obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Hier kun je zaken kwijt over de Livebox en telefonie. Bijvoorbeeld een eigen thuiscentrale, een alarmcentrale.
 Onderwerp afdrukken
Ata achter de livebox (voipbuster)
juanradio
Ik heb Orange adsl family met de livebox.

Ik wil graag ervaringen horen van mensen met een sip-ATA kastje achter de livebox. Ik heb gehoord dat de Linksys SPA-3000 problemen geeft.

Iemand ervaring met de E-Tech VPAD02 ?

of met de Tiptel CyberBox 22SIP ?

Beiden te zien op: http://www.voipbuster.com/nl/hardware...#sip%20ata

En is het mogelijk met een analoge telefooncentrale?
 
rrozema
Een ATA werkt prima samen met een analoge centrale. Zet de ATA tussen je centrale en de livebox en al je uitgaande gesprekken kun je zo instellen dat ze altijd via de goedkoopste verbinding gaan, voip of orange telefonie. Als je geen Telefonie hebt, dan bel je op deze manier via kpn (officieel aangeduid met 'pstn'). Inkomende gesprekken van zowel voip, orange telefonie alsook je vaste lijn komen automatisch op je centrale binnen.

Als je wel Telefonie hebt, kan je met de ATA ook automatisch via kpn bellen voor nummers waar dat het goedkoopst voor zou zijn (ik ken de tarieven niet uit m'n hoofd; misschien iets voor een aparte thread: "wat is het meest optimale dial-plan"). Je kan je ATA zo programmeren dat ie automatisch *33* voor bepaalde nummers draait, waardoor de livebox dan automatisch via de pstn gaat bellen.

Wanneer je geen Telefonie hebt, kun je er ook voor kiezen een pre-select provider te gebruiken, net als met de *33* kun je de ATA programmeren om elke willekeurige code te kiezen voor bepaalde nummers. In feite kun je ook de livebox hiervoor gebruiken, maar daar heeft Orange 'm misschien niet helemaal voor bedoeld ;). Het punt is dat zelfs als je geen voip wilt of kunt gebruiken, je nog steeds veel profijt kan hebben van een ATA.

Nummer herkenning (ofwel CID) kan wel een issue worden. In theorie werkt het natuurlijk allemaal gewoon maar ik vermoed dat het in de praktijk wel een crime kan worden om correct samenwerkende apparatuur bij elkaar te vinden.
- De livebox stuurt een ander soort CID signaal uit dan de kpn gebruikt op de vaste lijn;
- je centrale zal beide typen moeten herkennen en doorgeven;
- om nummerherkenning op inkomende gesprekken op je kpn nummer te krijgen moet je een extra abo afsluiten bij kpn;
- je telefoontoestellen moeten het CID systeem van je centrale herkennen.
Dat zijn zomaar een aantal hindernissen die je zult moeten nemen om nummerherkenning werkend te krijgen.

Een minpuntje is wel dat als je in gesprek bent op een van je (buiten)lijnen (voip, pstn of telefonie, zowel ingaand of uitgaand), dat iemand die jou belt op een van de andere lijnen geen in-gesprek-toon krijgt maar een overgaan-toon en die denkt dan dus dat je niet opneemt terwijl jij zelf aan het bellen bent. Misschien kun je dat nog oplossen door een alternatief aansluitingsschema te bedenken, maar de mogelijkheden daartoe zijn geheel afhankelijk van de (on)mogelijkheden van je centrale.

edit: smileys uitegzet...
Gewijzigd door rrozema op 31 mei 2007, 21:07
 
juanradio
@rrozema:

Bij het gesloten topic zei je dat bij de tiptel je niet automatisch via internet belt. Hier staat dat dat WEL zo is: http://www.tiptel.nl/support/tech_dow...%20SIP.pdf "U Belt automatisch via Internet. Via de Ster toets kunt u kiezen voor analoog bellen".

Ik heb geen orange telefonie, want dat is alleenmaar duur vergeleken met bv. VOIPbuster.

Ik heb een nummerherkenning abbonement (a €1,17/maand) afgesloten bij KPN (wordt binnen enkele dagen geactiveerd).

Je kan bij KPN gratis Voicemail aanvragen (wist ik tot nu toe ook niet). Gaat hij niet automatisch op de voicemail als ik het KPN nummer niet opneem (als ik in gesprek ben)?

Opzich zijn trouwens alle nummers goedkoper via VOIPbuster, alleen kan je misschien geen 0900-nummers bellen, maar dat doen we hier toch nauwelijks. Als we een 0900 nummer bellen, is het niet zoveel moeite om even een sterretje te draaien (want dan bel je weer via KPN).

Ik vraag me nog wel af welke van deze 2 situaties ik voor me moet zien:

1. Analoog signaal KPN (pstn) > livebox line ingang > livebox digitale telefonie uitgang (ik heb geen orange telefonie, maar dit werkt als splitter) > Line ingang ATA kastje > Digitale telefonie uitgang ATA kastje > Ingang analoge telefooncentrale > naar de 4 telefoons die we hebben.

Met deze situatie zou het dus kunnen dat de nummerweergave niet werkt omdat hij langs al die apparaten moet. SIP kastje (Tiptel) zegt dat hij nummerweergave DTMF ondersteunt, want volgensmij standaart is in Nederland op het KPN netwerk. Nummerweergave van VOIPbuster zou ook wel goedkopen, daar maak ik me geen zorgen over omdat ik daar toch nauwelijks op gebeld wordt (Ik heb het geluk dat ik nog trotse bezitter ben van een VOIPbuster-IN nummer).

2. Analoog signaal KPN (pstn) > Splitter (heb ik nog liggen) >
a. internet naar livebox (werkt dit???????????)
b. telefonie naar ATA kastje
> ATA kastje ingang > ATA kastje uitgang > Analoge telefooncentrale etc.

