obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Online Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » Livebox (= Sagem f@st 3203, wordt uitgefaseerd) » Livebox configuratie en problemen
Wat is er mogelijk met het modem en hoe doe je het? Hoe kom je in het configuratiescherm? Heeft deze router wireless? Waar vind je wat in de schermen? Kun je nog extra dingen instellen, bijv. via telnet? Zijn er problemen bekend met dit modem? en hoe los je ze op?
 Onderwerp afdrukken
Poort 4720 en splitter vragen
peter-t
[quote:]
Nu lijkt het erop dat de Livebox als een soort PSTN proxy werkt; dat wil zeggen dat de kiestoon door de Livebox wordt gegenereerd, vervolgens de DTMF tooncodes door de Livebox worden ontvangen waarna de Livebox de PSTN poort open zet en die tooncodes aan de KPN telefoonaansluiting doorgeeft.
Waarom dat nodig zou zijn is me een compleet raadsel omdat het volgens mij alleen maar nadelen zou hebben indien het inderdaad werkt zoals hierboven beschreven.
[/quote]

Hier lijkt het inderdaad het meeste op! Al heb ik geen idee wat een
PSTNProxy is, dit is ongeveer exact hoe de livebox bij mij reageert.
Als ik het goed begrijp is mijn livebox dus eigenlijk inderdaad een
"slechte" splitter zoals ik eerst dacht, met slecht bedoel ik hier "anders" dan mijn oude splitterSmile

Nogmaals dank voor alle antwoorden,

Peter
 
rrozema

Quote

peter-t schreef:
Hallo Optimist,

Misschien heb ik het toch niet helemaal goed uitgelegd: deze vertra-
gingen vinden enkel plaats wanneer mijn telefoon direct in de liveox
zit en dus niet bij de "parallel" opstelling, dan werkt het goed.
Verder bedoelde ik niet dat de kiestoon lang op zich laat wachten maar juist de wachttijd tot de echte verbinding met de andere telefoon (nadat ik het telefoonnummer ingetoetst heb) is langer geworden.
Met de telefoon direct in de liveox krijg ik gewoon direct een kiestoon, nummer kiezen en pas dan komt die wachttijd, het lijkt alsof de livebox het nummer eerst zelf ontvangt en vervolgens later pas echt
het nummer doorgeeft? (ik heb niet zoveel verstand van telecom-remen..)

Nogmaals veel dank,

Pater
Dus: telef


Het gedrag dat jij beschrijft, past precies bij een telefonie schakelaar (weet even geen correcte term er voor). De livebox 'luistert' eerst zelf naar het nummer dat jouw telefoon stuurt, dan gaat hij kijken of hij het gehoorde nummer kan vinden z'n dialplan, zodat hij het nummer door de betreffende dienst kan laten verbinden. Omdat het telefoonnummer uit een aantal toontjes achterelkaar bestaat en de livebox niet precies weet hoeveel toontjes er gaan komen, wacht hij na elk toontje enkele seconden om te horen of er nog meer komt. Hij weet niet hoeveel cijfers er komen omdat het dialplan in de livebox hier geen voorziening voor heeft. Die wachttijd is de extra tijd waar jij je aan stoort.

Als we de livebox kunnen wijsmaken dat hij niet hoeft te wachten op het volgende cijfer, dan kun jij weer snel bellen.

edit: pstn-proxy, zoals optimist schrijft, is het woord dat ik zocht. De reden dat orange dit zo doet is waarschijnlijk gemakzucht. Als je het op deze manier doet, hoef je het telefonie circuit in de livebox niet te laten omschakelen.
Gewijzigd door rrozema op 22 april 2007, 12:54
 
peter-t

Quote


Als je daar zin in hebt kun je eens met telnet connecten met je livebox ("telnet 192.168.1.1", root, 1234). En dan daar:
pstnclass list


Bedankt voor uw hulp rrozema!

Kennelijk heb ik de telnettoegangs reeds zelf verpest.. ik kan daar niet op inloggen als "root" niet met het "admin" wachtwoord en niet met 1234.. kan het zijn (ik kan het me niet meer helemaal herinneren) dat je die root-account ergens kan wissen? ik krijg nu steeds "you are not allowed to login for xx-seconds" ik zit nu op 360 seconden dus ik zal even moeten wachten..
Nogmaals dank!

Pater
 
rrozema
Als je het niet zelf hebt aangepast, dan is het password 1234. Maar de interface is wat vreemd. Blijf gewoon op drukken totdat je "user:" ziet staan. Als er eerst "password:" staat, gewoon doorgaan met op drukken...
 
peter-t
HahSmile gelukt.. ik moest de eerst de livebox hard-resetten, heb ik elders op dit forum gevonden, nu werkt telnet weer:

[root @ home]$ pstnclass
[root @ pstnclass]$ list

********** LOCAL AREA CODE **********
Local area code : " "
********** PREFIX TABLE **********
0 : - Prefix : "08008048" - Nb digit to del : 0 - Digit to add : " " -
Length : 8 - Line Out : voip
1 : - Prefix : "09000156" - Nb digit to del : 0 - Digit to add : " " -
Length : 8 - Line Out : voip
2 : - Prefix : "09009515" - Nb digit to del : 0 - Digit to add : " " -
Length : 8 - Line Out : voip
3 : - Prefix : " 1488" - Nb digit to del : 0 - Digit to add : " " -
Length : 4 - Line Out : pstn_o
4 : - Prefix : " 1331" - Nb digit to del : 4 - Digit to add : " " -
Length : 0 - Line Out : pstn_o
5 : - Prefix : " *33*" - Nb digit to del : 4 - Digit to add : " " -
Length : 0 - Line Out : pstn_o
6 : - Prefix : " 1233" - Nb digit to del : 0 - Digit to add : " " -
Length : 4 - Line Out : voip
7 : - Prefix : " 112" - Nb digit to del : 0 - Digit to add : " " -
Length : 3 - Line Out : voip
8 : - Prefix : " 118" - Nb digit to del : 0 - Digit to add : " " -
Length : 3 - Line Out : voip
9 : - Prefix : " 01" - Nb digit to del : 0 - Digit to add : " " -
Length : 10 - Line Out : voip
10 : - Prefix : " 02" - Nb digit to del : 0 - Digit to add : " " -
Length : 10 - Line Out : voip
11 : - Prefix : " 03" - Nb digit to del : 0 - Digit to add : " " -
Length : 10 - Line Out : voip
12 : - Prefix : " 04" - Nb digit to del : 0 - Digit to add : " " -
Length : 10 - Line Out : voip
13 : - Prefix : " 05" - Nb digit to del : 0 - Digit to add : " " -
Length : 10 - Line Out : voip
14 : - Prefix : " 06" - Nb digit to del : 0 - Digit to add : " " -
Length : 10 - Line Out : voip
15 : - Prefix : " 07" - Nb digit to del : 0 - Digit to add : " " -
Length : 10 - Line Out : voip
16 : - Prefix : " 2" - Nb digit to del : 0 - Digit to add : " " -
Length : 10 - Line Out : voip
17 : - Prefix : " 3" - Nb digit to del : 0 - Digit to add : " " -
Length : 10 - Line Out : voip
18 : - Prefix : " 4" - Nb digit to del : 0 - Digit to add : " " -
Length : 10 - Line Out : voip
19 : - Prefix : " 5" - Nb digit to del : 0 - Digit to add : " " -
Length : 10 - Line Out : voip
20 : - Prefix : " 6" - Nb digit to del : 0 - Digit to add : " " -
Length : 10 - Line Out : voip
21 : - Prefix : " 7" - Nb digit to del : 0 - Digit to add : " " -
Length : 10 - Line Out : voip
22 : - Prefix : " 8" - Nb digit to del : 0 - Digit to add : " " -
Length : 10 - Line Out : voip
23 : - Prefix : " 9" - Nb digit to del : 0 - Digit to add : " " -
Length : 10 - Line Out : voip
********** DEFAULT PREFIX TABLE **********
: -- - Prefix : "------" - Nb digit to del : 0 - Digit to add : " " - Leng
th : 0 - Line Out : voip
[root @ pstnclass]$

Mooi taaltje! lijkt een beetje chinees maar dan met onze letters :-))

Ik hoop dat je er wijs uit wordt (ik niet in ieder geval) en mij weer aan
een normale telefoonlijn kan helpen: echt heel erg bedankt voor de hulp!

