obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Online Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » Livebox (= Sagem f@st 3203, wordt uitgefaseerd) » Livebox firmware
Post hier al je vragen over de Livebox firmware.
 Onderwerp afdrukken
Hoge SNR waardes....
Radio-silence
Sinds 5 dagen de livebox en tot nu toe tevreden....
Haal nu rond de 18 Mbit/s (+/- 100 meter van de centrale). Maar heb even gekeken naar de SNR waardes en deze zijn:

SNR-marge Dichtbij : 11 (dCool Ver weg : 19 (dCool

Zijn dit goede waardes, en kan je de SNR waarde veranderen in de livebox of moet je dan zelf een router aanschaffen?

Bedankt alvast. Smile
 
TCP_IP
SNR-marge Dichtbij : 11 Ver weg : 19

nou eigenlijk is die 11 mooi maar 19 aan de hoge kant...
zou je de hele adsl statistieken tabel kunnen posten ?
 
Radio-silence
Ik had net even de stroom van de livebox afgehaald maar dit zijn de statistieken.

Status ADSL-lijn Verbonden
ADSL standaard G992_5_A
Upstream 1016 Kb
DownStream 20472 Kb
Afname Dichtbij : 9.8 (dB)
Ver weg : 0.9 (dB)
SNR-marge Dichtbij : 11 (dB)
Ver weg : 20 (dB)
HEC-teller 0
Firmware 0xe15080a
ES-teller van 15 min 0
CRC-fouten 0
ES-teller van 1 dag 0

Zou de snelheid hoger worden (nu +/- 18Mbit/s) als ik een ander modem zou kopen, en dan de SNR marge naar beneden zou bijstellen doormiddel van DMT?
Gewijzigd door op 09 september 2008, 22:52
 
TCP_IP
nou nee niet perse....
waar zit je livebox aangesloten en waar zit je ISRA ??
upstream 1016 zou eignelijk 1020 moeten zijn... lijkt beetje raar misschien maar fysieke verbinding gaat iets mis.. en dat is ook te zien aan 20 DB
 
Radio-silence

Quote

TCP_IP schreef:
nou nee niet perse....
waar zit je livebox aangesloten en waar zit je ISRA ??
upstream 1016 zou eignelijk 1020 moeten zijn... lijkt beetje raar misschien maar fysieke verbinding gaat iets mis.. en dat is ook te zien aan 20 DB


Hier heb ik een plaatje gemaakt van hoe de draden lopen.
Ik woon op een etage in de binnenstad van groningen en de woning is rond 1900 gebouwd, dus heb geen idee waar het ISRA punt zit.

telefoonoverzicht

Trouwens aan de 1ste contactdoos heb ik niks aangesloten, de telefoon komt gewoon uit de livebox.
 
TCP_IP
De allerbeste waardes zijn als volgt:

Downstream 20480
Upstream 1020 (afgerond)
SNR marge upstream 10 DB
SNR marge downstream 10 DB
HEC teller op 0
en CRC fouten op 0


(Downstream afhankelijk ervan hoever je van wijkcentrale woont uiteraard)
SNR altijd rond de 10 db.. of je nou 10 of 3 km van centrale afwoont.
upstream ook altijd 1020 kb
wijkt dit iets af geeft eigenlijk aan dat er wat signaal verloren gaat...

en aan het plaatje van Radio-silence te zien (mooi gemaakt btw) is al te zien dat livebox niet direct op IS/RA zit... wat ik ook wel verwachte met de geposte waardes...

dus @ Radio-silence ... zie plaatje Wink
TCP_IP voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
Screech
i.p. als je 80% haalt van je snelheid is je ISP niet meer verantwoordelijk voor de rest daarvan
 
flark

Quote

TCP_IP schreef:
De allerbeste waardes zijn als volgt:
Downstream 20480
Upstream 1020 (afgerond)
SNR marge upstream 10 DB
SNR marge downstream 10 DB
HEC teller op 0
en CRC fouten op 0


Beste waardes, ok.

Maar het zegt niets over de daadwerkelijke snelheid! Mijn stats zijn bijvoorbeeld momenteel:

Quote

Status ADSL-lijn Verbonden
ADSL standaard G992_5_A
Upstream 464 Kb
DownStream 6752 Kb
Afname Dichtbij : 31.6 dB
Ver weg : 19.9 dB
SNR-marge Dichtbij : 10 dB
Ver weg : 10 dB
HEC-teller 182
Firmware 0xe15080a
ES-teller van 15 min 0
CRC-fouten 54
ES-teller van 1 dag 0


Dat is theoretisch qua download 30% van het ideaal.

