obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Online Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » Livebox (= Sagem f@st 3203, wordt uitgefaseerd) » Livebox meer apparaten aansluiten
Waarvoor en hoe gebruik je een switch, router of een access point achter dit modem? Hoe krijg ik mijn NAS, netwerkprinter, enz. in mijn netwerk? Hoe deel ik mijn web-, smtp-, ftp-, enz. server met anderen op het internet? Hoe kan ik online spellen spelen op mijn xbox, ps3, wii, psp, enz.? Hoe sluit ik mijn iphone, ip-tv, ip-telefoon, ata, enz. aan op deze router en moet ik dan nog speciale dingen instellen?
 Onderwerp afdrukken
Sitecom WL160 achter livebox
mesa57
Laat maar, was de firewall die nog roet in het eten gooide.
Ik kon dus wel pingen van 192.168.2.12 naar 192.168.1.1.
Vreemd is wel dat de router niet aanspreekbaar was vanuit 192.168.2.12 (de router zit op 192.168.1.70).
En internet werkte niet meer, ook niet vanaf 192.168.1.1
Dus het subnetmask maar weer op 255.255.255.0 gezet om dit antwoord te kunnen versturen
 
rrozema
@Richard, ik weet dat ik niet altijd sterk ben in de juiste benamingen. Toch geloof ik dat subnet wel de juiste term is hier en netwerk niet. Een interface hang je in een subnet door een ip adres te kiezen voor die interface en het daarbij behorende subnetmasker op te geven. Een netwerk is een fysiek stelsel van aan elkaar gekoppelde kabels en machines.

Even ter illustratie. Vooraf: dit is geen voorbeeld dat ik wil voorstellen als standaard manier, omdat het niet heel erg moeilijk is voor een hacker om met ip spoofing op je netwerk te komen, maar het is wel een oplossing als je maar 1 utp kabel hebt lopen tussen je livebox in de meterkast en je router 'boven' en je wilt in je meterkast een apparaat aansluiten op de 2e utp poort (of op de wireless of usb van je livebox) dat in het subnet van je router LAN moet vallen.

Je kan om dit te bereiken de LAN en de WAN poort van je router aan een en dezelfde switch hangen (m.a.w. aan hetzelfde netwerk) terwijl je ze beiden in een ander subnet plaatst. In het voorbeeld dat ik gaf vervoert de kabel tussen de switch en je livebox pakketjes van zowel het subnet tussen je livebox en de WAN poort alsook pakketjes van de LAN kant van je router.

Een voorbeeld van de instellingen waarmee je dit kunt doen is:

livebox LAN:
IP:192.168.1.1
MASK:255.255.255.0
GW:192.168.1.1
DHCP server: uit

router WAN:
FIXED IP:192.168.1.2
MASK:255.255.255.0
GW:192.168.1.1

router LAN:
FIXED IP:192.168.100.1
MASK:255.255.255.0
GW:192.168.1.1
DHCP server: aan
dhcp range: 192.168.100.10 - 192.168.100.20
dhcp mask: 255.255.255.0
dhcp gw: 192.168.100.1
dhcp dns: 192.168.1.1
 
rrozema

Quote

mesa57 schreef:
Laat maar, was de firewall die nog roet in het eten gooide.
Ik kon dus wel pingen van 192.168.2.12 naar 192.168.1.1.
Vreemd is wel dat de router niet aanspreekbaar was vanuit 192.168.2.12 (de router zit op 192.168.1.70).
En internet werkte niet meer, ook niet vanaf 192.168.1.1
Dus het subnetmask maar weer op 255.255.255.0 gezet om dit antwoord te kunnen versturen


Nee hoor, dat is niet vreemd. Dat komt omdat je het netmask van je router niet hebt aangepast. De pakketjes van jouw pc kwamen wel aan bij de router, hij kon alleen niet antwoorden omdat jouw pc buiten zijn netmask viel.
 
