obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Online Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » Livebox (= Sagem f@st 3203, wordt uitgefaseerd) » WiFi
WiFi, draadloos internetten met je LiveBox
 Onderwerp afdrukken
usb-geval voor draadloos adsl
straccia
Na veel wikken en wegen hebben we toch maar besloten om over te gaan op draadloos ADSL. We hebben al een livebox en daar moeten straks een desktop én een notebook op aangesloten worden.
De meneer van de helpdesk zei dat we het beste één standaard verbindingssetje (inhoud: kaart voor modem en usb-verbindingsgeval) konden bestellen en dan nog zo'n usb-ding er los bij konden kopen.

Het Orange-pakketje komt volgende week. Wie kan mij vertellen wát ik nu erbij moet kopen (hoe heet zo'n usb-ding) en welke geschikt is om een tweede pc mee te sluiten op de Livebox. Verder uiteraard wat de goedkoopste/beste keuze is...
 
rrozema
Natuurlijk zijn er ook hier weer meerdere antwoorden mogelijk. Wat jij nog nodig hebt is een extra wlan adapter voor 1 van je beide machines. Welke je precies moet hebben en wat het goedkoopst is, is van vele factoren afhankelijk. Ik kan je wel een paar suggesties aan de hand doen.

- een adapter met een extrene antenne geeft altijd een betere ontvangst. Eem betere ontvangst geeft een stabielere en snellere verbinding.
- er zijn wlan adapters met een usb aansluiting, met een pcmcia aansluiting en met een pci aansluiting. usb is de traagste en waarschijnlijk de goedkoopste, maar kan met vrijwel alle machines gebruikt worden. pcmcia is snel, ietsje duurder dan pci en zit meestal alleen op laptops. pci is snel en goedkoop en zit meestal enkel op (desktop) pc's. Er zijn er ook nog met een mini-pci aansluiting, deze is alleen in sommige laptops beschikbaar, maar de kaartjes hiervoor zijn meestal nogal duur.
- een adapter met een pci aansluiting heeft een hogere data-throughput dan een adapter met een usb aansluiting. een hogere data throughput geeft een snellere verbinding.
- een utp kabel geeft altijd een betere en snellere verbinding dan een draadloze. Je kan probleemloos je pc aan een kabel hangen terwijl je laptop wireless werkt. je laptop heeft nog wel eens kans om verplaatst te worden maar hoe vaak versleep jij je pc? en wil je daarvoor de extra kans op problemen en een minder goede verbinding riskeren?
- draadloze verbindingen delen de beschikbare bandbreedte. In theorie doen alle verbindingen dat maar bij draadloze verbindingen is het veel meer merkbaar. Laat je hierover niet ompraten door gladde verkooppraatjes, dit is echt waar.

Mijn suggestie aan jou zou dan ook zijn, koop een netwerk kaartje (waarschijnlijk zit die zelfs al in je pc) en een utp kabel en sluit je pc gewoon via die draad aan. Je laptop kun je dan met de uisb wlan adapter van orange aansluiten. Mocht je toch allebei draadloos willen doen, denk dan aan een pci wlan kaartje met zo'n sprietje aan de achterkant voor in je pc of nog beter een met een antenne met een kabeltje.

Trouwens, als je een beetje moderne laptop hebt, dan zit er mogelijk al wlan ingebouwd. Als dat zo is, gebruik die dan i.p.v. de usb stick voor een betere performance en betere compatibiliteit. Maar ja, dan kun je ook gelijk de usb adapter voor je pc gebruiken en hoef je niets te kopen...
Gewijzigd door rrozema op 15 april 2007, 11:38
 
mesa57
Je bent echt een utp fan rrozema (net als Richard).
Ik ben een wifi fan, want bij internet gebruikt maakt het niks uit of je een utp of 801.11g verbinding hebt. Mijn pc staat 7 meter van het accesspoint (dlink 2100-ap) en bevat een pci kaart (dlink dwl-g520).
Ik heb maar eens een 'heavy' download gestart om aan te tonen dat dat geen enkele probleem is. Hierbij het newsleecher grafiekje :
mesa57 voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
straccia
Dank u rrozema en mesa. Ik heb jullie antwoorden geprint en zal nader onderzoek doen nu.

Ik wil beide pcs wireless gaan doen rrozema. Juist doordat de desktop op de eerste verdieping staat, is de noodzaak tot wireless ontstaan. Een kabeltje naar boven trekken is namelijk niet gemakkelijk hier en nu de livebox op een secundaire telefoonaansluiting is aangesloten, is er een bak herrie (ruis) op de telefoonlijn waardoor telefoneren echt onmogelijk is geworden.
Met jullie beider adviezen zal ik er zeker uit komen nu.

Hartelijk dank en zonnige groeten,
straccia
 
straccia
Die afweging heb ik zeker gemaakt. in ons geval weten we nog niet wat we willen. We gaan kijken of draadloos ons bevalt. In oktober loopt ons contract af bij Orange en dan kappen we met Orange. Misschien gaan we verder met adsl maar misschien wordt het ook wel kabelinternet...
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'usb-geval voor draadloos adsl', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritzbox instellen voor interactive TV Eigen modem configuratie en problemen : 2 24 jul 2022
Wifi verbinding voor mijn pc. WiFi : 2 03 jan 2020
Help!! online.nl instelling voor fritz box 7340 Eigen modem configuratie en problemen : 7 29 sep 2019
Zyxel VMG8324-B10A Glasvezel configuratie Online.nl voor Internet,TV en Telefoon Zyxel configuratie en problemen : 28 27 mei 2019
Modem in Bridge mode voor internet en TV Zyxel meer apparaten aansluiten : 3 05 mei 2019
Advertentie