obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Waarvoor en hoe gebruik je een switch, router of een access point achter dit modem? Hoe krijg ik mijn NAS, netwerkprinter, enz. in mijn netwerk? Hoe deel ik mijn web-, smtp-, ftp-, enz. server met anderen op het internet? Hoe kan ik online spellen spelen op mijn xbox, ps3, wii, psp, enz.? Hoe sluit ik mijn iphone, ip-tv, ip-telefoon, ata, enz. aan op deze router en moet ik dan nog speciale dingen instellen?
 Onderwerp afdrukken
Speedtouch 780 WL instellen voor Online internet
I R Baboon
Als je een 780WL koopt met een retail firmware, kan je zeker doen wat je van plan bent.
Je verliest wel één LAN poort op de 780WL in zo een setup.

Ik zou geen 780WL kopen zonder hem zelf te zien.
Als er Experiabox of KPN op staat, links laten liggen.
Van Telfort weet ik niet of ze een normale 780WL uitleveren.

 
TCP_IP
Was nog ergens anders een discussie over, je hebt namelijk bepaalde SIP gegevens nodig om VOIP actief te krijgen.
Deze SIP gegevens zijn onbekend en worden niet vrijgegeven.
Transmission Control Protocol over Internet Protocol

Voor al je Windows en PC problemen kun je terecht op [url]www.xpvista.nl[/url
 
ReneX

Quote

TCP_IP schreef:
Was nog ergens anders een discussie over, je hebt namelijk bepaalde SIP gegevens nodig om VOIP actief te krijgen.
Deze SIP gegevens zijn onbekend en worden niet vrijgegeven.


SIP URI en gebruikersnaam (Wxxxxxxx@sipteledienst.nl) zijn gemakkelijk uit te lezen.
Beide zijn nodig voor het aanmelden.

Daarnaast heb je nog het wachtwoord nodig. Dit is niet het wachtwoord van de Online account.
Of het wachtwoord nog ergens aan gerelateerd is weet ik niet, het ziet er uit als automatisch gegenereerd.
En ik heb ook geen idee of online dit wachtwoord regelmatig aanpast. Hopelijk niet, en ik verwacht ook van niet omdat dit de telefoondienst zou kunnen verstoren (maar zeg nooit nooit Shock).

Zo te zien gebruikt Online een server bij Ericsson voor SIP en het IP adres hiervan staat in de speedtouch (proxy/registrar).
Blijkbaar heeft men geen 'sip.online.nl' oid aangemaakt (dus een wijziging van IP adres betekend een update van alle modems van Online SIP klanten - niet zo handig).

Het MAC adres van het ADSL modem is in ieder geval niet relevant om de SIP account te gebruiken.
(Mogelijk is dit adres alleen gebruikt om de gegevens in "user.ini" van de speedtouch te coderen.)


Waar ik zelf nog tegen aan loop is de SIP URI (in mijn geval +3124xxxx etc.).
Deze kan ik wel instellen in de Fritz!Box, maar helaas zorgt de "+" er voor dat ik het nummer niet als MSN nummer terug zie ...
Eens kijken of ik deze laatste hobbel ook nog kan nemen Smile
 
rrozema
Bij de livebox was het wachtwoord -volgens mij- afgeleid van het serienummer van de livebox, wellicht is dat bij de speedtouch ook nog zo. De helpdesk vroeg bij telefonie problemen namelijk altijd in eerste instantie naar het mac adres van de livebox, en als dat niet afdoende was dan werd er gevraagd naar het serienummer van je livebox.

Het serienummer is ook een logisch uitgangspunt; want ze moeten immers een gegeven gebruiken dat uniek is voor elk exemplaar van de router en dat bovendien ook nog eens niet verandert met een firmware update, terwijl de file die wordt geladen bij zo'n update voor elk exemplaar hetzelfde is. Daarnaast mag het natuurlijk ook niet zo zijn dat het gegeven verloren kan gaan bij een reset van de router of door een slimme gebruiker van de ene router naar de andere wordt over gecopieerd, dus iets uit een van de instellingen kun je ook wel vergeten.

Maar, ik ben bang dat je er, zelfs al vind je het exacte wachtwoord, nog niet uit gaat komen. Volgens mij zit er namelijk een stukje specifieke code in de firmware van elke door Online geleverde speedtouch. En dit stukje code is -vermoed ik- nodig om Online telefonie te kunnen gebruiken. Ze zullen waarschijnlijk niet geheel de SIP standaard gevolgd hebben, waardoor een ander modem, zonder de specifieke Online aanpassing in de firmware, geen telefonie verbinding kan maken. Misschien is er een slimme hacker die de firmware van een Online speedtouch kan vergelijken met die van een originele speedtouch om dit vermoeden te controleren. Maar eerst moeten we dan nog weten hoe je een dump/backup van de firmware maakt, zodat we ze kunnen vergelijken?
 
ReneX

Quote

Kees030 schreef:
Helaas heeft Online de optie Configuratie opslaan verwijderd uit het Configuratiemenu, dus ik kan ze de user.ini niet sturen.


Even met google zoeken .. en je vind een linkje om de user.ini te downloaden.

Als je daar in gaat kijken dan zul je vinden dat de username/SIP URI/proxy/registrar allemaal gecodeerd staan.
Zoiets als _DEV_394A2308682456234 (in dit geval wat willekeurige toetsaanslagen Wink).
Ze bevatten in ieder geval nog steeds de volledige informatie (deze moet tenslotte richting SIP provider worden verstuurd).