Downloaden gaat echter helemaal niet met 6752 Kb/sec:

Quote

Your current bandwidth reading is: 346.10kbps which means you can download at 43.26 KB/sec. from our servers.


Dat is praktisch qua download nog geen 3% van het ideaal.

Me dunkt dat de ISP daarvoor verantwoordelijk is.
Gewijzigd door flark op 15 oktober 2008, 22:53
 
rrozema
De upstream en downstream waarden die de livebox in z'n adsl statistieken laat zien is de snelheid waarmee de livebox met de centrale 'praat' en vice versa: de snelheid van je adsl verbinding. Wat jij als down- en upload snelheid meet is echter een meting over een hele reeks van verbindingen, waaronder het stukje tussen de livebox en de centrale: jouw adsl verbinding.

Meestal zal de adsl verbinding de langzaamste verbinding in die reeks zijn en zal dus je up en download snelheid vlak onder die up- en downstream waarden liggen: "De ketting is zo sterk als de zwakste schakel". Als er echter een punt in die reeks van verbindingen is die nog langzamer is dan de adsl verbinding, dan zal je up- en download snelheid begrensd worden tot de snelheid van dat punt. Dat punt kan inderdaad "achter de centrale" liggen, in het netwerk van de isp dus en dan is natuurlijk de isp de verantwoordelijke. Het kan echter ook jouw pc of je netwerkkabel zijn die de zwakste schakel is, en daar kun je de isp natuurlijk niet verantwoordelijk voor stellen. Dus je aanname is niet per definitie fout maar je moet wel zeker weten dat het probleem niet bij jezelf ligt. Helaas blijkt in de praktijk namelijk vaak dat de klant zelf -onbewust en zeker onbedoeld- voor de vertraging zorgt. En ik zeg dus niet dat dat bij jou nu het geval is, dat kan ik natuurlijk niet bepalen vanaf hier. Ik zeg alleen dat je dit niet moet uitsluiten bij je zoektocht naar de oorzaak.

tracert kan je helpen bij het zoeken naar de bron van de vertraging. tracert bepaalt namelijk alle 'tussenstations' tussen jouw pc en het opgegeven adres en stuurt een aantal pakketjes naar elk van die tussenstations. Je krijgt dan een overzicht van de tijd die een pakketje er gemiddeld over doet om van elk tussenstation een antwoord terug te krijgen. Als er een bepaald punt is waar de response tijd ineens significant oploopt, dan weet je dat ofwel de laatste verbinding voor dat punt, of de machine op dat punt, voor je vertraging zorgt.

N.B. als je met tracert bezig gaat dan zul je zien dat de livebxo zelf nooit antwoord geeft; je krijgt altijd een timeout op de 2e hop. Dit komt omdat de livebox niet goed is geconfigureerd en helemaal geen antwoord geeft op ping requests (misschien is dit ooit een bewuste keuze geweest bij het ontwerp van de livebox, maar het is wel vreemd gedrag; ik ken geen andere routers die dit zo doen). Maar die timeout is dus wel normaal en die kun je dus negeren.
Gewijzigd door rrozema op 16 oktober 2008, 02:52
 
flark
Weet bijna zeker dat het probleem niet hier zit; heb verschillende netwerk- en telefoonkabels gebruikt en meerdere pc's met identieke resulaten.

Online zorgt voor vertraging! En hoe!
Ben al vanaf januari van dit jaar met online bezig om een monteur te laten komen. Gisteren belde online eindelijk of ik dit werkelijk wel wilde aangezien dat geld zou kunnen gaan kosten (€90,-) als de oorzaak bij mij zou liggen en niet in de livebox of in of voorbij mijn ISRA... Alsof mij dat nog wat wat kan schelen na meer dan een jaar van 't kastje naar de muur te worden gestuurd.

Ik ben systeembeheerder en heb heel erg vaak tot 10 moeten tellen t.g.v. de onzin die ik te horen kreeg...

Quote

Metingen wijzen uit dat ADSL mogelijk bij u maar over 1 aderpaar loopt
en er dus 1 defect of niet goed aangesloten zit.
Wij kunnen een monteur sturen onder de voorwaarde dat als deze iets
aantreft wat verkeerd is aangesloten de kosten voor uw rekening zijn, in
alle andere gevallen zijn de monteurskosten voor rekening van Online.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Hoge SNR waardes....', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Hoge ping Storing : 10 15 jun 2016
Hoge ping huawei. Huawei configuratie en problemen : 4 05 okt 2015
Plotseling hoge ping Storing : 118 24 sep 2014
HG655d hoge ping, lage snelheden Snelheid : 20 28 jul 2014
Traces nodig ivm hoge latency naar bijvoorbeeld gameservers. Storing : 10 24 jun 2014
Advertentie