Er gaat hierbij geen telefoonsignaal naar de livebox.


Dus welke van deze 2 situaties is het beste, en is mogelijk met de livebox en een ATA kastje?

En welk ATA kastje werkt goed samen met de livebox? Werkt de Tiptel Cyberbox 22 goed? Gebruikershandleiding: http://www.tiptel.nl/support/tech_dow...022SIP.pdf

Er zit trouwens iets van STUN op, dat zou betekenen dat hij automatisch geaccepteerd wordt door firewalls en routers. Als dat het geval bij de livebox zou zijn, dan zou er toch geen enkel probleem zijn?
 
juanradio
Voor iedereen die geinterreseerd is: Hier de uitkomsten en conclusies.

(jammer dat er niet veel gereageerd is... dat komt omdat NIEMAND er ervaring mee heeft. Wisten jullie dat 80% van de Nederlanders onzeker is over Internet Telefonie? EN dat slechts 2,5 miljoen huishoudens in Nederland Internettelefonie hebben? Terwijl (bijna) ALLE providers het tegenwoordig aanbieden).

In een zin: HET WERKT PERFECT!

Ik heb nu:

Livebox > ATA (Voipbuster) > Analoge Telefooncentrale.

Nummerweergave: Werkt!
Kpn inkomende gesprekken: Werkt!
Automatisch uitgaand via Internet: Werkt!
** (dullbel ster) voor Kpn: Werkt!

Ik bel nu met de gewone huistelefoon, goedkoop via het VOIPbuster netwerk. Kosten: 10 euro per 120 dagen, omgezet in Beltegoed.
120 dagen gratis bellen naar Nederlandse en Europese vaste nummers, en heel veel landen daarbuiten.

Ik heb de Tiptel cyberbox 22 gekocht. 100% compitabel met de livebox!

Prijs: 71 Euro Inclusief 7 euro verzendkosten.
 
rrozema
De tiptel is een vrij eenvoudig apparaat; je kunt vanaf je telefoon i.d.d. kiezen of je via voip of via pstn (=vaste lijn) wil bellen. Je moet echter bij elk gesprek dat je begint wel zelf kiezen.

Uitgebreidere ATA's hebben een feature die 'dialplan' heet. Je kunt daarmee zelf instellen welke nummers via voip gaan, welke via pstn en of er ergens nog voorloop cijfers tussen geplaatst moeten worden. Maar ook bijv. welke nummers helemaal niet gebeld mogen worden. De beller typt gewoon het nummer in op z'n telefoon en merkt helemaal niet of hij nu via voip of pstn belt en of er misschien nog een aantal cijfers wordt tussengevoegd.

Bijv: Je kunt het dialplan zo instellen dat alle vaste lijn nummers, 06 nummers en buitelandse nummers via voipbuster lopen. Als je een een 09xx nummer of 112 belt, loopt het gesprek echter via de pstn lijn. De beller hoeft daar niet over na te denken. Dat stel je 1 keer in en dan werkt het verder automatisch. Ik vind die extra mogelijkheden een voordeel, anderen vinden het te lastig en hebben liever iets simpels. Dat mag ieder voor zich weten.

In ieder geval erg bedankt voor je reactie en je verslag van jouw positieve resultaten.
 
zuiderling
@rrozema
je hoeft alleen te kiezen als je via KPN wilt bellen. Ik ben me zelf nog aan het orienteren en daarom heb ik de gebruiksaanwijzing even doorgekeken en kwam bij uitgaande gespreken dit tegen:

Uitgaand SIP (VoIP) telefoneren
• U kunt alleen VoIP kiezen als de LED “STATUS” continue brandt.
• Neem de hoorn van het aangesloten analoge telefoontoestel op,
de LED “SIP” gaat branden.
• Geef het gewenste telefoonnummer in, indien u niet 4 seconden wilt
wachten druk dan op # om de oproep tot stand te brengen.
Opmerking: Het telefoonnummer zal gekozen worden, 4 seconden na
invoer van het laatste cijfer.


Dus voor het bellen via VOIP hoef je niet te kiezen tenzij je niet 4 sec wilt wachten.

Ben het wel met je eens dat de SPA3102 wat uitgebreider is. En dat je dan helemaal niet meer na hoeft te denken bij het bellen. Daarbij heb ik die al gezien voor 60 euro. 10 euro minder dus 4 maand beltegoed :p

bedankt voor je bevindingen. Ik denk dat ik binnenkort ook maar een ATA ga aanschaffen.

groeten zuiderling
 
juanradio
De tiptel cyberbox 22 kost €64,-. Ik mag hem nu nog terugsturen, heb m bij een internetwinkel gekocht met veel service. Dat van dat dailplan had ik nog niet helemaal begrepen, maar nu wel. Nu ik het zo lees, vind ik het inderdaad best zonde dat ik deze heb.

Ik hoop dat veel mensen internettelefonie nemen, en het zat zijn om uitgekleed te worden door KPN, maar ook door alle andere duurdere VOIP providers.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Ata achter de livebox (voipbuster)', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
M7 aansluiten achter switch? Digitale TV. Hoe sluit ik mijn digitale ontvanger aan? : 1 16 jun 2021
M7 kastje achter switch/AP Zyxel meer apparaten aansluiten : 5 15 aug 2019
Huawei hg655d als access point aansluiten achter fritzbox Huawei meer apparaten aansluiten : 7 14 mei 2019
Livebox ADSL Extra (Family) vervangen met eigen modem Livebox configuratie en problemen : 4 10 aug 2016
voipbuster met de Zyxel-modem? Zyxel meer apparaten aansluiten : 3 31 jul 2016
Advertentie