obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Wat is er mogelijk met het modem en hoe doe je het? Hoe kom je in het configuratiescherm? Heeft deze router wireless? Waar vind je wat in de schermen? Kun je nog extra dingen instellen, bijv. via telnet? Zijn er problemen bekend met dit modem? en hoe los je ze op?
 Onderwerp afdrukken
Firmware check uitschakelen
Convolution86
Goedendag mensen.

Sinds de nieuwe firmware upload van Online ben ik zeer, maar dan ook ZEER ontevreden over de afhandeling van mijn probleem: ik had namelijk geen probleem. Vanuit mijn werk kon ik een VMware ESX omgeving overnemen en Remote Desktop 'doen' op een gevirtualiseerd systeem. Werkte als een trein.

Ik ben bezig geweest met busybox en met het spelen van wat binaire bestanden en op een gegeven moment heb ik de Bash-shell gevonden, die gestart kon worden (statisch gelinked binair bestand) met het proberen om een wake-on-lan pakket te versturen. Dat werkte op een gegeven moment en toen dacht ik: laat ik dit eens vanaf het werk proberen. Een hele tijd uitgevogeld hoe ik vanuit een externe locatie kan telnetten en uiteindelijk kreeg ik dat voor elkaar. Netjes de telnet-sessie geopend en bij het starten van de shell / sh kwam ik direct weer in de ATP prompt. GEK!?

Dus ik een ticket aangemaakt bij de helpdesk en die kwam na enkele dagen met de verrassende mededeling: de nieuwe firmware gaat het niet meer ondersteunen. Flink tekeer gegaan natuurlijk, want met alle respect: ik neem zelf voor lief voor elk risico die ik krijg wanneer ik een publiek poortje openzet, maar het feit dat ik (danwel de meeste gebruikers bij dit forum) toch geen standaard gebruiker ben, hoeft mijns insziens niet te betekenen dat ik geen busybox meer mag starten.

Nu ik gelezen (en gedownload) heb van een vorige firmware, wil ik dit graag een keer toepassen. Dit moet dan bij tijde van schrijven nog gebeuren. Als dat wel lukt om een vorige firmware te plaatsen, is het dan ook mogelijk om een firmware check uit te schakelen?

Groeten,

Convolution86 (H)
 
I R Baboon
Goede vraag...

Bij de meeste modems wordt de firmware geüpdatet via het TR-069 protocol.
http://en.wikipedia.org/wiki/TR-069
Dat blokkeren moet mogelijk zijn, maar we weten niet precies hoe.
Ik zag geen enkele verwijzing in het configuratiebestand van de Huawei.
Daarom vermoed ik dat dit vast in geprogrammeerd zit in de firmware zelf.
Dat aanpassen of blokkeren wordt dan een hele kluif als je met een hex editor aan de slag moet met de firmware.

Tip.
Flash de oude firmware b023. En check zelf de config file.
Je kan dan ook via FTP inloggen als je dat actief maakt in het config file en dan terug zet.
Dan zie je de Linux bestanden. Helaas alleen read-only.
Misschien kom je verder dat ik.

Ik adviseer je de moeite niet te doen.
Pak een eigen modem/router en zet daar je Online VOIP op.
Werkt sneller.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
Jan1243
Ik had ook problemen met de nieuwe firmware (http://online.gebruikers.eu/forum/vie...ad_id=5311) en ik ben ook terug gegaan naar de oude firmware door deze losgekoppeld van internet terug te zetten. Daarna heb ik de portforwardings (http://www.afbeeldinguploaden.nl/phot...27/Ak7aKE2) naar Online uitgezet, telefoonstekker stekker weer ingeplugd en het modem draait tot nu toe nog steeds op de oude firmware, ook na herstarten.
 
Lutz
Heel fijn indien het werkt. Misschien heeft ook online het automatisch bijwerken uit gezet.

Gefeliciteerd met het resultaat!
"Taal is dat ene stuk gereedschap uit de menselijke gereedschapskist dat goed lijkt te zijn voor alle doeleinden." Hayes, S.C., Strosahl, K.D., Wilson, K. G. (2012) Acceptance en Commitment Therapie, tweede druk, Amsterdam: Pearson
 
Ano
Mocht iemand nog interesse hebben in het uitschakelen van firmware updates: ik ben aan het hobbyen geweest en heb de flash chip uitgelezen en ook de firmware files uitgepakt, zie deze thread: http://forums.modem-help.co.uk/viewto...hp?t=11413.

