet problemen!
Wanabo
Namens Johannes.

Quote

Ik weet niet hoe ik een bericht op het forum moet zetten du dan maar zo...

Goedenmorgen,

Ik heb onlangs een Linksys router gekocht (wrt54g). En sindsdien alleen maar problemen.

Ik heb al jullie faqs doorgenomen en geprobeert. Ellende is alleen maar erger geworden.

Mijn laatste actie was deze post:

Linksys (en andere) routers achter Livebox (WAN methode)
Zoals jullie konden lezen zijn er twee methodes om een router achter de Linksys te hangen, je kunt hem als een soort switch gebruiken, en als echte router, waarbij de Livebox in een soortement van bridgemode komt. Deze laatste methode ga ik hier beschrijven (geldt alleen voor routers, niet voor modem/routers!):
===============

Er zijn 2 dingen heel belangrijk en dat is dat je DHCP range van de Livebox en die van de Linksys verschillen van elkaar. Dus niet beiden in de 192.168.1.x range als het even kan. Er zijn namelijk veel routers die dat niet aan kunnen.

Het beste kun je eerst de Linksys zonder Livebox koppelen aan je pc.
Dan configureer je hem als volgt voor zover mogelijk beginnend met de LAN instellingen omdat sommige routers de 192.168.1.x range al gebruiken op lan en als je dan de WAN gaat wijzigen krijg je een foutmelding.
Je gaat dus als volgt te werk:

LAN instellingen:
Bij de Engelstalige Linksys heet dit "Router IP" kan heten en bevindt zich onder "Network Setup".
Lokaal ip adres 192.168.2.1
DHCP range: maakt niet uit als het maar ergens in de 192.168.2.1 range liggen.
LET OP! In de meeste gevallen kan men zelf niet het netwerk van de DHCP wijzigen, dus men kan bij de dhcp niet 192.168.1.x wijzigen naar 192.168.2.x echter als men het LAN ip van de router wijzigt naar bijv. 192.168.2.x zal het dhcp netwerk adres automatisch mee wijzigen.
De clients (pc's) moeten dan in feite ook als DNS en Gateway automatisch het ip adres 192.168.2.1 krijgen.
Vergeet niet alle instellingen op te slaan!

Als het goed is neemt (bij draadloze routers) wireless die instellingen ook over zodat je aan het draadloze deel in de router geen wijzigingen hoeft aan te brengen.

WAN instellingen
In de Engelstalige Linksys staat dit onder "Communication Setup" staan en heet "Internet Connection".
Kies voor Statisch c.q. vast c.q. static ip adres.
Linksys WAN ip adres (Internet ip) 192.168.1.10
Subnetmasker: 255.255.255.0
DNS (naamserver): 192.168.1.1
Gateway: 192.168.1.1
Om dit te verkrijgen kan het zijn dat je in jouw router eerst een provider moet kiezen. Kies daarvoor de optie "vast" of "statisch" ip adres.

LET OP!
Na het opslaan van de wijzigingen in de Linksys (of jouw merk router) kan het zijn dat je pc geen verbinding meer kan maken met je Linksys configuratie-menu omdat deze nu op de 192.168.2.x netwerk range zit, dat is normaal.
Maar dat is dan eenvoudig op te lossen door je pc te herstarten of een command prompt openen en daarin het commando ipconfig /renew te geven zodat je verder kunt. Je pc krijgt dan een nieuw ip in de 192.168.2.x range en je Linksys is weer bereikbaar.

Als je de router weer bereiken kunt, sluit dan de Livebox weer aan. Je sluit de ene kant van de kabel aan op een van de poorten van de Livebox, en aan de kant van je router duw je deze in de WAN poort.

Livebox Instellingen
Als de Livebox is aangesloten, type je in je browser het ip adres 192.168.1.1 om in het configuratiescherm van je Livebox te komen.

Oke, nu de Livebox instellingen.
De stappen om dhcp en firewall uit te schakelen zijn niet perse noodzakelijk, maar worden toch geadviseerd om eventuele problemen te voorkomen bij resets ofzo.

Schakel DHCP op de Livebox UIT. Ga hiervoor naar "lan setup & dhcp" en klik op "stoppen".

Schakel eventueel de gewone Firewall op de Livebox ook uit want die heb je ook niet meer nodig.
1.) Ga hiervoor naar het geavanceerde gedeelte (rechts op het tabblad geavanceerd klikken).
2.) Dan naar Firewall-Policies
3.) Klik op Firewall deactiveren.
De firewall kan later eventueel weer automatisch geactiveerd worden als je weer eens kijkt, bijv. na een herstart, maar in principe zou dat geen probleem moeten zijn.

Klik nu weer rechts op het tabblad "standaard"
Ga dan naar Firewall (gewoon in standaard mode) en klik op "toevoegen".
Vul het volgende in:
Naam: willekeurige naam bijv. tcppoorten
Toegang geactiveerd: JA
Protocol: TCP
Van poort: 1
Tot poort: 65535
Lokaal IP adres: 192.168.1.10

Zoals je ziet geef ik het lokale ip adres 192.168.1.10 dat is hetzelfde ip adres als we aan de WAN poort van de Linksys gegeven hebben.

