Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
Nationale Providertest
Wanabo

Quote

De beoordeling van de providers bestaat uit verschillende onderdelen die allemaal even zwaar meetellen in het eindoordeel. De cijfers voor de onderdelen en de totaalscore vindt u terug in de tabel.

Downloadsnelheid
Het cijfer voor de downloadsnelheid bepalen we door de gemeten gemiddelde snelheid te delen door de beloofde downloadsnelheid. Nu beloven de meeste providers zwart op wit helemaal niets, ze houden de nodige slagen om de arm. Bij adsl-verbindingen is bijvoorbeeld de afstand van de aansluiting tot de telefooncentrale medebepalend voor de maximaal haalbare snelheid. Vooral bij de snellere adsl-varianten worden de beloofde adsl-snelheden bij lange na niet gehaald. Orange en Tele2 scoren hier slecht. Het ADSL Family abonnement van Orange haalt maar de helft van de 20 Mbit/s bij 925 gebruikers. Kabelaar Casema scoort daarentegen voorbeeldig.

Functionaliteit
Het cijfer voor de functionaliteit bepalen we aan de hand van het aantal pop-mailboxen, het aantal aliassen, de maximale grootte van de website, de maximale grootte van pop-mailboxen en de aanwezigheid van een spamfilter. Casema laat het hier afweten: weinig mailboxen, en weinig MB’s voor mailbox en website.

Helpdesk
Het cijfer voor de helpdesk is samengesteld uit een cijfer van het panel voor de helpdesk, het telefoontarief van de helpdesk en het totaal aantal openingsuren per week. Hoewel de hoge helpdeskscore van XS4ALL het keurig verbloemt, is XS4ALL in het weekend dagelijks slechts 5 uur open en op werkdagen slechts 11 uur. De helpdesk van ‘moeder’ KPN is elke dag, ook in het weekend, 14 uur open. Het panel waardeert de helpdesk van KPN met slechts een 5,7. De kwaliteit van de helpdesk weegt in deze test echter veel zwaarder mee dan de openingsuren. Klik hier voor een overzicht van de openingsuren.

Prijs/kwaliteit
Het lezerspanel heeft ook cijfers gegeven voor de prijs/kwaliteit van de eigen provider. Speedlinq scoort daar erg hoog. Op de vraag ‘welk rapportcijfer geeft u uw provider’ krijgen Multikabel en XS4ALL de hoogste cijfers, respectievelijk een 8,1 en 8,5.

Provider
Het lezerspanel heeft een cijfer gegeven voor de eigen provider.


Er is onderzoek gedaan door de tijdschriften PCM en Computer Idee, in samenwerking met iPing en Internetten.nl naar bovenstaande aspecten

De resultaten zijn op onderstaande website gepubliceerd.

Bron: Nationale Provider Test
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wsn5oe
speed-testing
 
mesa57
Orange komt er bekaaid af met 6.3

Ik interpreteer het onderzoek ff anders.

Gemeten downloadsnelheid (top 3) :

1. Chello extreme - 13182 (max 20480)
2. Casema Mega - 11517 (max 12500)
3. Orange Family - 10067 (max 20480)

Orange dus op de 3e plaats qua snelheid.
Het valt op dat Caseme het hoogste snelheidsscore krijgt. Dus als Orange zegt dat ze max 11000 leveren, krijgen ze ook een 10 Cool

Maar dan de prijzen :

1. Chello extreme - € 59,95
2. Casema Mega - € 69,95
3. Orange Family - € 23,95

Zonder telefonie geeft Orange mijn inziens dan het meeste waar voor je geld. En dat geldt zeker voor mij, want ik haal met gemak 20000 aan downloadsnelheid.

Ik heb bewust de beroerde helpdesk en livebox buiten beschouwing gelaten omdat imho de meesten daar geen problemen mee hebben. Als je geen telefonie neemt kun je ook een ander modem nemen en daarmee zijn veel problemen opgelost en heb de helpdesk niet nodig.
Gewijzigd door mesa57 op 15 April 2007, 10:29
 
rrozema
@mesa: dit is een provider test, geen verbindingstest. Dus de kwaliteit van de provider wordt beoordeeld, niet die van de verbindingen die ze leveren.

Orange scoort wel degelijk heel slecht als het bijvoorbeeld gaat om het waar maken van beloften gedaan in advertentie uitingen en het leveren van ondersteuning bij het gebruik van hun diensten.

De family verbinding is echter wel degelijk een mooi product, dat ben ik zeker met je eens. Dus als er een test zou zijn om de beste (snelste) verbinding te kiezen, dan zal Orange Family zeker beter scoren dan in deze provider test. Maar zelfs daarin zal de slechte staat van dienst van Orange doorschemeren, gezien het feit dat ze officieel slechts het gebruik van de livebox ondersteunen, en juist die maakt de verbinding een stuk minder aantrekkelijk.
 
Richard
Toch heb ik iets tegen dit soort tests, ze testen bepaalde providers die bekend zijn, sommige kleine ook, maar mij valt wel op dat bijv. een provider die ook enorm gegroeid is en uitstekende diensten levert er nooit bij staat.
Dat is TweakDSL. En er waren er trouwens nog een paar meer.

Staat deze er dit jaar nu eens wel bij? Of weer niet? Want als ze belangrijke medespelers gewoon niet meetesten is de test niet accuraat te noemen.

Zo is er ook een site op internet die abo's test. Toen er nog geen 20mbit was voor dit soort prijzen kwam je alleen uit op KPN en @home en XS4all... onafhankelijk noemen ze dat.
Demon stond er niet bij, Tweak stond er niet bij, slechts 1 abo van Chello dus ja, dit soort testen neem ik nooit echt serieus.

Greetings, Richard.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Nationale Providertest', te verwijzen!
BBcode:
HTML: