obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Online Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » Livebox (= Sagem f@st 3203, wordt uitgefaseerd) » Livebox meer apparaten aansluiten
Waarvoor en hoe gebruik je een switch, router of een access point achter dit modem? Hoe krijg ik mijn NAS, netwerkprinter, enz. in mijn netwerk? Hoe deel ik mijn web-, smtp-, ftp-, enz. server met anderen op het internet? Hoe kan ik online spellen spelen op mijn xbox, ps3, wii, psp, enz.? Hoe sluit ik mijn iphone, ip-tv, ip-telefoon, ata, enz. aan op deze router en moet ik dan nog speciale dingen instellen?
 Onderwerp afdrukken
Sitecom WL160 achter livebox
Dokei
Heren,
dank voor alle inmenging. Inmiddels heb ik via de router bedraad internet. Hoezee. Geen IP-conflicten met poorten etc meer, maar mijn draadloos gedeelte van het netwerk wil nog niet. Moet ik in mijn laptop wellicht de draadloze optie van de livebox installeren?!?!

De voorgestelde wijziging van Richard qua TCP/IP gateway mocht niet van de router aangezien deze in dezelfde subset moest liggen. Ik heb toen gekozen voor 192.168.5.199.
Uiteindelijke ziet het er dus zo uit:
TCP/IP:
IP: 192.168.5.200
Subn: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.5.199
DHCP enabled in bereik: 192.168.5.1 - .199

WAN:
Fixed IP: 192.168.1.10
Subn: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1

Als jullie nog andere suggesties hebben voor mijn draadloos probleem dan graag.
ALvast hartelijk dank allen.
 
rrozema

Quote

Dokei schreef:
Uiteindelijke ziet het er dus zo uit:
TCP/IP:
IP: 192.168.5.200
Subn: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.5.199
DHCP enabled in bereik: 192.168.5.1 - .199

WAN:
Fixed IP: 192.168.1.10
Subn: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1


En met deze instellingen kun je bedraad WEL op het internet komen met je laptop aangesloten op de sitecom? Dat verbaast mij aangezien de gateway wel degelijk je 192.168.5.200 adres zou moeten zijn. Waarschijnlijk word je gered doordat de sitecom router geen uitgaand verkeer via het ip adres 192.168.5.200 voor adressen buiten dit subnet uit stuurt. Ik kan je adviseren om je gateway op je lan poort toch weer op 192.168.5.200 te zetten. Ondanks Richard en mijn aanvankelijke ontkenning daarvan...
 
Richard

Quote

Het LAN gedeelte van de sitecom MOET in een ander subnet liggen dan het WAN gedeelte van de sitecom: Het WAN adres mag NIET in het subnet van het LAN adres + netmask liggen en het LAN adres mag niet in het subnet van het WAN adres + netmask liggen

Ik weet dat ik lastig ben, maar kun je uitleggen waarom? De Linksys methode achter de Livebox werkt immers ook met 192.168.1.10 op het WAN deel en subnet 255.255.255.0 en de interne lan op 192.168.2.x met 255.255.255.0 als subnetmasker. Vandaar dat ik me hier nog altijd vragen bij stel. Of geldt dat alleen voor Sitecoms?

Quote

En met deze instellingen kun je bedraad WEL op het internet komen met je laptop aangesloten op de sitecom? Dat verbaast mij aangezien de gateway wel degelijk je 192.168.5.200 adres zou moeten zijn.

Dat zou mij inderdaad ook hoogst verbazen. Ik weet dat routers er wel eens problemen van maken als je de gateway op een ander netwerk zet, maar op dit punt zou dat toch wel moeten kunnen lijkt me.
Dan kan hij (net als je al adviseert) hem beter terug zetten op 192.168.5.200 alhoewel ik daar ook mijn vraagtekens bij plaats gezien de router dat al als IP heeft in dat deel en dus in feite dat ip automatisch al als gateway zou moeten gebruiken.
Vreemde apparaten die Sitecom dingen.Smile
Volgens mij heeft dat apparaat ons nu allebei liggen.Grin
Gewijzigd door Richard op 19 april 2007, 15:45
Greetings, Richard.
 
mesa57
Nogmaals, in het manual van de sitecom kan ik nergens vinden dat je de gateway op de lan poort apart kunt instellen. Waar komt dat dan vandaan ?
 
