obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Online Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » Livebox (= Sagem f@st 3203, wordt uitgefaseerd) » Livebox meer apparaten aansluiten
Waarvoor en hoe gebruik je een switch, router of een access point achter dit modem? Hoe krijg ik mijn NAS, netwerkprinter, enz. in mijn netwerk? Hoe deel ik mijn web-, smtp-, ftp-, enz. server met anderen op het internet? Hoe kan ik online spellen spelen op mijn xbox, ps3, wii, psp, enz.? Hoe sluit ik mijn iphone, ip-tv, ip-telefoon, ata, enz. aan op deze router en moet ik dan nog speciale dingen instellen?
 Onderwerp afdrukken
Lacie ethernetdisk op FTP en HTTP achter LB
annabelle15nl
Hallo allemaal,
Ik zit met het volgende probleem, misschien kan iemand me helpen;

Ik gebruik achter de lifebox een Lacie ethernetdisk met ingebouwde FTP en HTTP server (nog enkele extras maar daar werk ik nog niet mee).

Mijn situatie:
Totaal 5 PC's thuis op internet waarvan één rechtstreeks met kabel uit de LB, de rest WIFI. Een Lacie ethernetdisk rechtstreeks aangesloten op de 2de poort van de LB (ip:192.168.1.11 door DHCP server toegewezen)

Graag zou ik deze schijf van extern willen benaderen op zowel FTP alsook HTTP.

Wat werkt er momenteel na aanpassingen in de LB:
FTP Bullitproof active mode op poort 22 (moet ik nog omzetten naar een ander poort heb ik begrepen daar deze poort ook wordt gebruikt als FTP loopt op poort 21)(hiervoor poort 22 geforeward naar 192.168.1.10). Deze PC is wireless verbonden met de LB en heeft een vast IP-adres (niet door DHCP toegewezen).

FTP Laciedisk zoals al gezegd rechtstreeks aan de LB aangesloten 2de poort) active mode op poort 21 (werkende, alleen geeft hij geen directories aan, na ingeven juiste (hoofd) directorie worden de subdirectories wel zichtbaar)(uitgeprobeerd door Richard (superbeheerder alhier en middels net2ftp)) Hiervoor poort 21 geforeward naar IP: 192.168.1.11 die door de DHCP-server is toegewezen. Waarschijnlijk zal ik voor de HTTP werkende te krijgen op de Laciedisk nog poort 80 moeten forewarden ?!?) Sugesties zijn welkom!

Alle programma's zoals bareshare, kazaa, MIRC en torrentproggies werken op alle PC's waar ze hiervan gebruik willen maken (welliswaar allemaal op andere poorten ivm portforwarding).

In diverse berichten staat iets vermeld van open zetten van DMZ in de LB, maar de LB kent dit niet. Hierop zouden hebt alle poorten 1 t/m 65535 geforward moeten worden naar het interne IP adress van mijn Laciedisk.
Klopt dit !?!, want volgens mij kan ik een poort maar éénmalig forewarden dus zullen andere programma's (zoals hierboven genoemd op de andere PC's niet meer werken)

Indien iemand mij kan helpen e.e.a lopende te krijgen zou ik zeer erkentelijk zijn en ook de mensen die van mij willen downloaden of naar mij willen oploaden.

Alvast bedankt voor de moeite om mee te denken...

Groetjes,

Annabelle (ja alweer één met blonde ogen en blauwe haren )
 
annabelle15nl
Een reply op mijn eigen bericht !

Indien iemand een oplossing heeft voor mijn probleem aub dit doorgeven in begrippen die een "leek" ook kan begrijpen.
In mijn bericht heb ik misschien de schijn gewekt kundig te zijn door sommige gebruikte termen maar dat is geenszins het geval.

Alvast bedankt,

Annabelle
 
Richard
Annabelle, hopelijk komen we er gezamenlijk helemaal uit.

Allereerst die FTP op de Laciedisk, die lijkt mij in orde, aangezien die met anonymous login te bereiken is op poort 21 (passive uitschakelen, dus direct ftp gebruiken). Het niet displayen van de directory's zou aan de ftp instellingen kunnen liggen.