Richard

Quote

@Richard, ik weet dat ik niet altijd sterk ben in de juiste benamingen. Toch geloof ik dat subnet wel de juiste term is hier en netwerk niet. Een interface hang je in een subnet door een ip adres te kiezen voor die interface en het daarbij behorende subnetmasker op te geven. Een netwerk is een fysiek stelsel van aan elkaar gekoppelde kabels en machines.

@Rrozema: Eerlijk gezegd ben ik van mening dat je zelfs sterker bent in de juiste benamingen dan ikzelf.Smile
Een netwerk is inderdaad zoals jij het omschrijft.
Maar een netwerk bestaat ook uit een netwerk range.
Het subnetten is her later bij gekomen vanwege gebrek aan ip's, maar is tegenwoordig (zoals je me al eens door een link naar wiki liet zien) allemaal met elkaar gekoppeld.

Het voorbeeld zoals je aangaf is in feite hetzelfde als in de Faq met de linksys staat, alleen gebruik jij als voorbeeld 192.168.100.x en ik 192.168.2.x maar beiden zijn andere ranges en daarmee andere ip netwerken.

Feitelijk zijn we het gewoon met elkaar eens want een ip adres gekoppeld aan een subnetmasker bepaald in welk subnet dat je werkt en in welke netwerkrange.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik het persoonlijk liever bij netwerk ranges en subnetmaskers houdt zonder over subnetten te praten om het nog enigszins begrijpelijk te houden voor de meelezende thuisgebruiker met minder of geen verstand van netwerken.

Voor de rest ben ik er gewoon van overtuigt dat je een veel grotere kennis op dat gebied hebt dan ikzelf en dat ik er ook nog het nodige van kan leren, wat uiteraard gunstig is.
Dat brengt soms wel wat kritische en lastige vragen met zich mee mijnerzijds of een discussietje omdat ik dan net naadje van de kous wil weten, ik hoop dat je dat niet erg vindt.Smile

Greetings, Richard.
 
rrozema

Quote

Richard schreef:
Het voorbeeld zoals je aangaf is in feite hetzelfde als in de Faq met de linksys staat, alleen gebruik jij als voorbeeld 192.168.100.x en ik 192.168.2.x maar beiden zijn andere ranges en daarmee andere ip netwerken.

De essentie van m'n voorbeeld was dat je de WAN en de LAN poorten van je router beiden op dezelfde switch aansluit, op hetzelfde netwerk dus. Maar doordat de subnetten op beide interfaces verschillend zijn werkt het toch nog.
 
Dokei
ehm, na enige tijd afwezigheid, blijf ik wederom zitten met een probleeem.....lovebox is nog steeds in werkende staat met draadloos internet, maaar....dit valt ongeveer elke 3 minuten weg, dan kan ik na enig aandringen wel weer verbinding maken maar het is wel vet irritant. Dit heeft ongetwijfeld te maken met mijn instellingen, maar aangezien ik een redelijke leek ben begrijp ik niet welke.....suggesties....is het idd de gateway?
 
TCP_IP
ADSL Extra (Family)

Provider Online
Abonnementsvorm ADSL Extra (Family)
Verbindingsprotocol 1483 Bridged IP (RFC1483) LLC
VPI / VCI 8 / 35
Primary DNS server: 194.134.5.55
Secondary DNS server: 194.134.5.5
ADSL modulatie: G.992.1 - G.DMT
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Sitecom WL160 achter livebox', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
M7 aansluiten achter switch? Digitale TV. Hoe sluit ik mijn digitale ontvanger aan? : 1 16 jun 2021
M7 kastje achter switch/AP Zyxel meer apparaten aansluiten : 5 15 aug 2019
Huawei hg655d als access point aansluiten achter fritzbox Huawei meer apparaten aansluiten : 7 14 mei 2019
Livebox ADSL Extra (Family) vervangen met eigen modem Livebox configuratie en problemen : 4 10 aug 2016
Huawei in bridge, forward probleem tbv servertje achter TP-Link router Huawei meer apparaten aansluiten : 13 27 feb 2015
Advertentie