Sla deze instellingen op. Doe daarna nog een keer toevoegen, je vult voor de rest exact hetzelfde in, alleen maak je van protocol nu UDP.

Sla dit weer op en dan ben je klaar.

Aanvullende informatie
Mocht je dit alles gedaan hebben en het nog niet werken, controleer dan onderstaande gegevens mocht je die optie in jouw type Linksys of router hebben kun je dit eventueel proberen:
Router config en dan advanced mode
Operating Mode: op router zetten (als deze op gateway staat)
Router rip: op LAN&wireless zetten (kan standaard op disabled staan)
Interface: op lan&wireless zetten (kan standaard op WAN/internet staan).
Het kan zijn dat deze wijzigingen niet nodig zijn, probeer dus eerst of het met de eerste instellingswijziging lukt en ga pas verder met de anderen als het daarmee niet lukt. Normaliter hoeft men in advanced mode niets te wijzigen.
Het zou wel kunnen zijn dat een extra save of herstarten van de router (en evt. Livebox) ook tot het gewenste resultaat kan leiden zonder aparte wijzigingen.

Nu kun je altijd in je Livebox configuratie komen, alhoewel je deze normaliter niet meer nodig hebt.

Verder kun je alles via je router afhandelen, bijvoorbeeld een port-forward, maak je nu in de router.
Voordeel hiervan is dat je via 1 apparaat (de router) alles kunt, en deze meer mogelijkheden heeft als de Livebox, zo hebben veel routers uPnP ondersteuning en da's handig voor veel programma's.

Als je deze handleiding precies volgt moet het zonder problemen lukken. Eventuele vragen kun je dan altijd nog in het forum stellen.

---------------------------------

En nu kom ik nog steeds niet op het internet. Mijn laptop is aangesloten op de router, de router op de livebox. De computer verzend informatie maar ontvangt niets.

Ik krijg ook nog een icoontje linksonder met een uitroepteken dat er geen of beperkte verbindingsmogelijkheden zijn???

Heb de livebox al trachten te resetten, helpt niets.

ALs ik via 192.168.1.1 tracht in te loggen op de livebox dan vraagt hij ineens een wachtwoord en id???? admin/admin werkt niet.

Oh ja ik heb windows xp en een dell laptop.

Kan jij/jullie mij helpen? In de faqs kon ik niets meer vinden...

Groet Johannes


@Johannes, vanaf nu Post Reply of 'snelantwoord' gebruiken! Wink
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
Richard

Quote

ALs ik via 192.168.1.1 tracht in te loggen op de livebox dan vraagt hij ineens een wachtwoord en id???? admin/admin werkt niet.

Ik zie dat je m'n handleiding gevolgt hebt, maar volgens mij is er iets mis gegaan want als je dit te zien krijgt, zit je mijns inziens niet op de Livebox want die vraagt niet om een wachtwoord en ID.

Ik heb het idee dat het ip adres van de Linksys niet omgezet is c.q. dat die setting niet bewaard is gebleven.

Zit je met de kabel met de laptop aangesloten?
Zoja doe het volgende eens:
1.) Trek de kabel uit de Livebox
2.) Type nog eens in je browser 192.168.1.1 en kijk of je weer dat wachtwoord en ID vraag krijgt.

Zoja, dan is het stukje bij "LAN instellingen" niet gelukt. Laat de kabel los en maak dan eerst die lan instellingen in orde.

Zonee probeer dat dit eens:
start->uitvoeren-> type daarin CMD en klik op OK.
In het venster type je het volgende commando:
ipconfig /all

Welke ipadressen zie je daar?
Greetings, Richard.
 
Johannesweer
Hoi Richard,

Dank voor je reactie.

Helaas heb ik je eerste tip al meerdere malen geprobeerd.

ALs ik de livebox rechtstreeks met een kabel op de laptop aansluit krijg ik geen verbinding met 192.168.1.1

als ik de router er tussen zet dan krijg ik dus het wachtwoord verhaal.

Oplossing 2 ga ik vanavond weer proberen (dan ben ik weer thuis)... als het lukt zet ik het vanavond op het forum, anders zal ik morgen meer vertellen.

Groet Johannes.
 
Johannesweer
Hoi allen,

Heb zojuist met succes mijn livebox gereset... eerst power eraf en dan 40 sec. reset ingedrukt houden. Nu werkt mijn internet weer, maar zonder router...

ik denk dat ik de router ga inruilen voor een switch. Over switches hoor ik geen problemen.

