obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Online Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » Livebox (= Sagem f@st 3203, wordt uitgefaseerd) » Livebox configuratie en problemen
Wat is er mogelijk met het modem en hoe doe je het? Hoe kom je in het configuratiescherm? Heeft deze router wireless? Waar vind je wat in de schermen? Kun je nog extra dingen instellen, bijv. via telnet? Zijn er problemen bekend met dit modem? en hoe los je ze op?
 Onderwerp afdrukken
WAN minpoort of direct parallel
noke wan
Tijdens een (her)installatie van mijn livebox kwam ik aan het eind van de installatie een optie tegen die niet in de handleiding stond: WAN minipoort - of - direct parallel. Welke van de twee moet ik kiezen???Gegevens: Ik heb Orange Family (nu: Extra, geloof ik) en heb geen draadloze verbinding. Ik heb de ethernetkabel gebruikt. Bij voorbaat dank voor suggesties.
 
Richard
Wat je ziet zijn zaken die in je pc zitten. Je moet als het goed is een ethernet kaart hebben. Normaliter is een Wan minipoort iets anders, of het moet zijn dat je zo'n ethernet kaart hebt die zichzelf als Wan minipoort presenteert.
In dat geval zou je die moeten kiezen. Geen direct parallel in elk geval.

Maar ik twijfel er toch aan, Wan minipoort is normaliter toch echt iets anders. Daarom dat ik zo het vermoeden heb dat je ethernet kaart niet danwel niet goed geinstalleerd is ofwel stuk is.

Greetings, Richard.
 
noke wan
Bedankt vor jullie reactie!
@Wampie: Deze (eerdere) vraag was ik ook al tegengekomen op dit forum. Maar van de reacties kon ik geen chocola maken.Wink
“configuratiescherm => internet opties => verbindingen” –het vakje: “Instellingen voor inbelverbindingen en virtuele particuliere netwerken” staat bij mij leeg en de rest is uitge-grijsd dus ik kan geen vinkje zetten bij ‘nooit een verbinding kiezen’
@Richard: Ik heb inderdaad een ethernetkaart: SiS190 100/10 Ethernet Device. Dit zat gewoon standaard in de computer ingebouwd. Jammer genoeg wordt dit niet als optie aangeboden in de installatiecyclus, alléén – WAN minipoort –of- Direct Parallel. Overigens, in apparaatbeheer wordt de SiS190 aangegeven als: ‘werkt correct’
Ik heb even bij Systeeminfo gekeken bij Netwerk / Adapter. Hier staat een hele rij onderdelen:
1. RAS Async adapter
2. WAN minipoort (L2TP)
3. WAN minipoort (PPTP)
4. WAN minipoort (PPPOE)
5. Direct parallel
6. WAN minipoort (IP)
7. Pakketplanner - minipoort (en daaronder: “Ethertnet 802.3”)
8. SiS190 100/10 Ethernet Device
9. Paketplanner – minipoort ( vrijwel gelijk aan nr.7, alleen bij PNP apparaat-id staat aan het eind 0001)
10. Microsoft TV/Video-verbinding
Aangezien ik gekozen had voor de WAN miniport (PPPOE) optie is het vreemd dat de Ethernet Device op 8 staat en niet op 4 of 5. Negeert de installatieprocedure deze keus? Of snap ik de functie van deze lijst misschien niet goed? B.t.w: Het internetten gaat prima, telefonie…. ach, die doet het wanneer ie er zin heeft. Angry
 
Richard
De WAN miniport is toch niet de juiste, da's echt iets voor een telefoonmodem of isdn kaart of iets in die geest.

Is ook niet erg dat die Sis op 8 staat, dat wil verder niets zeggen.

Waar hij wel OOK tevoorschijn moet komen is Configuratiescherm en dan Netwerk instellingen, daar moet een LAN verbinding zichtbaar worden.
Is die er niet, is die kaart toch niet goed genoeg geinstalleerd, vermoedelijk zal er bij je apparatenbeheer dan ook nog ergens een geel uitroepteken staan ofzo.

In dat geval zul je op zoek moeten naar die SIS190 netwerk drivers.
De CDrom van Orange/Wanadoo zou ik niet gebruiken voor installatie, heb je a.) niet nodig en b.) maakt meer kapot dan je lief is, net als drank.Smile
Nja... kapot... is een groot woord, doet wat "branding" die je niet nodig hebt enzo.

Gewoon 1 ethernetkaart, kabeltje en livebox. Aansluiten en klaar, niks te cd nodig.

