obey-robots.txt
03 December 2016, 14:39
Navigatie
Ledenenquête
Heb je de oplossing voor je probleem op dit forum gevonden/gekregen?

Ja
Ledenenquête: Heb je de oplossing voor je probleem op dit forum gevonden/gekregen? Ja 39% [88 stemmen]
39% [88 stemmen]

Nee
Ledenenquête: Heb je de oplossing voor je probleem op dit forum gevonden/gekregen? Nee 61% [136 stemmen]
61% [136 stemmen]

Stemmen: 224
U dient in te loggen om te stemmen.
Gestart: 25 jun 2009

Enquête-archief
Steun ons
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Online Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Waarvoor en hoe gebruik je een switch, router of een access point achter dit modem? Hoe krijg ik mijn NAS, netwerkprinter, enz. in mijn netwerk? Hoe deel ik mijn web-, smtp-, ftp-, enz. server met anderen op het internet? Hoe kan ik online spellen spelen op mijn xbox, ps3, wii, psp, enz.? Hoe sluit ik mijn iphone, ip-tv, ip-telefoon, ata, enz. aan op deze router en moet ik dan nog speciale dingen instellen?
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

Linksys WRT54G 2 achter LB

cornem
Hallo, ik heb de volgende vraag. Ik heb een Linksys WRT54G 2 achter de Orange Livebox aangesloten op de ene poort (van de LCool en op de andere poort een vaste Desktop PC. Internet op Desktop werkt prima en kan ook in de LB en Linksys komen. Maar als ik nu draadloos wil inloggen voer ik netjes de WPA sleutel in, daarna probeert hij verbinding te maken maar doet hij krijgt: "geen of beperkte verbinding mogelijk". Als ik daarna een IPconfig uitvoer staat er geen standaard Gateway etc etc.

Ik heb dit alles dus aangesloten volgende de Wireless Router als Accespoint/switch methode. Moet ik dan op de livebox nog iets met de DHCP doen? En moet deze op de Linksys perse uit staan? En hoe zit het met de IP-adressen? Momenteel is dit het:

Orange Livebox IP: 192.168.1.1
Linksys WRT54G 2: 192.168.1.20

Op diverse forums staat dat dit laatste IP adres gewijzigd moet worden in 192.168.2.1 of i.d.

Kan iemand mij helpen om dit goed te krijgen?

corné

TCP_IP
Ik heb sterk vermoeden dat er een ander netwerk op die van jou stoort, zie het maar al te vaak. Er is een simpele oplossing door het kanaal te wijzigen.

192.168.1.20

Tab 'wireless'

Dan Wireless Channel op 3 bijvoorbeeld zetten.

Als het nog niet helpt dan eventueel een paar andere kanalen proberen. Wat je ook zou kunnen doen is de buurt scannen op netwerken en eens kijken welke netwerken op welk kanaal zitten. Dit kun je met Netstumbler doen (XP) of Vistumbler.

http://www.netstumbler.com/downloads/

http://vistumbler.sourceforge.net/

Heb onlangs 1 keer meegemaakt dat het gewoon niet wilde werken, op geen enkel kanaal. Heb toen op die PC een vast IP ingesteld (met subnetmask/gateway/DNS) en toen werkte het pas. Maar probeer toch eens met die kanalen te spelen.

Transmission Control Protocol over Internet Protocol

Voor al je Windows en PC problemen kun je terecht op www.xpvista.nl !

rrozema
Ik ben het TCP_IP eens, waarschijnlijk is je draadloze verbinding nog niet in orde; controleer je wpa sleutel nog eens extra goed. Voer hem desnoods nog eens opnieuw in in je router en in je pc, als je dan een type foutje gemaakt hebt, dan los je dat zo wel op.

Zoek inderdaad een vrij kanaal voor jouw netwerk. Laat liefst zelfs tenminste 1 vrij kanaal tussen jouw kanaal en dat van al je buren (dus als je buren op kanaal 6 zitten, ga dan niet zelf op 5 of 7 zitten maar op 4 of 8, of liever nog op 3 of 9, zo ver mogelijk van alle gebruikte kanalen!).

