obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Help de helpdesk!
 Onderwerp afdrukken
Help de helpdesk bij telefonieproblemen
Valmont
Welke gegevens moet u verzamelen voordat u een telefonieprobleem aankaart?

De ISRA punt

Juist bij telefonie is het van belang dat u uw ISRA punt herkent en de LB daar correct op heeft ge?nstalleerd.
Velen hebben een ôhoofdaansluitingö. Die zit vaak in de huiskamer en is vaak te herkennen als een gewone KPN-aansluiting met nog een lasdop er boven. Mensen die op kamers wonen hebben de hoofdaansluiting gewoon in hun kamer natuurlijk.

Omschrijf je probleem duidelijk en compleet

- Heb je er last van als belt?
- Heb je er last van als je gebeld wordt?
- Heb je er last van met Wanadoo Telefonie (let op de toon in je hoorn!).
- En als je belt met *33* (of 1331) en dan een telefoonnummer draaien:
Heb je er dan nog last van?

Telefoontoestellen

Welke telefoontoestellen heb je gebruikt? Schrijf het type en model op. De Wanadoo agent moet dit weten i.v.m. de aanvraag voor een eventuele lijnmeting.

Waneer precies

Sinds waneer ondervindt u problemen?
Ontstaan de problemen bij het bellen van bepaalde telefoonnummers? Zo ja schrijf het nummer op en een exacte datum/tijdgroep. Test het met meerdere nummers.
Herken je een patroon (nationaal vast nummer/ mobiel nummers/ lokaal/ internationaal).
Weet je zeker û als je problemen hebt met specifieke nummers alleen û dat die ander wel zijn instellingen goed heeft zitten?

Soft reboot

Haal even de stekker uit de LB. Werkt het daarna weer?
Je kunt aan de helpdesk om een nieuwe LB vragen in dit geval. Meer valt er niet te doen.

Internetproblemen

Als je gebeld wordt dan kan je niet of nauwelijks meer internetten?
In dat geval, kijk eens op de LB. Je ziet daar een ôphoneö aansluiting. Volg de lijn die eruit komt. Breng de gehele infrastructuur (bedrading) in kaart. Weet je zeker dat aansluitingen in de muur niet staan te tappen van je hoofdaansluiting/ISRA punt?
Dit is een typisch probleem!
Ook vaak te herkennen door packet loss tijdens internetten.

Breng dit goed in kaart om een duidelijk beeld aan de helpdesk te kunnnen geven.

Algemeen

1) Veel van de telefonieproblemen zijn te wijten aan de bekabeling thuis!
2) Verzamel een overvloed aan informatie (datum/tijd/model/telefoonnummers/enz).
3) Faxen, alarminstallaties, telefoons op de normale KPN aansluitingen zijn uit den boze!
4) Zet een basic opstelling op: werkt het dan wel naar behoren?
Gewijzigd door Valmont op 18 mei 2006, 00:40
 
Rients

Quote

Valmont schreef:
Algemeen

1) 90% van de telefonieproblemen zijn te wijten aan dubieuze bekabeling thuis!


Wat een onzin!!! Waar haal je dat getal vandaan? Weet je wel hoe vaak een gemiddelde LiveBox er per maand uitligt waardoor de telefonie niet goed functioneert?

Ik geloof niet dat deze standaard-helpdesk-flut-praatjes hier nodig zijn. Die kunnen we ook wel krijgen door de helpdesk te bellen.

Edit: ik laat het dit keer staan zodat het een voorbeeld is voor anderen.
Hij probeert alleen maar wat tips te geven en ik vind het niet netjes dat jij zo reageerd op hem.


Senoer
Beheerder Forum-Wanadoo


ps. nee, hij is niet mijn collega's. Ik werk niet bij Wanadoo.
Gewijzigd door Puma op 16 mei 2006, 00:18
 
Richard
Ik vind het een beetje bot om op deze manier te schrijven, terwijl men hier alleen maar mensen probeert te helpen.
Er zijn zat voorbeelden waarbij de Livebox er helemaal niet uit vliegt of uit ligt, zoals bij mij.

Daarnaast is het zeker waar dat het aan bekabeling kan liggen. Er is dikke en dunne telefoonkabel (die platte) waarbie platte veel gevoeliger is voor storingen, vooral als deze langs stroomkabels gelegd word.

