obey-robots.txt
11 December 2016, 08:56
Navigatie
Ledenenquête
Heb je de oplossing voor je probleem op dit forum gevonden/gekregen?

Ja
Ledenenquête: Heb je de oplossing voor je probleem op dit forum gevonden/gekregen? Ja 39% [89 stemmen]
39% [89 stemmen]

Nee
Ledenenquête: Heb je de oplossing voor je probleem op dit forum gevonden/gekregen? Nee 61% [137 stemmen]
61% [137 stemmen]

Stemmen: 226
U dient in te loggen om te stemmen.
Gestart: 25 jun 2009

Enquête-archief
Steun ons
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Online Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Online Gebruikers Groep ADSL VDSL Livebox Huawei internet telefonie » Livebox (= Sagem f@st 3203, wordt uitgefaseerd) » WiFi
WiFi, draadloos internetten met je LiveBox
 Onderwerp afdrukken

LB met asus WL520GC als accesspoint/switch of achter router...

sobotta
Hoi, ik ben al 2 dagen aan het kloten hoe ik nu wifi kan installeren via mijn LB en mijn wireless router van Asus (WL520 GC).... En ik kom er maar niet uit.

Ik heb beide methodes van de FAQ gevolgd: zowel als switch/acces point als de router achter router... het levert bijzonder weinig op.
Bij de router achter router methode werd het netwerk wel gevonden door mijn laptop, echter ik kon niet hiermee verbinden, ook niet na invoeren het door mij gekozen WPA wachtwoord.

Het lijkt of ik steeds verder van mijn doel vandaan raak, hoe langer ik aanklooi, hoe minder ik het idee heb dat het werkt.

Mijn router heb ik ip adres 192.168.2.20 gegeven, LB is nog 192.168.1.1
DHCP is uitgeschakeld
Ik heb qua beveiliging van alles geprobeerd, onbeveiligd, WPE, WPA.... Maakt geen verschil qua herkenning door mijn laptop.

Verder herkent mijn PC geen enkel draadloos netwerk meer, mijn laptop ernaast geeft er een stuk of 6 aan. Dus bij mijn PC zit het ook nog niet goed, maar dat zie ik nog wel te fixen denk ik.

Ik ben niet atechnisch, maar zeker geen systeembeheerder. Hebben julie nog verdere tips voordat ik mijn router maar in probeer te ruilen voor een goede dradloze netwerkkaart, of evt zelfs maar gewoon een kaartje van orange/online neem....

Ben het zo zat!!!!!

sobotta
mijn eigenlijke vraag is (wat ondergesneeuwd door mijn frustratie Shock) is of iemand ervaring heeft met deze router bij zijn LB. Ik snap niet wat ik fout doe, ik heb de methodes van de FAQ meermaals gevolgd en nog steeds loopt het niet. Iemand nog handige schema's of tekeningetjes?Shock

TCP_IP
mijn laptop ernaast geeft er een stuk of 6 aan.

Zulke problemen ook gehad Pfft
Wat je als eerste zou kunnen doen is kanaal veranderen op je ASUS router.
verander kanaal eens naar 3, 6 of 10

kon je trouwens eerst wel gewoon verbinding opzetten met die laptop?
word draadloze gedeelte niet door een andere utility beheerd ?

gebruik als het even kan tooltje van XP of vista zelf

rrozema
De draadloze verbinding zelf wordt niet beinvloed door welke methode je gebruikt om je asus te verbinden met de livebox. Sterker, je kunt zonder dat je asus op je livebox zit aangesloten al de verbinding tussen je laptop/pc en de asus maken. Je krijgt hooguit een melding dat er een 'beperkte verbinding' is. En je kunt natuurlijk nog niet het internet op via die verbinding totdat de asus wel correct zit aangesloten op de livebox volgens een van beide methoden. Als de draadloze verbinding niet wil verbinden, dan zit er iets mis op ofwel je laptop of je asus of allebei.

De draadloze verbinding moet je nog steeds instellen volgens de handleiding van je asus. Dit is daarom ook het deel dat voor elke router/accesspoint verschillend is.

Ik heb wel eens met zo'n asus ge-experimenteerd en het is werkelijk een heel uitgebreid en goed apparaat. Het heeft echter 1 feature, die bedoeld is om het je makkelijker te maken, maar dat helaas vaak juist niet doet: als de asus een andere dhcp server op hetzelfde netwerk bemerkt, dan schakelt hij automatisch z'n eigen dhcp server uit. Da's heel makkelijk als je precies weet hoe je alles moet aansluiten en het in 1 keer allemaal goed doet, maar als je een beetje aan het experimenteren bent, dan werkt dat een stuk minder handig.