Peter
 
Optimist
Bizar nummerplan!

Alles wordt gerouteerd naar 'voip' behalve nummers waar Orange kennelijk geen belang bij heeft (de 08XX- en 09XX nummers met uitzondering van de eigen nummers in die ranges). Ook de bijzondere nummers beginnende met een 1 laat men liever aan een ander over, met uitzondering van 112, 118 (bestaat niet meer!), en 1888 (algemeen nummer politie, inmiddels niet meer in gebruik).

Overigens is het opvallend dat nummers die niet voldoen aan het nummerplan toch ook gerouteerd worden naar 'voip'. Ik vermoed dat dit een soort standaard configuratie is...?

Het nummerplan ziet er wel heel eenvoudig uit! Als dit het enige is, dan kan ik me voorstellen dat het aankiezen langer duurt, want het aantal cijfers per type telefoonnummer staat nergens gespecificeerd (?) waardoor de Livebox waarschijnlijk wacht op een voorgedefinieerde time-out en er dan vanuit gaat dat het complete nummer ingetoetst is (?). Vervolgens zal het dan óf met H.323 of door middel van DTMF via de KPN PSTN dienst het nummer aankiezen. Dat zou de vertraging goed kunnen verklaren.

Ook het effect dat je even moet wachten voordat je opnieuw kunt bellen kan verklaard worden. Als de andere kant van de spraakverbinding ophangt, dan zal het een paar seconden duren voordat de Livebox de bijbehorende toontjes kan interpreteren en vervolgens het PSTN ook echt ophangt. Pas daarna hangt het de eigen PSTN poort op.

Eigenlijk is deze configuratie niet acceptabel. Je zou verwachten dat als je geen Orange telefonie hebt, de op de Livebox aangesloten telefoon rechtstreeks aan het PSTN hangt (zoals bij een splitter). Overigens kán de Livebox dat wel, als hij maar uit staat. Erg vreemd allemaal.

Optimist
Gewijzigd door Optimist op 22 april 2007, 14:02
 
peter-t
Dankjewel Optimist!

Jouw laatste bericht was erg verhelderend voor mij: orange levert mij dus een onnaceptabel ingesteld apparaat dat er voor zorgt dat mijn kpn verbinding niet meer via een passive-splitter loopt maar nu via een pstn-proxy die mijn ingetypte nummer eerst moet "vertalen" voor er verbinding wordt gemaakt... Deze pstn proxy wordt omzeild als ik de livebox uit zet, dan werkt het als een passieve splitter.

Grappig.. Dus doordat ik een orange ADSL abbonee ben kan KPN mij dus geen "normale en goedwerkende" telefoonlijn bieden als ik alles zo aansluit zoals mij wordt verteld door Orange.. (?)

Is er inderdaad iets aan te doen? kan ik die tabel aanpassen zodat ik weer normale reactietijden heb bij mijn telefoon of kan ik beter zelf een router aanschaffen die met orange verbinding maakt?
Of zal ik gewoon het snelheidsverlies voor lief nemen en gewoon mijn
oude splitter parralel erbij blijven gebruiken, het verlies in snelheid met ADSL vind ik niet rampzalig (wel jammer).

Zou het ook maar iets maar helpen als ik dit hele verhaal aan KPN voorleg?

Weer veel dank!

Peter
 
Optimist

Quote

peter-t schreef:
Is er inderdaad iets aan te doen? kan ik die tabel aanpassen zodat ik weer normale reactietijden heb bij mijn telefoon of kan ik beter zelf een router aanschaffen die met orange verbinding maakt?

