obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
Open DNS
Wanabo
Ik kwam toevallig op de website van http://www.opendns.com.

Het lijkt me een geweldige service. Ik heb er dan ook al mee zitten spelen.

De DNS adressen kan ik niet in de livebox invoeren, na reset staan de oude er weer waarvan de backup zelfs ongeldig is.

Ik heb ze ingevoerd in mijn Sitecom router en zijn nu backup dns servers als 194.134.5.5 uitvalt.

Ik post het hier maar omdat ik naar jullie reacties benieuwd ben.
Het heeft een aantal leuke extra's waaronder bescherming tegen phishing en adult sites (apart in te stellen).

Hieronder een stukje uit de engels talige FAQ.

Quote


What does DNS do?

DNS, the Domain Name System, translates the human addresses of websites and servers (like wikipedia.org) to the numerical address used by computers (207.142.131.203). Learn more.

Do I use DNS?

Every time you send an email or visit a web page, you are using DNS services. We estimate most people make at least 100 DNS requests every day. By default, most people's DNS settings are pointing to their ISP or other large organizations (like Microsoft) which run DNS servers. Few people set their own DNS settings, but they are easy to change.

Why should I use OpenDNS?
Why is OpenDNS safer than what I'm using now for DNS?

OpenDNS intercepts phishing attempts. OpenDNS customers will be warned if they attempt to visit a phishing site.

Why is OpenDNS faster than other DNS services?

Two things make OpenDNS faster than similar services. First, OpenDNS runs a really big, smart cache, so every OpenDNS user benefits from the activities of the broader OpenDNS user base. Second, OpenDNS runs a high-performance network which is geographically distributed (see network map) and serviced by several redundant connections. OpenDNS responds to your query from the nearest location. That means we're very fast (and extremely reliable, to boot).

Why is OpenDNS smarter?

We fix typos in the URLs you enter whenever we can. For example, if you're using OpenDNS craigslist.og will lead directly to craigslist.org.

When you try to go to a website that won’t load, instead of a browser error we show you OpenDNS Guide and help you get to where you want to go.

Does using OpenDNS cost me money?

No. OpenDNS is free to use.

How does OpenDNS make money?

OpenDNS makes money by offering clearly labeled advertisements alongside organic search results when the domain entered is not valid and not a typo we can fix. OpenDNS will provide additional services on top of its enhanced DNS service, and some of them may cost money. Speedy, reliable DNS will always be free.

Who are you?

Our network is distributed around the globe, but our team is headquartered in San Francisco, California, USA. More details...
How do I use OpenDNS?
How do I start using OpenDNS?

Change your DNS settings to the OpenDNS servers:

* 208.67.222.222
* 208.67.220.220

More details are in the Getting Started section, with step-by-step instructions for different routers, operating systems, and networks.

Bron: http://www.opendns.com.

Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
Richard
Nja of OpenDNS sneller is betwijfel ik. Leuk natuurlijk dat ze je tegen fishing kunnen beschermen, maar ze kunnen je ook naar fake adressen sturen.
Dus jij gaat bijv. naar https://www.amrobank.nl en de DNS stuurt je fijn naar https://mijn.hackerssite.nl terwijl jij gewoon amrobank.nl in je browser ziet etc.
Ik vertrouw niet op externe DNS'sen tenzij het alleen voor browsen is en niet voor zaken waarbij ik gegevens zoals wachtwoorden, creditcardgegevens en andere gegevens ga doorgeven over internet.

Het klopt dat als je reset, dat de Livebox dan weer de originele instellingen terugzet ondanks het feit dat als je de 5.5 handmatig ingeeft de Livebox zelf komt met een melding dat ie ongeldig is.Grin

Dus leuk, maar buiten de fishingbescherming lijkt het met niet dat je iets hebt aan openDNS, tenzij de eigen DNS van Orange uitvalt, dan heb je tenminste nog iets om mee te surfen.

Wil niet zeggen dat OpenDNS niet betrouwbaar is, maarja... het zou in feite ook een enorm goede manier zijn voor een spammer om je surfgedrag te bekijken.
Greetings, Richard.
 
mesa57
Je hoeft dns adressen niet in de router te zetten, je kunt ze ook gewoon bij de ip instellingen in windows opnemen.
 
Wanabo
@mesa57, dat is bekent maar in de router hoef ik het voor alle pc's maar 1 keer in te voeren.

@Richard, ik had al wat zoekpogingen op google gedaan om te kijken of er negatieve ervaringen of bedenkingen zijn. Vooral na het lezen dat ze typo's kunnen fixen en ze je dus in principe naar elke site toe kunnen sturen die hun goed dunkt deed bij mij de alarmbellen rinkelen. Tel daar nog bij op dat het een Amerikaans bedrijf is.