Wat jij dan ook het beste kan doen is eerst je asus even losmaken van alle andere apparaten en dan je asus terugbrengen naar z'n fabrieksinstellingen (volg de handleiding). Probeer nu nog eens om de draadloze verbinding tussen je laptop en de asus en later de pc en de asus te maken. Werkt dit, dan weet je dat het draadloze deel in orde is. Noteer gelijk even wat gegevens als je nu een verbinding hebt: het adres van de 'default gateway' is een belangrijk adres om straks te hebben. Dit is namelijk het adres waarop je asus standaard staat ingesteld. De default gateway kom je te weten door "ipconfig /all" te draaien in een cmd window.

Als je zeker weet dat de draadloze verbinding in orde is, kun je verder gaan. Kies een van beide methoden om je asus op je livebox aan te sluiten. Persoonlijk ben ik voorstander van de switch methode, en aangezien je asus toch steeds z'n dhcp wil uitzetten, lijkt me dit nog meer reden om deze methode te kiezen. Ik meen me te herinneren dat asus ook 192.168.1.1 gebruikt als het default adres voor z'n routers, dus dit zal je voor beide methoden moeten veranderen naar 192.168.X.Y. Bij de switch methode is X gelijk aan 1, bij de router methode kan X elke waarde hebben behalve 1. Y is bij de switch methode een getal ergens tussen 2 en 9 (inclusief) of groter dan 50. Bij de router methode kan Y elk getal zijn, 1 is echter de gebruikelijke waarde. Bij de switch methode moet de dhcp server uit staan. Jouw asus doet dat waarschijnlijk al automatisch, maar controleer het wel. Bij de router methode moet de dhcp server in de asus aan staan. Controleer dat dus heel goed. En sluit pas dan je kabel vanaf de livebox op de juiste poort aan: bij de switch methode gaat hij in een LAN poort, bij de router methode in de WAN poort.
Gewijzigd door rrozema op 23 augustus 2008, 14:32

sobotta
dank je wel voor de reacties! Als ik vanavond weer wat moed heb gevat, ga ik zeker proberen een ander kanaal te kiezen, deze had ik geloof ik gewoon op default gelaten of op 1. Mijn gateway voor de asus heb ik ingesteld op 192.168.2.20. Dus wel goed voor de router, niet voor de switch versie.. aha...

Mijn laptopje werkte prima op werk, maakte meteen verbindiing met de draadloze netwerken daar.
Gewijzigd door sobotta op 23 augustus 2008, 17:00

rrozema
Vergis je niet; op de asus router zelf staat het bedoelde adres niet bekend als 'gateway'. Daar is het bekend als 'LAN address' of 'Local IP address' o.i.d. Het heet in de output van ipconfig /all 'default gateway' omdat jouw pc het adres van de router als zijn default gateway gebruikt.

Dit is belangrijk omdat de router 2 interfaces (aansluit-kanten) heeft: de WAN kant (de internet kant) en de LAN kant (jouw netwerk). Elk van die beide interfaces heeft z'n eigen IP instellingen; een setje van o.a. de volgende gegevens:
- ip adres,
- net mask,
- default gateway,
- dns server
Precies dezelfde gegevens als die jouw windows pc ook gebruikt dus. In feite heeft elk apparaat dat je via TCP/IP op een netwerk aansluit, deze gegevens nodig. Aangezien de router -normaal gesproken- op 2 netwerken aangesloten zit, heeft hij dus ook 2 keer die gegevens nodig. De gegevens van de WAN kant krijgt hij als het goed is geheel automatisch (of je stelt ze zelf in op basis van gegevens van je WAN netwerk), daar hoef je dus niet aan te komen. Het gaat enkel om de LAN kant van je router; die moet een adres hebben dat behoort bij de methode die je gekozen hebt.

sobotta
het is me gelukt!!!

Uiteindelijk heb ik de volgende stappen ondernomen:
Ik heb de wireless router terug naar de fabrieksinstellingen gebracht, toen de handleiding voor de switch methode zoals http://online.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?forum_id=20&thread_id=1461 beschreven terwijl ik mijn laptop alleen met de asus router had verbonden.

Voor degenen die dezelfde router hebben even een tutorial op jip& janneke niveau.

Na aansluiten van de asus WL520GC met een LAN kabel in een van de LAN poorten op je laptop/pc, krijg je bij opvragen van 192.168.1.1 in IE het menu van je router te zien. (als bij invoeren hiervan niet werkt, doe dan bij uitvoeren cmd invoeren, dan als opdracht ipconfig/all geven en je krijgt bij standard gateway wel het juiste adres)

Vul "admin" in username en ook als password in de pop-up. Het menu van de router verschijnt. Ga niet voor de quick set up, maar verander ALLEEN de instellingen die ik hieronder beschrijf. Evt kun je van te voren nog teruggaan naar de fabrieksinstellingen, zie map "system setup" en dan natuurlijk factory default.

In de map wireless bij interface heb ik het netwerk een naam gegeven bij SSID en een WPA personal authentication ingesteld. Bij de pre-shared WPA key heb ik een wachtwoord ingesteld. De rest van de map wireless heb ik op default laten staan.

