obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Wat is er mogelijk met het modem en hoe doe je het? Hoe kom je in het configuratiescherm? Heeft deze router wireless? Waar vind je wat in de schermen? Kun je nog extra dingen instellen, bijv. via telnet? Zijn er problemen bekend met dit modem? en hoe los je ze op?
 Onderwerp afdrukken
Hoe lang voor een nieuw MAC address herkend wordt
wimvandorst
Hallo Allemaal,

Wanneer ik mijn Linksys ADSL2+ modem (type AG241-V2) aan de telefoonlijn hang met volgens mij alle settings goed (8/35 LLC 1483Bridged adsl2+) heb ik instantaan een intrain-snelheid ongeveer gelijk aan die van de Livebox, maar krijg geen IP nummer. Zelfs niet na 12 uur wachten. Nou kan ik me voorstellen dat het toekennen van het IP nummer afhankelijk is het MAC-address van het modem, en dat moet soms even uit-timen, maar twaalf uur is toch lang zat? De livebox weer terughangen: instantaan een IP nummer (en netmask, gw, dns servers). Het zelf intikken van deze nummers op mijn Linksys geeft (onverwacht?) echter ook geen netwerkverbinding, al zegt het modem dan wel dat de interface 'up' is (en het lampje brandt).

- vergeet ik iets? Wat zou er nog meer fout kunnen zijn?
- Is het IP nummer inderdaad aan het MAC address gekoppeld? Hoe kan ik die koppeling wijzigen (bij andere providers is daar een webpage voor)
- Hoe lang zou het uittimen van de dhcp-assigned IP nummer mogen duren?

Met vriendelijke groeten, Wim van dorst
 
mesa57
De tijd die daarvoor nodig is is een beetje onduidelijk. Tot voor kort moest er meer dan 24 uur (zeg maar 48) GEEN modem op lijn zijn verbonden om een nieuw mac adres. Enkele weken geleden werd beweerd dat dit niet meer nodig zou zijn. Wat nu waar is is mij onduidelijk, zeker nu jij aangeeft dat het weer niet lukt. Probeer de 48 uurs remedie eens (hoewel je dan 48 uur geen internet hebt).
Een ander middel is, als het mogelijk is, om het mac adres van je AG241 gelijk te maken aan dat van de livebox. Hoe dat zou kunnen doen weet ik niet.
 
wimvandorst

Quote

mesa57 schreef:
De tijd die daarvoor nodig is is een beetje onduidelijk. Tot voor kort moest er meer dan 24 uur (zeg maar 48) GEEN modem op lijn zijn verbonden om een nieuw mac adres. Enkele weken geleden werd beweerd dat dit niet meer nodig zou zijn. Wat nu waar is is mij onduidelijk, zeker nu jij aangeeft dat het weer niet lukt. Probeer de 48 uurs remedie eens (hoewel je dan 48 uur geen internet hebt).


Achtenveertig? Tjee. Net ook met de orange helpdesk gesproken en die zegt '5 minuten'. Zou kunnen, als dan tenminste niet een afhankelijkheid van het mac address is ingebouwd, hetgeen niet ongewoon is maar dan wel bekend bij de betreffende helpdesk van de ISP, die dan ook een MAC-address-omzet-webpage heeft.

Quote

Een ander middel is, als het mogelijk is, om het mac adres van je AG241 gelijk te maken aan dat van de livebox. Hoe dat zou kunnen doen weet ik niet.


Had ik ook bedacht, maar is een technisch gegeven van het netwerkkaartje van de modem. Kan wel gefaked worden, maar is wel heel erg.

De helpdesk biedt aan om even naar de lijn te kijken, maar nu is de lijn 'goed' (ja, de Livebox hangt er weer aan). Ik zal eens opbellen wanneer de Linksys eraan hangt: misschien kunnen ze dan meer (maar ik ben overdag niet thuis).

Mischien toch maar 48 uur niet internetten. Afzien!