Dan HTTP verkeer, dat heb je goed gezien dat gaat over poort 80. Om dat bereikbaar te maken zul je een forward van poort 80 naar je Lacie moeten instellen in de Livebox.

Zo zie je maar weer, je weet toch best wel wat hoor. En blauwe haren met blonde ogen lijken me wel een interessante combinatie, zou ik wel eens willen zien.Smile

Dan gaan we terug naar Bulletproof op de andere pc.
Poort 22 is niet in gebruik maar is volgens RFC's (normen) wel gereserveerd voor SSH verkeer.
Voor deze Bulletproof zou ik passive FTP gebruiken en dan geen gebruik maken van een poort die gereserveerd is voor iets anders maar gewoon een vrije poort dus boven de 1024.

Je zou kunnen zeggen dat je bijv. 1050 tot 1055 forward naar de PC waar Bulletproof op draait.
Dan moet je wel Bulletproof instellingen dat hij van passive ftp gebruik maakt en als passive poorten de poorten 1050 tot 1055 aangeven.

Dan zouden we in feite al een heel stuk verder moeten zijn.

Als laatste de opmerking over DMZ, dat zou ik dus NIET doen. Daarmee beperk je mogelijkheden om forwards naar andere pc's te maken (zoals naar die Bulletproof ftp server pc).
Daarnaast zet je daarmee alle poorten naar 1 plek open wat ook niet bepaald als veilig gezien kan worden.

Greetings, Richard.
 
rrozema
hmm, daar maait Richard toch mooi het gras voor mijn voeten weg ... Wink

FTP is altijd lastig, omdat het ftp protocol eigenlijk niet geschikt is om een server achter een NAT router te draaien. Zoals Richard al terecht opmerkte, zul je met de active/passive instelling op je LaCie en je clients moeten spelen om een werkende combinayie te vinden, maar goed werkend voor alle clients zul je ftp waarschijnlijk nooit krijgen. Mij is het tenminste nog nooit gelukt.

HTTP daarentegen is een makkie. Enkel http://192.168.1.1 open in internet explorer, in het firewall menu op de toevoegen knop klikken en daar het volgende invullen:
naam: http
Toegang geactiveerd: Ja
Protocol: TCP
Van Poort: 80
Tot Poort: 80
Lokaal IP-adres: 192.168.1.11

en dan ben je al klaar. Zelf zul je nog steeds niet via jouw publieke ip http://85.145.54.x (o.i.d.) op je server kunnen komen omdat de livebox die functionaliteit niet ondersteunt. Alleen mensen die niet achter jouw livebox zitten, kunnen daar nu mee werken. Jijzelf (en de andere 4 pcs op je netwerk) zullen net als voorheen http://192.168.1.11 moeten gebruiken.
 
rrozema
Trouwens, ik zou de LaCie een fixed-ip adres geven. De dhcp server kan er namelijk (om diverse redenen) voor kiezen om je LaCie in de nabije toekomst een ander ip adres te geven, bijv 192.168.1.12 o.i.d. Zodra dat gebeurt, dan zullen je port forwards in de livebox niet meer werken, deze wijzen immers nog naar 192.168.1.11. Je kunt dan natuurlijk al je port mappoings weer gaan aanpassen naar .12. Maar het is handiger om servers (d.w.z. machines waar een port forward naar verwijst) een vast ip adres te geven. Standaard deelt de dhcp server van de livebox geen adressen onder de .10 uit, je kunt dus jouw LaCie bijvoorbeeld het adres 192.168.1.9 toewijzen en de port mappings naar dat adres laten wijzen.