Als laatste zie je ook nog eens het punt over het hoofd, dat er ook fouten kunnen zijn in de lijnverbinding naar KPN naar je huis. Heb ik zelf ook gehad en bij een kennis van me is dat probleem ook en aangezien hij de enige is met adsl in dat dorp vertikken ze het ook nog eens om het te repareren!

Valmont stelt dat het bij 10% van de abo's andere oorzaken heeft dan dubieuze bekabeling thuis. Al eens er over nagedacht hoeveel klanten dat 10% is? Dat zijn er toch nog behoorlijk veel hoor, dus waarschijnlijk val jij onder deze 10% met problemen door andere oorzaak (misschien slechte Livebox?).

Doch ik kan me goed voorstellen dat 80 a 90% van de telefonieproblemen thuis echt userproblemen c.q. kabelproblemen zijn.
Ik werk niet voor Wanadoo maar sluit wel bij veel mensen telefoon aan, netwerk, adsl en kabel. Je wilt niet weten wat ik soms tegen kom terwijl de mensen bij hoog en bij laag beweren dat toch alles prachtig in orde is.....

Het is derhalve eerder onzin om te zeggen dat een gemiddelde livebox er vaak per maand uitligt, da's eerder uitzondering dan regel en ik ken heel wat mensen met Wanadoo.

Als laatste is de Livebox een nieuw apparaat met uiteraard zijn kinderziektes. Het laatste jaar is er erg veel verbetert, dus ik vraag me af of jouw ervaringen niet misschien gebaseerd zijn op oude feiten (een jaar geleden bijv.)?

P.s. Je kunt beter hier de zgn. "helpdesk-flutpraatjes" aanhoren, hier zijn ze gratis, het bellen kost je x centen per minuut.Grin
Gewijzigd door Richard op 15 mei 2006, 22:18
Greetings, Richard.
 
Rients
Waarom ik zo heftig reageer, is omdat ik in Valmont's post hetzelfde lees wat ik (en vele anderen) hoor als ik met Wanadoo's helpdesk bel. Dit forum is imho niet om dat nog eens te horen. Veel van de mensen die hier met problemen komen, hebben dat verhaal al iets te vaak gehoord.

En ga nou niet beweren dat de telefonie via de LB geweldig werkt; ik zou zeggen, lees het forum eens. Jeez, zelfs Wanabo gebruikt volgens mij een tijdklok om elke nacht zijn LB te resetten zodat hij niet regelmatig vastloopt. En kijk ook eens naar hoeveel posts er zijn (niet alleen op dit forum) over telefoonverbindingen die er niet zijn, kiestonen die ontbreken, etc, etc. Ik neem aan dat ik niet alles hoef te herhalen, je kunt zelf ook lezen.

Waar ik iig geen behoefte aan heb, is het lezen van hetzelfde flutverhaal wat elke helpdeskmedewerker je iedere keer weer vertelt als je voor de zoveelste keer belt met hetzelfde probleem. Kennelijk heb jij dit verhaal nog nooit gehoord want je hebt geen problemen. Proficiat! Maar voor alle andere klanten die dit probleem/verhaal wel kennen lijkt het me uiterst frustrerend om ook hier dit verhaal te moeten lezen.

Hoe dan ook, mijn vraag over waar die 90% op is gebasseerd blijft staan. Ook jij kunt daar volgens mij geheel geen betrouwbare cijfers over vermelden. Ik kan dat uiteraard ook niet over hoe vaak de LB hangt, maar we kunnen het er denk ik over eens zijn dat dat vaker op dit forum wordt gemeld dan dat men er achter is gekomen dat het toch aan de kwaliteit van de bekabeling lag.
 
Puma
ik ben een goede voorbeeld van dat de livebox niet elke week vast loopt. bij mij liep die voor bijna 2 maanden en toen kwam de update dus een reset. daarvoor stroom uitval dus daarom is die gereset.
vorig jaar was het inderdaad een ramp. toen liep die wel vast maar sinds de firmware van oktober 2005 is alles stabiel geworden.
 
Wanabo
Ik vind het een nuttige post. Je kunt je voorbereiden op het standaard script wat een wanadoo helpdeskmedewerker "kennelijk" moet afdraaien. Hierdoor kom je beter beslagen ten ijs en heb je door je voorbereiding een beter weerwoord, wat hopelijk de oplossing versneld. En mogelijk weer een aantal frustrerende telefoontjes scheelt.

