obey-robots.txt
07 December 2016, 17:21
Navigatie
Ledenenquête
Heb je de oplossing voor je probleem op dit forum gevonden/gekregen?

Ja
Ledenenquête: Heb je de oplossing voor je probleem op dit forum gevonden/gekregen? Ja 39% [89 stemmen]
39% [89 stemmen]

Nee
Ledenenquête: Heb je de oplossing voor je probleem op dit forum gevonden/gekregen? Nee 61% [137 stemmen]
61% [137 stemmen]

Stemmen: 226
U dient in te loggen om te stemmen.
Gestart: 25 jun 2009

Enquête-archief
Steun ons
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Online Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Wat is er mogelijk met het modem en hoe doe je het? Hoe kom je in het configuratiescherm? Heeft deze router wireless? Waar vind je wat in de schermen? Kun je nog extra dingen instellen, bijv. via telnet? Zijn er problemen bekend met dit modem? en hoe los je ze op?
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

andere livebox testen

archangel0712
Hallo allemaal,

Ik heb al bijna een jaar internet van orange en nu heeft een collega van mij dit ook aangevraagd en sinds een paar dagen zou het bij hem beschikbaar moeten zijn, maar nee dus. Nu hebben we het vermoeden dat misschien zijn LB niet goed functioneert. Is het mogelijk om deze gewoon bij mij aan te sluiten om te kijken of werkt dat niet ivm mac adressen of zoiets?????

BVD

Edit: Puma

Even titel gecorrigeerd.
Gewijzigd door Puma op 14 maart 2007, 12:14

Richard
Dat werkt inderdaad niet i.v.m. de macadressen, of je zou jouw livebox moeten afkoppelen, dan 24 uur wachten en dan eens proberen.

Greetings, Richard.

mesa57
En dan terugzetten duurt ook weer 24 uur.
Orange : wanneer stoppen jullie die onzin ? Sad

Puma
Het is geen onzin mesa57. Dat is basic DHCP techniek.
Als jij thuis het zelfde techniek zou toepassen (port security heet dat)
Krijg je precies het zelfde!

In hun core routers is het zo ingesteld dat een bepaalde poort, maar 1 mac adres herkend. Wanneer je een andere erop aansluit, dan zegt de router. Je bent lekker illegaal (uhm, even in mensen taal praten) dus jij hebt geen toegang.

mesa57
Toch vind ik het onzin, dit dient nergens voor.
Ik ben al via een fysieke lijn verbonden, en dat is authenticatie genoeg. Bovendien is dit pas sinds kort ingesteld door orange. Voorheen kon je zonder meer een ander modem er aan hangen.

rrozema
Puma schreef:
Het is geen onzin mesa57. Dat is basic DHCP techniek.
Als jij thuis het zelfde techniek zou toepassen (port security heet dat)
Krijg je precies het zelfde!

In hun core routers is het zo ingesteld dat een bepaalde poort, maar 1 mac adres herkend. Wanneer je een andere erop aansluit, dan zegt de router. Je bent lekker illegaal (uhm, even in mensen taal praten) dus jij hebt geen toegang.

Sorry??? "port security"??? DAT is onzin... Google maar eens en je komt op allerlei sites, die voornamelijk met havens te maken hebben, maar "port security" is zeker geen netwerk techniek. Puma, vat dit niet op als kritiek op jouw persoon -want je doet een hoop goede dingen hier op het forum- maar hier sla je, volgens mij, even de plank mis.

De reden dat je 24 uur geen ander netwerk apparaat kunt aansluiten is veel waarschijnlijker een financiele: publieke ip adressen kosten namelijk geld en dus wil orange je er liever niet meer dan de noodzakelijke 1 toewijzen. De dhcp server(s) van orange hebben daarom blijkbaar sinds kort per poort (= aansluiting) nu precies 1 ip adres gereserveerd. De dhcp server wijst dit adres toe aan het eerste, het beste netwerk apparaat dat zich meldt op zo'n aansluiting en houdt dit vervolgens 24 uur lang gereserveerd met als identificatie het mac adres van dat apparaat. Zodra je een ander netwerk apparaat aansluit, heeft dit een ander mac adres en zal de dhcp server er een nieuw adres aan toe willen wijzen, echter alle beschikbare ip adressen (1) zijn al uitgegeven, met als gevolg dat het nieuwe apparaat geen ip adres krijgt. Niks niet: "beveiliging"; "gierigheid" lijkt een beter woord! Andere forum gebruikers hebben al aangetoond dat je d.m.v. mac-spoofing (= het 2e apparaat het mac adres van het eerste apparaat laten gebruiken) wel gelijk weer online kunt komen. Als beveiling stelt dit dus helemaal niets voor. De livebox firmware ondersteunt echter -volgens mij- geen mac spoofing. Orange kan de dhcp lease op de dhcp server wel resetten, zodat het voor jouw aansluiting gereserveerde ip adres onmiddelijk weer beschikbaar komt. Maar, of Orange de helpdesk dat ook laat doen zal wel weer een kostenoverweging zijn geweest.

