obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Wat is er mogelijk met het modem en hoe doe je het? Hoe kom je in het configuratiescherm? Heeft deze router wireless? Waar vind je wat in de schermen? Kun je nog extra dingen instellen, bijv. via telnet? Zijn er problemen bekend met dit modem? en hoe los je ze op?
 Onderwerp afdrukken
Huawei vervangen door Fritzbox 7170
jms319
Ik hoop ook dat 't lukt telefonie werkend te krijgen op m'n Fritz. Ik heb de modem (een oude van XS4jeweetwALL) al een tijdje liggen en had tot nu toe geen succes (ondanks alle tips op dit forum). Af en toe steek ik er weer wat tijd in als ik die heb in de hoop de oplossing te vinden.

Bedankt GMX, voor je extra tip over 't klonen van de MAC. Op zich was je uitleg goed. Misschien kan ik door de afkomst van mijn modem het MAC-adres niet zomaar klonen. In mijn Fritz 7170 komt de optie niet (meer) voor voor zover ik kan zien.

Als het met een Fritz niet lukt om telefonie werkend te krijgen, zullen ook andere (eigen) modems waarschijnlijk geen succes hebben als je de Thomson/Huawei daardoor vervangt. Telefonie is blijkbaar goed afgeschermd om de een of andere reden. Ik hoop dat ik door een tip achter de instellingen kom die wel werken. Verder dan de anderen ben ook ik nog niet gekomen, helaas...

Misschien kan iemand van Online (bedankt alvast!) een tip geven hoe het komt dat het wel (of zeker juist niet) mogelijk is telefonie werkend te krijgen (ik las wel een reactie dat de SIP-gegevens voor telefonieklanten geheim zijn, dus dat geldt dan waarschijnlijk ook voor de rest van de stappen die nodig zijn naast het uitproberen van een wachtwoord om het geheel werkend te krijgen). En login/wachtwoord zijn blijkbaar niet de enige stappen daarvoor.

Gr.,

jms
 
GMX
Ik heb eveneens een 7170 ex-XS4ALL, dus ik verwacht dat die gelijk is aan de jouwe. Firmwareversie is 58.04.84, heb je die ook? Anders is het raar dat je de MAC van de Huawei niet over kan zetten naar de Fritz.
Omdat ik op dit moment continue telefonisch bereikbaar moet zijn kan ik even niet experimenteren met de Fritz. Zodra het weer kan waag ik een ultieme (en laatste) poging om het geheel werkend te krijgen. Dus met de ADSL-lijn direct aan de Fritz, een telefoon er aan en een laptop er achter. En dan kijken of het met het gekloonde MAC-adres wel lukt.
Als je de posts op het forum leest lijkt het erop dat er mensen zijn die telefonie met een Fritzbox (welk type dan ook) wel werkend hebben gekregen. Maar hier heeft zich nog niemand gemeld .....

Vr. gr., GMX
 
I R Baboon
Je kan diegene met een werkende Fritz een PB sturen met een vraag om hulp.
Wellicht reageren ze.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
devious
het is niet mogelijk om zonder telefonie-abo gebruik te maken van VoIP via de modem. Doordat de MAC's zich aanmelden op de SIPserver van Online ziet het systeem dat het een ander modem/abo betreft en zal geen files installeren: VoIP niet mogelijk.

klonen van MAC's ed heeft geen nut voor het systeem. Huawei heeft vaker met dat bijltje gehakt, alle techniek komt bij Technicolor vandaan. Echt hackproof.
 
GMX
Dat verhaal snap ik niet helemaal.
Natuurlijk hebben degenen die proberen om met een Fritzbox telefonie voor elkaar te krijgen ook een telefonie-abonnement. Logisch dat het anders (in elk geval via Online) niet mogelijk is.
Het klonen van de MAC van de Huawei heeft niets met de constructie van de Huawei te maken. Je kunt de MAC van de Huawei zonder enige moeite uitlezen. Mocht Online alleen telefonie toestaan met modems met een bepaalde MAC dan kan ik de MAC van de Huawei klonen naar een andere modem en ziet Online de toegestane MAC. En de (of in elk geval mijn) Fritzbox heeft de mogelijkheid om richting de provinder een willekeurig ingevoerd MAC-adres te zenden. Ik kan dus het MAC-adres van de Huawei in de Fritz invoeren en het Online (wat telefonie betreft) laten voorkomen alsof ik de Huawei gebruik i.p.v. de Fritz .....Smile

Vr. gr., GMX
 
Lutz
Ik denk niet dat het MAC adres klonen van enig invloed is. Volgens de helpdesk dient het MAC adres ertoe om via DHCP een IP adres "vast" aan het modem te koppelen, ook wordt het IP adres 2 keer per dag vernieuwd.

