obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Vermeld afstand tot telefooncentrale en post je ADSL statistieken. Configuratiescherm, Geavanceerd, Statistieken, ADSL statistieken.
 Onderwerp afdrukken
Snelheid 300KByte/s lager
Downstream
20Mbit abo.
Jaren lang een zeer stabiele 1.1 Mbyte/s download met Eweka (nieuwsgroepen)
Storing van 2 dagen.
Daarna is de snelheid niet meer boven de 900 gekomen.
Nu is ie 99% v/d tijd 800 KB/s

Postcode afstandcheck geeft diverse centrales.
2120 meter
2835 meter

In de tijd v/d storing was het aantal CRC fouten zeer hoog. Soms >1000 per uur.
Eerst nieuwe lichtnet adapter gekregen. -> Voor de onvangst was de snelheid al terug op 700KByte/sec
Daarna een nieuwe livebox met weer een nieuwe adaptor.
De snelheid is nooit meer op de oude waardes terug gekomen.
Kabeltjes gecheckt.
Van verschillende bronnen gelijktijdig gedownload om te checken ofdat Eweka problemen heeft. Maakt niets uit.
SSL maakt ook niets uit.
Ik heb ook telefonie by online.

Hieronder mijn ingetrainde waarden. Soms varieren ze nogal. Vandaag niet.

Status ADSL-lijn Verbonden
ADSL standaard G992_5_A
Upstream 840 Kb
DownStream 7876 Kb
Afname Dichtbij : 34.9 (dCool
Ver weg : 13.3 (dCool
SNR-marge Dichtbij : 8 (dCool
Ver weg : 10 (dCool
HEC-teller 314
Firmware 0xe15080a
ES-teller van 15 min 0
CRC-fouten 76
ES-teller van 1 dag 0
--------------
Status ADSL-lijn Verbonden
ADSL standaard G992_5_A
Upstream 840 Kb
DownStream 8032 Kb
Afname Dichtbij : 34.9 (dCool
Ver weg : 13.3 (dCool
SNR-marge Dichtbij : 10 (dCool
Ver weg : 10 (dCool
HEC-teller 1
Firmware 0xe15080a
ES-teller van 15 min 0
CRC-fouten 2
ES-teller van 1 dag 0
-----------------------

Enig idee hoe ik mijn oude snelheid terug kan krijgen?
 
TCP_IP
Aan je db waardes voor afname dichtbij van 34,9 zit je ongeveer 2600 m van de centrale.
Staat gelijk aan tussen de 8 en 10 mbit, met de overhead zou je dus wel 8 mbit moeten halen.
Maar goed dat verklaart niet helemaal waarom je altijd 1,1 MByte/s gehaald hebt.
Het is mogelijk dat ten tijde van de storing dat ze je hebben verhuisd naar een andere wijkcentrale, aangezien je zelf al aangeeft dat er meerdere in de buurt zitten (2).

Toch beetje twijfels over aangezien je intrainsnelheid toch veranderd volgens je 2 stats die je gepost hebt.
Waarschijnlijk in de tussentijd een keer opnieuw opgestart?
Je HEC teller en CRC fouten zijn namelijk opnieuw begonnen met tellen in je 2e stat. Of je verbinding is weggevallen.

Je gaf aan dat je kabels gecheckt had, goed dat kan maar met het blote oog kun je niet zien of een kabel brak is oid.
Mag ik vragen hoe je het thuis hebt aangesloten, en dan bedoel ik waar heb je je ISRA zitten, waar staat je modem en hoe is je PC/notebook verbonden met het modem?
Transmission Control Protocol over Internet Protocol

Voor al je Windows en PC problemen kun je terecht op [url]www.xpvista.nl[/url
 
Downstream
Het modem is gereset tijdens het posten van dat bericht.
Gewoon een beetje extra info. Meer niet.
Maar waarom zou ik overgeschakelt worden naar een andere centrale? Ik denk overigens dat zelfs 800KB/s onmogelijk is op 2835m v/d centrale (op een na dichtsbijzijnde centrale)

Kabels zijn geheel vervangen. Waren overigens gewoon goed omdat ze bij LAN gevruik gewoon 60MB/s doen.

