obey-robots.txt
08 December 2016, 06:56
Navigatie
Ledenenquête
Heb je de oplossing voor je probleem op dit forum gevonden/gekregen?

Ja
Ledenenquête: Heb je de oplossing voor je probleem op dit forum gevonden/gekregen? Ja 39% [89 stemmen]
39% [89 stemmen]

Nee
Ledenenquête: Heb je de oplossing voor je probleem op dit forum gevonden/gekregen? Nee 61% [137 stemmen]
61% [137 stemmen]

Stemmen: 226
U dient in te loggen om te stemmen.
Gestart: 25 jun 2009

Enquête-archief
Steun ons
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Online Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

speedtouch 580 als AP achter livebox

Torange
Beste lezer,
Ik heb sinds kort draadloos Adsl extra van Orange en ben zeer ontevreden over de betrouwbaarheid van de verbinding via de LB en mijn draadloosnetwerkkaart. Bij mijn vorige provider had ik via de speedtouch 580 en dezelfde draadloze netwerkkaart een betrouwbare verbinding.
Nu lees ik hier en daar iets over routers/AP achter je livebox. Ik wil dat ook proberen, zodat de LB via mijn betrouwbare speedtouch een draadloos netwerk in de lucht hangt.
Op http://online.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?forum_id=20&thread_id=1978
en
http://online.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?forum_id=22&thread_id=1384&rowstart=0
staat info over hoe dat kan. Ik heb het geprobeerd, maar omdat de Speedtouch 580 met andere ranges werkt (10.0.0.138 bv) EN ik niet goed bekend met dit onderwerp, lukt het me niet om de beschikbare uitleg (met ranges in 192.168....) te vertalen naar ranges voor de speedtouch. Kortom, wat moet ik waar invullen.
Zo krijg ik van mijn speedtouch (gereset naar fabrieksinstellingen) en via bedrade verbinding via netwerkkaart, ip adres 10.0.0.1 toegewezen, dat blijkt uit ipconfig /all.
Maar wat (welke range: 196.... of 10.....) moet ik nou waar (ipadres of standaardgateway, van draadloze of lan-kaart?) precies veranderen?
Graag advies.
Groet
T

Richard
De speedtouch werkt met de 10.x.x.x range dat klopt, maar die kun je gewoon omzetten naar de 192.168.1.x range toch?

Je moet feitelijk niet je Livebox gaan vertalen naar je Speedtouch, maar andersom, je Speedtouch gaan vertalen naar de Livebox.
Dat is waar het mis gaat.

Greetings, Richard.

joskteg
waarschijnlijk kan een ander artikel van mij je wel helpen:
http://online.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?forum_id=17&thread_id=2042

Ik had ook problemen met verschillende subnetten ;-)

Puma
http://www.speedtouch.nl/drivers.html#580

Installatiewizard downloaden en setup starten.
Kies voor "Router-Gebruikers LAN". Of iets in die richting!
Kies niet voor "Standaard LAN"!!!! Dan kun je namelijk
de DHCP en LAN adres niet wijzigen!

Tijdens de installatie:

LAN adres: 192.168.1.150 (zolang het maar tussen 192.168.1.2 en 192.168.1.253 zit)
DHCP: uit

Meer is er niet voor nodig!

Stel dat je 192.168.1.150 opgeeft? Dan kun je dus achteraf dat adres intypen, om toegang tot de speedtouch te krijgen. Je kunt vervolgens een wachtwoord instellen voor WIFI etc etc.

Je hebt nu een WIFI en 4 poort switch. Interne modem werkt nog steeds wel, maar niet om je pc mee te verbinding :p

Ook wil je op het volgende wijzen

Vista en SpeedTouch 580 werken niet samen bij WPA versleuteling.

Oktober 2007 - Bij PC/laptops/notebooks met Windows Vista en draadloze verbinding met SpeedTouch 580 functioneert het gebruik van WPA versleuteling niet. De oplossing is het toepassen van WEP versleuteling (64- of 128-bits) bij voorkeur in combinatie met AccessControl (New stations allowed via Registration).
De toe te passen sleutel dient hierbij te zijn:
- bij 64-bits: 10 hexadecimale karakters
- bij 128-bits: 26 hexadecimale karakters
Voor het aanpassen : surf naar http://10.0.0.138 >> kies Wireless >> kies Security tab > kies Security level 1 . . . etc. etc.
Wij adviseren om de AccessControl pas te gaan toepassen/inschakelen wanneer men zeker is van een goede draadloze verbinding met WEP versleuteling.
Noot: Alle overige draadloze SpeedTouch modems ondervinden geen problemen bij toepassing van WPA en Windows Vista.

