obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Online Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » Livebox (= Sagem f@st 3203, wordt uitgefaseerd) » Livebox firmware
Post hier al je vragen over de Livebox firmware.
 Onderwerp afdrukken
Petitie: UPNP support voor de livebox!
klaafstra99
Is het een goede suggestie om Orange er van te doordringen dat UPNP support een MUST is voor de livebox?

UPNP verschijnt in steeds meer applicaties en hardware, voorkomt lastige configuratie-issues etc etc.

Ik ben inmiddels teruggebeld door de helpdesk, met het antwoord dat het niet gepland is, en dat ik zelf maar m'n firewall & poortforwarding in moet stellen.

Als Orange een beetje bereid is te luisteren naar zijn klanten, kunnen ze dit toch zeker in overweging nemen? Ze pretenderen immers te streven naar een continue verbetering van de livebox. En belofte maakt schuld! Ik voel me aardig afgepoeierd door de helpdesk, en als ik het forum zo bekijk ben ik niet de enige!

UPNP support scheelt denk ik een groot gedeelte van de problemen in dit forum!

Als een ieder die het hier mee eens is nou eens reageert, of wellicht dat collectief de helpdesk bestookt kan worden met aanvragen voor UPNP support in de livebox?

Als mensen het hier niet mee eens zijn, hoor ik dat graag. Nog liever hoor ik dat je het er wel mee eens bent natuurlijk! Het is voor Orange simpelweg de firmware aanpassen van de livebox. Niks meer dan dat!

Frank
Gewijzigd door klaafstra99 op 06 oktober 2006, 12:45
 
Puma
ik wil het wel tekenen hoor. ik ben ook voor UPnP.
 
Wanabo
Beste LiveBox ontwikkelaars, ik wil ook UPnP!
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
Guardian
Ik heb sinds kort een Orange Family abo en ben me juist aan het oriƫnteren op UPnP. Ik wil namelijk vanaf een centrale server (eerst PC, maar later NAS met media server on board) muziek en foto's kunnen distribueren door het hele huis. Kan iemand uitleggen wat op dit moment de beperkingen zijn van de Livebox met betrekking tot UPnP? Wat wordt er dan met die ondersteuning via de firmware geregeld?

Guardian
Denk in oplossingen, niet in beperkingen.
 
Richard
Tja... waarom willen jullie uPNP support in de Livebox? Die zit er volgens mij al in.
Kijk maar eens in het geavanceerde deel bij de statistieken. Daar zie je ook H.323 statistieken.
Nu weet ik niet zeker of die wellicht alleen gebruikt word voor telefonie omdat je daar het aantal ontvangen en gemiste oproepen ziet alsook het aantal afgeronde oproepen.
Maar het zit er dus wel in want H.323=uPNP. Als het nu dus alleen voor telefonie gebruikt word, dan moet het ook niet al te moeilijk zijn om het ook te gebruiken voor het gewone netwerkverkeer.

Maar persoonlijk heb ik het idee dat het wel werkt. Want als je geen uPNP ondersteuning hebt, dan ontvangen anderen over het algemeen wel beeld van je maar geen geluid.
En het is met de Livebox zonder problemen mogelijk zowel geluid alsook beeld te sturen via MSN dus volgens mij werkt het gewoon.

Greetings, Richard.
 
Puma
er is iets vaags aan de hand met de livebox. msn bestandsoverdracht is te sloom (meerdere mensen die ik ken hebben er ook last van)
op speedtest.nl haalt de livebox lage snelheden, maar met een andere modem haal je gewoon de maximale snelheid (mogelijk op jouw adres)

msn geluid deed het helemaal niet in het begin. (tot eind 2005)

ach, ik portforward wel, maar het is soms gewoon handig, vooral bij programma's waar je de poort ervan niet weet.

en ten slotte. het is echt niet moeilijk om UPnP in te bouwen, de franse versie heeft het al lang. Het is een standaard gateway net als alle andere gateways op de markt.
Gewijzigd door Puma op 07 oktober 2006, 02:22
 
klaafstra99

Quote

Richard schreef:
Tja... waarom willen jullie uPNP support in de Livebox? Die zit er volgens mij al in.
Kijk maar eens in het geavanceerde deel bij de statistieken. Daar zie je ook H.323 statistieken.
Nu weet ik niet zeker of die wellicht alleen gebruikt word voor telefonie omdat je daar het aantal ontvangen en gemiste oproepen ziet alsook het aantal afgeronde oproepen.
Maar het zit er dus wel in want H.323=uPNP. Als het nu dus alleen voor telefonie gebruikt word, dan moet het ook niet al te moeilijk zijn om het ook te gebruiken voor het gewone netwerkverkeer.

Maar persoonlijk heb ik het idee dat het wel werkt. Want als je geen uPNP ondersteuning hebt, dan ontvangen anderen over het algemeen wel beeld van je maar geen geluid.
En het is met de Livebox zonder problemen mogelijk zowel geluid alsook beeld te sturen via MSN dus volgens mij werkt het gewoon.


Er zit absoluut geen TCP/IP UPNP ondersteuning in de livebox. Waarom is me inderdaad een raadsel. En waarom we UPNP support willen: omdat het het gros van de portforward issues oplost (mits je compatible hard/software hebt natuurlijk). Er verschijnt in steeds meer software een UPNP mogelijkheid, van FTP server tot MSN en P2P software.

Alles moet toch automatisch? Waarom dan dit niet? Je kan altijd nog handmatig alles instellen als je dat wilt.

Als er voldoende draagvlak voor UPNP is wil ik best een brief naar Orange schrijven. Maar dat moeten dan nog wel wat meer reacties zijn. Kan er bijv. een mailing naar alle leden van dit forum gestuurd worden? Da's toch niet zo moeilijk?