Aansluiting: Modem->Router->Switch
ISRA punt ligt ongeveer 70cm van de Livebox.
Overigens 100% dezelfde situatie/aansluiting als voorheen.
Geen 2de telefoon.
Telefonie valt overigens ook redelijk vaak weg.
Livebox geeft dan aan dat telefonie niet geactiveerd is. Internet werkt nog wel. Een reset lost het telefonie probleem op.

Zijn er bepaalde tests die ik kan uitvoeren op evt problemen te localiseren?

 
TCP_IP
Valt me op dat je upstream ook precies op 840 blijft en je intrainsnelheid van je download zo varieert.

Tja zou kunnen dat je SIP daar niet goed was, mja dan zouden ze die wel vervangen. Zou ook zo niet geen goede reden weten waarom iemand zou verhuizen naar andere centrale, maar goed het gebeurt weleens.

34.9 / 13.81 = 2527m (rond naar 2600m af)

adsl_speeds

Plaatje klopt in de praktijk niet helemaal. 24mbit is namelijk onstabiel daarom beginnen ze vanaf 20mbit (alle DSL providers). volgens tekening zou je 12 mbit halen, haal daar ca 4 mbit vanaf dus.

Maar goed je zou een ander modem kunnen proberen maar vermoed dat het probleem niet bij jouw zit maar in de wijkcentrale, Ik zou even contact met Online opnemen. Je kunt thuis niet meer veel doen.

Ik denk dus dat het aan Livebox ligt of je aansluiting in wijkcentrale.

Wat ik niet moet vergeten is dat je ISRA punt ook weleens oorzaak kan zijn, kijk deze voor de zekerheid even na op roest of viezigheid en dan schoonmaken.

Transmission Control Protocol over Internet Protocol

Voor al je Windows en PC problemen kun je terecht op [url]www.xpvista.nl[/url
 
Downstream
ISRA punt heb ik all een nieuwe doos op aangesloten.
Online heeft me een nieuw modem gestuurd.
De helpdesk was beleeft en erg snel met handelen.
Eerst de adapter en later modem en adapter. Beide binnen 2-4 dagen na het gesprek in huis.
Morgen, alweer vandaag zie ik, ga ik alles nog eens nalopen.

Toch nog een vraagje. Als kabels, modem, stekkerdozen etc vies/slecht zijn geeft dat dan een lagere maar stabiele snelheid?
Persoonlijk denk ik aan een heel onstabiele verbinding.
Maar dat is puur op gevoel en totaal niet onderbouwbaar door mij.

 
TCP_IP
Tja je hebt wel gelijk, hij zou instabiel worden in principe.
maar ik dacht dat dat ook het geval was als ik naar de intrainwaardes kijk. verschil van ca 150 kbit/s .
Maar goed kan niks uitsluiten, ik vermoed dat probleem niet bij jouw zit. Kan het zo ook niet verklaren.
Transmission Control Protocol over Internet Protocol

Voor al je Windows en PC problemen kun je terecht op [url]www.xpvista.nl[/url
 
Downstream
Daar ben ik weer...Shock
Allemaal de beste wensen en een snel en stabiel 2009 toegewenst!

De snelheid is vanzelf een beetje omhoog gekropen.
Ik merkte dat het aantal CRC errors omlaag ging en heb toen gereset. Om een lang verhaal kort te maken ik heb enkle dagen continue met 900KB/s gedownload. Dat was ooit mijn beginsnelheid bij Wanadoo enkele jaren geleden. Die snelheid is toen 'gegroeit' tot 1100Kbyte/s

Vandaag heb ik besloten om nogmaals te resetten. Mogelijk een hogere snelheid. Helaas de snelheid is nu 130Kbyte/s lager dan voor de reset.
Verder geen wijzigingen aan computer/bekabeling/router/etc
Zover ik begrijp traint een modem in door lijn omstandigheden te testen.
Als ik 3 dagen lang een stabiele 900KB/s krijg en na de reset ploseling 130KB/s minder snap ik het intrain verhaal niet meer. Die 900 geeft tot aan dat die snelheid haalbaar is. Het zou wel heel toevallig zijn dat tijdens de reset de lijnomstandigheden slechter geworden zijn.

Kan ik iets veranderen aan de manier hoe het modem intraint?
Kan ik handmatig die intrain waarden wijzigen?

