obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Online Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » Livebox (= Sagem f@st 3203, wordt uitgefaseerd) » Livebox meer apparaten aansluiten
Waarvoor en hoe gebruik je een switch, router of een access point achter dit modem? Hoe krijg ik mijn NAS, netwerkprinter, enz. in mijn netwerk? Hoe deel ik mijn web-, smtp-, ftp-, enz. server met anderen op het internet? Hoe kan ik online spellen spelen op mijn xbox, ps3, wii, psp, enz.? Hoe sluit ik mijn iphone, ip-tv, ip-telefoon, ata, enz. aan op deze router en moet ik dan nog speciale dingen instellen?
 Onderwerp afdrukken
Beveiligen PC/draadloos netwerk?
Marianne
Hallo

Ik heb een livebox en daarachter gebruik ik een Belkin router. Nu heb ik de hoofd PC via een kabel aan de router, dus niet draadloos voor de internet verbinding.

De andere pc's/laptops hebben draadloze verbinding via dezelfde router.

Nu is er momenteel veel te doen over beveiligen van de draadloze netwerken. Alleen ik zou niet weten hoe?

En is het echt nodig, aangezien de hoofd PC het meeste gebruikt wordt?
 
rrozema
Het is absoluut nodig om je draadloos netwerk te beveiligen. Doe je dat niet dan kan iedereen bij jouw pc's komen en er alles mee doen waar ze zin in hebben. Ook de pc's die via een netwerkkabel zijn aangesloten op jouw netwerk!

Pak de handleiding van je belkin router er eens bij en sla hem na op het beveiligen van je wireless. Ik weet dat er veel technische termen in voor komen,maar er zijn maar een paar die echt van belang zijn. De methoden van beveiliging, in volgorde van voorkeur, probeer alleen de lagere als de eerdere echt niet werken:
- 1) WPA. Kies de WPA-PSK variant (= Pre Shared Key), voor de andere varianten heb je een RADIUS server nodig die je hoogstwaarschijnlijk niet hebt. Je hoeft voor WPA-PSK slechts 1 'netwerksleutel' te bedenken. Deze 'sleutel' voer je in in de belkin en later voer je dezelfde sleutel (eenmalig) in bij je clients als ze opnieuw verbinding maken met je draadloos netwerk. Hou de sleutel geheim en kies iets anders dan je SSID, je adres of je naam, deze zijn allemaal te gemakkelijk te gokken. Maak je sleutel lekker lang; je hoeft hem zelf maar een paar keer in te voeren en hoe langer de sleutel, hoe moeilijker hij te kraken is.
- 2) WEP. Ook hier kies je sleutels, welke je zowel in de belkin als in je clients moet invoeren. Je kunt vaak tot 4 sleutels invoeren. Bij de meeste clients hoeft er maar 1 overeen te komen tussen het access point en de client. Ook deze sleutel dien je zo lang mogelijk te kiezen. In het WEP protocol zitten echter lekken waardoor deze beveiliging niet heel moeilijk te omzeilen is maar het is beter dan niets.
- 3) MAC-filtering. Elke netwerkadapter heeft een 'uniek' nummer, het MAC-adres. Bij MAC-filtering heeft de router een lijst met zulke MAC-adressen welke hij wil toelaten op jouw draadloos netwerk. Jij dient te zorgen dat het MAC-adres van elk van de clients die je op jouw netwerk wilt toelaten in die lijst voor komt. Er zijn echter veel adapters waarvan een hacker zelf het mac-adres kan instellen. Hij kan eenvoudigweg een MAC-adres uit jouw lijst kiezen en dit aan de adapter van zijn computer toekennen en zo alsnog toegang krijgen tot jouw draadloos netwerk. MAC-filtering alleen is dan ook vrijwel waardeloos als beveiliging. In combinatie met een van de beide eerste kan het wel een beetje veiligheid toevoegen. In de praktijk is MAC-filtering echter meestal alleen maar lastig voor jezelf.
Gewijzigd door rrozema op 31 maart 2008, 21:52
 
Marianne
Dank je voor je antwoord. Alleen dit heb ik al een aantal keren geprobeerd, maar het is niet gelukt. Maar ik ga het wederom proberen. Ik Smilelaat wel weten of het gelukt is.
 