Een machine een vast ip adres toekennen doe je in de netwerk instellingen van je LaCie. Ik ken de menu structuur van de LaCie niet, dus ik kan je niet vertellen waar en hoe je het moet invullen, maar ik kan je wel de gegevens opsommen die je nodig hebt:

ip: 192.168.1.9
netmask: 255.255.255.0
default gateway: 192.168.1.1
primary dns: 192.168.1.1
secondary dns:
 
Richard

Quote

hmm, daar maait Richard toch mooi het gras voor mijn voeten weg ... Wink

Ik had gewoon geluk dat ik net een goeie grasmaaier bij de hand had.Grin

Quote

maar goed werkend voor alle clients zul je ftp waarschijnlijk nooit krijgen. Mij is het tenminste nog nooit gelukt.

Wat ik bij Annabelle zo grappig vond is dat ik bij FlashFXP echt de pasv flag die op automatisch stond, uit moest zetten, terwijl met de FTP funktie van Total Commander alles zonder problemen werkte.
Het lijkt wel alsof die FTP funktie van TC gewoon overal goed op werkt.Smile
Maar het klopt wat je zegt, echt voor -alle- clients het goed voor elkaar krijgen is echt moeilijk en in sommige gevallen onmogelijk.

Op mijn ftp server kan elke client uitstekend inloggen met 1 uitzondering... Filezilla. Maarja daar kan ik mee leven.Grin

@Annabelle: Ik zou de tip van Mesa wel ter harte nemen, met FTP en HTTP servers (zeker als je er meer hebt) is het vaak wel handig om statische (vaste) adressen te gebruiken.

Greetings, Richard.
 
Littlejohn
Hallo heren (neem ik aan),

Hier is Annabelle op een juist gemaakt account van mijn vader.
Mijn account is geschorst al weet ik niet wat ik heb misdaan om dit te verdienen, maar heb een mailtje gestuurd om opheldering (raar maar waar).

Wat heb ik na aanleiding van jullie schrijven gedaan;
1. Poort 80 geforeward naar IP: 192.168.1.11
2. Poort 23 geforeward naar IP: 192.168.1.11

Resultaat:
Heb van extern contact gehad met mijn Laciedisk via HTTP
Helaas werkt FTP vanuit mijn werkgever niet (meer), dat zal ik heden gaan proberen via NET2FTP.

Na aanleiding van jullie tip een vast IP aan de Lacie te geven heb ik dit gedaan via de HTTP-verbinding vanuit mijn werk.
Resultaat: kan niet meer inloggen vanuit mijn werk (geen verbinding).
Alle settings kwamen overeen allen secundairy DNS heb ik niet gecontroleerd. Zal dit ook even controleren als ik thuis kom.

Stapje voor stapje kom ik vooruit en hiervoor mijn dank voor jullie hulp.

Annabelle (op het account van mijn vader, zeg toch niet dat littlejohn 2m is)
 
rrozema

Quote

Littlejohn schreef:
Hier is Annabelle op een juist gemaakt account van mijn vader.
Mijn account is geschorst al weet ik niet wat ik heb misdaan om dit te verdienen, maar heb een mailtje gestuurd om opheldering (raar maar waar).


vreemd, kan ik me ook niets bij voorstellen. Misschien dat er wat verwarring is met een andere gebruiker?

Quote

Littlejohn schreef:
Wat heb ik na aanleiding van jullie schrijven gedaan;
1. Poort 80 geforeward naar IP: 192.168.1.11
2. Poort 23 geforeward naar IP: 192.168.1.11

Resultaat:
Heb van extern contact gehad met mijn Laciedisk via HTTP
Helaas werkt FTP vanuit mijn werkgever niet (meer), dat zal ik heden gaan proberen via NET2FTP.

Na aanleiding van jullie tip een vast IP aan de Lacie te geven heb ik dit gedaan via de HTTP-verbinding vanuit mijn werk.
Resultaat: kan niet meer inloggen vanuit mijn werk (geen verbinding).
Alle settings kwamen overeen allen secundairy DNS heb ik niet gecontroleerd. Zal dit ook even controleren als ik thuis kom.



Smile Ja, dat je nu niet meer bij je Lacie kunt klopt wel, dat had je beter even vanaf thuis kunnen doen (had ik niet verteld; ik had niet verwacht dat je het remote zou gaan doen). Je hebt nu het ip adres veranderd, maar de portforward van TCP 80 moet ook nog veranderd worden van .11 naar 192.168.1.9.

