obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Zoek eerst hier of je een oplossing kunt vinden voordat je begint te posten!
 Onderwerp afdrukken
SpeedTouch modems configureren
TNW
-edit, kan dit sticky, volgensmij zouden heel wat mensen er wat aan hebben-

Hallo,

Ik werk op de SpeedTouch helpdesk en wij krijgen erg veel belletjes van Orange gebruikers die hun oude SpeedTouch willen blijven gebruiken omdat Orange een 1 poorts ST516 of de Livebox levert waar maar 1 of 2 pc's op aangesloten kunnen worden. Ook wil men vaak de wireless of VoIP mogelijkheden van de modem blijven gebruiken.

Hieronder een algemene korte handleiding voor het configureren van je SpeedTouch modem:

1a. (evt.) Resetten: Om ervoor te zorgen dat de SpeedTouch in de fabrieksinstelling staat en geen wachtwoorden heeft ingesteld moet je het volgende doen:

Bij modems zoals de ST580 en hoger: Resetknopje achter het gaatje indrukken totdat het Power lampje rood gaat branden, dan loslaten. De modem zal zich nu resetten.

Bij de ST510: Modem uitzetten door kort het knopje aan de voorkant in te drukken. De modem zal uitgaan.
Daarna het knopje weer indrukken om de modem aanzetten. Wacht tot het middelste lampje groen gaat knipperen. Druk tegelijkertijd het knopje kort in.
Het middelste lampje zal na -+ 6 seconden weer groen knipperen. Knopje wederom kort indrukken. Alledrie de lampjes zullen kort groen branden.
Daarna start de modem opnieuw op en is ie gereset.

ST570: Resetknop op de achterkant een seconde of 15-20 ingedrukt houden terwijl de modem is opgestart. De modem zal worden gereset.

1.Firmware versie: Achterhaal de firmware versie van de modem. Dit kun je doen door in Internet Explorer de pagina http://10.0.0.138 op te vragen.
De firmware versie kan je achterhalen door naar Basic>System Information>System of naar SpeedTouch te gaan. Naast "Software Release" staat de versie.

2. Bridge verbinding instellen voor 1 computer: Ga naar Advanced>Easy Setup of in de nieuwere modems naar SpeedTouch>Pick A Task>Setup.
Loop door de setup heen en kies Bridged Ethernet of Bridge met de juiste VPI VCI instelling (8/35 over het algemeen). Zorg ervoor dat "Auto Configure" en "Start/Use DHCP server" uitstaan.
Als de setup is voltooid is de modem als bridge geconfigureerd.
Zorg dat er 1 pc is aangesloten en vernieuw het IP adres door naar Start>Uitvoeren te gaan en "cmd" in te typen gevolgd door
Typ nu de volgende commando's:

ipconfig /all /release
ipconfig /all /renew

Nadat het IP adres is vernieuwd zou het IP adres van Orange moeten verschijnen. Een correct IP adres is makkelijk te herkennen omdat ze niet beginnen met 10, 192, 172 of 169.
Er zou nu een Internet verbinding moeten zijn en Internet pagina's zouden toegankelijk moeten zijn. Dit is voldoende voor 1 computer.
Wil je meerdere computers gebruiken en/of wireless en VoIP, ga dan verder naar stap 3.

3. Routed Ethernet instellen: Ga naar de SpeedTouch pagina op www.speedtouch.nl en dan links in het menu naar Software/Drivers. Kies in de lijst het modelnummer van je modem uit.
Elk modem model en firmware heeft zijn eigen Configuratie Wizard om de modem voor elke NL provider te configureren.
Download de configuratie wizard voor jouw firmware versie en sla hem op.
Start vervolgens de configuratie wizard op. De wizard zal vragen wat voor soort provider je gebruikt. Kies hiervoor "Providers met RFC1483". De wizard zal vervolgens vragen hoe je de modem wil configuren. Selecteer de "Router" of "Router - gebruikers LAN" optie en ga naar de volgende stap. Selecteer het correcte netwerk "Wanadoo/Orange" en voltooi de wizard.

De modem is nu geconfigureerd als router in combinatie met Orange. Het kan zijn dat het een half uurtje duurt voordat de modem een Internet verbinding heeft. Je kunt controleren of de modem een IP adres heeft gekregen door op de pagina http://10.0.0.138 naar Advanced>IP Addresses te gaan en te kijken of er een IP adres staat met interface ETHoA_1 of in de nieuwere firmwares bij Broadband Connection te kijken, waar het IP adres vermeld zou moeten worden.

Het is aan te raden om sowieso alle stappen tot 3 te doorlopen omdat de modem als router ingesteld veiliger is dan de bridge, aangezien je computer dan direct op het Internet zichtbaar is.

-edit-

Als de modem per ongeluk als bridge is geconfigureerd en dat niet de bedoeling is, zoals beschreven bij stap 3 de configuratiewizard voor de modem downloaden van www.speedtouch.nl en de modem herconfigureren. Let erop dat je de modem als router configureert.

Providers en helpdeskpersoneel noemen het verbindingstype nog wel eens " bridge", "RFC1483 Bridged IP" etc. Dit is het verbindingstype en niet de configuratie van de modem. Je moet de modem expliciet als router configureren en niet als bridge al wil je meerdere pc's aansluiten.

