obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Geen verbinding met internet. Meld hier storingen. Zo kunnen storingen inzichtelijk gemaakt worden.
 Onderwerp afdrukken
al die kleuren, ik snap er niets meer van
denise
Heb afgelopen donderdag mijn ADSL opgeleverd gekregen, helaas blijft het @ lampje langzaam knipperen. Vreemd genoeg was er die dag ook (zonder mijn weten) een monteur langsgeweest, hij heeft schijnbaar in de meterkast gekeken (ik was er niet) en liet een kaartje achter met daarop "ADSL in gang oranje wit in doos". Hierop heb ik orange gemailed en hun kwamen tot de conclusie dat het internetsignaal via de oranje en witte draad loopt. Ik moest op bladzijde 20 kijken in de PDF handleiding maar dat gaat over een hele andere situatie dan de mijne. Ik heb in de wandcontactdoos gekeken en zie dat de rode en blauwe draad bovenin verbonden zijn en de oranje en witte er los bijhangen. Kan ik nu de rode en blauwe draad losmaken en daarvoor in de plaats de oranje en witte vastmaken en zo ja moet de oranje links of rechts. Verder las ik ergens dat het RJ11 dingetje dan ook de oranje en witte draad in het midden moeten hebben zitten, standaard is dat niet zo dus moet ik dan ook een nieuw kabeltje maken. Ik ga liever niet in de meterkast lopen rommelen omdat de situatie hier in het pand dat niet echt toelaat. Ik had vroeger altijd ADSL via de wandcontactdoos in de kamer dus hoop dat weer te kunnen realizeren.

Bedankt.
 
rrozema
Blijkbaar heeft de monteur geconstateerd dat in jouw aansluiting het rood-blauwe aderpaar niet werkt, c.q. te veel storing geeft. Hij heeft daarop het alternatieve aderpaar wit-oranje gebruikt om jouw adsl signaal op te laten binnenkomen.

Waarschijnlijk bedoelt de monteur met "in gang" jouw ISRA-punt, oftewel jouw hoofd-aansluitpunt. Op dat punt dien je je livebox aan te sluiten op de witte en oranje draad die vanuit de muur/grond je huis binnenkomen. Als jouw hoofd-aansluitpunt een wandcontactdoos met 4 pinnen is, dan komt het er inderdaad op neer dat je de rode en blauwe draad los moet halen en de witte en oranje er voor in de plaats moet zetten. De rest van je bekabeling blijft precies hetzelfde.

In feite komt het er op neer dat je overal waar in de handleiding staat "rode en blauwe draad" moet lezen "oranje en witte draad".

N.B. de spanning op de telefoondraden is niet gevaarlijk, je hoeft niet bang te zijn voor je leven bij het verwisselen van de draden.
 
denise
Hoi, bedankt voor je reactie. ik heb van alles geprobeerd en het werkt nog steeds niet. De originele bedrading was als volgt rood op 1a en blauw op 1b die heb ik er uit gehaald en toen oranje op 1a gedaan en wit op 1b toen voor de goede orde nog eens wit op 1a en oranje op 1b en ale laatste een schema wat ik op internet vond rood op 1a, blauw op 1b, oranje op 2a en wit op 2b. Met de laatste manier begon het @ weer langzaam te knipperen net als bij de originele bedrading.

Toch vraag ik mij af of het niet aan de RJ11 stekkers ligt omdat ik ergens op internet las dat de actieve draden in het midden moeten zitten, bij de ADSL kabel die je bij orange krijgt zit er in het midden van links naar rechts alleen groen en rood bij de standaard kabeltjes zit het van links naar rechts geel, groen, rood, zwart.

Oh en dat vroeg ik mij dus wel af, of ik geen schok zou krijgen en mijn zoontje van 5 zag mij zo zitten met al die draden los en die zei ik hoop niet dat ik straks al je botten zie en dat je zo aaaahhhhhh doet. (zoals je altijd bij tekenfilms ziet)
 
rrozema
De draden die je los hebt gehaald, komen die uit de muur en zaten die dan vastgeschroefd in de wand contact doos? Even om zeker te stellen dat je niet de draden uit de stekker hebt los gemaakt?

Normaliter worden enkel de paren rood-blauw en oranje-wit gebruikt. Alle andere combinaties zijn onlogisch. Je mag ze van mij proberen als je daar zin in hebt, maar ik geef je weinig hoop dat het dan gaat werken, want dat is niet een normaal bedradingspatroon voor de kpn. Bovendien schreef de monteur ook wit-oranje op het briefje, toch? De rest van de bedrading hoef je echt niet te veranderen. Ga a.u.b niet nog meer overhoop halen door ook je witte kabeltje uit elkaar te trekken, dan maak je alleen de verwarring groter.

