obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Online Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » Livebox (= Sagem f@st 3203, wordt uitgefaseerd) » Livebox meer apparaten aansluiten
Waarvoor en hoe gebruik je een switch, router of een access point achter dit modem? Hoe krijg ik mijn NAS, netwerkprinter, enz. in mijn netwerk? Hoe deel ik mijn web-, smtp-, ftp-, enz. server met anderen op het internet? Hoe kan ik online spellen spelen op mijn xbox, ps3, wii, psp, enz.? Hoe sluit ik mijn iphone, ip-tv, ip-telefoon, ata, enz. aan op deze router en moet ik dan nog speciale dingen instellen?
 Onderwerp afdrukken
Thuisnetwerk (bestanden delen) via Livebox
Optimist
Ik denk dat de kans klein is dat de problemen door de Livebox veroorzaakt worden, al valt het niet helemaal uit te sluiten.

Beide PC's zitten op hetzelfde netwerksegment. Van routering (en dus invloed van een IP firewall op de Livebox) via de Livebox zou helemaal geen sprake moeten zijn. Immers, Ethernet clients op hetzelfde segment communiceren 'rechtstreeks' met elkaar.

Om elkaar te kunnen 'zien' op het laagste niveau, maken Ethernet clients gebruik van het Address Resolution Protocol (ARP) waarmee hardware adressen (MAC adressen) opgezocht worden. Indien PC1 met IP adres 192.168.1.10 wil communiceren met PC2 met IP adres 192.168.1.11, dan stuurt PC1 een ARP request door middel van een broadcast op het Ethernet.

Het ARP request wordt door alle aangesloten devices (PC2, de Livebox) ontvangen, maar alleen PC2 geeft antwoord omdat het IP adres toebehoort aan PC2. PC2 presenteert zijn hardware adres (MAC adres) waardoor PC1 weet hoe Ethernet frames te sturen aan PC2.

Om te controleren of ARP goed werkt, zou je even naar de commandline van PC1 moeten gaan en dan het volgende moeten doen:

ping 192.168.1.1
ping 192.168.1.11

arp -a


Als het goed is, dan verschijnt er een lijstje met bekende IP adressen met daarbij de hardware (MAC) adressen. Indien er zoiets staat als als hardware adres, dan is er iets mis met het netwerk. Indien ARP niet werkt, dan werkt niets meer!

Als je kunt pingen van PC1 naar PC2, maar niet andersom, dan vermoed ik toch dat er iets mis is op het niveau van het Operating System (Windows). Immers, zelfs als alleen PC1 naar PC2 kan pingen, dan zou één en ander op IP niveau al goed moeten werken. De ICMP pakketjes worden van PC1 naar PC2 gestuurd en weer terug.

Indien PC2 vervolgens niet naar PC1 kan pingen, dan ligt dat vrijwel zeker niet aan het netwerk!

Kijk eens op beide PC's wat arp -a oplevert en laat het ons even weten, OK?
Ook is de output van ipconfig -a van beide PC's handig, alsmede het route print commando op beide PC's.

Optimist
 
mesa57
Domme vraag misschien, maar is een van de XP's een engelse en de andere een nederlandse versie ?
 
Richard
Ook dat zou niets mogen uitmaken Mesa57.
Overigens bestaan domme vragen mijns inziens niet.
Greetings, Richard.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Thuisnetwerk (bestanden delen) via Livebox', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Livebox ADSL Extra (Family) vervangen met eigen modem Livebox configuratie en problemen : 4 10 aug 2016
Foto's delen Algemeen : 2 31 dec 2015
Alarm melding via Livebox Livebox meer apparaten aansluiten : 3 21 jan 2015
Livebox adsl connectie valt weg met router aangelsoten Livebox configuratie en problemen : 3 19 dec 2012
Livebox vervangen door Thomson Thomson meer apparaten aansluiten : 11 20 sep 2012
Advertentie