Richard
Helaas heb ik niet in de manual gekeken deze keer, dus als het daar niet in staat en er zijn ook geen screens ben ik ook benieuwd hoe ie er dan aan kan komen.
Misschien staat het niet in de manual maar is het wel mogelijk? Eerlijk gezegd heb ik geen idee.

Greetings, Richard.
 
rrozema
@Richard, het default gateway adres vormt een combo samen met het ip adres en z'n netmask. Samen bepalen ze wat elke interface moet doen met een willekeurig ip pakketje. Iedere ip interface kan slechts ip verkeer afleveren aan adressen binnen z'n eigen subnet (belangrijk!). De regels die een ip interface moet toepassen om een ip pakketje altijd op z'n bestemming aan te laten komen zijn heel simpel:
1 - Als het ip adres in de header van het pakketje binnen het subnet van mijn ip + netmask ligt, stuur het pakketje dan rechtstreeks naar het bestemmings ip adres.
2 - Als het ip adres in de header van het pakketje NIET binnen het subnet van mijn ip + netmask ligt, stuur het pakketje dan door naar het default gateway adres.

Als het goed is, dan zit er op het adres dat is benoemd als 'default gateway' een interface van een apparaat dat 'weet' hoe je van het ene subnet in een andere komt. Een router is zo'n apparaat dat 2 interfaces in verschillende subnets aan elkaar koppelt. De router wordt ingesteld met behulp van z.g.n. 'routing table'. Ik heb zelf ook nog altijd moeite om die goed te lezen, laat staan hem te vullen.

Toch een poging om uit te leggen hoe het werkt van deze kant. (Iemand die het beter kan? ga vooral je gang.) In de routing tabel staan regels met ip adressen, netmaskers, gateway adressen, de interface om te gebruiken en tenslotte nog een 'metric'. Metric vergelijk ik met tol die je moet betalen om van die interface gebruik te maken. Het werk van de router is om de 'goedkoopste' route regel te vinden waarvoor het subnet past bij het bestemmings adres. Of het ip adres past binnen het subnet bepaalt hij zoals ik in een eerder posting beschreef, met de binaire getallen van het netmask: op de plekken van de 1-en moeten ip adres en ip van de regel gelijk zijn, als dat zo is, dan 'past' de regel. De router stuurt vervolgens het pakketje via de interface van de gevonden regel. Wat er precies gebeurt als er meerdere passende regels even 'duur' zijn, verschilt per merk/router maar er wordt altijd slechts 1 interface gekozen.

Dat het wel werkte bij Dokei, terwijl z'n GW niet goed ingesteld stond, komt volgens mij doordat de LAN interface van de sitecom alleen maar pakketjes met een bestemming ip binnen z'n subnet hoeft te versturen (n.l. het ip adres van z'n pc). Hij heeft dus z'n gateway eigenlijk niet nodig... De LAN interface ontvangt wel pakketjes met een bestemmings ip buiten het subnet, maar inkomend verkeer wordt door de router afgehandeld en die zal volgens de router table geen pakketjes met een ander subnet afleveren via de LAN interface.

Sorry mesa, weer heel lang, maar Richard vroeg er om. Wink

edit: Dokei's naam was verkeerd geschreven... (en het is tenslotte zijn thread)
Gewijzigd door rrozema op 19 april 2007, 20:58
 
rrozema
@Dokei: ik begrijp je nog niet helemaal denk ik. Je zegt dat je nu met je laptop op het internet kan als je een utp-kabel tussen je laptop en de sitecom steekt. Maar nu wil je je laptop draadloos op de livebox aansluiten? Ik dacht dat de hele exercitie (moeilijk woord: vast verkeerd gespeld) er juist om ging dat jouw sitecom je draadloos toegangspunt ging worden?

Als je nu wel bedraad via de sitecom kunt werken, dan moet je nu ook draadloos via de sitecom kunnen werken. Je moet daarvoor alleen nog je laptop connecten aan het draadloos netwerk van je sitecom. Hoe dat moet staat in de handleiding van je sitecom. Daar kan ik je niet echt mee helpen.
 