Erkent Orange dit forum eigelijk als gesprekspartner o.i.d.? Multikabel heeft namelijk wel een gebruikersgroep die geregeld contact heeft met Multikabel, en waar ook serieus gepraat en onderhandeld wordt.

Er is veel commentaar op Orange, maar dat is altijd eenrichtingsverkeer.

Frank
 
Richard

Quote

Er zit absoluut geen TCP/IP UPNP ondersteuning in de livebox.

Dan kom ik dus wederom terug op mijn vraag. Hoe kom je hierbij? En hoe rijm je met deze uitspraak de aanwezigheid van H.323 statistieken want nogmaals, H.323 is exact hetzelfde als uPnP!!!

Zonder uPnP geen spraak met MSN, terwijl dat wel werkt, hoe kan dat dan?

Er is geen enkel probleem met FTP software en met MSN heb ik hier 4 pc's en ook geen probleem.
De meeste p2p software heeft geen uPnP nodig.

Dus wat denk je dat uPnP precies doet of wat verwacht je exact?

Als het er niet in zit ben ik ook een voorstander van het toevoegen van uPnP uiteraard. Daar gaat het me ook niet om.

Maar ik heb het idee dat je op onjuiste argumenten probeert iets voor elkaar te krijgen wat je straks ook niet zal helpen met je probleem.

Daarom lijkt het me beter dat je exact ook duidelijk maakt welk probleem je hebt en de reden dat alleen uPnP daar uitkomst in zou bieden.

uPnP is namelijk een door MS uitgevonden toestand die later maar als standaard er doorheen gedrukt is.
Verder is het protocol wat poorten van 1024 tot 65535 wisselend gebruikt voor allerlei zaken, waarbij je misschien het nadeel hebt dat het ook kan gebeuren dat reeds gebruikte port-forwards opeens ook door die H.323/uPnP gebruikt worden en een storing veroorzaken.

Ik vraag me af wat er nog meer gebruik van maakt aangezien het bedoeld is hoofdzakelijk voor communicatie en multimedia.

Dit is echt niet kwaad bedoeld, maar ik vraag me gewoon erg af wat precies het probleem is waardoor men denkt dat implementatie van uPnP hier zou helpen voor zover die al niet aanwezig is.

Dat kan ook iets zijn waaraan ik nog niet eens gedacht hebt en aldus kan ik er zelf ook van leren. Dus voor mij is het een winst winst situatie, of mijn verhaal klopt, of het klopt niet en in dat geval kan ik er van leren.Smile
Mocht de toon wat streng of bot over komen is dat absoluut niet zo bedoeld, dat nog even ter duidelijkheid.

Greetings, Richard.
 
klaafstra99
Beste Richard,

Er zit absoluut geen UPNP in de livebox!

Ik heb het meerdere malen nagevraagd bij Orange en Sagem.

Daarnaast heb ik diverse hard- en software die UPNP ondersteund (FTP, mailserver, P2P, router, PDA applicaties) die met de livebox niet meer werken, en handmatig geconfigureerd moeten worden.

MSN geeft ook aan dat het (met de livebox) geen UPNP symmetric NAT meer heeft.

Iedereen wil voor z'n apparatuur toch plug en play? Waarom dan niet voor je netwerk? Ik vind het frusterend dat het met een goedkope flutrouter prima werkt, en met een Livebox niet. Tenslotte betaal ik er genoeg voor.

Daarnaast staat er in de Wikipedia een heel ander verhaal over H.323, met name dat het VOIP en audio-visueel gericht protocol is: http://en.wikipedia.org/wiki/H323.

Vanzelfsprekend, als jij andere informatie hebt over het hoe, wat en waarom van H.323 t.o.v. UPNP, post dat dan svp even hier als je wilt.

Groetjes,

Frank
Gewijzigd door klaafstra99 op 07 oktober 2006, 21:40
 
Richard

Quote

Er zit absoluut geen UPNP in de livebox!

Ik ben nog eens op zoek gegaan want ik wil nu eenmaal graag het naadje van de kous weten en heb weer iets geleerd.Smile
Zat er dus toch voor een deel naast.

Gelukkig dan ben ik er nu uit, want in een artikel wat ik gelezen had tijdens het ontwerp van MS zijn uPnP en standaardisering van het H.323 protocol, stelden ze uPnP gelijk aan H.323.
Maar ze zullen het dan uiteindelijk niet in dat H.323 protocol opgenomen hebben. Blijkt me dus nu dat H.323 en uPnP toch enige verschillen kennen.

Overigens blijf ik, zoals ik al aangaf, met jullie van mening dat als het er niet in zit (hetgeen dus blijkt) ik een aanvraag graag wil supporten.

Wellicht kun je me met onderstaand ook helpen middels een link of andere informatie?

Quote

FTP, mailserver, P2P, router, PDA applicaties

Ik ken namelijk geen FTP of mailserver software die p2p zou ondersteunen. Dat zou kunnen liggen aan het feit dat ik dat soort dingen op linux draai, maar al doende leert men dus hier ben ik nieuwsgierig naar.

Overigens blijf ik persoonlijk port-forwarding een betere methode vinden dan uPnP, maar da's verder niet zo van belang.Wink
Greetings, Richard.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Petitie: UPNP support voor de livebox!', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritzbox instellen voor interactive TV Eigen modem configuratie en problemen : 2 24 jul 2022
VMG8324-B10A USB support Zyxel meer apparaten aansluiten : 2 03 mei 2021
Bridge modus Support Zyxel meer apparaten aansluiten : 3 06 apr 2020
Wifi verbinding voor mijn pc. WiFi : 2 03 jan 2020
Help!! online.nl instelling voor fritz box 7340 Eigen modem configuratie en problemen : 7 29 sep 2019
Advertentie