Ik denk dat je eerst eens contact zou moeten opnemen met Orange om jouw ervaringen door te spreken. Wellicht dat Orange er iets aan kan doen...?

Indien dat geen resultaat oplevert, dan kan ik je in elk geval bevestigen dat een ander modem, mits je het hardware adres van de Livebox kan clonen, prima werkt. Ik gebruik een Speedtouch modem met een losse splitter en dat gaat prima.

Quote

Zou het ook maar iets maar helpen als ik dit hele verhaal aan KPN voorleg?

Hmmm... misschien. Het is in elk geval vreemd dat de Livebox mogelijk een negatieve invloed heeft op KPN dienstverlening. Daar zie ik dan ook het belang van KPN.

Optimist
 
peter-t
ok dan!
Kijk, toch weer een hoop geleerd in twee dagen, dankzij jullie!

Optimist, rrozema en alle anderen hartelijk dank voor de uitgebreide
uitleg bij elk bericht, ik denk dat ik het allemaal zelfs begrepen heb..
Smile
Ik denk nu de weg te gaan lopen met een andere router, dan kan ik fijn alles zelf instellen en werkt het allemaal weer zoals ik voorheen had met Wanadoo. Daar had ik jaren geen klachten over.
Ik heb op dit forum reeds gevonden waar beschreven staat hoe en met welke routers ik aan de slag kan: prima info.

Ik had het misschien nog wel leuk gevonden om de pstn tabel te gaan veranderen via telnet als iemand mij dat uitgelegd zou hebben en als dat uberhaupt mogelijk is, maar een andere router klinkt mij als een betere oplossing, ook omdat ik het prettig vind om mijn eigen firewall policies te kunnen wissen zonder dat ze terugkomen..

Met orange bel ik NOOIT meer, daar krijg ik duivels van in mijn hoofd, stresskippen op mijn schouder en onder het wachten op de helpdesk zit ik altijd om te rekenen hoeveel biertjes dit wachten al gekost heeft.. Dus helaas, uit zelfbescherming ga ik dit probleem niet bij Orange voorleggen.

Waarschijnlijk is de wijze van de KPN lijn "overnemen" door Orange zodat ik vertragingen ondervind toch wel weer net aan op het randje van wat wel of niet mag dus ik denk niet dat er iets te winnen valt voor mij.
Ik win zeker meer door een andere router te kopen :-)

Ik zal het wel bij KPN melden (inclusief de technische uitleg van dit forum als niemand het erg vind om door mij telefonisch ge-quote te worden bij de KPN (zonder naam uiteraard).

Nogmaals iedereen bedankt, ik hoop hier in de toekomst iemand op dezelfde te kunnen helpen: zeer gewaardeerd!

Peter
 
rrozema
hmm, ik heb het geprobeerd, ik heb m'n dial table helemaal leeg gemaakt met "clear all" en "clear default". Daarna een default aangemaakt met als output onlypstn. Maar het leverde helaas geen snelheidsverbetering op. Sorry.

[root @ pstnclass]$ set
USAGE : set -d delete number (0 to 6),
-a add digits (6 digits max)>
-l nb length (0 to 16)>
-out
[root @ pstnclass]$ set default -o -out onlypstn

Verder dacht ik dat ik een commando had waarmee je het relay zelf kunt omzetten, maar dat kan ik niet meer vinden...

Sorry, maar ik kan je niet helpen.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Poort 4720 en splitter vragen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Poort niet meer open te zetten Zyxel configuratie en problemen : 2 19 dec 2018
Poort 53 UDP geblokkeerd? Storing : 2 05 aug 2017
poort openen Huawei meer apparaten aansluiten : 8 08 dec 2016
Het grote Huawei poort openen topic Huawei configuratie en problemen : 370 07 sep 2016
utorrent poort instellen op zyxel vmg8324-b10a Zyxel configuratie en problemen : 7 18 feb 2016
Advertentie