Greetings, Richard.
 
rrozema
@noke wan: Welke adapters laat ipconfig /all zien op jouw machine? Ik krijg zo het vermoeden dat je geen tcpip hebt geinstalleerd op die netwerkadapter (die sis9-iets).
 
noke wan
Ja. bij netwerkinstellingen staat keurig de SiS190 vermeld en bij 'eigenschappen' ook. Bij 'deze verbinding heeft de volgende onderdelen nodig' staan 4 zaken aangevinkt waaronder 'Internet-protocol (TCP/IP).
Ik ben voor de zekerheid ook nog even gaan zoeken naar nieuwe drivers voor de SiS en die bestaat inderdaad, maar ik wacht liever met installeren omdat ik een Livebox installatie zonder cd wel eens wil proberen, maar daar moet ik eerst nog wel eens het nodige over lezen! Lijkt me wel veelbelovend als ik 't zo eens bekijk.

Via config /all gelezen:
WINDOWS IP-configuratie:
Knooppuntype onbekend
IP-routering ingeschakeld - nee
WINS proxy ingeschakeld - nee
Ethernet-adapter LAN-verbinding:
DHCP ingeschakeld - ja
Autom.configuratie ingeschakeld - ja
IP / SubNet Mask 192.168.1.11 / 255.255.255.0
Standaard Gateway, DHCP-server, DNS servers, 192.168.1.1

Hopelijk heb ik hier wel de belangrijkste zaken aangegeven, het zegt mij namelijk niet zoveelCool
 
Richard
Zoals gezegd is een livebox installatie zonder cd gewoon beter.

Zoals ik het nu zie werkt het ook prima, je krijgt ip adres 192.168.1.11 van de Livebox en verder staan de dhcp server, de standaard gateway en de DNS server ook goed.

Dus het netwerk gedeelte is in orde.

Maar da's dus het bekabelde gedeelte als ik het goed begrijp.

Je probleem is echter met het draadloze deel begreep ik? Als je ook een draadloze kaart geinstallered hebt, zou bij het apparaten beheer ook 2 netwerkkaarten zichtbaar moeten zijn.

Bij de SIS staat in elk geval alles goed zo te zien.
De andere is het probleem, ik durf niet met zekerheid te zeggen of het draadloos misschien de Minipoort is, kan het me niet echt voorstellen maar ik heb zelf geen ervaring met de draadloze Orange apparatuur.

Greetings, Richard.
 
rrozema
Nee, graag zou ik de letterlijke tekst van ipconfig /all zien. Dan staan namelijk ook alle interface namen e.d. er bij. Je kunt de tekst in het cmd window markeren, copieren en dan plakken in een bericht hier op het forum.

Trouwens, ik had nog niet begrepen dat er ook een draadloze adpater in het spel is. Als je twee adapters tegelijk op hetzelfde netwerk aansluit, zal het inderdaad niet werken. Zodra je je draadloze adapter wilt proberen, moet je eerst de bedrade adapter uitschakelen (of je trekt de netwerkkabel er uit).
 
Richard
Sorry, da's mijn fout, ik las "heb een draadloze...etc." en er staat "heb geen draadloze... etc."

Wat is het probleem nu precies? Heb je geen internet?
Zonee, dan lijkt me de tip van rrozema verstandig om hier de volledige output van ipconfig te plaatsen.

Kun je overigens wel in de configuratie van je Livebox komen als je de browser opent en dan http://192.168.1.1 in typt in de adresbalk?

Greetings, Richard.
 
noke wan
Inderdaad, het gaat om een bedrade installatie! Het probleem is dat ik telkens als een installatie uitvoer met de cd ik geconfronteerd wordt met de onvermijdelijke keuze: 'WAN minipoort (PPPOE)' of 'direct parallel' (als voorlaatste v.d. cyclus). Volgens mij maakt het vervolgens niets uit wat ik aanklik, internet doet het toch wel. Ik vraag me alleen af of de ene keus beter is als de andere. En: waarom ik hierover - na uitputtend Googelen - geen antwoord kan vinden. Terwijl ik dus schijnbaar niet de enige ben die dit scherm tegenkomt bij de Livebox-installatie.
Nu bedenk ik net zelf: Ik ben in het bezit van een eenvoudige alarminstallatie (met uitbelmogelijkheid) en deze zit gekoppeld aan de telefoon. Eenvoudig: het apparaat belt in naar een éigen voorgeprogrammeerd telfoonummer, geen alarmcentrale. Volgens mij dus niet meer dan een tweede telefoontoestel dat uit zichzelf gaat bellen zodra er ergens een contactje verbroken wordt. Zou dit tweede toestel verantwoordelijk kunnen zijn voor het extra keuzescherm?
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'WAN minpoort of direct parallel', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Cisco 887W op Direct-ADSL van KPN Eigen modem configuratie en problemen : 2 21 mrt 2011
[ADSL Direct] Storing BBNed klanten Storing : 6 13 jul 2006
Advertentie