Richard
@RRozema: Allereerst bedankt voor de uitleg. Ik begrijp dat de combo bij elkaar hoort, het enige wat ik niet begrijp is het volgende:

Quote

Het LAN gedeelte van de sitecom MOET in een ander subnet liggen dan het WAN gedeelte van de sitecom: Het WAN adres mag NIET in het subnet van het LAN adres + netmask liggen en het LAN adres mag niet in het subnet van het WAN adres + netmask liggen.

Neem de faq van de Linksys die ik geschreven heb.
Daar is het WAN adres 192.168.1.10 met 255.255.255.0 als subnet.
Het LAN ip is 192.168.2.10 met 255.255.255.0 als subnet.
Beiden liggen dus wel degelijk in het 255.255.255.0 subnetmasker. Dat kan niet schrijf jij.

En dat is dus precies wat ik niet begrijp gezien dit werkende voorbeeld. Vandaar de vraag want het kan ook zijn dat ik iets over het hoofd zie of iets niet goed lees.

Ik zie nu wel de termen subnet en subnetmasker (vindt ik maar verwarrend om dat hier te gebruiken want we doen niet aan subnetting thuis normaliter eerlijk gezegd).
Bedoel je soms de netwerk range?
Dus dat beiden niet in hetzelfde netwerk c.q. netwerk range mogen liggen? Want hoe de term subnet wordt uitgelegd bij Wiki ben ik het volslagen mee oneens.
Als je dat bedoeld is me alles in elk geval wel duidelijk.
Gewijzigd door Richard op 20 april 2007, 02:08
Greetings, Richard.
 
rrozema
Ik moet eerlijk toegeven dat ik die faq nog nooit bekeken heb. Maar als die zegt dat je aan LAN en de WAN kant van een router hetzelfde subnet moet gebruiken, dan is die fout. De meeste routers zullen ook niet toestaan dat je een ip adres aan de LAN poort koppelt dat in dezelfde range ligt als dat van de WAN poort. De reden is dat de router dan niet met behulp van de routing tabel eenduidig kan uitmaken via welke interface hij een pakket moet uitsturen.

Wat wel kan, is dat je de WAN kant gewoon los laat en je gebruikt alleen de LAN kant van de router. Maar dan gebruik je hem niet meer als router, maar als switch of indien van toepassing, als draadloos accesspoint of als combinatie van die 2.

En ja, subnet is de range van ip adressen die hoort bij een bepaald ip adres plus zijn netmask. Bijvoorbeeld: 192.168.1.1 met 255.255.255.0 is het subnet met daarin alle ip adressen van 192.168.1.0 tot en met 192.168.1.255.
 
mesa57

Quote

rrozema schreef:
En ja, subnet is de range van ip adressen die hoort bij een bepaald ip adres plus zijn netmask. Bijvoorbeeld: 192.168.1.1 met 255.255.255.0 is het subnet met daarin alle ip adressen van 192.168.1.0 tot en met 192.168.1.255.

Dus als ik 2 pc's in een netwerk met elkaar verbindt :

PC1 - 192.168.1.1 Mask 255.255.0.0
PC2 - 192.168.2.1 Mask 255.255.0.0

Dan zitten ze in hetzelfde subnet en zouden ze met elkaar moeten kunnen praten zonder router ?
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Sitecom WL160 achter livebox', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
M7 aansluiten achter switch? Digitale TV. Hoe sluit ik mijn digitale ontvanger aan? : 1 16 jun 2021
M7 kastje achter switch/AP Zyxel meer apparaten aansluiten : 5 15 aug 2019
Huawei hg655d als access point aansluiten achter fritzbox Huawei meer apparaten aansluiten : 7 14 mei 2019
Livebox ADSL Extra (Family) vervangen met eigen modem Livebox configuratie en problemen : 4 10 aug 2016
Huawei in bridge, forward probleem tbv servertje achter TP-Link router Huawei meer apparaten aansluiten : 13 27 feb 2015
Advertentie