Aan de positieve kant: op deze manier zorgt Orange er wel voor dat we altijd hetzelfde ip adres krijgen toegewezen, zelfs als je lange tijd off-line bent geweest of juist een nieuwe livebox (met een nieuw mac adres) hebt gekregen. Het is maar wat je belangrijker vindt en blijkbaar vond Orange het in dit geval beter uitkomen om de betalende gebruiker 24 uur zonder internet te laten leven waarna het probleem 'vanzelf' weer is opgelost.

mesa57
Wat laat om uitgebreid te reageren. Maar een vast IP adres kan ook zonder MAC adres controle / binding. Het is zelfs zo dat dit enkele maanden geleden zonder meer kon. Je kon van MAC adres veranderen en toch het zelfde IP krijgen.

Optimist
@rrozema: ik ben het gedeeltelijk oneens met jouw analyse. Er hoeven niet meer IP adressen gereserveerd te worden als de DHCP/MAC time-out van 24 uur teruggebracht wordt naar 1 uur. Volgens mij is het IP adres van de abonnee op een of andere manier gekoppeld aan de poort van de DSLAM waarop de abonnee aangesloten is. Dat verklaart waardoor een 'ongeautoriseerd' MAC adres gewoon geaccepteerd wordt (na een time-out) en daarbij ook hetzelfde IP adres toekent aan de abonnee.

Ik vermoed overigens dat de restrictie door de DSLAM wordt aangebracht in de vorm van een MAC filter o.i.d. (het is dan niet eens zozeer een DHCP feature). Er is een ander, interessant fenomeen dat ik ontdekte toen ik mijn Linux systeempje via een bridged modem aan het netwerk hing. Als ik een nmap <eigen subnet subnet> deed, kreeg ik voor alle ontdekte hosts hetzelfde MAC adres te zien! Kennelijk spooft de DSLAM de MAC adresjes. :-)

Optimist

rrozema
Hoi Optimist en mesa, ik heb ook niet gezegd dat het niet beter kon. Ik zeg alleen dat Puma een onjuiste/onlogische verklaring gaf voor het door ons waargenomen fenomeen en probeerde vervolgens zelf een mogelijke verklaring te geven. N.l. dat Orange er om de een of andere reden voor heeft gekozen om de dhcp reservering 24 uur vast te houden. Welke reden dat is, is voor mij net als voor jullie een raadsel. En ik ben er, net als mesa, ook vast van overtuigd dat dit een vrij recente wijziging is geweest, want de beperking dat je 24 uur moest wachten voordat je een andere router kon gaan gebruiken was er eerder zeker niet.

En om nog even door te gaan met het eens zijn wat jullie zeggen: het ip adres moet i.d.d. wel 'gekoppeld' zijn aan de dslam poort; een andere identificatie is er immers niet meer over als je het mac adres uitsluit. Juist vanuit deze redenering lijkt het zeer vreemd om de reservering 24 uur lang vast te houden.

Dat van die 'mac spoofing' door de dslam, c.q. welke component dan ook die er nog meer tussen zit, is wel raar. Daar heb ik ook geen verklaring voor en ik kan me ook geen reden voorstellen waarom dat zo zou werken.

Richard
En om nog even door te gaan met het eens zijn wat jullie zeggen: het ip adres moet i.d.d. wel 'gekoppeld' zijn aan de dslam poort; een andere identificatie is er immers niet meer over als je het mac adres uitsluit. Juist vanuit deze redenering lijkt het zeer vreemd om de reservering 24 uur lang vast te houden.

Nja, ik weet het niet, toen ik in het begin bij Tweak zat, kon ik koppelen wat ik wilde, ander modem (dus ook ander mac adres) kreeg ik ook een ander ip adres.
In dat geval zit het ip adres dus niet gekoppeld aan de dslam lijkt me, of zie ik nu iets over het hoofd?

Greetings, Richard.

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'andere livebox testen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Livebox ADSL Extra (Family) vervangen met eigen modem Livebox configuratie en problemen 4 10 augustus 2016, 15:48
Huawei HG655D met andere router in Bridge mode Huawei configuratie en problemen 67 19 augustus 2015, 19:18
Alarm melding via Livebox Livebox meer apparaten aansluiten 3 21 januari 2015, 13:58
E-mailadressen online.nl behouden bij een overstap naar een andere Internetprovider Algemeen 10 27 april 2014, 08:16
livebox problemen Storing [Livebox] 2 15 januari 2014, 03:03
Goedemiddag bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| RichieB00:23:37
| Hans03:43:55
| Memooh05:10:34
| Wanabo09:46:41
| Tiger17:58:02
| ronald schuit18:56:31
| ekhhorlings21:16:15
| Lutz21:23:25
| mRcan22:47:43
| dutch flash23:04:08
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

07 december 2016, 12:08
iemand weet welke firmware huawei hg665d op dit moment zit?

15 november 2016, 21:47
Online.nl=amateurs

05 november 2016, 16:44
Hallo allemaal, Vanaf 18 oktober heb ik geen verbinding meer. Bijna elke dag bellen met klantendienst, 5 a 6 keer emailen naar de klantenservice niets opgelost. Nog steeds geen verbinding dus geen

01 november 2016, 19:42
in helmond dezelfde storing

27 oktober 2016, 23:15
@ MGuitink Om weer in het modem te komen, eerst restten via het verzonken knopje aan de zijkant van het modem.