Bij IP config heb ik het ipadres van de router gewijzigd in het tabblad WAN & LAN. Ik heb onderaan bij LAN ip setting het ip adres(dus de routerkant) gewijzigd in 192.168.1.20 (default was dus 192.168.1.1, zelfde als de livebox dus niet handig). Bij het tabblad DHCP moet je "no" aanvinken bij wel of niet enablen van DHCP. Rest allemaal weer default gelaten.

Klik dan op de knop finish, staat in elk tabblad. de router start opnieuw. Ga dan naar je nieuw ingestelde adres, in mijn geval dus 192.168.1.20, en dan kom je weer in je asus menu.

Dan kun je de livebox aansluiten met een LANkabel in een van de LAN poorten van je router. Dan via netwerkverbindingen naar je ingestelde draadloze netwerkverbinding gaan en zoek dan naar becshikbare netwerken, als hij al niet automatisch het draadloze netwerk detecteert. Voer dan nog je gekozen wachtwoord in en klaar.
Trek je kabel uit je pc of laptop en ga voortaan draadloos door het leven.

Nu moet ik nog kijken hoe ik de draadloze netwerkschakelaar van mijn desktop PC aan ga zetten, hij detecteert wrs nog steeds geen enkel netwerk........ Maar eerst slapen.
Gewijzigd door sobotta op 24 augustus 2008, 02:55

rrozema
Goed gedaan. Je hebt alleen nog niet helemaal het juiste LAN ip adres gekozen voor je asus: het laatste cijfer moet tussen 2 en 9 liggen of hoger dan 50 zijn.

Zoals je zelf terecht opmerkte is 1 in gebruik door de livebox. 10 tot en met 50 zijn echter ook door de livebox gereserveerd: dit zijn de adressen die zijn dhcp server uitdeelt aan computers die hem om een adres vragen. Je kan dan ook beter je configuratie nog even aanpassen zodat het LAN ip adres van je asus bijvoorbeeld 192.168.1.2 wordt. Anders loop je het risico dat de livebox op een dag een computer op jouw netwerk ook het adres 192.168.1.20 geeft en dan is je asus ineens niet meer bereikbaar.

sobotta
OK, dat ga ik dan meteen even veranderen!

sobotta
nu moet ik alleen nog zorgen dat mijn pc draadloze netwerken kan vinden. Ik heb als moederbord een asus p5wde luxe, daar zitten ook weer oneindig veel mogelijkheden op. Inclusief dat het zelf als access point te bgebruiken is, maar dat heb ik niet nodig met mijn aparte router achter de livebox, bovendien is het wifi bereik een stuk kleiner dan de router beneden.

Maar goed... Prachtig ding, maar nu had ik liever een wat simpeler pctje gehad...Wink Zoveel mogelijkheden, zoveel verkeerd te doen...

In ieder geval is mijn "medium ontkoppeld" bij mijn draadloze verbinding via "cmd -> ipconfig/all" en krijg ik bij detectie van draadloze netwerken geen enkel netwerk in beeld, terwijl mijn laptop er 6 of 7 vind op dezelfde plek.....

Ik ga mijn drivers maar eens updaten.
Gewijzigd door sobotta op 24 augustus 2008, 13:57

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'LB met asus WL520GC als accesspoint/switch of achter router...', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
ASUS router in bridge met Online Zyxel modem Zyxel meer apparaten aansluiten 14 14 november 2016, 19:16
ASUS Router aansluiten Zyxel meer apparaten aansluiten 2 16 juli 2016, 20:38
VMG8324-B10A in Bridged mode icm Asus Router Zyxel configuratie en problemen 13 02 juli 2016, 14:04
ASUS DSL-AC68U instellingen Livebox configuratie en problemen 12 25 juni 2016, 20:39
AC750 Wireless Dual Band Gigabit ADSL2+ Modem Router Eigen modem configuratie en problemen 2 22 mei 2016, 16:46
Goedemorgen bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| muisje00:30:00
| vdbits06:41:11
| Wanabo09:38:48
| Carlovanlent11:27:24
| Matthy Alblas13:43:58
| ronald schuit14:12:06
| famcai14:46:09
| cdb19:25:22
| peukevreugd21:51:23
| johan32421:52:17
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

07 december 2016, 12:08
iemand weet welke firmware huawei hg665d op dit moment zit?

15 november 2016, 21:47
Online.nl=amateurs

05 november 2016, 16:44
Hallo allemaal, Vanaf 18 oktober heb ik geen verbinding meer. Bijna elke dag bellen met klantendienst, 5 a 6 keer emailen naar de klantenservice niets opgelost. Nog steeds geen verbinding dus geen

01 november 2016, 19:42
in helmond dezelfde storing

27 oktober 2016, 23:15
@ MGuitink Om weer in het modem te komen, eerst restten via het verzonken knopje aan de zijkant van het modem.