obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Online Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » Livebox (= Sagem f@st 3203, wordt uitgefaseerd) » Livebox meer apparaten aansluiten
Waarvoor en hoe gebruik je een switch, router of een access point achter dit modem? Hoe krijg ik mijn NAS, netwerkprinter, enz. in mijn netwerk? Hoe deel ik mijn web-, smtp-, ftp-, enz. server met anderen op het internet? Hoe kan ik online spellen spelen op mijn xbox, ps3, wii, psp, enz.? Hoe sluit ik mijn iphone, ip-tv, ip-telefoon, ata, enz. aan op deze router en moet ik dan nog speciale dingen instellen?
 Onderwerp afdrukken
DHCP livebox werkt niet als als laatste aangezet
Dick99999
Ik heb verschillende problemen met mijn livebox en VOIP/SIP. Mogelijk dat dit al op de lijst van problemen staat:
Als de livebox als laatste wordt aangezet, of wordt gereset, wordt er geen nieuwe DHCP adressen toegekend achter (LAN kant) de livebox, in mijn geval voor 2 routers.

Die routers werken echter wel met hun 'oude' IP adres, terwijl de livebox aangeeft geen IP adressen toegekend te hebben. Overigens werkt de router niet helemaal goed. Verder leveren die oude ip adressen natuurlijk problemen op als een van die routers een IP adres gaat vragen aan de livebox: dat zou het oude ip adres van de andere router kunnen zijn!

Ik ga over op vaste IP adressen achter de livebox. Is dit probleem voor 2 PC's achter de livebox ook aanwezig?
 
rrozema

Quote

Dick99999 schreef:
Ik heb verschillende problemen met mijn livebox en VOIP/SIP. Mogelijk dat dit al op de lijst van problemen staat:
Als de livebox als laatste wordt aangezet, of wordt gereset, wordt er geen nieuwe DHCP adressen toegekend achter (LAN kant) de livebox, in mijn geval voor 2 routers.

Die routers werken echter wel met hun 'oude' IP adres, terwijl de livebox aangeeft geen IP adressen toegekend te hebben. Overigens werkt de router niet helemaal goed. Verder leveren die oude ip adressen natuurlijk problemen op als een van die routers een IP adres gaat vragen aan de livebox: dat zou het oude ip adres van de andere router kunnen zijn!


Een dhcp client kan, indien er geen reactie van een dhcp server komt op zijn verzoek i.d.d. beslissen het tot dan toe gebruikte adres te blijven gebruiken. Blijkbaar doen jouw routers dat i.d.d. Dat is handig tijdens een tijdelijke netwerk onderbreking: je router word niet gelijk helemaal dis-functioneel. In zo'n geval zal hij wel periodiek blijven vragen om bevestiging van een dhcp server. Zodra de dhcp server dan weer online komt, zal deze de vraag bevestigen (als het adres nog beschikbaar is) en de router draait gewoon weer door. Omdat elk van de clients vraagt om een bevestiging van z'n eigen 'oude' adres is de kans op een conflict in deze situatie erg klein.

Quote


Ik ga over op vaste IP adressen achter de livebox. Is dit probleem voor 2 PC's achter de livebox ook aanwezig?

Dat is sowieso niet onverstandig; port forwards zijn betrouwbaarder te realiseren wanneer je routers een fixed ip adres hebben. Zo lang je die fixed ip adressen maar buiten de dhcp range van 192.168.1.10 tot en met 192.168.1.50 kiest, dan is er niets aan de hand. Je pc's zullen gewoon door blijven draaien zonder enige wijziging.
 
Dick99999

Quote

rrozema schreef:


Een dhcp client kan, indien er geen reactie van een dhcp server komt op zijn verzoek i.d.d. beslissen het tot dan toe gebruikte adres te blijven gebruiken. Blijkbaar doen jouw routers dat i.d.d. Dat is handig tijdens een tijdelijke netwerk onderbreking: je router word niet gelijk helemaal dis-functioneel. In zo'n geval zal hij wel periodiek blijven vragen om bevestiging van een dhcp server. Zodra de dhcp server dan weer online komt, zal deze de vraag bevestigen (als het adres nog beschikbaar is) en de router draait gewoon weer door. Omdat elk van de clients vraagt om een bevestiging van z'n eigen 'oude' adres is de kans op een conflict in deze situatie erg klein.


Ik geloof graag dat het zo moet werken, maar ik heb de zaak een uur laten aanstaan na een reset van de livebox die aan de ADSL lijn zit. De 2 routers (Netgear en Fritzbox) achter de livebox stonden na dat uur niet in de DHCP tabel van de livebox. "Geen IP-adres toegewezen".

Een naar bijverschijnsel van deze situatie is dat ik via de fritzbox (aan de LAN kant van de livebox) wel met VOIP kan bellen, maar toetsaanslagen op een DECT telefoon om voicemail te legen, worden niet doorgegeven.

Ondanks de theorie werkt het met routers aan de LAN kant bij mij in ieder geval niet goed. Ik heb het niet uitgetest maar als ik een PC en een router zou aansluiten op de livebox is de kans groot dat de PC hetzelfde IP nummer krijgt. Mijn PC/XP ziet de livebox boot wel.

