obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Online Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » Livebox (= Sagem f@st 3203, wordt uitgefaseerd) » Livebox meer apparaten aansluiten
Waarvoor en hoe gebruik je een switch, router of een access point achter dit modem? Hoe krijg ik mijn NAS, netwerkprinter, enz. in mijn netwerk? Hoe deel ik mijn web-, smtp-, ftp-, enz. server met anderen op het internet? Hoe kan ik online spellen spelen op mijn xbox, ps3, wii, psp, enz.? Hoe sluit ik mijn iphone, ip-tv, ip-telefoon, ata, enz. aan op deze router en moet ik dan nog speciale dingen instellen?
 Onderwerp afdrukken
Poort 25 blokkering
rrozema
Zijn jullie ook al tegen de muur van onkunde aangelopen bij de helpdesk m.b.t. het blokkeren van tcp poort 25 (smtp)?

Ik kom van xs4all, maar ben vanwege de lagere kosten voor adsl en de combinatie met telefonie toch gezwicht voor Wanadoo. Bij xs4all draaide ik al jaren mijn eigen mail server, maar bij Wanadoo zijn alle klanten per definitie dom (volgens Wanadoo), dus die mogen dat niet.

Ik heb anders wel een paar goede redenen, ondanks dat ik niets illegaals van plan ben, om mijn eigen server te willen draaien:
1 - de smtp server van Wanadoo ondersteunt geen ssl beveiligde verbindingen; alle mail verkeer gaat dus onversleuteld over het internet.
2 - volgens de bewaarplicht voor isp's moet Wanadoo elk mailtje voor een bepaalde periode opslaan en klaar hebben liggen voor de eerste de beste overheids instantie die zin heeft om daar in te kijken. In tegenstelling tot xs4all heeft Wanadoo niet de reputatie dit soort verzoeken te weigeren.
3 - de mail servers van Wanadoo zijn niet echt betrouwbaar.
4 - ik wil nog wel eens heel erg grote mails versturen, ik weet nog niet wat de limiet is bij Wanadoo, maar die zal als bij de meeste providers, niet zo hoog liggen.

Als meer mensen met gegronde klachten komen, is Wanadoo misschien wel genegen, de technisch eenvoudige, aanpassing te maken om op verzoek de blokkering op te heffen. Wie heeft meer goede redenen? Of misschien zelfs, wie is het al wel gelukt de blokkering opgeheven te krijgen?
 
rrozema

Quote

phoenicatix schreef:
vanuit mijn domain provider wordt doorgewezen naar mijn server en vanuit mijn server wijs ik naar een dns van wanadoo: (194.134.5.5) en dit werkt prima.


Wat bedoel je met "vanuit mijn server wijs ik naar een dns van wanadoo"? Probeer je me te vertellen dat de blokkering in de dns server van wanadoo zit, m.a.w. dat ze de mx records er uit gefilterd hebben? Dat ga ik gelijk proberen.

edit:
hmmm, 194.134.5.5 is de dns server die door wanadoo wordt ingesteld op mijn livebox, dus dat kan het verschil niet zijn. Begrijp ik je wel goed?
Gewijzigd door rrozema op 20 februari 2006, 22:57
 
rrozema
Ik wil je graag geloven, want ik ben die smtp van Wanadoo nu al flink zat: "message size exceeded limit". Maar, wat ik niet begrijp, hoe kan de dns server die je gebruikt invloed hebben op verkeer dat uitgaat naar poort 25 van externe machines?

dns is voor het vertalen van een url naar een ip adres (of andersom), wat heeft dat met tcp verkeer uitgaand naar poort 25 (=smtp) te maken? Heb je hier een onderbouwing van, verklaring voor, c.q. een idee wat het verschil kan zijn?
 
rrozema
Dank je wel Phoenicatix, maar wat jij beschrijft is precies mijn situatie en die werkt nu niet meer omdat Wanadoo alle verkeer uitgaand vanaf de livebox naar alle smtp servers, behalve die van Wanadoo zelf, blokkeert.

Ik heb net als jij ook mijn eigen domein naam, welke verwijst naar het WAN adres van mijn livebox, en in de livebox de portmappings die er voor zorgen dat het verkeer bij mijn server terecht komt. Het maakt niet uit aan wie mijn server de adressen vraagt (m.a.w. welke dns server ik gebruik); al mijn uitgaande smtp verkeer wordt geblokkeerd, tenzij ik het via de smtp.wanadoo.nl stuur. Zelf het MX record van het domein van de geadresseerde ophalen en de post vervolgens rechtstreeks versturen aan zijn/haar smtp server is onmogelijk gemaakt door Wanadoo.

Dus ik vraag me echt af hoe het bij jou wel kan werken. Jij hebt ook je smtp server bij jou thuis staan -achter je livebox- toch?

