obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Help de helpdesk!
 Onderwerp afdrukken
Internet traag sinds Huawei modem
superneej
Al jaren klant bij Online tot volle tevredenheid, maar nu toch een probleem waar we met de helpdesk ook niet uit lijken komen.

Ergens half september begaf de Thomson modem het. Niet meer stabiel, 3/4 keer per dag moeten herstarten. Even aangekeken maar modem is gewoon EOL dus Online gebeld en op 2 oktober kregen we een nieuw modem binnen. Zo'n Huawei. Ding aangesloten en dezelfde avond weer fijn internet.. Of toch niet?

Sinds het nieuwe modem aangesloten is, gaat al het internet loeitraag. Het rare is, met speedtest komen we wel aan de gebruikelijke snelheden van 12/13 mbps (er komt 14 binnen volgens online, dus dat kan goed kloppen) maar het laden van de simpelste html pagina (formuliertje en logootje) kan gewoon 20 seconden duren. Snelheid is niet stabiel, laadtijd varieert van gewoon snel tot rampzalig langzaam. Ik gebruik internet heel veel, ook zakelijk, en het feit dat ik tussenbeide gewoon een minuut moet wachten voor een pagina goed doorgeladen is begint een behoorlijk irritatiefactortje te worden. Mobíel internet is nog sneller :'Wink

Probleem is uiteraard al (vele malen) voorgelegd aan de helpdesk van online. Oplossingen van hun kant variëren: verander het uitzendkanaal (probleem bestaat bedraad ook dus dat is sowieso al geen oplossing), modem restten (al honderd keer gedaan), TD er naar laten kijken (geen verbetering, én toen was ineens de hele beveiliging van m'n modem om zeep, was ik niet content mee..) en inmiddels hebben we gisteren ook een nieuwe Huawei binnengekregen die óók geen verbetering laat zien.

Het probleem bestaat op zowel de twee MBP's (mavericks & mountain lion) als op de windows 8 laptop die hier dagelijks in gebruik zijn. Zowel bekabeld als onbekabeld, en het in ere herstellen van de Thomson leverde direct veel snellere laadtijden op. Probleem lijkt voor mijn semi-lekenoog echt in de modem te zitten, maar begrijpen doe ik er uiteraard niks van :'Wink Wie wel?
 
Donpedro
Op de MAC moet je eens je Activity monitor open zetten en dan naar Network gaan.
Hier krijg je dan onderin een kleine bandwidth monitor te zien.

Ga nu bijvoorbeeld eens een groot bestand downloaden om te kijken wat de doorvoor is naar je PC.
Bij een mooie constante doorvoor zie je een mooie rechte lijn op het max.
Als je die max x 8 doet zit je ongeveer op je geleverde Online Mb snelheid.

Je geeft ook aan dat je wireless werkt, kan zijn dat je gekozen kanaal veel hinder heeft van buurt wifi en dus veel 'storing' moet overwinnen om je PC te voorzien van juiste data.
Kies eens handmatig een ander kanaal ... geen 1 of 6 of 11.
 
lionmol
Ben ook al jaren een zeer tevreden klant bij Online maar ik heb sinds een aantal weken dezelfde klachten. Dagelijks is er een periode van ongeveer een uur dat het internet supertraag is, meestal is dat in de loop van de avond of 's nachts even na 0.00 uur. Heb er nooit eerder last van gehad en ook de helpdesk daar over aan de lijn gehad. Modem ge-reset, ander kabeltje geprobeerd maar dat was het uiteraard niet, de klachten hadden dan een veel constanter karakter moeten hebben. Ik heb ook geen flauw idee hoe ik hier uit moet komen, bij Online zijn deze klachten immers niet bekend. Ik draai hier met Mac's, draadloos en WiFi en woon in Den Haag. Wie het weet mag het zeggen!
 
Lutz
Je moet eerst uitzoeken of het probleem ook met vast internet bestaat. Mocht je nog een Windows laptop hebben, bekijk dan welke kanaal de minste storingen heeft met inSSIDer. Ik vermoed dat je buren rond middernacht per wlan online gaan, waardoor je deze problemen krijgt.
"Taal is dat ene stuk gereedschap uit de menselijke gereedschapskist dat goed lijkt te zijn voor alle doeleinden." Hayes, S.C., Strosahl, K.D., Wilson, K. G. (2012) Acceptance en Commitment Therapie, tweede druk, Amsterdam: Pearson
 
CnC
In aanvulling op Lutz:

Klik terwijl je alt ingedrukt houdt op het Apple logo linksboven en kies dan voor systeem informatie.

In het nieuwe scherm klik je links onder het kopje netwerk op Wi-Fi dan krijg je ene lijst van alle draadloze netwerken in je omgeving en hun kanalen.

Tevens ga ik er vanuit dat je weet dat mac's 3 opruimscripts hebben die respectievelijk dagelijks, wekelijks en maandelijks lopen om je mac o.a. te ontdoen van troep, tijdelijke bestanden en waarbij bijv. de gehele harde schijf geïndexeerd wordt (spotlight). Deze beginnen meestal tegen middernacht en kunnen een goed uurtje duren.
 
superneej

Quote

Donpedro schreef:

Op de MAC moet je eens je Activity monitor open zetten en dan naar Network gaan.
Hier krijg je dan onderin een kleine bandwidth monitor te zien.

