obey-robots.txt
08 December 2016, 16:57
Navigatie
Ledenenquête
Heb je de oplossing voor je probleem op dit forum gevonden/gekregen?

Ja
Ledenenquête: Heb je de oplossing voor je probleem op dit forum gevonden/gekregen? Ja 39% [89 stemmen]
39% [89 stemmen]

Nee
Ledenenquête: Heb je de oplossing voor je probleem op dit forum gevonden/gekregen? Nee 61% [137 stemmen]
61% [137 stemmen]

Stemmen: 226
U dient in te loggen om te stemmen.
Gestart: 25 jun 2009

Enquête-archief
Steun ons
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Online Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Waarvoor en hoe gebruik je een switch, router of een access point achter dit modem? Hoe krijg ik mijn NAS, netwerkprinter, enz. in mijn netwerk? Hoe deel ik mijn web-, smtp-, ftp-, enz. server met anderen op het internet? Hoe kan ik online spellen spelen op mijn xbox, ps3, wii, psp, enz.? Hoe sluit ik mijn iphone, ip-tv, ip-telefoon, ata, enz. aan op deze router en moet ik dan nog speciale dingen instellen?
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

Netwerk van 2 PC's (XP) via Livebox

Digibert
Ik heb 2 PC's(XP)via de Lan-poorten op de Livebox aangesloten.
En ik wil de beide pc's in een netwerkje met elkaar verbinden en ook internetten.

Wie wil mij op een eenvoudige manier beschrijven (aangezien ik een beginner ben)hoe ik dit moet instellen?

Bij voorbaat dank

TCP_IP
http://www.xpvist...24#post_24

Doet dit voor beide pc's

Achtergrond:

Op moment dat beide pc's op livebox zijn aangesloten zitten ze al in een netwerk. Ze verkrijgen beide een zogenaamd 'ip adres', dit is een nummer wat de livebox uitdeelt om PC's te onderscheiden van elkaar.

IP adres van de livebox is altijd 192.168.1.1
De livebox deelt ip adressen uit tussen de 192.168.1.10 en 192.168.1.50

PC 1 zal dus het ip adres 192.168.1.10 krijgen en
PC 2 zal dan het ip adres 192.168.1.11 krijgen.

Misschien valt het je al op, een ip adres bestaat uit 4 delen en telkens het 4e deel veranderd. ( dit zijn 4 octetten)

Ik ga nu niet heel uitgebreid uitleggen hoe ip-adressen werken, met bovenstaande weet je opzich al genoeg.

Windows XP is wat netwerken betreft soms een rare, met wat standaardinstellinen kun je een andere pc vaak niet bereiken.
Daarom heeft XP een wizard ingebouwd die alles voor je instelt.

Nu de praktijk:

Eerst zullen we even moeten nakijken of beide PC's wel in dezelfde werkgroep zitten, uiterst belangrijk.

* Geef een rechtermuisklik op 'deze computer' en kies voor eigenschappen, klik daarna op tabblad 'computernaam'

netwerk

* klik dan op 'wijzigen'

* vul dan bij werkgroep: 'werkgroep' in (zonder aanhalingstekens)
doe dit voor beide pc's. (*note, computer moet na wijziging opnieuw opgestart worden.

voorbeeld (alleen namen kloppen niet, van google afgeplukt)
http://www.comput...ie_341.gif

*Maak op een willekeurige plaats op je PC een nieuwe map aan die voor de andere PC bereikbaar mag worden.

* Als de map is aangemaakt geef er dan een rechtermuisklik op en kies voor delen en beveiligen

*In dat scherm klikt u bij het gedeelte "Delen en beveiliging: het netwerk" op de link "Wizard Netwerk instellen".

xp-netwerk2

*In het eerste scherm van de wizard klikt u gewoon op "volgende". Ook in het volgende scherm kan u direct op "volgende" klikken.

xp-netwerk3

*Uw computer is verbonden via een router, selecteer het tweede bolletje en klik op volgende. In het volgende scherm kunt u een beschrijving van de computer opgeven.

xp-netwerk4

De beschrijving is niet zo belangrijk, u mag ze zelfs weglaten, maar zorg ervoor dat u een unieke naam kiest voor elke computer. In het volgende scherm geeft u de werkgroep naam op. Kies een naam die alleen uit letters bestaat en niet langer is dan vijftien tekens.

De werkgroepnaam moet hetzelfde zijn voor alle computers in uw Windows XP netwerk !

Klik op volgende en selecteer de optie bestanden en printer delen. Daar is het u juist om te doen. Klik nog twee keer op "volgende" om verder te gaan.

U krijgt nu de mogelijkheid om een diskette te maken om de installatie uit te voeren op andere computers. Dat is niet echt de moeite waard als u slechts enkele computers in uw XP netwerk hebt. Sluit de wizard af, mogelijk moet u uw computer herstarten. U moet de wizard uitvoeren op alle computers waarmee u bestanden en printers wil delen.

##################################################

Nu nog de map daadwerkelijk delen:

*rechtermuisklik op de map, en kies voor delen en beveiligen.
* vink aan van deze map een gedeelde netwerkmap maken en vink ook aan Netwerkgebruikers mogen mijn bestanden wijzigen

image003

##################################################

Nu bent u eigenlijk al zo goed als klaar.

Nu nog het onderdeel, hoe kom ik in godsnaam bij die andere pc dan ??

Heel simpel, hiervoor gewoonweg windows explorer openen en daarin het ip adres van de andere PC invullen.

Hoe kom ik achter het ip adres van die andere pc dan?