Conclusie leuk als alternatief, maar niet permanent gebruiken tenzij je het adult filter wilt gebruiken. Anti phishing heb ik al wel met Kaspersky.
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
rrozema
Daar komt nog bij, dat als je een externe dns gebruikt (= niet de standaard orange dns), dan krijg je vaak problemen met de smtp.orange.nl, mail versturen dus. Daar kan OpenDNS niets aan doen want dat is de schuld van Orange, maar het probleem voor de eindgebruiker blijft hetzelfde. Voorlopig zou ik gewoon de standaard dns servers gebruiken...

P.s. Wat is er mis met 194.134.5.5? die doet het toch gewoon? Of mis ik iets?
 
Wanabo
Daar had ik nog niet aan gedacht! (smtp server)

194.134.5.5 die doet het gewoon, maar de secundaire dns niet! 194.134.0.97
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
rrozema
Vreemd, bij mij doe ze het allebei:

C:\Documents and Settings\richard>nslookup www.fietsbel.nl. 194.134.0.97
Server:  dns2.euro.net
Address:  194.134.0.97

Non-authoritative answer:
Name:    fietsbel.nl
Address:  83.219.88.87
Aliases:  www.fietsbel.nl


C:\Documents and Settings\richard>nslookup www.fietsbel.nl. 194.134.5.5
Server:  dns.euro.net
Address:  194.134.5.5

Non-authoritative answer:
Name:    fietsbel.nl
Address:  83.219.88.87
Aliases:  www.fietsbel.nl
 
Wanabo
Verander Secundaire dns server 194.134.0.97 in b.v. 208.67.222.222 en klik op toepassen.

Als melding krijg je DNS Relay Already Started.

Ga terug naar DNS Relay en verander 208.67.222.222 in 194.134.0.97 en klik op toepassen.

Nu verschijnt er een pop up venstertje;"geef een geldige secondaire dns server op".

Daaruit concludeer ik dat 194.134.0.97 niet geldig is. Er is al eerder over dit onderwerp post geweest.

Overigens verdwijnt 208.67.222.222 na reset van de livebox en krijg je het ongeldige adres weer terug.
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
Richard
@Rrozema:
Er klopt iets in de Livedoos niet met de herkenning van die DNS daar heb ik inderdaad ook al eens over geschreven hier (dus je herinnering is goed Wanabo), en verwees er nu ook weer naar alleen gebruikte ik het verkeerde ip.

In de livebox wordt steeds deze als tweede gezet:
194.134.0.97

Die werkt wel, maar er klopt iets niet mee. Ga eens naar die DNS instellingen, alleen kijken, niks wijzigen. Klik nu op "toepassen" en ziedaar je krijgt de melding: "Geef een geldige secundaire DNS server op".
Dat blijf je houden, je krijgt dat ip er zelf niet ingezet.
Wijzig je het nu naar 194.134.5.55 en drukt dan op toepassen is alles oke en niks aan de hand.
Raar is dat er bij het herstarten van de Livebox, die 194.134.0.97 er toch weer in staat, terwijl de Livebox hem niet accepteert.

Dus of dat nu ergens in telnet in een .ini script zit dat hij steeds die erbij moet nemen of dat dit vanuit Orange geregeld wordt, geen idee, maar het klopt gewoon niet.
Vreemde boel.

Voor de email zou je bij openDNS gebruik kunnen maken van smtp.wanadoo.nl want die is wel goed ingeregeld.

Greetings, Richard.
 
Richard

Quote

Nu kunnen we de nieuwe DNS gaan instellen: Nu in de lege velden van primaire en secundaire DNS de IP adressen van de DNS servers invullen dan In het veld 'DNS-relay' 'Geactiveerd' kiezen. Ook nu weer toepassen en opslaan.

Klopt dat was me bekend, maar geheid dat je de eerstvolgende keer dat je de Livebox herstart of reset, dan wel voor een andere reden de dhcp van Orange in werking treedt, staat het weer zoals het eerst stond.

@Knowitall: Je kunt altijd dingen eens uittesten, maar zoals je ziet had ik dat ook al ooit eens uitgeprobeerd.
Zolang je het ding maar niet reset of herstart blijf je fijn die dns houden. Maar het is een dynamisch ingestelde box, dus zogauw Orange weer wat doet, zijn de gegevens weer standaard, althans van de DNS.

Doch soms kom je met wat proberen wel eens verder. Zoals gezegd staat er in de mijne nu het ip met 5.55 op het eind als tweede DNS server. Werkt prima.

Greetings, Richard.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Open DNS', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Open the gates! Please.. Zyxel configuratie en problemen : 1 07 nov 2019
Poort niet meer open te zetten Zyxel configuratie en problemen : 2 19 dec 2018
wat betekend falied to open stream Zyxel configuratie en problemen : 3 05 jul 2016
MW2 Open Nat type [HELP] Thomson configuratie en problemen : 12 30 okt 2014
Xbox open nat Huawei configuratie en problemen : 32 29 okt 2013
Advertentie