Over je grote strip avontuur: de spanning op de draden is niet gevaarlijk. Je kan hooguit een prikkelend gevoel krijgen waar je even van kan schrikken maar zelfs dat is onwaarschijnlijk. Waarschijnlijk voel je helemaal niets.

Maar we gaan eerst even een stapje terug doen. Want ik realiseer me dat je schreef dat het @-lampje langzaam knipperde toen hij aan rood-blauw vast zat. Als je de livebox aan zet zonder een kabel in de line-aansluiting, knippert hij dan net zo langzaam als toen je hem aan rood-blauw had aangesloten of knippert hij dan sneller? De snelheid waarmee hij knippert als er geen draad in zit, noemen we 'snel' knipperen, ok?

Als ik me niet vergis betekent het langzaam knipperende @-lampje namelijk dat de livebox wel verbinding heeft met het modem in de centrale, maar dat hij nog geen verbinding heeft met de Orange server(s) heeft kunnen maken. Snel knipperen betekent volgens mij dat de livebox geen verbinding met de centrale heeft.

M.a.w. rood-blauw leverde volgens mij een verbinding met het modem in de centrale op, maar Orange zat nog niet in de andere kant van dat modem geprikt. Als dat i.d.d. zo is, dan heeft het geen nut om verder met je bedrading te knoeien, je verbinding is dan gewoon nog niet goed opgeleverd. Je zult dan nog even moeten wachten. Orange levert wel vaker een paar dagen te laat op.

Met het briefje van de monteur in m'n achterhoofd zou ik maandag avond, als ie dan nog steeds langzaam knippert (mogelijk eerst je livebox nog eens uit en weer aan doen), nogmaals wit-oranje aansluiten en kijken welk resultaat dat oplevert. Als je dan ook geen signaal krijgt, dan zou ik de helpdesk nogmaals bellen.

Wat heb je trouwens besteld: neemt Orange jouw kpn nummer over of houdt je je kpn lijn en krijg je een extra Orange nummer? In het laatste geval kun je namelijk je telefoon even aansluiten op het rood-blauwe aderpaar en luisteren of je dan een kiestoon op je telefoon krijgt. Zo niet, probeer dan hetzelfde met het wit-oranje aderpaar. Een van beide opties moet dan namelijk een kiestoon opleveren en dat is dan gelijk het aderpaar waarop straks ook je adsl moet binnenkomen.
 
mesa57

Quote

rrozema schreef:
Als ik me niet vergis betekent het langzaam knipperende @-lampje namelijk dat de livebox wel verbinding heeft met het modem in de centrale, maar dat hij nog geen verbinding heeft met de Orange server(s) heeft kunnen maken. Snel knipperen betekent volgens mij dat de livebox geen verbinding met de centrale heeft.

Dat kun je ook zien in de adsl statistieken van de livebox. Hij heeft dan wel ingetraind met bepaalde waardes maar geen internet verbinding.
 
denise
Nou, het is opgelost, en in mijn hoofd snapte ik het probleem en de oplossing uiteindelijk wel, alleen kon het kastje nergens vinden. De draadjes in de wandcontactdoos zaten goed, ik had ze veranderd naar oranje/wit en de rood/blauw eruit gehaald. Het probleem was dat er een kastje (vaak in de meterkast) zat waar de draadjes ook omgewisseld moesten worden. (dat bedoelde die monteur met "in gang, in doos" Ik heb mij suf gezocht naar het kastje maar kon hem nergens vinden, ok er stond ook IN GANG en niet IN METERKAST hahahaha, hij hing dus helemaal tegen het plafond aan in een hoekje...de monteur heeft het veranderd en alles werkt behalve mijn draadloos maar daar een andere topic over. Dus bedankt voor de geboden adviezen en hulp !!!
 
rrozema
Precies, je hoofd-aansluitpunt. Daarom had ik het ook zo uitdrukkelijk over "het punt waar de kabels jouw huis binnen komen" Cool.

Gelukkig ben je er nu uit. Ik wens je veel plezier van je snelle internet. Start maar een nieuwe thread als je nog andere problemen hebt. Maar zoek eerst even of jouw probleem niet al beschreven staat op dit forum.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'al die kleuren, ik snap er niets meer van', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
ZyXEL VMG8324-B10A Lan na 5min geen ip adres meer Zyxel configuratie en problemen : 2 08 jun 2020
Playstation 4 nooit meer verbindingsproblemen. Zyxel meer apparaten aansluiten : 1 23 sep 2019
Inloggen webmail kan niet meer, ook niet via Outlook Helpdesk : 2 15 sep 2019
Port forwarding werkt niet meer, firmware update? Zyxel configuratie en problemen : 5 09 jul 2019
Poort niet meer open te zetten Zyxel configuratie en problemen : 2 19 dec 2018
Advertentie