Gewijzigd door Puma op 23 februari 2008, 02:08

Torange
Nou, bedankt voor de reacties. Ik ben ermee aan de slag gegaan.
Inderdaad kon ik via de installatiewizard de range veranderen.
Ik heb gekozen voor 192.168.1.138 en DCHP uit.
Vervolgens heb ik de uitleg van RRozema gevolgd van 13-07-2007 23:07, zie http://online.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?forum_id=22&thread_id=1384&rowstart=0

Alleen raak ik dan het spoor kwijt omdat hij 192.168.0.1 noemt en even later (in datzelfde bericht) 192.168.1.1. Dat geldt ook voor de ....0.2 en ....1.2 ?????????

Vraag A: Is hier sprake van een typefout en zo ja wat moet het zijn? Ik snap het nog steeds niet helemaal, helaas.

Op de ST heb ik voorlopig even geen WEP of WPA ingeschakeld. Eerst maar eens kijken of ik op het onbeveiligde draadloze netwerk kon komen.
Ik heb vervolgens de LB uitgezet, de pcmia kaart eruit gehaald, de speedtouch uitgezet, de netwerkkabel naar de Speedtouch uit de laptop en in de LB gestopt. Vervolgens LB en ST weer aangezet en op de laptop de netwerkkaart uitgezet en de draadloze netwerkkaart aangezet.

Vraag B: Is dit de juiste werkwijze?

De ST werd natuurlijk wel gezien, maar verbinding was niet mogelijk! En dus weet ik ook niet nog niet of ik via de ST > LB > internet opkan.....

Daarna alle netwerkkaarten maar weer in de oude situatie teruggezet (aan of uit) en verbinding proberen te maken met de door Otange bijgeleverde USB-draadloos netwerkadapter. Tot mijn grote frustratie lukte zelfs dat helemaal niet meer. Grrrrrrr!
Bedacht me dat de USB misschien opnieuw geregistreerd moest worden bij de LB. En inderdaad, nu werkt dat weer........(voor mij niet logisch, ik heb aan die USB-instellingen immers niets veranderd, volgens mij)

Vraag C: Graag opnieuw jullie deskundige en zeer gewaardeerde advies.

(Ik werk trouwens met XP dus in theorie zou er geen probleem moeten zijn met WPA-beveiliging.)

Groet
T

Puma
Je stelt de ST580 in, zoals bovenstaande handleiding van mij.
Je logt, met bedrade verbinding, in op de ST580. Gewoon rechtstreeks met laptop of pc op de ST580, zonder de livebox!

Daar vul je eventuele gegevens in voor WIFI of schakelt ze juist uit.
Standaard staat beveiliging aan volgens mij!

Daarna trek je een kabel van poort 1-4 naar de gele of rode UTP poort van de Livebox en voila.

Je wacht even en probeert dan verbinding te maken met de ST580.

De Livebox WIFI werkt als volgt.
MAC filtering staat aan, dus je moet het mac adres van je pc/laptop daarin zetten. Anders krijg je geen verbinding.
Je kunt dit ook uitschakelen! MAC filtering is niet nodig met WPA beveiliging!

Je drukt, op de onderkant van de livebox, op het REG knopje en binnen 60 seconden moet je dan met jouw laptop/pc de verbinding maken met de Livebox! Anders krijg je geen verbinding.

rrozema
Het belangrijkste advies, dat je tussen de regels door wel uit bovenstaande reacties kunt halen maar wat nog niet expliciet vermeld werd, is om eerst je wireless te laten voor wat het is en te zorgen dat alles via bekabelde aansluitingen werkt: ip adressen, netwerk maskers, dhcp server(s), dns server(s) en default gateway(s). Dat zijn in de eerste fase je belangrijkste aandachtspunten. Pas als dat allemaal in orde is ga je de wireless instellingen goed zetten in je wireless router.

Torange
Hoera! Smile Het is gelukt (zonder beveiliging, dat komt later nog wel) voor de speedtouch 580. Ik zal proberen om mijn stappen nog eens op een rij te zetten.

-speedtouch resetten naar fabrieksintellingen
-alle netwerkkaarten uitschakelen
-speedtouch aansluiten op computer
-netwerkkaart aanzetten
-setupprogramma starten (zie http://www.speedtouch.nl/drivers.html#580)
-doorloop de stappen, kies indien gevraagd voor de RFC1483 (ofzoiets,maar geen ppoaa) en daarbij voor de "routers-gebruikers lan (ofzoiets)
-bij de mogelijkheid om de iprange te wijzigen, heb ik eigenlijk alle "10.0"-en vervangen door "192.168"-en
-daarna bij de vraag over automatisch WLAn niets veranderd,
-de rest (over beveiliging, macadres en registratie) heb ik allemaal uitgevinkt want dat kan je later nog aanpassen in de ST (doe dat dan overigens wel bedraad ipv draadloos)
-daarna de setup afgerond.

