obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Wat is er mogelijk met het modem en hoe doe je het? Hoe kom je in het configuratiescherm? Heeft deze router wireless? Waar vind je wat in de schermen? Kun je nog extra dingen instellen, bijv. via telnet? Zijn er problemen bekend met dit modem? en hoe los je ze op?
 Onderwerp afdrukken
Speedtouch 546 in plaats van 516 gebruiken?
Janzzen
Hallo,

Sinds eind december heb ik ADSL van Orange, voorheen had ik een aansluiting van XS4ALL. Bij XS4ALL heb ik een Speedtouch 546 gekregen en bij Orange kreeg ik een Speedtouch 516.

Nou dacht ik gewoon even de 546 opnieuw in te stellen en dat het dan zou werken met Orange ADSL. Echter, dat blijkt dus niet zo te zijn.

Ik heb een aantal vragen...

Ik heb gezien dat in mijn 546 het type verbinding op PPPoA staat. In het modem van Orange staat dat echter op ETHoA. (VPI.VCI is in beide gevallen 8.25). Hoe krijg ik nu het ETHoA-type in mijn Speedtouch 546? Met behulp van telnet-commando's en zoja, welke?

Ik heb ook gezien dat een ander modem niet zonder meer wil werken in verband met het MAC-adres. Hoe kan ik het MAC-adres van mijn Speedtouch 516 achterhalen én hoe zet ik dat MAC-adres in mijn Speedtouch 546?

Ik heb ook gezien dat Orange zelf de firmware van de 516 heeft aangepast, waardoor een upgrade of downgrade van de 516 niet meer mogelijk is. Kennelijk heeft Orange dus ook het nodige in het modem moeten veranderen om de zaak werkend te krijgen.

En wat ook niet gaat, is het intrainen verhogen met de DMT-tool, mede door de firmware van Orange. Om die redene wil ik dus mijn 'oude' Speedtouch 546 gaan gebruiken, dan kan ik ook hoger intrainen en nog meer snelheid uit de verbinding halen.


Ik wil geen bridged-verbinding hebben, aangezien ik meerdere PC op die verbinding heb hangen en ik graag de controle over het modem wil behouden wat een prima firewall heeft en dergelijke.

Mijn interne netwerk achter de modem moet dus gewoon op dezelfde manier blijven werken.

Hoe krijg ik de 546 aan de praat? Wat moet ik instellen en vooral hoe moet ik de genoemde zaken configureren???

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen, op het fomum staat een heleboel, maar net niet genoeg voor mijn situatie.

Alvast dank voor het lezen,

Groet,

Roland.
Gewijzigd door Janzzen op 28 januari 2008, 00:10
 
rrozema
Instellingen vind je hier.

Mac adres instellen is achterhaald. Dat is al lang niet meer nodig.
 
Janzzen
Het probleem bij mijn ST546 is, is dat er alleen als verbindingstype PPPoA beschikbaar is. Mijn ST516 staat ingesteld op ETHoA...

Dan is er nog een verschil met de modulatiesoort, ook die is in beide modems verschillend.

Ik kan de ST516 NIET van andere firmware voorzien. Orange heeft zijn eigen firmware in de ST516 gezet en als ik nu dus andere firmware erin wil hebben (upgrade/downgrade) dan geeft het programma aan dat de firmware niet kan worden overschreven... einde oefening dus...

Volgens de FAQ-pagina zouden dit de instellingen moeten zijn:
ADSL Basic

Provider Orange
Abonnementsvorm ADSL Basic
Verbindingsprotocol PPPoA (RFC2364) VC-MUX
VPI / VCI 8 / 48
Primary DNS server: 194.134.5.55
Secondary DNS server: 194.134.5.5
ADSL modulatie: G.992.1 - G.DMT

---

Echter, mijn modem (ST516) geeft heel wat anders aan:
Verbindingsprotocol ETHoA
VPI / VCI 8 / 25 *
Primary DNS server: 194.134.5.5
Secondary DNS server: 194.134.0.97
ADSL modulatie: G.992.3 - Annex A *


Er kloppen een aantal zaken dus niet.
* = Ik zit momenteel op mijn werk en dit zijn de waarden uit mijn hoofd, vanavond kan ik dit eventueel corrigeren, maar de waardes zijn totaal anders dan de FAQ-pagina opgeeft.

Hoe zet ik nu het verbindingstype ETHoA in de ST546?
Hoe wijzig ik de modulatiesoort?
En wat zijn nu de juiste instellingen voor de ST546???

Hopelijk weet iemand meer, alvast bedankt voor de eerdere reacties...