Over je ftp, misschien heb ik iets gemist, maar waarom forward je TCP poort 23? ftp gaat over TCP poort 21. 23 is de poort voor telnet. Waaschijnlijk gaat het beter als je TCP poort 21 forward i.p.v. die 23 naar je Lacie.

Secondary dns is niet zo belangrijk. Er mag best wel een andere dns in staan, deze wordt dan geprobeerd wanneer de livebox niet zou reageren. Echter, wanneer de livebox niet reageert, is de kans dat je een andere dns wel kunt bereiken via diezelfde livebox erg klein. Vandaar dat het weinig nut heeft om de 2e dns in te vullen.

En denk je wel om je beveiliging? Dus goeie wachtwoorden gebruiken voor je gebruikers accounts, een eventueel 'gast' account uitschakelen of van een wachtwoord voorzien, het standaard administrator wachtwoord veranderen, etc.
 
Littlejohn
Hallo Rrozema,

Vroege vogel (hahah) of heeft morgenstond iets in de mond?

Nu weer serieus, weet nog steeds niet waarom mijn eigen account tijdelijk niet werkt, nog geen bericht.

Ik heb remote de Lacieschijf aangepast, maar met IP:192.168.1.11 en niet 192.168.1.9. Ik dacht zodoende te kunnen blijven proberen waar ik mee bezig was maar op de een of andere manier is er een fout opgetreden.
Bij thuiskomst kon ik ook niet meer op de Laciedisk, pas naar een harde reset (stroom eruit). Nu werkt hij wel weer.

Poort 23 had ik geforeward naar IP:192.168.1.11 om te proberen of ik kon telnetten via het werk, maar volgens mij is deze redenatie niet goed. Met of zonder poort 23 geforeward werkt telnet niet vanaf mijn werk, maar daar hebben ze natuurlijk veel dichtgetimmerd waaronder ook FTP toegang. Kan dit helaas niet via I.E en zelfs de URL van NET2FTP is geblokt.

Bij de Laciedisk kan ik geen secundairy DNS invullen dus dan kan ik daar geen kwaad mee doen.

De beveiliging van de Lacie heb ik momenteel denk ik redelijk goed ingesteld. Superviser password ingesteld en op alle "test" account ook een wachtwoord. Misschien dat ik naderhand een "gastaccount" maak zonder wachtwoord, maar daar zal niet veel te vinden zijn. Ga voor het slapen gaan wat bestanden overkopieren naar deze schijf en hopenlijk is ie klaar als ik weer wakker ben.

Alvast bedankt voor het meedenken en ik moet nog eens goed nalezen hoe-wat-waar telnet precies inhoud.

Groetjes,

Annabelle
 
rrozema
De reden dat ik zei dat je hem naar .9 moest veranderen is dat de dhcp server in de livebox niet controleert of het nummer dat hij uitgeeft al in gebruik is. 192.168.1.9 valt buiten de range waarin de livebox' dhcp server adressen uitdeelt, 192.168.1.10 - 192.168.1.50 (als ik me niet vergis). 192.168.1.11 ligt daar wel binnen en daar kun je dus nu problemen mee krijgen (2 machines tegelijkertijd met hetzelfde ip adres werkt niet).
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Lacie ethernetdisk op FTP en HTTP achter LB', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
M7 aansluiten achter switch? Digitale TV. Hoe sluit ik mijn digitale ontvanger aan? : 1 16 jun 2021
M7 kastje achter switch/AP Zyxel meer apparaten aansluiten : 5 15 aug 2019
Huawei hg655d als access point aansluiten achter fritzbox Huawei meer apparaten aansluiten : 7 14 mei 2019
https werkt wel http niet Zyxel configuratie en problemen : 3 02 mrt 2016
Huawei in bridge, forward probleem tbv servertje achter TP-Link router Huawei meer apparaten aansluiten : 13 27 feb 2015
Advertentie