Vervolgens
-ST loskoppelen van computer en netwerkkaart weer uitgezet
-de ST uitgezet
-de LB uitgezet
-ik heb een pcmia-kaart in de LB zitten, die heb ik eruit gehaald
-de ST verbonden met de rode aansluiting op de LB
-de LB aangezet, even wachten
-de ST aangezet, even wachten
-de draadloze netwerkkaart aangezet op de computer
-de ST wordt gezien door WLAN kaart, verbinding maken

En dan de grote test, kan je internetten?

Lukt dat, vergeet dan niet ook de draadloze verbinding nog wel even te beveiligen.

Hopelijk werkt het bij jullie ook.
Succes
T

Torange
Nog een laatste aanvulling vanwege beveiliging

Het lukte me niet om -nadat de ik de onbeveiligde ST aan de LB had gehangen- de ST te benaderen en de beveiliging alsnog in te stellen.

Daarom heb ik alle stappen opnieuw doorlopen (ik had waarschijnljik beter wat anders kunnen doen, zie later) en eerst, dus voordat ik de ST aan de LB heb gehangen, de beveiliging bedraad ingesteld (dus mac-adrescontrole, type beveiliging, SSID overeenkomst, netwerksleutel, alleen toelating na registratie en natuurlijk DHCP uitgezet), vervolgens de bedrade verbinding verbreken, draadloos de beveiligde verbinding met de ST gezocht, en pas toen dat was gelukt, de ST aan de LB gekoppeld.

Perfect werkend!Grin

Ik kon de ST niet bereiken omdat ik het ip-adres niet wist. Nu heb ik net ergens op het forum gelezen dat de LB standaard 192.168.1.10 geeft aan het apparaat dat als eerste aan de LB wordt gehangen. Even getest, maar ik kom niet bij de ST....... toch maar bovenstaande methode hanteren, denk ik.

IK heb nu dus wel een pcmia-kaart en USB-WLAN-adapter over.......waar ik wel huur voor betaal........mmmmmFrown

Bedankt aan alle mee-denkers
Succes voor iedereen die het ook gaat proberen, ik hoop dat je hier wat aan hebt
T

rrozema
Een van of beide adapters zou je -tot aan het eind van je 1 jarige contract periode- kunnen gebruiken om meer pc's draadloos op jouw speedtouch aan te sluiten. De usb adapter kan in elke pc met een usb adapter. De pc-card kaart kan in de vrijwel alle laptops en zelfs sommige desktops hebben een pc-card slot. Het zijn beiden gewoon wireless g adapters (54Mbps).

Je krijgt zo je geld niet terug maar je kunt het zo in ieder geval nuttig besteden.

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'speedtouch 580 als AP achter livebox', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Livebox ADSL Extra (Family) vervangen met eigen modem Livebox configuratie en problemen 4 10 augustus 2016, 15:48
Huawei hg655d als access point aansluiten achter fritzbox Huawei meer apparaten aansluiten 6 07 september 2015, 09:46
speedtouch 546i configureren , werkt Tg608i ook? Eigen modem configuratie en problemen 4 18 mei 2015, 18:49
SpeedTouch 546 vervangen door eigen modem Eigen modem configuratie en problemen 4 14 mei 2015, 17:57
Huawei in bridge, forward probleem tbv servertje achter TP-Link router Huawei meer apparaten aansluiten 13 27 februari 2015, 12:02
Goedemorgen bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| dutch flash06:20:45
| Ronsworld07:50:56
| earlgrey7209:14:23
| Hans09:59:48
| Wanabo10:15:20
| Ano10:29:55
| dutch113:12:15
| RichieB13:58:32
| Memooh18:45:29
| Tiger 1 dag
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

07 december 2016, 12:08
iemand weet welke firmware huawei hg665d op dit moment zit?

15 november 2016, 21:47
Online.nl=amateurs

05 november 2016, 16:44
Hallo allemaal, Vanaf 18 oktober heb ik geen verbinding meer. Bijna elke dag bellen met klantendienst, 5 a 6 keer emailen naar de klantenservice niets opgelost. Nog steeds geen verbinding dus geen

01 november 2016, 19:42
in helmond dezelfde storing

27 oktober 2016, 23:15
@ MGuitink Om weer in het modem te komen, eerst restten via het verzonken knopje aan de zijkant van het modem.