Roland.
Gewijzigd door Janzzen op 29 januari 2008, 08:31
 
mesa57
Het antwoord is al gegeven door de pessimist. Ik gebruik zelf ook een SP 546.
 
Janzzen
Ok, dank voor de antwoorden, de wizard zou dus alles op moeten lossen.

Ik zal eens kijken of ik ook gaten in de kap kan boren, het modem is gesloten en het hitteprobleem is bekend. Ik heb wel eens een modem gezien wat compleet was uitgefikt door de warmte-ontwikkeling, hi.

Dan nog één vraagje, die DMT-tool... Werkt die nou wél of niet met firmware versie 6.1.0.5 in de ST546 ??????

En zo nee, waar kan ik de vorige firmware-versie downloaden???

Ik hoop dat iemand me dit nog even kan vertellen, alvast hartelijk dank,

Roland.
Gewijzigd door Janzzen op 29 januari 2008, 21:11
 
rrozema

Quote

Janzzen schreef:
Dan nog één vraagje, die DMT-tool... Werkt die nou wél of niet met firmware versie 6.1.0.5 in de ST546 ??????


Ja, dat werkt. Ik draai zelf met diezelfde versie en ik gebruik DMT v7.35. Je upload kun je trouwens niet opschroeven hoor, je kan enkel iets aan de instellingen van je download doen.
 
Janzzen
Nou, we zijn eruit, dan moet dat gaan werken aankomend weekend.

Iedereen ontzettend bedankt voor de handige tips en hulp!!! Grin

Groet,

Roland.
 
Patricker
Het is mij ook gelukt om de 546 te gebruiken bij een gewoon Orange ADSL abonnement.
Abonnement: Orange ADSL
Nu met modem: SpeedTouch 546 v6

Download eerst de firmware en configuratie tool van speedtouch.nl.
Ik gebruikte de nieuwste firmware (mijn 546 is een "v6" type) en de nieuwste configuratie tool.
Soms schiet een programma ineens door naar het laatste scherm, zonder duidelijk aan te geven dat er iets gebeurt is. Dan het programma opnieuw draaien.

Nieuwe firmware (R6.2.T.2):
Eerst alle kabels loshalen, dan de voedingskabel verbinden en de modem helemaal laten opstarten. Daarna minstens 20 seconden het reset-knopje achterop ingedrukt houden.
Verbindt de modem met de PC en ga met een browser naar 10.0.0.138 en controleer dat er geen password is. Er is een gebruiker "Administrator" als het goed is.
De firewall van de PC uitzetten.
Het firmware programma (gedownload van speedtouch.nl) draaien.
Mijn PC bleef lang hangen bij "upgrade modes van het toestel gestart" en daarna was het mislukt. Dus ik had een vast IP adres nodig. Bij de Windows instellingen, bij netwerk, bij de TCP/IP van mijn netwerkkaart een vast IP-adres ingevuld (192.168.1.100), het submask leeggelaten. Daarna PC opnieuw opgestart en opnieuw geprobeerd.

Als dat gelukt is de configuratie tool draaien.
Kies "Providers met RFC1483 verbinding".
Kies "Router modem - standaard configuratie.
Kies "Orange(Wanadoo)"

En toen werkte het meteen, zonder verder iets in te vullen.
Ik ging nog even naar 10.0.0.138 om te checken dat uPnP uit stond (veiliger) en ik zette er een password in (veiliger).

Niet vergeten om het IP-adres van de netwerkkaart in de PC weer op automatisch te zetten.

Toen ik de modem open maakte om wat gaten in de behuizing bovenaan te maken voor meer koeling zag ik twee bolle condensators van 1000uF/6.3v. Die ga ik eerst maar vervangen.
Openmaken gaat door de vier schroeven los te draaien en dan rondom voorzichtig loswrikken.

groeten van Patrick.
Gewijzigd door Patricker op 09 juni 2008, 10:57
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Speedtouch 546 in plaats van 516 gebruiken?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Eigen apparatuur gebruiken Huawei configuratie en problemen : 7 11 okt 2017
Welk modem kan ik gebruiken met Online ADSL extra/familie? Eigen modem configuratie en problemen : 125 30 nov 2016
speedtouch 546i configureren , werkt Tg608i ook? Eigen modem configuratie en problemen : 4 18 mei 2015
SpeedTouch 546 vervangen door eigen modem Eigen modem configuratie en problemen : 4 14 mei 2015
IP Linksys WRT54GL achter een Speedtouch ST706 Eigen modem meer apparaten aansluiten : 3 07 okt 2014
Advertentie