obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Vermeld afstand tot telefooncentrale en post je ADSL statistieken. Configuratiescherm, Geavanceerd, Statistieken, ADSL statistieken.
 Onderwerp afdrukken
Overstappen (j/n) tips
Richard
Alice levert het standaard BBNed modem, dus een Allied Data Copperjet 1616-2P.
Staat overigens ook in de tekst van ppientje net boven mijn reply.Smile
Greetings, Richard.
 
MarkBM
Bij Alice ben je 29,90 kwijt inclusief doorbelasting lijnhuur. Je kan echter niet kiezen bij alice om je kpn abo actief te houden, deze word automatisch overgenomen door alice.

Bij orange betaal je het eerste jaar 19,95 (incl de 5€, bellen onbeperkt)dit is ook inclusief de doorbeslating lijnhuur, maar word na een jaar 34,90.
Hier heb je wel de mogelijkheid om je kpn lijn actief te houden, maar daar moet je dan wel 10 euro xtra voor rekenen voor een belbudget abo.
 
ppientje
Ik heb vanavond dit forum een beetje doorgelezen:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1239092

Er zijn eigenlijk nog 2 dingen waardoor ik nu nog niet gelijk overstap naar Alice.

1. port forwarding
Het is nog even de vraag of dit nu wel of niet kan.

2. Je krijgt een dynamisch ip adres
Dit kan geloof ik opgelost worden met dyndns.org
Heeft iemand hier ervaring mee?
 
juanradio
Ik zou voor tele2 gaan.

€14,95 per maand, 10 MBit internet, gratis klaptopSmile
 
rrozema
Ik heb mijn eigen lijstje met vragen aan de alice helpdesk gestuurd, maar voor mij is het resultaat negatief, ik ga NIET naar Alice. De antwoorden van Alice waren wel ter zake en ook nog eens heel snel. Als ze dat vol kunnen houden als ze wat groter worden, dan is dat zeker een pluspunt. Dit zijn mijn vragen en de antwoorden die ik kreeg:

rrozema: Is het mogelijk dat ik mijn huidige KPN belbudget abonnement behoud wanneer ik een Alice ADSL aansluiting op dezelfde lijn aanvraag? M.a.w. kan ik Alice ADSL nemen en mijn eigen lijn behouden?
Alice: Alice neemt de diensten van uw huidige provider over. Deze komt dus te vervallen.

rrozema: Indien Alice mijn lijn WEL over neemt, komt de lijn huur die KPN in rekening brengt dan nog bovenop de 29,90 die ik aan Alice moet betalen?
Alice: Wanneer wij uw lijn overnemen dan neemt Alice de maandelijkse kosten voor deze lijn op zich.

rrozema: Welk modem levert Alice?
Alice: Alice levert een Allied Data Copperjet 1616-2P modem.

rrozema: Is het geleverde modem volledig -door mij- te configureren?
Alice: Het modem is gepreconfigureerd en slechts beperkt aan te passen door de eindgebruiker.

rrozema: Kan ik mijn eigen pop3, smtp, ftp en remote desktop servers blijven draaien over de Alice adsl aansluiting?
Alice: Alice staat het draaien van servers toe. In de praktijk kan dit echter problemen opleveren omdat wij een dynamisch IP adres hanteren.

Voor mij is het feit dat ik niet mijn KPN lijn kan behouden en het feit dat ik niet zelf de volledige controle krijg over het modem voldoende reden om het niet te overwegen, zelfs niet wanneer het nog 10 euro goedkoper zou zijn. Ik heb te veel problemen gehad en gehoord bij andere providers (waaronder Orange) om me geheel en al over te geven aan grillen van 1 provider. Zowel contractueel als ook technisch bindt Alice je aan zich met deze contract vorm en daar ga ik niet in mee.
 
mesa57
Ik sluit me toch aan bij jou r. Het enige voordeel t.o.v. orange is dat ze de vragen eerlijk en duidelijk beantwoorden en per maand opzegbaar zijn. Maar het opzeggen van de kpn lijn, dynamisch IP en geen controle over het modem weerhoudt mij ook om over te stappen.
 
ppientje
Aanvullende info op post van rrozema:

Overname lijn:
Het is mogelijk om een 2e telefoonlijn bij de KNP aan te vragen en hier het belbudget abonnement aan te hangen.
Je kunt deze extra lijn dan door Alice laten overnemen en je huidige abonnement laten terug zetten naar belbudget.
Nadeel - de kosten voor het aanvragen van deze extra lijn bedragen ongeveer 50 euro.
De totale kosten per maand zullen dan uitkomen op ongeveer 40 euro. (30 voor Alice en 10 voor je eigen lijn)
Voordeel - wanneer Alice toch niet bevalt heb je altijd je eigen lijn en telefoonnummer nog. Dus geen nieuwe aansluit kosten meer.
Bevalt Alice nu wel en werkt alles, dan zou je je eigen lijn kunnen opzeggen en 10 euro per maand besparen.

Modem:
Het modem is beperkt configureerbaar.
Wat ik er echter van begrijp is dat het modem in 'user mode' wel port forwarding toestaat.
Dit zou betekenen dat bijv. Remote Desktop, emule en alle andere programma's gewoon blijven werken.