---

Ik vind trouwens persoonlijk dat de Orange support weinig van SpeedTouch modems afweet en alles gewoon doorstuurt als het iets te moeilijk is. Dit terwijl volgensmij redelijk wat van hun klanten aan het overstappen zijn van het KPN netwerk naar het Orange netwerk, en een SpeedTouch modem hebben. Je zou ze kunnen proberen te helpen ipv ze door te sturen naar een helpdesk van €0,70 per minuut.

---

Owjah, en voor de mensen die nog meer uit de SpeedTouch willen halen, ik heb er een speciaal paginaatje voor gemaakt, inclusief algemene handleiding en firewall regels (Engels allemaal):

http://chelydra.dyndns.org/st_resources
Gewijzigd door TNW op 28 maart 2008, 17:44
 
rrozema
Hallo TNW,

Dank je wel voor je bijdrage, ik hoop inderdaad dat meer mensen met jouw uitleg aan de slag kunnen.

rrozema
 
rrozema
Sorry, maar de livebox is bij mij al lang de deur uit omdat dat ding niet stabiel te krijgen was (moest minstens 2x per week gereset worden door de stroom er af te halen en nog diverse andere problemen). Heb 'm vervangen door een 2e hands ST 546v6 en sindsdien heb ik een prima verbinding. De ST zit inmiddels onder het stof in de meterkast; ik hoef er nooit aan te komen.

De Orange ADSL verbinding is best redelijk, maar die livebox moet Orange zo snel mogelijk dumpen. De gemiddelde livebox heeft een maximale levensduur van zo'n 2 jaar en dan gaan ze allemaal kuren vertonen, sommige exemplaren zelfs al veel eerder. De enige leuke feature die hij had, bluetooth, is geschrapt, dus nu kan hij wat mij betreft helemaal de prullenbak in. Ik heb meerdere keren met dat ding in handen gestaan dat ik me moest inhouden om 'm niet ter plekke te slopen. De enige reden dat ik dat uiteindelijk niet gedaan heb is dat ik er dan ook nog eens voor moest gaan betalen...
Gewijzigd door rrozema op 21 juli 2008, 22:34
 
TNW
Het is niet persoonlijk tegen jou bedoeld hoor. Zo'n beetje elke Internet provider ondersteunt zo weinig mogelijk om makkelijker personeel te kunnen aannemen (en weer te kunnen dumpen).
Feit is wel dat je voor complexe dingen zoals helpdeskondersteuning gewoon vaardig personeel moet hebben. Daar wil men niet voor betalen, maar men wil wel internettoegang verkopen. Tsja... dat gaan klanten natuurlijk ergens merken. Cool

Ik heb hier maar wat info neergezet in de hoop dat het het allemaal wat gemakkelijker maakt.
Gewijzigd door TCP_IP op 21 november 2008, 00:27
 
rrozema
Hoera! Ik ben benieuwd. Hou ons op de hoogte.
 
TNW

Quote

KnowItAll schreef:
ben het ook met je eens hoor, vind opzich ook wel jammer... hoe vaak ik klanten wel niet heb moeten doorverwijzen naar ST helpdesk !! krijgen hier gewoon geen training in...


Het is niet alleen jammer maar oneerlijk tegen klanten. Orange is een hele hoop klanten met SpeedTouch apparatuur aan het overzetten en wil ze niet helpen (daarmee bedoel ik Orange, niet individuele helpdesk medewerkers).

Wat er gedaan moet worden is al in dit topic beschreven, en echt moeilijk is het niet. Stuur anders je collega's de link naar dit topic en kijk of het mogelijk is om klanten gewoon te helpen in plaats van ze naar een dure helpdesk te sturen.

Is het helemaal niet toegestaan om Speedtouch modems te configureren of is er gewoon te weinig informatie over?
In het laatste geval zou ik gewoon de informatie uit dit topic gebruiken en mensen proberen zo goed mogelijk te helpen.
 
TNW
Gezien het aantal klanten met SpeedTouch modems vind ik eigenlijk dat Orange gewoon ST moet gaan ondersteunen wat betreft het opzetten van de Internet verbinding. Desnoods alleen de bridge verbinding, dan helpen wij ze wel verder met routed ethernet en alle andere SpeedTouch dingen.

Ik zou zeggen, kaart het eens aan, het liefst met meerdere collega's en een printout van dit topic Angry

Het is in mijn ogen tijd voor een omslag in de "service" van Internetproviders. Er moeten maar eens mensen worden neergezet die staan voor hun provider en gewoon voldoende kennis hebben en problemen ook echt proberen op te lossen.
Het is nu bij ongeveer elke provider hetzelfde. Trek een blik uitzendkrachten zonder affiniteit met computers open en pretendeer klantenservice te hebben.
Het is zelfs zo dat mensen die wel voldoende weten er op worden afgerekend als ze een klant "te goed" helpen. Dat heb ik persoonlijk ook meegemaakt. Dat slaat echt helemaal nergens op.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'SpeedTouch modems configureren', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
HG655d configureren voor Canon printer?? Huawei configuratie en problemen : 7 25 jun 2015
speedtouch 546i configureren , werkt Tg608i ook? Eigen modem configuratie en problemen : 4 18 mei 2015
SpeedTouch 546 vervangen door eigen modem Eigen modem configuratie en problemen : 4 14 mei 2015
Passief FTP NAS configureren Zyxel configuratie en problemen : 4 16 jan 2015
Modem Huawei HG655D als Bridge configureren Huawei configuratie en problemen : 31 02 jan 2015
Advertentie