Als de firmware B023 uitpakt, zie je een leesbare configuratie-file (defaultcfg.xml) waar o.a. dit instaat:



X_SSLCertEnable="1"
ConnectionRequestPassword="VKoECJyvHTI="
ConnectionRequestUsername=""
PeriodicInformInterval="60"
PeriodicInformEnable="1"
Password="TQLSehl2UKzCt6/rvA6MZQ=="
Username="anyname"
URL="https://ponlhdmw.onl.motive.com/cwmpWeb/WGCPEMgt"/>

Ik denk dat wanneer je dit aanpast, ook het firmware updaten is uitgeschakeld (inloggen op deze website lukt inderdaad met "" / "VKoECJyvHTI="). Na aanpassen van de defaultcfg.xml file kun je de firmware weer 'inpakken', en het modem hier mee flashen.
Helaas is de defaultcfg.xml file in de nieuwere B050 versie niet meer goed leesbaar (encrypted).

Ergens in het flash geheugen (7B0000-7B0190) staat overigens ook nog een stukje code over TR069:


MAINSS..0x%2x,..123456.
.
.
M Download.
34041687.
.
34041687.
.
9010.
Download failure.
.
0001-01-01T00:00:00Z.
0001-01-01T00:00:00Z.
.
.
.

Best kans dat wanneer je dit delete, het automatisch updaten ook is uitgeschakeld (?)

Groet, Ano
Gewijzigd door Ano op 05 februari 2014, 23:16
 
Lutz
Kan je bij de oude firmware B023 misschien in de firewall de verbinding met de update server blokkeren? Dan moet je de firmware niet hacken, en Online is blij, en je firmware wordt niet bijgewerkt, ben jij blij.

Ik heb nog naar de download site gekeken:

https://ponlhdmw.onl.motive.com/cwmpWeb/WGCPEMgt

certificaat is verlopen

voor de 050 firmware heb ik geen link kunnen vinden.
"Taal is dat ene stuk gereedschap uit de menselijke gereedschapskist dat goed lijkt te zijn voor alle doeleinden." Hayes, S.C., Strosahl, K.D., Wilson, K. G. (2012) Acceptance en Commitment Therapie, tweede druk, Amsterdam: Pearson
 
Ano
Ja, lastig dat die B050 firmware config encrypted is. De B023 aanpassen is zo gepiept overigens.
Misschien kun je in de firewall van de Huawei inderdaad websites blokkeren? Ik neem aan dat de update server dezelfde is (dat is overigens een website van Alcatel-Lucent, toch geinig dat die het updaten van concurrent Huawei faciliteren).

Wat misschien nog mogelijk is: B050 firmware erop zetten en via de webinterface een config bestand opslaan (downloadconfigfile.conf). Dan de "defaultcfg.xml" geheel leegmaken. Firmware weer inpakken en de zaak flashen (kan gewoon via de webinterface).
Alle Online instellingen zijn dan weg in je modem (bij een reset to defaults wordt namelijk alles weer ingesteld als in de defaultcfg.xml file, dat is de plek waar alle ISP specifieke zaken staan).
Vervolgens laad je de downloadconfigfile.conf file weer in via de webinterface, en je bent weer up and running.
(even aannemend dat de CWMP server isntellingen *niet* in de downloadconfigfile.conf file staan, maar dat zou wel raar zijn). Overigens, de downloadconfigfile.conf file van de B050 is encrypted, misschien voor de B023 niet? Dan is dat in elk geval te checken.

Als er belangstelling voor is, wil ik de B050 firmware wel aanpassen op deze manier en ergens posten (nadat ik hem zelf heb gestest). Aangezien ik rechtstreeks de chip kan schrijven (via JTAG) kan ik de zaak altijd weer terugbrengen naar de originele toestand, indien nodig, dus bang om zelf iets te testen ben ik niet ;-)
Gewijzigd door Ano op 05 februari 2014, 23:29
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Firmware check uitschakelen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Postcode check 35Mbit nu 16 Mbit Snelheid : 2 06 dec 2020
Wat is deze firmware in mijn modem? Eigen modem configuratie en problemen : 5 22 okt 2019
Port forwarding werkt niet meer, firmware update? Zyxel configuratie en problemen : 5 09 jul 2019
Waarschuwing firmware update ZyXEL VMG8324-B10A! Zyxel configuratie en problemen : 52 19 jan 2019
Firmware update voor modem? Zyxel configuratie en problemen : 2 07 jul 2018
Advertentie