Marianne
Als ik dus het nummer 192.168.1.1 intik, kom ik in de livebox en niet in de router. Frown
 
rrozema
Heb je de router op de livebox aangesloten via z'n WAN poort of via z'n LAN poort? In beide gevallen moet je een ander ip adres hebben voor jouw router. Welk adres het precies is, is een afhankelijk van de gekozen aansluit methode. Als het goed is heb je het adres zelf opgegeven bij het instellen van je router: het is het LAN adres van je router.
 
Marianne
Ik heb mijn livebox aangesloten en geinstalleerd zoals aangegeven. Daarna heb ik mijn router (officieel een adsl-modem met ingebouwde draadloze G router) er tussen gehangen en het spul werkte zonder dat ik ook maar iets heb in hoeven stellen.

Nu heb ik een nieuwe PC en is deze router dus ook niet geïnstalleerd en het werkt zo.

Maar het antwoord op jouw vraag is: Ik heb hem aangesloten op de ETH met rode sticker. Kan het niet goed lezen. Frown
 
mesa57
De vraag is of die rode aansluiting met de LAN of de WAN poort van je Belkin router is aangesloten. Sowieso moet de Belkin een ander IP adres krijgen. Raar dat je niet weet welk ip adres de Belkin heeft.
 
rrozema

Quote

Marianne schreef:
Ik heb mijn livebox aangesloten en geinstalleerd zoals aangegeven. Daarna heb ik mijn router (officieel een adsl-modem met ingebouwde draadloze G router) er tussen gehangen en het spul werkte zonder dat ik ook maar iets heb in hoeven stellen.

Nu heb ik een nieuwe PC en is deze router dus ook niet geïnstalleerd en het werkt zo.

Maar het antwoord op jouw vraag is: Ik heb hem aangesloten op de ETH met rode sticker. Kan het niet goed lezen. Frown


Je ziet dit toch fout; het werkte helemaal niet zonder dat je iets hebt ingesteld, het 'leek' te werken. Je had juist wel iets moeten instellen: het lokale ip adres van je router had je moeten veranderen en ook had je de dhcp server in je router moeten uitschakelen. Zoals ook staat beschreven in alle instructies hier op de forums. Zodra je die instructies opvolgt, zul je geen problemen (meer) hebben en je kunt dan ook weer bij je router configuratie komen.
 
Marianne
Okay. Ik ben geen deskundige, dus ik kan het inderdaad verkeerd zien. Wink Het vreemde is dat alles al zeker 2 jaar zo werkt. Maar goed, ik ga verder zoeken en dit forum napluizen, want ik wil de boel wel goed beveiligen.


Bedankt alvast. Grin
 
Marianne
Als ik via Uitvoeren mijn IP opzoek voor de router, dan krijg ik 192.168.1.1 en als ik die dan invoer dan kom ik uit bij de LB?

En op mijn router zie ik geen verschil tussen Lan of Wan??

Ik heb alleen nog een DSL open, maar daar past de stekker niet in. Ik heb, zowel de inkomende als de uitgaande in een plek gestopt waar een pc'tje bij staat. Is dat misschien het probleem??

Ik zie echt door de bomen het bos niet meer.Frown
Gewijzigd door Marianne op 01 april 2008, 19:01
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Beveiligen PC/draadloos netwerk?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Een IP camera draadloos aansluiten op een Zyxel VMG8324-B10A Zyxel meer apparaten aansluiten : 19 01 feb 2017
Configuratie Fritz!Box 7340 na migratie naar KPN netwerk Storing : 16 05 dec 2016
Dagelijks onderbroken verbinding sinds nieuw netwerk Algemeen : 14 10 nov 2016
Nieuw netwerk, nieuw begin ..... Algemeen : 16 20 okt 2016
ZyXel en draadloos interactieve tv Zyxel configuratie en problemen : 8 31 jan 2016
Advertentie