Welk abo heb jij van Wanadoo? Ik heb Family + telefonie. en krijg een nummer uit de reeks : 85.145.52.0 met mask 255.255.252.0. En jij?
 
rrozema
Nee, mijn clients versturen natuurlijk ook naar mijn server. En pas vanaf daar begint het probleem. Mijn server kan zijn uitgaande smtp verkeer enkel kwijt aan de smtp.wanadoo.nl, alle andere bestemmingen worden geblokkeerd door Wanadoo. Blijkbaar is jouw ip range niet geblokkeerd en de mijne wel. Dat is mooi, want dan heb ik iets om over te zeuren bij Wanadoo, mijn helpdesk vraag is inmiddels ge-escaleerd tot 'klacht' en 'naar de juiste afdeling' doorgestuurd. Ik zal trouwens jouw specifieke voorbeeld niet noemen want anders word jij straks misschien ook geblokkeerd en heb ik het tegenovergestelde bereikt van wat ik wou bereiken...
 
rrozema
Hoi Phoenicatix,

Ik begrijp dat jij wel verkeer naar tcp poort 25 kunt sturen van willekeurige servers. Ik kan dat niet: al mijn uitgaand verkeer gericht aan poort 25 van willekeurige machines, anders dan smtp.wanadoo.nl, wordt geblokkeerd. Volgens de Wanadoo helpdesk wordt dit gedaan voor alle Wanadoo klanten.

Ik ben dan ook blij met jouw uitzondering. Niet alleen voor jou, maar ook voor mij: er is nu een precedent, dus maak ik meer kans om mijn verkeer doorgelaten te krijgen.

Het verschil tussen jouw situatie en die van mij zit in instellingen bij Wanadoo: we hebben er zelf geen invloed op.

Dus heel erg bedankt voor je input. Maar ik geloof niet dat ik er zelf iets anders aan kan doen dan contact met Wanadoo zoeken. Dat ga ik dan ook doen, maar dat gaat in het gebruikelijke Wanadoo tempo: langzaam aan ;-)
 
mischa
Hmm, even geprobeerd hier. Maar ook het zelfde, ik kan geen andere smtp server gebruiken dan die van wanadoo.
Dit doen ze om spam te voorkomen, nou dat helpt veel je wil niet weten hoeveel spam er uit het wanadoo netwerk zelf komt.
Wat je kunt proberen is te relayen via een andere server op een andere poort bijv. poort 26.

Mischa
Livebox + telefonie /SMC modemrouter + WIFI als switch en accesspoint in gebruik / 16 poorts 100Mbit switch / AMD AThlon 2800+ + 2GB + 200GB SATA + ATI X800
 
Richard
Nou ik ben er technisch wel in thuis en kan het verhaal bevestigen.
Uitgaand verkeer op poort 25 is gefiltert en daarmee beperkt tot smtp.wanadoo.nl en da's niet leuk want zo kun je geen gebruik meer maken van eigen domeinen met smtp (extern). Op je eigen server thuis nog wel maar dan moet je dus smtp.wanadoo.nl in je mailserver aangeven als uitgaand mailverkeer.

Wat wel open staat is de backup smtp oftewel poort 587.
Het probleem hierbij is dat veel providers en hosters (Wanadoo zelf ook trouwens) deze poort uit veiligheidsoverwegingen gewoon dicht hebben gezet, mede omdat dit toch nauwelijks gebruikt werd.
Er zijn nog domeinhosters waarbij je middels die poort toch je mail kunt verzenden via je eigen smtp van dat domein, doch dat zijn er niet meer veel. Bij Lycos (en dus bij Lycos gehoste domeinen) kan dat nog wel.

Afsluiting van die poort 25 uitgaand is eigenlijk onzin en al achterhaald. Je gaat daar geen spam mee tegenhouden. Daarnaast zijn er andere methodes ter controle of je kunt klanten die spammen gewoon (tijdelijk) die poort afsluiten. Op die manier geef je tenminste service aan het meerendeel van je klanten.
Wel ben ik van mening dat je dan in elk geval moet zorgen dat je mailserver aan de RFC voldoet en/of op zijn minst beschermd is tegen relayen.
 
rrozema
Hee, iemand die er ook over nagedacht heeft. Heb je de smtp server van Wanadoo al geprobeerd? Even op een rijtje:
- geen beveiligd transport protocol mogelijk,
- limiet per verstuurd mailtje onder de 10MB,
- elk mailtje wordt straks (en misschien zelfs nu al) minstens 1 jaar opgeslagen onder de ISP bewaarplicht.
 
Richard
Oh dus heb je ook nog een limiet, dat had ik nog niet getest.
Het opslaan volgens de bewaarplicht kan altijd via je provider, daarvoor hoef je niet hun smtp te gebruiken want al het verkeer wordt toch via hun geroute, dus dat heeft eigenlijk niks met smtp te maken.
Maar de limiet is vervelend en dat er geen beveiligd transport protocol mogelijk is, dat is natuurlijk ook niet prettig.

Naja.. hopen maar dat het ooit nog beter word.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Poort 25 blokkering', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Poort niet meer open te zetten Zyxel configuratie en problemen : 2 19 dec 2018
Poort 53 UDP geblokkeerd? Storing : 2 05 aug 2017
poort openen Huawei meer apparaten aansluiten : 8 08 dec 2016
Het grote Huawei poort openen topic Huawei configuratie en problemen : 370 07 sep 2016
utorrent poort instellen op zyxel vmg8324-b10a Zyxel configuratie en problemen : 7 18 feb 2016
Advertentie