obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
Foto's van aanleg KPN VDSL
Optimist
KPN is druk doende moet het aanleggen van een nieuwe infrastructuur door heel Nederland die uiteindelijk de huidige infrastructuur met wijkcentrales zal gaan vervangen. In totaal worden er 28.000 nieuwe straatkasten geplaatst die door middel van glasvezelverbindingen een nationaal netwerk vormen.

Vanuit de straatkasten gaat KPN VDSL leveren, een DSL variant die snelheden mogelijk maakt van 30Mb/s download en 13Mb/s upload. Om VDSL te kunnen toepassen, moet de lengte van de koperdraadjes tussen de DSLAM en de abonnee niet te groot zijn, vandaar dat KPN zoveel nieuwe kasten gaat plaatsen.

Ik woon in Diemen, en daar wordt al druk gewerkt; de glasvezelverbindingen zijn aangelegd, en de kasten zijn al geplaatst. In de kasten zit de DSLAM en tevens het aansluitpaneel van alle koperdraadjes die naar de woonhuizen lopen. Ik heb wat foto's gemaakt toen een technicus van NACAP aan het werk was om de boel te installeren (16 maart 2007). Hij vertelde me dat bijna heel Amsterdam Zuid-Oost al klaar is en dat Diemen ook snel gereed zal zijn.

De DSLAM is al aangeschakeld, en de fiber poortjes hebben een groene link status.

Als je de originele foto's wilt hebben (hogere resolutie), stuur me dan even een PM.

Optimist
Optimist voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
Optimist
Tweede foto, van de DSLAM!
Optimist voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
Optimist
Laatste foto, van de koperdraadjes! Smile
Optimist voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
Puma
ShockShockShock Wanneer komen ze naar het oosten

mooie foto's Optimist! Wink
 
Optimist
Ik heb helaas de planning niet, maar het zal in elk geval niet volgens het traditionele schema gaan waarbij allereerst het westen van het land bediend wordt.

De technicus die ook op de foto staat wist me te vertellen dat zijn volgende projecten in Breda, Lelystad en Groningen zijn!

De complete uitrol moet binnen 2 tot 3 jaar gereed zijn, dus er is hoop! KPN wil graag eerst die locaties bedienen waar ze nog geen ADSL2+ bieden vanwege lange koperlengtes. Daar ziet KPN de meeste vraag ontstaan, terwijl de huidige ADSL2+ locaties al goede snelheden bieden en daarom minder aantrekkelijk zijn om te investeren (en die DSLAM's zijn ook nog tamelijk nieuw).

Optimist
 
Puma
Oh, ik ben wel op de hoogte van het project hoor! Wink toen ik bij KPN stage liep (in 2006) moest ik in Nuenen al aan de gang met het omzetten.

Doel is om in 2010 alles gereed te hebben, daarbij blijven maar 200 wijkcentrales over, nu zijn het er over de 1500 stuks!

Hier bieden ze al ADSL2+ aan, ik kan elk provider aanvragen wat ADSL betreft, maar ik zit wel op ruim 2500 meter van de centrale Angry
 
Optimist
O -- OK, welnu, die afstand zal zeker kleiner worden en dan kan je meteen met VDSL aan de slag! Ik denk dat in mijn woonplaats (de kast staat op 250 meter van mijn woning!) al wat sneller kan genieten van VDSL, tenminste, als de tarieven redelijk zijn. Tot nu toe is KPN (en ISP's die dochters zijn) behoorlijk veel duurder dan bijvoorbeeld Orange!

Bij Orange heb ik nu ook 18Mb/s, en ik zie nog geen reden om meer te betalen om naar 30Mb/s te gaan ofzo...

Optimist
 
Richard
Is dat dan misschien zo'n kast als in de straat achter mij? Ik heb hem in die grootte niet gezien. Dit omdat ik, zoals bekend, op 1900 meter van de centrale zit en toch kan intrainen met bijna 19mbit wat normaliter op die afstand niet kan.

Kan het dan zijn dat ze misschien ooit een aantal jaren geleden zo'n testkastje geplaatst hebben hier? Of is het toch een soort van repeater waar ik op zit?
Greetings, Richard.
 
Optimist

Quote

Richard schreef:
Is dat dan misschien zo'n kast als in de straat achter mij? Ik heb hem in die grootte niet gezien. Dit omdat ik, zoals bekend, op 1900 meter van de centrale zit en toch kan intrainen met bijna 19mbit wat normaliter op die afstand niet kan.

Kijk eens goed op de laatste foto. Daar zie je aan de onderzijde, in de grote kast, de betonnen rand van de oude kast, die nu in zijn geheel in de nieuwe kast zit! Uiteraard is het omhulsel van de oude kast verwijderd. De oude kast was van kunststof, de nieuwe kast is van staal en ruim twee keer zo groot.

Misschien heb je wel heel goede koperdraadjes! Smile

Quote

Kan het dan zijn dat ze misschien ooit een aantal jaren geleden zo'n testkastje geplaatst hebben hier? Of is het toch een soort van repeater waar ik op zit?


Nee, ik denk het niet. Deze nieuwe kasten zijn de eersten waarbij actieve apparatuur dichter bij de klant wordt gebracht. DSL heeft de koperdraadjes nodig zonder actieve apparatuur tussen de DSLAM en de abonnee. Bij mijn weten heeft Orange al haar apparatuur in wijkcentrales staan en is KPN de eerste (en de enige) die kasten in de wijken plaatst.

Optmist
 
mesa57
Voor de duidelijkheid : Orange gebruikers schieten hier niks mee op.
Maar mooie unieke foto's in ieder geval Smile
Gewijzigd door mesa57 op 16 maart 2007, 17:51
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Foto's van aanleg KPN VDSL', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
ZyXEL VMG8324-B10A VDSL verbonden maar geen IP adres Helpdesk : 2 14 apr 2020
Internetsnelheid VDSL te laag (virus?) Snelheid : 68 19 sep 2017
ADSL/VDSL instellingen Frequently Asked Questions : 5 31 dec 2016
ADSL problemen, overstappen naar VDSL? Snelheid : 6 30 apr 2016
Foto's delen Algemeen : 2 31 dec 2015
Advertentie