Dynamisch IP adres:
Een dynmisch IP adres is lastig.
De copperjet schijnt echter een optie te hebben die 'Dyndns client' heet'.
Dit zou betekenen dat hoewel je IP adres verandert, je computer nog gewoon onder een unieke naam op het internet te vinden is:

Dit heb ik erover kunnen vinden:

Dyndns client
Deze nieuwe functie kan via webmenu Configuration > Dyndns client worden benaderd.
Gewoonlijk wordt dyndns gebruikt om het IP-adres dat door de ISP is toegekend, te koppelen aan een website of mailserver. Deze servers zijn gewoonlijk lokale computers die aan de CopperJet modem hangen via een hub. Op deze manier kun je een webserver of mailserver inrichten die op je eigen (tweede) computer staat. Je kan dan een website lokaal hosten en die eenvoudig bijwerken, zonder dat homepage-ruimte hoeft te worden gebruikt van de ISP of van een Hosting-provider.


Een ieder met meer-betere-aanvullende info aub melden. Smile
 
rrozema
@ppientje: Dank voor je aanvullingen.

Het stukje over de 2e lijn klopt wel, het kan alleen -volgens mij- gemakkelijk verkeerd begrepen worden. daarom van mijn kant nog weer een aanvulling op jouw aanvulling Smile

Quote

ppientje schreef:
Overname lijn:
Het is mogelijk om een 2e telefoonlijn bij de KNP aan te vragen en hier het belbudget abonnement aan te hangen.
Je kunt deze extra lijn dan door Alice laten overnemen en je huidige abonnement laten terug zetten naar belbudget.
Nadeel - de kosten voor het aanvragen van deze extra lijn bedragen ongeveer 50 euro.
De totale kosten per maand zullen dan uitkomen op ongeveer 40 euro. (30 voor Alice en 10 voor je eigen lijn)
Voordeel - wanneer Alice toch niet bevalt heb je altijd je eigen lijn en telefoonnummer nog. Dus geen nieuwe aansluit kosten meer.
Bevalt Alice nu wel en werkt alles, dan zou je je eigen lijn kunnen opzeggen en 10 euro per maand besparen.

In de voorgestelde situatie heb je dus 2 telefoonlijnen: 1 van de kpn plus 1 van Alice. Dat kan natuurlijk in combinatie met alle adsl providers. Dat is wel iets heel anders dan line-sharing, wat Alice dus niet ondersteunt. Het voordeel van 'geen aansluitkosten', is er dan niet: je hebt gewoon die kosten van te voren genomen. Als je bij een volgende overstap dezelfde constructie weer wilt toepassen, dan betaal je nogmaals aansluitkosten voor weer een nieuwe 2e lijn.

Quote

ppientje schreef:
Dynamisch IP adres:
Een dynmisch IP adres is lastig.
De copperjet schijnt echter een optie te hebben die 'Dyndns client' heet'.
Dit zou betekenen dat hoewel je IP adres verandert, je computer nog gewoon onder een unieke naam op het internet te vinden is:

Dit heb ik erover kunnen vinden:

Dyndns client
Deze nieuwe functie kan via webmenu Configuration > Dyndns client worden benaderd.
Gewoonlijk wordt dyndns gebruikt om het IP-adres dat door de ISP is toegekend, te koppelen aan een website of mailserver. Deze servers zijn gewoonlijk lokale computers die aan de CopperJet modem hangen via een hub. Op deze manier kun je een webserver of mailserver inrichten die op je eigen (tweede) computer staat. Je kan dan een website lokaal hosten en die eenvoudig bijwerken, zonder dat homepage-ruimte hoeft te worden gebruikt van de ISP of van een Hosting-provider.

Een dynamisch ip adres is alleen maar lastig als je eigen servers draait. Mensen die alleen maar downloaden, gamen, mail lezen en schrijven en/of webbrowsen merken helemaal niets van een dynamisch ip adres.

Dyndns is een aardig alternatief voor een (semi) vast ip adres, voor je eigen speel sites en voor sporadische toegang tot je eigen machine. Maar als je (delen van) je eigen domein naar je adsl aansluiting wilt laten wijzen, dan is ook dyndns geen optie. dyndns maakt het volgens mij bijvoorbeeld ook niet mogelijk om je eigen smtp server op te zetten (geen mx-records mogelijk).

Ik heb bij Alice nog gevraagd wat ze onder een dynamisch ip adres verstaan: elke sessie een ander ip adres of semi-permanent zoals bijvoorbeeld ook hier bij Orange. Daar heb ik echter van Alice nog geen antwoord op mogen ontvangen. Bij Orange heb ik in de bijna 2 jaar nog nooit een ander ip adres gekregen, terwijl dat officieel dus wel zou kunnen. Dat is dus semi-permanent en daar valt prima mee te werken.
 
Richard
Het dynamische ip adres schijnt nogal mee te vallen. Naar verluid zou dit alleen kunnen wisselen bij uitval, werkzaamheden of storingen.
Ik ga er nog eens over mailen.

Verder is er al een tooltje te vinden waarmee je de copperjet kunt benaderen in admin mode en hem dus in bridgemode kunt zetten wat de nodige voordelen biedt (vooral voor servers) in tegenstelling tot Orange.

Als laatste is er nog een ander voordeel, namelijk (naast het goedkoper zijn) dat je weer gebruik kunt maken van poort 25, dus je eigen smtp gebruiken en ook uitgaand de smtp van je eigen domeinen of andere externe domeinen kunt gebruiken.
Zeker voor beheer handig om verbindingen te testen.

Greetings, Richard.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Overstappen (j/n) tips', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Overstappen van Stipte, gebruik fritz box als disk/print/voip server Algemeen : 4 30 jun 2019
Overstappen door storingen Storing : 10 23 dec 2016
Overstappen naar Online Online Alles-in-1 met Glasvezel : 16 07 nov 2016
ADSL problemen, overstappen naar VDSL? Snelheid : 6 30 apr 2016
Overstappen Online ADSL naar Glasvezel Email : 4 26 nov 2015
Advertentie