In ieder geval hierbij mijn ipconfig, via cmd:

Ethernet LAN verbinding

Verbindingsspec. DNS achtervoegsel:
IP-adres: 192.168.2.101
Subnetmasker: 255.255.255.0
Ip-adres: fe80: :214:22ff :fecf:cf11%4
Standaard gateway: 198.162.2.1

Ethernetadapter Draadloze netwerkverbinding:

Status van medium: medum ontkoppeld

Tunneladapter teredo tunneling Pseudo interface:

Verbindingsspec. DNS achtervoegsel:
IP-adres: fe80: :ffff: ffff:ffffd%5
Standaardgateway:

Tunnel-adapter automatic tunneling pseudo-interface:
Verbindingspec. Dns-achtervoegsel:
IP-adres: fe80: :5efe:192.168.2.101%2
Standaardgateway:

------------------------------------------

Hebben jullie hier iets aan? Waarschijnlijk heb ik een fout gemaakt bij het aansluiten/invoeren.

Hoor graag jullie mening.

Groet Johannes
 
Richard
Nou, dit lijkt me in elk geval al niet te kloppen:

Quote

Verbindingsspec. DNS achtervoegsel:
IP-adres: fe80: :ffff: ffff:ffffd%5
Standaardgateway:


Verder zie ik een tunneling adapter staan, waarvan ik me afvraag waar deze vandaan komt of dat er ergens tunneling is geactiveerd.

Gebruik je windows Vista ofzo? Het lijkt er namelijk op dat ipv4 en ipv6 adressen een beetje door elkaar gehusselt zijn. Dit heb ik namelijk op deze manier nog nooit gezien.
Kan zijn dat Vista hier anders mee omgaat, hoor wel meer lastige verhalen over Vista en netwerken.

Een switch is inderdaad wel gemakkelijker in het gebruik als je geen draadloos nodig hebt.

Greetings, Richard.
 
mesa57
Dit is inderdaad windows vista.
 
Johannesweer
Hoi Richard,

Heb geen Vista, maar XP...

Ik dacht zelf ook al dat het ip niet klopte. Ik denk dat ik jouw aanwijzigen verkeerd heb ingevoerd of zoiets.

In ieder geval doet mijn internet het nu weer. Ik viel overigens bijna van mijn stoel van verbazing.

Ik heb ten einde raad maar het volgende geprobeerd (voor de volgende met problemen):

1. Livebox hard resetten, dus power ervanaf power er op en rst ongeveer 60 sec ingedrukt houden.

2. router hard resetten, idem als bij livebox.

3. kabels uit de router en pc.

4. livebox netwerkkabel direct aansluiten op pc en livebox rode of gele poort. Internet werkte weer, als vanouds zonder router dus.

5. netwerkkabel uit de livebox gehaald, andere eind in de pc laten zitten. Kabel (deel uit livbox) in poort 1 (van de 4 gewone poorten) op de router gestoken. (dus niet de internet poort)

6. 192.168.1.1 ingetypt in de internetbrowser.

7. linksys pagina kon pas worden geopend na invullen van gebruikersnaam admin ww: admin

8. op de eerste de beste pagina van de linksys router instellingen

de tweede ip veranderd van 192.168.1.1 in 192.168.1.3 en dhcp op disable. verder niets gedaan. opslaan.

9. een nieuwe netwerkkabel in poort 2 van de router (dus de gewone poort geen internet poort).

het andere eind in de livebox netwerkingang geel of rood.

10 internet openen. En hij deed het.

11. draadloos deed het ook meteen nadat ik op de pc bij configuartiescherm, netwerkinstellingen, draadloze verbindingen alles op automatisch had gezet.

12. vervolgens in linksys 192.168.1.3 de wireless pagina geopend en tweede blad (weet de naam niet meer) ingesteld op wep, ww verzinnen en invullen daarna verschijnen 4codes

13. bij netwerkinstellingen op pc instellingen op open en wep, de wep code 1 van de linksys routerpagina geplakt in het veld wachtwoord en nog een keer bevestigd.

14 alles opnieuw opgestart en hij doet het. Zowel draadloos als met kabel...

Ik hoop dat mijn uitleg te volgen is voor andere internet noobies, zoals ik.

In iedergeval bedankt richard voor je hulp.

Groet Johannes
 
Richard
Ja die uitleg is wel te volgen. Wat je nu gedaan hebt is in feite de Linksys als switch in gebruik genomen, dat is ook een mogelijkheid maar geeft vaker problemen met het draadloze deel.
Omdat die geen gegevens krijgt weet die niet waar naar toe met het hele gebeuren.
Doch aangezien de rest in de Linksys wel goed is ingesteld is het wellicht zo dat het bij jou daarom geen problemen gaf.

We hebben ook een FAQ staan met een router gebruiken als switch.

Scheelt je in elk geval alweer de aanschaf van een switch.
En jij uiteraard bedankt voor de uitleg hoe je het gedaan hebt.

Greetings, Richard.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; '[help] Linksys wrt54g internet problemen!', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Zomer Gekte actie - €70 Cashback op Internet en TV + Alles-in-één! Algemeen : 1 16 aug 2021
ZyXel en Wifi zonder internet verb. WiFi : 3 15 nov 2020
Problemen met GeForce Now (Cloud gaming) Helpdesk : 4 19 sep 2020
Online maximaal internet pakket Snelheid : 2 18 mrt 2020
Overgestapt maar geen internet Algemeen : 2 05 jan 2020
Advertentie