192.168.1.20 is een ip adres dat ook door de livebox gebruikt kan worden. Vaak zal het probleemloos werken; want de livebox begint bij 192.168.1.10 en je hebt dus 10 pc's op je netwerk nodig voordat hij daadwerkelijk dat adres gaat gebruiken. Het is dus inderdaad verstandig dit te veranderen naar 192.168.1.2, uit voorzorg, zodat je nooit 2 apparaten met hetzelfde ip adres op je netwerk kunt krijgen. TCP_IP heeft al beschreven hoe je dat doet; het ip adres in zijn berichtje is een link naar het configuratie scherm van je linksys. klik er op en je kunt zijn instructies verder volgen. Als het gelukt is, dan vind je in het vervolg je linksys op z'n nieuwe adres, http://192.168.1.2.

cornem
Ok, bedankt alvast voor jullie reacties!

Ik zal nog even iets vertellen wat ik gisteravond vergeten ben.

Toen ik voor het eerst alles aansloot werkte het prima! Ik had de router geinstaleerd, en heb toen op 3 laptop's XP met ingebouwe wireless ingelogd op het netwerk. Daarna op diezelfde laptop's een ipconfig/all gedaan en deze kwamen ook alle 3 netjes uit. De ene kreeg 192.168.1.12 .13 etc. Toen heb ik alle laptop's weer uitgezet en toen ze s avonds opstarten deed op geen van alle laptop's het draadloze gedeelte het meer. (die melding van geen of beperkte verbinding). Toen op diezelfde laptop's een IP config gedaan en kregen ze dus geen IP adressen meer door.

Ik heb het idee dat het toch wat te maken heeft met de IP-adressen. Maar omdat er zooooveel info staat op dit forum wat betreft de IP-adressering en het portforwarden en DHCP instellingen voor zowel op de router als op de livebox, weet ik niet meer waar ik moet beginnen :S!!

Ik heb vanavond de mogelijkheid om er wat aan te doen/sleutel/uit te proberen. Dus kan iemand mij nog helpen/ideëen?

TCP_IP

Toen ik voor het eerst alles aansloot werkte het prima! Ik had de router geinstaleerd, en heb toen op 3 laptop's XP met ingebouwe wireless ingelogd op het netwerk. Daarna op diezelfde laptop's een ipconfig/all gedaan en deze kwamen ook alle 3 netjes uit. De ene kreeg 192.168.1.12 .13 etc. Toen heb ik alle laptop's weer uitgezet en toen ze s avonds opstarten deed op geen van alle laptop's het draadloze gedeelte het meer. (die melding van geen of beperkte verbinding). Toen op diezelfde laptop's een IP config gedaan en kregen ze dus geen IP adressen meer door.

Dit komt dus aardig overeen met het feit dat een ander netwerk op die van jou stoort, het kan namelijk goed zijn dat een netwerk van de buren op die van jou stoort en dat de buren gisteravond hun router hebben uitgezet.

Ik denk dat IP-adressering niet echt het probleem is, een verbinding maken bestaat uit een aantal stappen.
Er moet eerst een verbinding worden gemaakt met je draadloze router en daarna komt DHCP pas in beeld.

DHCP= Dynamic Host Configuration Protocol

Dit betekent simpelweg het proces waarbij je router de TCP/IP instellingen uitdeelt aan je computers(mits je computer zo ingesteld is dat deze automatisch een IP krijgt toegewezen, maar dit is een standaardinstelling in zowel XP als Vista).

Maar goed ik kan begrijpen wanneer netwerken configureren niet bepaald een dagelijkse taak is dat je door de bomen het bos niet meer ziet Pfft

Basis is in principe dat je linksys een soort van uitbreiding van je livebox is geworden. Waarbij de livebox je netwerk 'regelt'.
Je linksys heb je nu in feite 'dom' gemaakt, enige wat deze nu doet is Wi-Fi toevoegen aan je netwerk met daarop beveiliging.
En voegt uiteraard 3 extra ethernetpoorten toe.

Als je geavanceerder bezig gaat dan heb je het over port-forwards maar dit komt pas in beeld wanneer je netwerk in orde is.

Heel verhaal maar als ik zo je situatie lees dan lijkt het me praktischer om te beginnen met je buurt te scannen, met name op welke kanaal elk netwerk zit. En dit zeg ik toch wel uit ervaring.

p.s. Had je m'n PB nog terug gehad gisteravond Cornem ?

cornem
Ok, dankje weer voor je snelle antwoord!