Ook zonder klonen is in het DSL protocol voorzien dat het modem zich keurig voorstelt aan het DSLAM. Dus online zal nooit proberen om Huawei firmware op een Fritzbox te flashen. Verder zal de Fritzbox ook nooit firmware van Huawei accepteren...
"Taal is dat ene stuk gereedschap uit de menselijke gereedschapskist dat goed lijkt te zijn voor alle doeleinden." Hayes, S.C., Strosahl, K.D., Wilson, K. G. (2012) Acceptance en Commitment Therapie, tweede druk, Amsterdam: Pearson
 
devious
maar de MAC is niet het enige referentiepunt dat Online voor de VoIP gebruikt. En daar zijn die files voor. Ieder modem kan zich idd aanmelden op het VoIP-platform van Online, echter om door te kunnen dringen naar de SIP worden er wat gegeven uitgewisseld, en dan ontbreekt er wat bij een modem met een gekloonde MAC. Met als resultaat > geen VoIP.

Een veel beter optie is om het goedkoopste tel-abo te nemen , en dan is je Huawei klaar voor wel 6 telefoonnummers, en 6 lijnen. Sipservers en ervice moet je dan wel ff ergens anders onderbrengen, maar dan bel je ineens heel goedkoop.
 
GMX
Natuurlijk gaat het er mij en enkele anderen er alleen maar om te kijken hoever je moet gaan om een Fritzbox (zo mogelijk) wat telefonie betreft werkend te krijgen. Lukt het niet dan is het leuk geprobeerd maar verder geen man overboord. Waarschijnlijk leren we er wat van. En zoals Devious aangeeft is het altijd nog mogelijk om ook voor de Fritz een telefoonabonnement bij een 'losse' aanbieder te nemen.

Lutz:
Voor een beter begrip wil ik naar aanleiding van je antwoord toch wel weten waar het probleem zit. Je zegt: "Online zal nooit proberen om Huawei firmware op een Fritz te flashen en de Fritz zal ook nooit firmware van de Huawei accepteren". Lijkt me prima toch? Het lijkt me niet nodig om dergelijke apparaten iedere week van nieuwe firmware te voorzien om ze goed te laten werken.

Devious:
Welke files en welke gegevens bedoel je? Alle noodzakelijke info kun je direct of via een omweg uitlezen uit de Huawei. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de oude ST706 is de Huawei een 'open' modem waarin alleen de wachtwoorden 'verborgen' zijn.

Corrigeer me als ik het fout heb, want er moet ergens toch een reden (of een combinatie van factoren) zijn waarom het niet wil werken. En een mens is nooit te oud om te leren.
Eigenwijs als ik ben hoop ik volgende week tijd te hebben om weer een poging met de Fritz te kunnen wagen. Maar ja, op een gegeven moment houdt het natuurlijk wel op......

Vr. gr., GMX
 
devious
in de firmware zou je dat kunnen zien. Daarvoor moet je de Huawei eigenlijk kraken met daarvoor bestemde apparaten. Nadeel daarvan is dat na je aanpassing het apparaat weer de juiste binfiles moet hebben, maar die hebben geen aanpassingen ondergaan en verwijzen dus niet naar jouw aanpassing. Als je het al kunt kraken moet je erg goed kunnen programmeren om de binfiles op te waarderen.

Hoe je het ook wendt of keert: het is niet mogelijk met een Huawei om zelf je eigen VoIP te runnen over het Online-netwerk. Het kan alleen door een abo te nemen opVoIP, en dan kun je in de Huawei zelf de dingen aanpassen.

En om dan juist een Fritz te klonen naar een Huawei met een MAC-switch is vragen om moeilijkheden: de sip-server wil dan juist die binfiles. En da-kan-nie..want da's juist specifiek voor Huawei-taal. Namelijk heel anders dan Fritz begrijpt. Past niet, kan niet en communiceert niet.

Alleen als je begrijpt hoe het sip-gedeelte werkt, dan ben je een geek van Technocolor, kun je je eigen modem op de sipserver van Online laten aanmelden. Maar dat mag dan weer niet van het bedrijf waar je werkt: geheimhoudingsplicht en blabla
 
GMX
Dank je wel voor je heldere uitleg, devious. Wat ik wil is dus eigenlijk onmogelijk omdat Online bepaalde files uit de firmware van de Fritz wil uitlezen en de juiste files daar niet tegenkomt. Duidelijk. Rest me nog de tip van Baboon te volgen en degenen die het blijkbaar (op wat voor manier dan ook) wel is gelukt om telefonie op een Fritz werkend te krijgen te PB'en om meer info te krijgen.

N.B. jms 319, mogelijk moet "Expert settings" (zie post #14 van Baboon) ingeschakeld staan om de gekloonde MAC in te kunnen voeren (Settings - Advanced settings - System - Expert settings).

Vr. gr., GMX
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Huawei vervangen door Fritzbox 7170', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritzbox instellen voor interactive TV Eigen modem configuratie en problemen : 2 24 jul 2022
Fritzbox 7590 Telefonie werkt niet Eigen modem configuratie en problemen : 5 05 feb 2022
Huawei HG655d WIFI bugs/troubleshoot topic Huawei configuratie en problemen : 27 16 mei 2020
Fritzbox 7390 valt steeds weg Eigen modem configuratie en problemen : 8 03 aug 2019
Fritzbox 3490 instellen Eigen modem configuratie en problemen : 4 20 mei 2019
Advertentie