Met vriendelijke groeten, Wim van Dorst
 
Richard

Quote

Had ik ook bedacht, maar is een technisch gegeven van het netwerkkaartje van de modem. Kan wel gefaked worden, maar is wel heel erg.

Hoezo is dat heel erg? Bij routers wordt dat vaker gedaan, ook al vaak in de tijd dat bijv. @home nog op macadres blokkeerde. Routers hebben speciaal hiervoor die funktie ingebouwd dus in principe is daar niets ergs aan en kun je dat gewoon proberen.

Greetings, Richard.
 
wimvandorst

Quote

Richard schreef:

Quote

Had ik ook bedacht, maar is een technisch gegeven van het netwerkkaartje van de modem. Kan wel gefaked worden, maar is wel heel erg.

Hoezo is dat heel erg? Bij routers wordt dat vaker gedaan, ook al vaak in de tijd dat bijv. @home nog op macadres blokkeerde. Routers hebben speciaal hiervoor die funktie ingebouwd dus in principe is daar niets ergs aan en kun je dat gewoon proberen.


Ik bedoel: Dat is heel erg lastig/ingrijpend/moeilijk om te doen. Je kunt het namelijk niet makkelijk instellen of zo in mijn ADSL modem, maar ik zal het dan moeten hacken. Natuurlijk is niet erg in de zin dat iemand dan Foei zal zeggen of dat je modem ervan stuk gaat of zo.

En omdat ik het principe ken/begrijp is het nog niet zo dat ik weet hoe het precies zou moeten. Vandaar dat ik hoop dat er een normalere manier is: gewoon dat de Orange mensen (of ik) ergens het goede MAC address kunnen intikken voor het IP nummer.

Met vriendelijke groeten, Wim van Dorst
 
Richard

Quote

Je kunt het namelijk niet makkelijk instellen of zo in mijn ADSL modem,

Oh op die manier, ja da's wat anders natuurlijk.
Ik ben alleen gewend van Linksys dat je dat gemakkelijk kunt doen via de menustructuur van de router. Dus ik ging er van uit dat ze dat bij de modem/router ook zo eenvoudig gemaakt hadden.
Klaarblijk dus niet. In dat geval begrijp ik het wel.

Orange zou het overigens wel kunnen.

Greetings, Richard.
 
wimvandorst
Update op deze thread: vandaag (zondag) met de Orange helpdesk gepraat: Die zeggen dat er geen DHCP lease meer op zit, en het dus vrijwel meteen (minuten)werk een IP address toegewezen moet krijgen. Maar in zijn schermpje las hij wel het (oude) MAC address op. Omzetten? Dat moet de technische meneer doen, en die is er pas morgen weer. Dus morgen gebeurt het tenminste.

En eindelijk trouwens het routeringsprobleem van mijn server (die nu ook WAN router is voor mijn netwerk) opgelost: Dubbel NAT'ten: eerst van mijn eigen IP range op mijn LAN door de server NAT'ten naar 192.168.xx.yy, en dan door het modem weer NAT'ten naar 85.146.qq.zz. Raar dat dit nodig is.

Met vriendelijke groeten, Wim van Dorst
 
Richard
Ah mooi om te horen. Hopelijk lossen ze het dan inderdaad morgen voor je op.

Dat van dat dubbel natten...nja, is ook een methode maar als het modem geen nat-loopback ondersteund is dat een manier om het te doen, alleen deze kende ik zelf nog niet, waarvoor dank.Smile

Greetings, Richard.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Hoe lang voor een nieuw MAC address herkend wordt', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritzbox instellen voor interactive TV Eigen modem configuratie en problemen : 2 24 jul 2022
Wifi verbinding voor mijn pc. WiFi : 2 03 jan 2020
Help!! online.nl instelling voor fritz box 7340 Eigen modem configuratie en problemen : 7 29 sep 2019
Zyxel VMG8324-B10A Glasvezel configuratie Online.nl voor Internet,TV en Telefoon Zyxel configuratie en problemen : 28 27 mei 2019
Modem in Bridge mode voor internet en TV Zyxel meer apparaten aansluiten : 3 05 mei 2019
Advertentie