Status ADSL-lijn Verbonden
ADSL standaard G992_5_A
Upstream 848 Kb
DownStream 7512 Kb
Afname Dichtbij : 34.9 (dCool
Ver weg : 13.4 (dCool
SNR-marge Dichtbij : 9 (dCool
Ver weg : 10 (dCool
HEC-teller 10
Firmware 0xe15080a
ES-teller van 15 min 0
CRC-fouten 3
ES-teller van 1 dag 0
 
rrozema
De lijn omstandigheden varieren wel degelijk: bijvoorbeeld een kabel die toevallig langs jouw kabel loopt kan storing opleveren; zolang die kabel niet in gebruik is, is er geen storing, wordt de kabel gebruikt dan heb jij minder goede omstandigheden. En zo zijn er diverse dingen te bedenken die jouw lijn omstandingheden kunnen beinvloeden, tot aan het weer toe. Er zal daarom altijd wat variatie in de intrainsnelheid zitten.

Bij de livebox kun je de intrainsnelheid zelf niet beinvloeden, anders dan door storingsbronnen weg te halen.
 
Downstream
Ok ik kan je uitleg begrijpen.
Maar een hoog ingetraint modem geeft toch gewoon een lage snelheid als iet 'mijn' kabel stoort.
Als dat niet zo is heeft intrainen weinig nut. Gewoon hoog "instellen" en het werkt sneller.
Ik zou dus een variable snelheid verwachten.

Overigens is de Livebox een vrij slecht modem.
De in mijn eerste bericht genoemde storing was zo erg dat de Livebox helemaal uitviel of snelheden va ongeveer 10Kbyte/s gaf.
Ik heb toen mijn US Robotics modem getest en de snelheid kwam boven de 150 KByte/s
Helaas kan ik dat modem niet gebruiken omdat ik dan geen telefonie heb....
 
rrozema
De intrain snelheid is bedoeld om een zo optimaal mogelijk punt te vinden dat aan de ene kant voldoende snelheid en aan de andere kant zo min mogelijk fouten oplevert.

Als je modem (te) hoog is ingetraind en de omstandigheden verslechteren, dan loopt het aantal fouten op (en als gevolg daarvan loopt ook het aantal re-sends op) en dus daalt dan de effectieve doorvoersnelheid weer.

Als je modem (te) laag is ingetraind heb je (vrijwel) nooit fouten en dus een heel stabiele effectieve doorvoer snelheid.

Als ik jouw vergelijking met je USR modem zo zie, dan zou ik Online eens vragen een ander modem/voeding te sturen; mogelijk is jouw exemplaar niet in orde. Je zou niet de eerste zijn waarvan de livebox of de voeding het na een tijd goed gewerkt te hebben ineens begeeft. De voeding raakt overbelast en veroorzaakt daardoor storing in de livebox. Je kan de voeding van de livebox eens een uurtje laten afkoelen om te zien of je verbinding dan (tijdelijk) beter is. De voeding van de livebox wil nog wel eens de geest geven, na een tijd gebruikt te zijn. Wanneer de livebox wel hoog intraint nadat je de voeding hebt laten afkoelen dan is met vrij veel zekerheid te zeggen dat de voeding de oorzaak van je problemen is. Online kent dit probleem en zal je een nieuwe voeding of een vervangend modem sturen.

edit: ik las even terug en zag dat je dit pad al bewandeld hebt Smile Maar misschien heb je gewoon pech gehad en heb je meerdere keren een defect exemplaar gehad. Of misschien ben je vergeten de voeding ook om te wisselen?

edit 2: misschien moet je overwegen om Online telefonie te laten vervallen en een andere voip provider voor je telefonie te gebruiken? Dan kun je wel je USR gebruiken of een andere modem met geintegreerde voip mogelijkheden, vergelijkbaar met de livebox.
Gewijzigd door rrozema op 29 december 2008, 12:56
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Snelheid 300KByte/s lager', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Te lage snelheid Snelheid : 4 02 jan 2018
Vraag over snelheid Snelheid : 7 22 dec 2016
Lage snelheid met Zyxel modem Algemeen : 16 04 nov 2016
Meer snelheid, wijkcentrale? Snelheid : 10 02 mei 2016
Snelheid inperken? Huawei configuratie en problemen : 61 15 nov 2015
Advertentie