obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Online Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » Livebox (= Sagem f@st 3203, wordt uitgefaseerd) » Livebox meer apparaten aansluiten
Waarvoor en hoe gebruik je een switch, router of een access point achter dit modem? Hoe krijg ik mijn NAS, netwerkprinter, enz. in mijn netwerk? Hoe deel ik mijn web-, smtp-, ftp-, enz. server met anderen op het internet? Hoe kan ik online spellen spelen op mijn xbox, ps3, wii, psp, enz.? Hoe sluit ik mijn iphone, ip-tv, ip-telefoon, ata, enz. aan op deze router en moet ik dan nog speciale dingen instellen?
 Onderwerp afdrukken
Orange Extra (zonder Livebox) uitbreiden naar wifi
ThaMaestro
Beste allen,

Ik wil mn huidige netwerk uitbreiden, zodat ik draadloos kan internetten. Hierover heb ik al eerder in dit forum gepost (topic; http://online.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?forum_id=36&thread_id=2433), echter zonder succes. Destijds trachte ik met een 3Com wifi router e.e.a. voor elkaar te krijgen, nu echter met n andere (hardware) setup, vandaar dus deze nieuwe post.

*korte omschrijving huidige situatie + instellingen*
Op dit moment heb ik een Speedtouch 546v6 (kortweg ST) als modem voor mn Orange ADSL Extra abo. Ik heb GEEN livebox. Dit 'netwerk' heb ik uitgebreid met een Conceptronic C54APM AccessPoint (kortweg AP). Deze AP heb ik middels een UTP kabel op een van de vrije poortjes van de ST aangesloten.
Hierna heb ik instellingen aan de TCP/IP 4v-configuratie van zowel mn LAN-netwerkkaart als mn draadloze netwerkkaart in mn laptop (= HP Compaq 6820s, Vista Home Premium) verandert. Ik heb de instellingen 'Automatisch een IP laten verkrijgen' gewijzigd naar eigen instellingen. Dit was nl nodig omdat ik anders geen toegang kan krijgen tot de webinterface van de AP, aangezien deze (staandaard 10.0.0.1) valt onder de IP-range van de ST. De instellingen van TCP/IPv4 zijn nu;

Quote


LAN-kaart
IP-adres; 10.0.0.5
Subnetmasker; 255.255.255.0
Standaardgateway; 10.0.0.138
Voorkeurs DNS-server; 10.0.0.138

Wifi-kaart
IP-adres; 10.0.0.120
Subnetmasker; 255.255.255.0
Standaardgateway; geen IP
Voorkeurs DNS-server; 10.0.0.138


Verder heb ik de DHCP in de AP uitgeschakeld, omdat de ST al DHCP regelt. Verdere instellingen aan de AP;

Quote


IP-adres; 10.0.0.1
Subentmasker; 255.0.0.0
Gateway address; 10.0.0.138


Verder gebruik ik WPA-TKIP encryptie, met een paswoord. Ik heb ook MAC-adres filtering op de AP aanstaan, en deze mag alleen de MAC van mn draadloze netwerkkaart van mn laptop toelaten.

Deze instellingen heb ik gemaakt op aanraden van enkele forumleden van een ander forum, waar ik dit probleem ook al heb gepost. Het is niet dat ik geen vertrouwen heb in de reacties die ik daar krijg, maar aangezien ik al zo'n dikke week bezig ben (met deze hardware setup ern al zo'n 3 weken met de vorige hardware setup heb geklooit), en na 60 replies nog steeds geen draadloos internet heb, wou ik mijn probleem ook hier even posten, want wie weet krijg ik hier wel reacties die het probleem ineens of vrij snel oplossen. Dan nu het echte probleem...

*probleem*
Ik kan wel toegang krijgen / verbinding leggen met de AP, maar ik kan daarna niet internetten. Op dit moment heb ik internet doordat mijn laptop via een UTP-kabeltje is aangesloten op de ST. Ik wil echter ook graag draadloos internetten door die kabel dr uit te trekken, laptopje mee te nemen naar buiten, en dan lekker in de tuin te gaan zitten en daar internetten (vooral met dit mooie weer).