Ook relatief simpel maar je moet het maar net weten.
Ga naar die andere pc, klik op start en dan op uitvoeren.
vul daar in cmd en dan op OK klikken.
Zwart scherm opent, dat is je opdrachtprompt (DOS voor leken)
vul in dat zwarte scherm 'ipconfig' in (zonder aanhalingstekens)
Dan krijg je de output en komt er het ip adres te staan, neem deze over en ga terug naar de andere PC en vul dit ip adres in je adresbalk van windows explorer.

*Windows explorer is gewoon een venster waarin je 'mijn documenten' of 'deze computer' mee opent

Als je het ip adres hebt ingevuld druk dan op enter en je zou bij de andere pc moeten komen.
Kan zijn dat er om gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd word, dit is gewoon de loginnaam +wachtwoord van doelPC (waarmee je dus met windows inlogt)
Gewijzigd door TCP_IP op 25 september 2008, 22:25
Transmission Control Protocol over Internet Protocol

Voor al je Windows en PC problemen kun je terecht op www.xpvista.nl !

TCP_IP
Als je wilt kan ik ook nog wel extra uitleg geven hoe je een normale printer op het netwerk kan delen. Dus dat je printer op PC1 zit aangesloten met USB kabel en dat je vanaf PC2 op zolder bijvoorbeeld naar beneden kunt printen. Bij dit soort uitleggen doel van www.xpvista.nl Wink dus meld je daar ook aan als je wilt.

Digibert

Na het installeren van het netwerk lukt het niet om verbinding te maken tussen de 2 pc's d.m.v het invoeren van de IP-adressen in Internet Explorer.

Wel kan ik via Windows Verkenner\Mijn netwerklocaties\Volledig Netwerk\Microsoft Windows-netwerk\ enz. de pc's benaderen.
Maar de verbinding start langzaam op en ik kan vanuit pc A wel op de C schijf van B kijken maar niet omgekeerd.(Ik heb de beide C schijven gedeeld)

Ik krijg dan de foutmelding:

"A is niet toegankelijk.U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron.Neem contact met de beheerder van de server op als u wilt weten of u toegangs machtigingen hebt.

Toegang geweigerd".

Edit mod: Hele verhaal hoeft niet gequote te worden Wink
Gewijzigd door TCP_IP op 26 september 2008, 18:21

TCP_IP
DAT onderdeel was ik mogelijk nog vergeten toe te lichten namelijk NTFS rechten en netwerkrechten.

Laten we eerst maar "eenvoudig delen" uitschakelen, makkelijker instellen op die manier.

Ga hiervoor naar start>>configuratiescherm>>mapopties

tabblad geavanceerd

eenvoudig_delen

eenvoudig delen van bestanden gebruiken(aanbevolen), vink deze uit !

Ga dan weer naar je gedeelde map, rechtermuisklik en kies voor 'delen en beveiligen'

Dit scherm krijg je dan:

smb-xp-scherm1

Klik dan op machtigingen

Klik dan op toevoegen, vul daar in 'iedereen' en dan op 'naam controleren' klikken.

7fbf00fbd3e94105

Iedereen komt dan in de lijst te staan, vink dan eronder aan volledig beheer, op deze manier worden alle 3 opties aangevinkt, klik dan gewoon op 'OK'

Doet dit voor beide PC's.

2e stap is voor tabblad beveiliging, in principe bovenstaande stap herhalen. 'iedereen' toevoegen en volledige rechten geven (volledig beheer)

Laat maar weten of het zo wel lukt Wink

Digibert
De regel "Eenvoudig delen van bestanden gebruiken (aanbevolen)"
zie ik op mijn pc's niet staan onder Mapopties /Geavanceerd.

Verder is het eigenlijk mijn bedoeling om de gehele C schijven van beide pc 's te delen,dus niet maar een aantal mappen.
Gewijzigd door Digibert op 26 september 2008, 20:02

TCP_IP
Onder tabblad weergave anders ?
voor partities werkt het hetzelfde als voor een map

Digibert
Voor de duidelijkheid : Ik gebruik Windows XP Home Edition

TCP_IP
Dan zijn idd de opties anders meen ik, ik ga het morgen wel even voor je nakijken op een andere PC hier thuis Wink

Digibert
Is er misschien al wat nader bekend over de netwerkinstellingen voor
2 pc's ? (beide Windows XP Home Edition)

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Netwerk van 2 PC's (XP) via Livebox', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Configuratie Fritz!Box 7340 na migratie naar KPN netwerk Storing 22 05 december 2016, 11:19
Dagelijks onderbroken verbinding sinds nieuw netwerk Algemeen 14 10 november 2016, 17:06
Nieuw netwerk, nieuw begin ..... Algemeen 16 20 oktober 2016, 14:44
Livebox ADSL Extra (Family) vervangen met eigen modem Livebox configuratie en problemen 4 10 augustus 2016, 15:48
Online.nl krijgt toegang tot snellere KPN netwerk. Algemeen 37 04 oktober 2015, 23:17
Goedemiddag bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| Tiger< 5 mins
| Wanabo02:11:29
| Huubke6804:17:43
| dutch flash05:16:00
| peukevreugd06:12:38
| Ronsworld17:51:29
| earlgrey7219:14:56
| Hans20:00:21
| Ano20:30:28
| dutch123:12:48
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

07 december 2016, 12:08
iemand weet welke firmware huawei hg665d op dit moment zit?

15 november 2016, 21:47
Online.nl=amateurs

05 november 2016, 16:44
Hallo allemaal, Vanaf 18 oktober heb ik geen verbinding meer. Bijna elke dag bellen met klantendienst, 5 a 6 keer emailen naar de klantenservice niets opgelost. Nog steeds geen verbinding dus geen

01 november 2016, 19:42
in helmond dezelfde storing

27 oktober 2016, 23:15
@ MGuitink Om weer in het modem te komen, eerst restten via het verzonken knopje aan de zijkant van het modem.