obey-robots.txt
05 December 2016, 03:19
Navigatie
Ledenenquête
Heb je de oplossing voor je probleem op dit forum gevonden/gekregen?

Ja
Ledenenquête: Heb je de oplossing voor je probleem op dit forum gevonden/gekregen? Ja 40% [89 stemmen]
40% [89 stemmen]

Nee
Ledenenquête: Heb je de oplossing voor je probleem op dit forum gevonden/gekregen? Nee 60% [136 stemmen]
60% [136 stemmen]

Stemmen: 225
U dient in te loggen om te stemmen.
Gestart: 25 jun 2009

Enquête-archief
Steun ons
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Online Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Waarvoor en hoe gebruik je een switch, router of een access point achter dit modem? Hoe krijg ik mijn NAS, netwerkprinter, enz. in mijn netwerk? Hoe deel ik mijn web-, smtp-, ftp-, enz. server met anderen op het internet? Hoe kan ik online spellen spelen op mijn xbox, ps3, wii, psp, enz.? Hoe sluit ik mijn iphone, ip-tv, ip-telefoon, ata, enz. aan op deze router en moet ik dan nog speciale dingen instellen?
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

internet werkt maar pingen werkt niet

Leof
Ik dacht dat ik redelijk wat van computers wist, maar blijkbaar toch niet. Ik hoop hier een hint te krijgen.

Bij een kennis heb ik een Linksys [LS] achter de Livebox [LB] gehangen via de WAN-poort, alsmede een Sitecom Range Extender [SC].

Internet werkt op alle wireless aangesloten PC's met de volgende instellingen:
LB: alles standaard (IP-adres 192.168.1.1). DHCP niet gestopt.
LS: alles standaard, maar IP-adres vast (192.168.2.1). DHCP aan. Het WAN-IP-adres is 192.168.1.14.
De PC's krijgen een IP-adres van de LS in de reeks 192.168.2.100 - 145 ongeacht of ze via de LS dan wel via de SC verbinding maken.

Het probleem: ik kan de PC's onderling niet pingen en krijg het thuisnetwerk dus niet aan de gang. Wat doe ik fout?

Als ik de methode in de FAQ gebruik, werkt internet niet.

Richard
Wat hier belangrijk is om te weten is welk DNS (naamserver) en Gateway adres de pc's krijgen van de Linksys.
Dat zou in feite 192.168.1.14 moeten zijn, het ip van je Linksys dus.
Hopelijk gooit die RE geen roet in het eten.

Mocht dit allemaal goed zijn, dan zul je naar firewalls moeten gaan kijken. Het pingen behoort tot icmp verkeer hetgeen vaak door firewalls wordt tegen gehouden.

Er is wel een alternatieve methode om je thuisnetwerk aan de praat te krijgen en dat is op alle computers het ipx/spx protocol installeren (nee niet netbuei a.u.b.), maar dat is geen elegante oplossing aangezien alles met XP pc's ook werkend te krijgen moet zijn over TCP.
Het is namelijk ook zo dat ipx/spx meestal langzamer is en beveiligingen negeert.

Greetings, Richard.

mesa57
Richard, het IP adres van de linksys is 192.168.2.1
En dat is in het subnet van zijn pc's dus.
De configuratie is dus juist. De gateway en dns zijn alleen van belang voor internet toegang.
Mijn ervaring van het niet werken van ping's is dat in 99,9% van de gevallen firewalls dat soort dingen tegenhouden.

Leof
Op elke PC draait de XP Firewall, waarbij op elke PC in Uitzonderingen Bestands- en printerdeling is aangevinkt.
Zijn er poorten die op de LS per se handmatig moeten zijn geopend voor wireless LAN-verkeer?

mesa57
Nee, er hoeven geen poorten voor wireless lan verkeer geopend te worden.
Schakel op alle pc's de firewall eens uit en ping dan eens.
Als het nog niet werkt heb ik een avondje werk voor je.
Volg dan deze handleiding :
http://support.microsoft.com/kb/314067

Leof
Zou een firmware update van de LS nog soelaas kunnen bieden?
Ik heb tijdens het instellen gemerkt dat de configuratie van de LS verre van foutloos werkt en meermalen eerst een harde reset de zaak weer "normaal" moet krijgen.

mesa57
Geen idee, kun je altijd proberen.
Een harde reset van je Linksys is sowieso een goed idee, hoewel ik niet denk dat het aan de router ligt als je wel een internet verbinding hebt. Maar als ik jou was zou ik gewoon alles proberen.

Richard
De gateway en dns zijn alleen van belang voor internet toegang.

Dat klopt niet helemaal, als je netbios via tcp gebruikt houdt de DNS de computernamen bij, als je de DNS dus verkeerd instelt, werkt je interne netwerk ook niet naar behoren, dat is ook de reden waarom de DNS normaliter naar het interne ip van de router verwijst en niet rechtstreeks naar het DNS van de provider.

Maar het klopt wel dat in 95% van de gevallen firewalls het probleem opleveren.
Dus als het DNS van de pc's naar 192.168.2.1 verwijst dan is het goed en hoop ik dat een harde reset of een van je andere tips zal werken.

Greetings, Richard.

Leof
DNS staat op automatisch op de clients. Als het goed is vult de router daar zijn eigen LAN-IP-adres in: 192.168.2.1.
Dat staat m.i. allemaal los van het ping-probleem. Clients moeten elkaar probleemloos kunnen pingen. Delen van bestanden en printers is dan het volgende hoofdstuk.

Richard
Dat klopt Leof.
En als er geen sprake is van pingen, dan zijn het in 95% van de gevallen firewall's die dit ergens blokkeren als het om het interne netwerk gaat.
Is dat niet het geval dan zit er elders een probleem, bijv. een deels defecte netwerkkaart of andere oorzaak, alleen zou ik zelf niet zo vlug weten wat het zou kunnen zijn als het bij meerdere pc's voor komt en de firewalls uit staan.

Greetings, Richard.

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'internet werkt maar pingen werkt niet', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Kan niet meer in modem? Huawei configuratie en problemen 7 30 november 2016, 20:37
sinds 25 nov 2016 09:00 nul komma niks internet meer, helemaal weg . . . Storing 9 27 november 2016, 20:36
Tijdelijke oplossing voor af en toe uitvallen van internet (DNS not found) Storing 8 25 november 2016, 18:23
halve dag na KPN migratie ineens geen internet meer Storing 3 24 november 2016, 12:06
FritzBox 7340 geen internet meer na upgrade wijkcentrale Eigen modem configuratie en problemen 3 21 november 2016, 19:56
Goedenacht bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| Johan404:25:38
| frankvdz04:29:27
| ronald schuit05:02:30
| Wanabo07:08:53
| dutch flash07:13:29
| RichieB07:44:42
| Roroko08:59:25
| Hans10:52:25
| Lutz11:50:20
| Sambala13:57:44
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

15 november 2016, 21:47
Online.nl=amateurs

05 november 2016, 16:44
Hallo allemaal, Vanaf 18 oktober heb ik geen verbinding meer. Bijna elke dag bellen met klantendienst, 5 a 6 keer emailen naar de klantenservice niets opgelost. Nog steeds geen verbinding dus geen

01 november 2016, 19:42
in helmond dezelfde storing

27 oktober 2016, 23:15
@ MGuitink Om weer in het modem te komen, eerst restten via het verzonken knopje aan de zijkant van het modem.

27 oktober 2016, 13:39
Hoe kan ik het wachtwoord voor mijn huawei hg655d opnieuw instellen?