Als je het hele proces al doorlopen hebt en niet tot een bevredigende oplossing bent gekomen, dan kan ik je reactie wel voorstellen. Maar wil je wel de disclaimer nog even in herinnering brengen http://online.gebruikers.eu/disclaimer.php

Natuurlijk mag je vragen waarop Valmont zijn percentage baseert!
Gewijzigd door Wanabo op 08 juli 2006, 23:18
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
Wanabo
Ik zie dat je post aardig wat reacties oplevert Rients.
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
Valmont
De 90% zijn gebaseerd op wat de 3e lijns tegenkomt bij klanten thuis tegenkomt indien er niemand anders uitkomt.

De LB vliegt er zonder meer vaak uit, maar daar heb ik al een hint over gegeven. Wij kunnen hooguit een LB swap doen, maar verder niks.

De script die ik boven aangaf is een compilatie van verschillende procedures die wij moeten doorlopen met de klant. Het is bijvoorbeeld heel frustrerend als ik de klant terug vraag te bellen omdat hij eerst een andere telefoon moet gebruiken.
Als je geen standaard "eruitvliegende" LB problemen hebt, doe hier dan je voordeel mee.
Gewijzigd door Valmont op 16 mei 2006, 00:45
 
Richard

Quote

ik zou zeggen, lees het forum eens.

LoL, dat doe ik al. Enneh... je argumenten kloppen niet echt.
Want het is logisch dat mensen die problemen hebben zich ook melden. Mensen die geen problemen hebben gaan geen forum volschrijven dat alles zo perfekt werkt, dat is nutteloos en draagt niets bij. Het feit dat er dus hier een aantal klachten te lezen zijn geeft een vertekend beeld van de waarheid.

Natuurlijk is het niet leuk om hier hetzelfde verhaal te lezen als je al gehoord hebt bij de helpdesk, maar als er nu eenmaal geen andere verklaring is op dit moment? Wat verwacht je dan wel? Misschien kun je dat dan beter aangeven, daar kunnen we wellicht iets mee. Helpen doen we graag.

Ik zal inderdaad niet zeggen dat de telefoniekwaliteit geweldig is, maar hij funktioneert hier uitstekend, zij het met wat ruis op de lijn, alleen mijn analoog modem wil niet meer.

En als ik dan zie dat die 90% gebaseerd is op derdelijns.... dat wil wat zeggen. Want helpdesk is 1e lijns, weten die het niet dan komt de tweedelijns aan de beurt. Zit je al bij de 3de lijns dan ben je toch al met echte vakmensen bezig hoor (waarvan er ook enkele bij de helpdesk zelf zitten overigens).

Maar goed, waar het mij om ging is dat je nogal fel van leer trok en dat niet geheel terecht is.
Je mag natuurlijk zelf denken wat je wilt, maar misschien dat je met onze uitleg toch de zienswijze ietwat aanpast of zelf met idee?n komt wat je dan wel graag zou zien in plaats van het genoemde zelfde verhaaltje. Want om te helpen zijn we immers hier.
Doch allemaal hobbyisten en gratis, dus het moet wel gezellig blijven.Smile
No hard feelings.
Greetings, Richard.
 
hevi
Enig idee hoeveel inspaning het kost om de werkelijke problemen boven water te krijgen als iemand vooral met frustraties komt?
Een (eerstelijns) helpdeskmedewerker wordt over het algemeen niet gedegen voorbereid op dergelijk gedrag, maar heeft vooral de taak om een technisch probleem via een aantal gerichte vragen duidelijker te krijgen, niet om een luisterend oor te zijn voor iemand die vooral irritatie en boosheid duidelijk laat merken. Daar zijn andere hulpverleners voor, al zijn die dan weer niet opgeleid voor technische zaken..

Dit forum is m.i geen klaaglijn: als je even gaat googelen vind je die voldoende.

Tel eerst tot tien en maak een kladje voordat je een reactie plaatst, zeker als een onderwerp een prikje is in een al heel hard opgeblazen ballon.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Help de helpdesk bij telefonieproblemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Een keertje ook positief nieuws over de helpdesk! Helpdesk : 1 17 jan 2014
09009515 verkeerde helpdesk Helpdesk : 2 04 okt 2013
Online helpdesk via e-mail bereiken Frequently Asked Questions : 11 19 dec 2012
Helpdesk.... ik word gek!! Livebox meer apparaten aansluiten : 6 28 okt 2010
2009-05-28 08:36:23 - Helpdesk niet bereikbaar Helpdesk : 4 28 mei 2009
Advertentie