Samengevat ga ik dus vanavond het volgende proberen:

- Linksys router IP adres 192.168.1.2 geven
- Kijken welke netwerken in de buurt welk kanaal gebruiken, dit evt wijzigen in de Linksys
- DHCP in linksys uitzetten evenals WAN alles leegmaken
- Goede WPA2 key aanmaken
- LB heeft nog steeds IP 192.168.1.1
- Alles herstarten en dan proberen via de 3 laptop's op het netwerk te komen en te internetten. Deze moeten als het goed is IP adressen krijgen 192.168.10 .11 .12...etc toch?

Dan zou alles vlekkenloos moeten werken toch?

Cornem

ps: ja TCP heb gisteren ook jouw PB nog ontvangen, tnxs!

TCP_IP

Even voor visualisatie van het geheel:

Livebox => UTP => LAN 1 van Linksys
Livebox => UTP => Vaste pc beneden

En wat ik ook niet snap is dat IP adres 192.168.1.200 wat jij geeft. Wat is het veschil tussen 192.168.1.2 en 192.168.1.200? Als je deze laatste op de linksys instelt, worden dan de IP adressen van de pc's die evt daaraan hangen 192.168.1.2001 ofzo? Weet niet of dit basic kennis is, maar snap dit dus niet helemaal.

Kijk,

De livebox is ingesteld voor het netwerk 192.168.1.0.
192.168.1.0 is het netwerkadres
192.168.1.255 is het broadcast adres

De adressen 192.168.1.1 tot en met 192.168.1.254 kun je vrij gebruiken.

<kort stukje uitleg IP adressen>
Als je goed naar de cijferreeks kijkt zie je dat enkel het 4e octet veranderd, 1e 3 octetten blijven gelijk.
(Een IP adres bestaat uit 4 octetten verdeeld door 3 puntjes. 1e octet= 192 2e octet=168 3e octet=1)

Ok, de livebox heeft altijd het IP adres 192.168.1.1 (dit is een instelling die je niet kunt wijzigen)

De IP adressen 192.168.1.2 tot en met 192.168.1.254 kun je dus in principe VRIJ gebruiken.

Dan nu ietwat lastiger.
DHCP is een onderdeel dat IP adressen uitdeelt. Op de livebox is ingesteld dat deze adressen uitdeelt tussen 192.168.1.10 tot en met 192.168.1.50.
De overige adressen: 192.168.1.2 tot en met 192.168.1.9 EN 192.168.1.51 tot en met 192.168.1.254 kun je ook nog gebruiken, alleen moet je deze zelf instellen op je computers.
Waarom? Omdat deze niet door DHCP uitgedeeld worden.

Dus als je op je linksys instelt 192.168.1.2 of 192.168.1.200 maakt dus in feit verder niks uit.
Je hebt enkel een IP ingesteld buiten de adressen die de livebox uitdeelt.

Wat nu misschien nog niet helemaal duidelijk was waarom dan buiten DHCP range?
Als 2 computers in je netwerk hetzelfde IP adres gebruiken krijg je conflicten, de livebox weet dan niet meer waar het internet naartoe moet.
En dat heeft tot gevolg dat 1 van de 2 het internet niet meer op kan.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is voor je? Hoop dat de termen niet teveel worden.

Heb een tijd terug nog een tutorial geschreven over hoe IP adressen werken, mocht je nog iets meer erover willen weten.

http://www.xpvista.nl/forum/viewthread.php?thread_id=24&highlight=ip+adressen&pid=31#post_31
Gewijzigd door TCP_IP op 24 maart 2009, 14:24

cornem
Zo, gisteravond aan de gang gegaan en het volgende ondernomen:

Eerst kreeg ik al niet meer de configuratiepagina van de Linksys tevoorschijn, dus deze reset, toen weer wel. Na een aantal pogingen viel mijn orange gewone internet verbinding ook weg (dit alles op vaste PC). Toen uit alle wanhoo maar de stroom uit de livebox getrokken, 5 sec gewacht en toen weer erop gezet. Toen kreeg vaste pc gewoon weer IP adres toebedeelt en kon deze weer op internet.
Daarna kon ik ook weer in de router komen en heb deze een Local IP adress van 192.168.1.3 gegeven. Wilde hem ook een static IP geven, maar daar ging het mis:
Je kunt in de LB kiezen uit een aantal instellingen o.a. 'Automatisch Configuration DHCP' en 'Static IP'. Dat laatste wilde ik dus doen en toen ik dit alles ingevuld had en op save klikte, kreeg ik de melding:

WAN ip en LAN ip adres are the same! Please check them again!