Is het zo dat DHCP een soort 'boot' uitzendt naar clients? Dan zou dit toch een fout van de liveboz zijn. Of gaat het zo als met een PC/windows XP, die detecteert dat de LAN verbinding eruit ligt en dan zo nu en dan een DHCP aanvraag doet?
 
rrozema
Nee, volgens mij is er geen 'boot' signaal. De 'client zonder registratie' zou i.d.d. periodiek moeten vragen of er al weer een dhcp server beschikbaar is. De dhcp server hoort beschikbaar te zijn voordat de clients online komen. Zonder dhcp server hebben de clients officieel geen werkende ip instellingen en kunnen daardoor niet met andere machines communiceren anders dan d.m.v. een broadcast op 255.255.255.255 (dat is ook de manier waarop ze een dhcp server zoeken).

Ik kan je alleen maar aanraden om alle apparaten waar je eventueel een port-forward naar toe wilt doen, o.a. dus je fritzbox en je netgear, een fixed ip adres te geven. Elk adres buiten de dhcp range zal werken en dan ben je zeker van je eventuele conflicten af.

N.B. je fritzbox is geen router hoor. Dat heet een ATA.
 
Dick99999
De fritzbox kan beide zijn. De 7050 is een volwaardige ADSLmodem/router/ATA/ISDN-'ata' en wifi access point. Je kan deze box overigens ook als modem/ata of als IP client instellen. De net aangekondigde heeft ook een DECT ontvanger en die zal hopelijk zelfs geen D/A stap meer doen als de ontvanger de DECT codec aan kan.

Ik moest destijds wel het MAC adres van de fritzbox instellen op die van orange box. Nu ik de zaak terug gezet heb (Livebox eruit) hoefde ik dat niet te doen, maar het MAC adres week slechts '+1' af van de livebox
Gewijzigd door Dick99999 op 26 juli 2007, 22:18
 
rrozema
Ok, dat wist ik niet. Da's dan ook best een cool ding, die 7050... Welk dect protocol gebruikt dat nieuwe model dan? Ik bedoel eigenlijk: kan ik daar elke willekeurige dect handset op aanmelden? Bijv. mijn eigen profoon pdx-3000 handsets?

En die 7050, ondersteunt die ook het adsl2+ protocol van Orange Family?

Wat je precies wilt bereiken door het mac adres in te stellen, weet ik niet. Voor gewoon internet heb je (in ieder geval nu) niet een bepaald mac adres nodig. Ik heb mijn speedtouch ook gewoon met z'n eigen mac adres aan de aansluiting zitten. Het mac adres wordt alleen nog gebruikt voor Orange Telefonie maar dat werkt toch alleen maar met de livebox omdat daar de benodigde software in zit.
 
Dick99999

Quote

rrozema schreef:
Ok, dat wist ik niet. Da's dan ook best een cool ding, die 7050... Welk dect protocol gebruikt dat nieuwe model dan? Ik bedoel eigenlijk: kan ik daar elke willekeurige dect handset op aanmelden? Bijv. mijn eigen profoon pdx-3000 handsets?


Alleen de net aangekondigde 7270 ondersteunt DECT, zie
http://www.avm.de/de/Presse/Informationen/2007/2007_03_15_2.php3

Quote


En die 7050, ondersteunt die ook het adsl2+ protocol van Orange Family?

De 7050 is al weer vervangen 7170/7140 dacht ik. In ieder geval kan ik met mijn 7050 gewoon op orange family. Orange synct op 14 mbs, 7050 11-13 mbs

Quote


Wat je precies wilt bereiken door het mac adres in te stellen, weet ik niet. Voor gewoon internet heb je (in ieder geval nu) niet een bepaald mac adres nodig. Ik heb mijn speedtouch ook gewoon met z'n eigen mac adres aan de aansluiting zitten. Het mac adres wordt alleen nog gebruikt voor Orange Telefonie maar dat werkt toch alleen maar met de livebox omdat daar de benodigde software in zit.

Een 5 maanden terug kon ik mijn 7050 niet met Family gebruiken, behalve als ik deze het MAC adres van de livebox gaf.

Mogelijk is dat niet meer nodig, gelukkig dan is de verplichte binding met Orange weg. Op dit forum staan verschillende tijden voor die binding van 24 uur tot 1 week, tot nieuw MAC alleen mogelijk door aanmelden bij Orange

===== bijgewerkt
vervangende type was niet 7040 maar 7140
Inmiddels heb ik een 7170, ongeveer gelijke aansluitingen (echter nu 4x ethernet) toch weer een hele verbetering. Synchroniseert op 14.9 mbs dus net iets beter dan mijn livebox, nog even afwachten met CRC fouten. Heeft ook wat voip log mogelijkheden per gesprek: loss, delay, jitter, codec.
Gewijzigd door Dick99999 op 28 juli 2007, 09:29
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'DHCP livebox werkt niet als als laatste aangezet', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritzbox 7590 Telefonie werkt niet Eigen modem configuratie en problemen : 5 05 feb 2022
e-mail komt niet binnen Email : 1 12 jan 2021
Inbuild chromecast niet gevonden Algemeen : 1 16 jun 2020
wifi werkt op meeste toestellen goed maar??? Zyxel configuratie en problemen : 2 26 nov 2019
Inloggen webmail kan niet meer, ook niet via Outlook Helpdesk : 2 15 sep 2019
Advertentie