Ga nu bijvoorbeeld eens een groot bestand downloaden om te kijken wat de doorvoor is naar je PC.
Bij een mooie constante doorvoor zie je een mooie rechte lijn op het max.
Als je die max x 8 doet zit je ongeveer op je geleverde Online Mb snelheid.

Je geeft ook aan dat je wireless werkt, kan zijn dat je gekozen kanaal veel hinder heeft van buurt wifi en dus veel 'storing' moet overwinnen om je PC te voorzien van juiste data.
Kies eens handmatig een ander kanaal ... geen 1 of 6 of 11.


Ik geef óók aan dat Online die oplossing (kanaal wisselen) ook geopperd had maar dat dat geen "oplossing" was omdat het probleem zowel bedraad als via wifi aanwezig is Pfft Dus dan maakt je uitzendkanaal ook niet meer uit..

We hebben het inmiddels, na nog 2 keer bellen, maar opgegeven. De oude modem staat nu aangesloten dus ik heb iig fijn snel internet (moet alleen een of twee keer per dag het ding resetten :+ ) en UPC internet is in bestelling. Das vloeken in de kerk hier, maar van dat halfbakken internet is ook geen doen Pfft
 
Lutz
Je hebt het goed begrepen: het Huawei modem is een goedkoop modem, kwaliteit is niet zijn sterkste kant. Maar ik heb op mijn locaties stabiel internet, maar ik gebruik een high-end modem....
"Taal is dat ene stuk gereedschap uit de menselijke gereedschapskist dat goed lijkt te zijn voor alle doeleinden." Hayes, S.C., Strosahl, K.D., Wilson, K. G. (2012) Acceptance en Commitment Therapie, tweede druk, Amsterdam: Pearson
 
arthurmcsample
Hier sinds een aantal maanden precies hetzelfde probleem, eveneens in Den Haag. Vooral in de avonduren laden veel pagina's via de browser zeer langzaam, zowel bedraad als via WiFi.

Inderdaad opvallend dat een speedtest en tracert wel de gewenste resultaten opleveren, maar het laden van sites in een browser geeft problemen. Ik heb meerdere browsers geprobeerd. Onder andere bol.com, pathe.nl en postcodeloterij.nl laden dan erg langzaam. Logisch gezien zou je nu denken dat het aan de specifieke sites ligt, maar als ik de desktopsites via 3G op mijn mobiel open, staan ze in een flits op het scherm.

Ook ik heb het probleem al meerdere malen voorgelegd aan de helpdesk maar verder dan een ander wifi kanaal proberen en "het ligt aan de websites" ben ik helaas nog niet gekomen.

Wie kan mij helpen bij het zoeken naar een oplossing? Het is inmiddels zo frustrerend dat ik een andere provider ga zoeken als het probleem niet snel wordt opgelost.
Gewijzigd door arthurmcsample op 03 november 2014, 01:35
 
Lutz
Draait het Huawei modem de courante firmware, eindigend op 050? Wat zijn de intrainwaarden en welke waardes geeft speedtest aan? Dit alleen om te controleren dat het niet aan het modem ligt.

Ik denk eerder aan "overboeking". Je krijgt je bandbreedte niet alleen, maar je moet ze met b.v. 50 ander internetters delen. Indien je nu om 5 uur s'ochtends probeert je sites te openen, dan zal het snel gaan. Maar doe je dat rond 21 uur, waar iedereen op internet zit, dan zal het moeilijk gaan.

In het laatste geval kan je zelf niets doen.
"Taal is dat ene stuk gereedschap uit de menselijke gereedschapskist dat goed lijkt te zijn voor alle doeleinden." Hayes, S.C., Strosahl, K.D., Wilson, K. G. (2012) Acceptance en Commitment Therapie, tweede druk, Amsterdam: Pearson
 
arthurmcsample
Firmwareversie: V100R001C02B050

Lijnstatus
Upstream lijnsnelheid (kbit/s) 1016
Downstream lijnsnelheid (kbit/s) 15285
Verbindingstype ADSL2+
Kanaaltype Interleaved
Upstream SNR ( dB ) 9.9
Downstream SNR ( dB ) 8.3
Upstream uitgangsvermogen (dBmV) 12.1
Downstream uitgangsvermogen (dBmV) 18.9
Upstream CRC fouten 247
Downstream CRC fouten 2288
Upstream FEC errors 77205
Downstream FEC errors 3208381

Lijn Demping Status
Upstream demping ( dB ) 10.4
Downstream demping ( dB ) 22.5

Speedtest
DOWNLOAD 12.98Mb/s
UPLOAD 0.88Mb/s
PING 30 ms
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Internet traag sinds Huawei modem', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Zomer Gekte actie - €70 Cashback op Internet en TV + Alles-in-één! Algemeen : 1 16 aug 2021
paar keer per dag wifi uitval met zyxel VMG8324-B10A modem Algemeen : 2 13 jan 2021
ZyXel en Wifi zonder internet verb. WiFi : 3 15 nov 2020
Zyxel modem. Slechte wifi? WiFi : 1 06 okt 2020
Beveiligingsmodus aanpassen in modem. Eigen modem configuratie en problemen : 1 22 jun 2020
Advertentie