Toen nog een keer adressen doorgelopen en aangepast, maar melding bleef maar terugkomen.
Naja, dus toch maar op automatisch laten staan. En heb wel het Channel veranderd. (eerst uitgezocht met programma van TCP_IP welke kanalen gebruikt werden en jawel. Kanaal 11 werd ook door de buren gebruikt en deze stond ook op de Linksys ingesteld. Dus dit veranderd naar 4 (11, 1 en 6 waren gebruikt in de buurt). En toen werkte het weer vlekkenloos!

Alle PC's opnieuwe opgestart en afgesloten en nog x gecheckt. En nu doet alles het weer. Vraag me nog wel hoe het kan dat ik geen Static IP kan instellen op de Linksys. Kan iemand daar nog wat over zeggen?

TCP_IP

Je kunt in de LB kiezen uit een aantal instellingen o.a. 'Automatisch Configuration DHCP' en 'Static IP'. Dat laatste wilde ik dus doen en toen ik dit alles ingevuld had en op save klikte, kreeg ik de melding:

WAN ip en LAN ip adres are the same! Please check them again!

Bedoel je niet je Linksys? Heb toevallig dezelfde router staan en die 2 opties staan er bij mij ook in. Op de livebox kun je DHCP volgens mij alleen maar uitzetten, verder niet.

Maar die 2 genoemde opties staan bij 'internet setup' (staat links in het zwart).
Maar deze optie heb je niet nodig, aangezien je linksys in een router - Accespoint opstelling staat.
Alleen stukje bij 'local lan ip' heb je nodig (network setup).

De reden waarom je die foutmelding krijgt is vermoedelijk omdat WAN en LAN in zelfde subnetmask zaten.

Toch leuk hé, beetje met routers prutsen Wink

cornem
Ik had al het vermoeden dat het met internet te maken had, en heb er daarom ook verder niets mee gedaan/leeg gelaten. Het werkte gisteravond nog, ik hoop dat het vanvaond nog werkt!

Alvast bedankt voor hulp in ieder geval! En ik bedoelde inderdaad Linksys ipv LB, beetje te snel getypt.

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Linksys WRT54G 2 achter LB', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Huawei hg655d als access point aansluiten achter fritzbox Huawei meer apparaten aansluiten 6 07 september 2015, 09:46
Huawei in bridge, forward probleem tbv servertje achter TP-Link router Huawei meer apparaten aansluiten 13 27 februari 2015, 12:02
Een betere router achter de Huawei HG655d. Instellingen? Huawei configuratie en problemen 8 27 januari 2015, 22:58
Switch achter de ZyXEL Zyxel meer apparaten aansluiten 2 31 december 2014, 17:44
IP Linksys WRT54GL achter een Speedtouch ST706 Eigen modem meer apparaten aansluiten 3 07 oktober 2014, 22:15
Goedemiddag bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| Johan401:44:00
| Tiger03:05:21
| dutch flash04:09:09
| Roroko04:19:39
| Wanabo04:28:31
| Lutz08:15:55
| Ronsworld15:12:44
| ronald schuit15:18:45
| okkie_199417:14:38
| trebor60 1 dag
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

15 november 2016, 21:47
Online.nl=amateurs

05 november 2016, 16:44
Hallo allemaal, Vanaf 18 oktober heb ik geen verbinding meer. Bijna elke dag bellen met klantendienst, 5 a 6 keer emailen naar de klantenservice niets opgelost. Nog steeds geen verbinding dus geen

01 november 2016, 19:42
in helmond dezelfde storing

27 oktober 2016, 23:15
@ MGuitink Om weer in het modem te komen, eerst restten via het verzonken knopje aan de zijkant van het modem.

27 oktober 2016, 13:39
Hoe kan ik het wachtwoord voor mijn huawei hg655d opnieuw instellen?