Dus, hoe krijg ik naast een draadloos netwerk, ook draadloos internet (via dat netwerk) voor elkaar?
Gewijzigd door ThaMaestro op 14 mei 2008, 13:49
 
TCP_IP
Wifi-kaart
IP-adres; 10.0.0.120
Subnetmasker; 255.255.255.0
Standaardgateway; geen IP <<<<<<<< 10.0.0.138 van maken >>>>
Voorkeurs DNS-server; 10.0.0.138

je kunt idd wel je AP op omdat je ip adres in de 10.0.0.x range zit.
maar zonder standaardgateway weet je node niet waar het internet als het ware vandaan komt!

probeer het eens, ben benieuwd of dit DE oplossing is(vermoed van wel)
 
ThaMaestro
hey TCP_IP,

kort voor jou was er in een ander topic (op een ander forum, waar ik het reeds eerder over had) al het bevrijdende antwoord gekomen, en dat antwoord is t zelfde als wat jij net hebt gepost. toch bedankt voor de reactie.

enige wat nog een beetje vreemd is (maar er verder weinig toe doet), is dat wanneer ik bv 10.0.0.138 als DNS gebruik bij de draadloze netwerkkaart instellingen, ik wel een volledige toegang heb tot internetsites (dwz, kan alle sites die ik bezoek ook openen), terwijl wanneer ik de door orange voorgestelde DNS gebruik (194.134.5.55 als k me niet vergis), ik slechts tot een paar sites toegang heb (dwz, kan bijna geen enkele site openen, alleen bv hotmail via msn messenger).
 
TCP_IP
hmm das idd apart, lijkt dan aan de DNS server zelf liggen dan?
gelukkig kun je een stuk of 30 DNS servers instellen, voor beste resultaat :

10.0.0.138 primairy
194.134.5.5 secondary
194.134.5.55 (onder geavanceerd toevoegen)
 
rrozema
Maar, nu je AP correct is ingesteld zou je je wireless client weer op automatisch verkrijgen kunnen zetten, toch? Deze krijgt dan van de dhcp server in de ST de juiste gegevens.

Je moet je clients niet rechtstreeks laten communiceren met de dns van Orange. De clients krijgen allemaal je router als DNS server (of eigenlijk: DNS forwarder). Alleen je router (ST) krijgt de Orange DNS als DHCP server. Dit scheelt namelijk in de hoeveelheid internet verkeer, het aantal udp connecties dat je router moet routeren (UDP verkeer is lastig te NAT-en), de response tijd voor je dns queries plus het is een stuk eenvoudiger te beheren.
Gewijzigd door rrozema op 16 mei 2008, 00:41
 
ThaMaestro
hey rrozema

dank voor u advies/opmerking, maar het meeste wat u zegt (vooral de 2e alinea) is abacadabra voor mij; ofwel, ik snap dr weinig van. sorry ...

wat bedoelt u bv met wireless client? is dat de laptop? als ik de laptop op automatsich zet, dan krijg ik toch weer het probleem dat ik mn AP-webinterface niet meer kan bereiken ... ? en dat de IP-ranges met elkaar in conflict liggen?

momenteel heb ik bij DNS op mn wireless kaart alleen 10.0.0.138 gebruikt als DNS. wat TCP_IP hierboven voorstelt hebv ik even gebruikt, maar mn verbinding werd instabiel na verloop van tijd (weet niet of t aan al die DNS-adressen lag hoor), maar nadat ik 194.134.5.5 etc had verwijderd (dus alleen 10.0.0.138 overhou), ging alles weer prima.
 
TCP_IP
je pc heeft een ip adres nog om te communiceren met je modem en om het internet op te kunnen. Het modem zorgt ervoor dat je een ipadres krijgt toegewezen, dat doet de DHCP functie.
je accespoint is eigenlijk meer een verlengde van de kabel vanuit je modem.
je modem stuurt het ip adres naar je accespoint, en je accespoint stuurt dit weer door naar je pc, je pc ontvangt het ip adres en past dit toe op de pc.

iets duidelijker misschien zo ?

denk niet dat het echt aan DNS lag dat je verbinding instabiel werd, maar wat Rrozema beschreef wist ik eigenlijk ook niet. Houd 10.0.0.138 maar aan als DNS server adres.

wireless client = de draadloze netwerkkaart in je laptop

om eventueel conflict met ip ranges te voorkomen is door middel van locale lan ip van accespoint in de range van speedtouch te zetten.
dus lokale ip van AP op bijvoorbeeld 10.0.0.200 zetten.
wireless client (dus netwerkaart laptop) op automatisch ip laten verkrijgen zetten.
Als je lokale lan ip van AP dus veranderd kun je er wel in blijven komen, ook wanneer je op PC ip instelt dat die automatisch verkregen moet worden.


 
ThaMaestro
thnx, zo is t iets duidelijker ja Smile

ik zal uw voorgeschreven methode eens uitproberen en zien of t werkt.
 
TCP_IP
gelukkig Grin leer je nog eens wat bij hea
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Orange Extra (zonder Livebox) uitbreiden naar wifi', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
paar keer per dag wifi uitval met zyxel VMG8324-B10A modem Algemeen : 2 13 jan 2021
ZyXel en Wifi zonder internet verb. WiFi : 3 15 nov 2020
Zyxel modem. Slechte wifi? WiFi : 1 06 okt 2020
Wifi uitbreiding Algemeen : 1 23 jun 2020
Huawei HG655d WIFI bugs/troubleshoot topic Huawei configuratie en problemen : 27 16 mei 2020
Advertentie