Ik heb het idee dat deze _DEV_ waarden specifiek zijn per speedtouch, mogelijk gecodeerd met het serienummer en/of MAC adres. Simpel 2 waarden omdraaien (bv username en SIP URI) zorgt er voor dat beide als "dummy" in het menu verschijnen. Dus waarschijnlijk zit er ook (of alleen) nog een volgorde check en/of codering van het "type" in.

Ik ben verder niet ingedoken in de decodering hiervan.
Gewijzigd door ReneX op 13 maart 2009, 09:05
 
ReneX

Quote

rrozema schreef:
Bij de livebox was het wachtwoord -volgens mij- afgeleid van het serienummer van de livebox, wellicht is dat bij de speedtouch ook nog zo.

Mogelijk dat dit in het verleden waar was . Ik heb ergens gelezen dat men toen H323 gebruikte, en mogelijk had men ook eigen servers.

Nu maakt men in ieder geval gebruik van een SIP dienst bij Ericsson (weet ik vrij zeker) en voor het aanmelden daarvan is alleen "SIP URI", "username" en "password" nodig.

Het wachtwoord lijkt gegeneerd. Mogelijk heeft men dit gedaan mbv het serienummer of MAC adres of heeft men alleen het wachtwoord opgeslagen bij het serienr of MAC adres om het terug te kunnen vinden bij bv de klantenservice.

In ieder geval is het serienummer of MAC adres niet nodig om de SIP account aan te melden op de Ericsson server.

Quote

rrozema schreef:
Volgens mij zit er namelijk een stukje specifieke code in de firmware van elke door Online geleverde speedtouch. En dit stukje code is -vermoed ik- nodig om Online telefonie te kunnen gebruiken. Ze zullen waarschijnlijk niet geheel de SIP standaard gevolgd hebben


Ik meen dat Thomson specifieke firmware heeft voor providers om gegevens gecodeerd op te slaan, maar misschien is dit ook mogelijk met de standaard firmware.

Maar bespaar je de moeite om firmware uit te lezen en te vergelijken Smile
Dat is niet alleen een Angry klusje ..., en je zult dan waarschijnlijk tot de conclusie komen dat men gewoon SIP gebruikt.
Het is ook niet handig om een eigen versie van SIP te gebruiken. Kostbaar om te maken, en je hangt je op aan een leverancier.

Op dit moment heb ik ook nog een ADSL lijn van telfort (tot 2 april) ... ben eigenlijk benieuwd of het aanmelden van Online SIP account ook werkt via telfort ....
In principe zou dat wel moeten ... (tenzij de Ericsson server filtert op specifieke IP nummers van Online).
Gewijzigd door ReneX op 13 maart 2009, 09:36
 
ReneX

Quote

Kees030 schreef:
Ik kan het door jou bedoelde linkje niet vinden. Wil je die hier plaatsen (aannemend dat het legaal is).


Het is gewoon een linkje naar de speedtouch zelf .. dus altijd legaalSmile

Ik hang zelf nu niet aan een speedtouch (dus kan de link niet controleren),
maar dit zou het moeten zijn:
http://10.0.0.138/cgi/b/backup/user.i...user.ini//
 
rrozema

Quote

ReneX schreef:
Het is ook niet handig om een eigen versie van SIP te gebruiken. Kostbaar om te maken, en je hangt je op aan een leverancier.
Precies dat is de bedoeling. Het is maar aan welke kant je staat of je het handig vindt of niet; voor Online is het dus juist wel handig om de klanten op deze manier aan zich te binden...
 
ReneX

Quote

rrozema schreef:

Quote

ReneX schreef:
Het is ook niet handig om een eigen versie van SIP te gebruiken. Kostbaar om te maken, en je hangt je op aan een leverancier.
Precies dat is de bedoeling. Het is maar aan welke kant je staat of je het handig vindt of niet; voor Online is het dus juist wel handig om de klanten op deze manier aan zich te binden...


Ik bedoelde eigenlijk dat Online zich dan aan één leverancier (thomson) ophangt Smile
En dat is voor een bedrijf nooit verstandig.

In principe zal het Online worst wezen via welke (internet) provider je hun SIP account gebruikt.
Het zal hem eerder in de logistiek zitten. Men heeft nu een IP adres in de speedtouch ingesteld (geen domeinnaam) en het wachtwoord wijkt af van het wachtwoord van de Online account. Door alles in eigen hand te houden scheelt dat in ieder geval problemen met mensen die het wachtwoord kwijt zijn etc.

En misschien komt eea nog omdat men in het verleden (LiveBox, H323?) niet anders kon.
 
jamesjones
Ik heb op dit moment ook een Speedtouch 780WL en wil deze op een Online ADSL Extra aansluiten (telefonie is via KPN).

Als er in de Speedtouch-tool gekozen wordt voor de RFC1394-verbinding, welke modus moet je daarna kiezen?
Is dit de 'Router gebruikers LAN zonder telefonie' of de 'Router - standaard configuratie zonder telefonie' ?
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Speedtouch 780 WL instellen voor Online internet', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritzbox instellen voor interactive TV Eigen modem configuratie en problemen : 2 24 jul 2022
Zomer Gekte actie - €70 Cashback op Internet en TV + Alles-in-één! Algemeen : 1 16 aug 2021
ZyXel en Wifi zonder internet verb. WiFi : 3 15 nov 2020
Online.nl Eigen modem configuratie en problemen : 5 30 mrt 2020
Online maximaal internet pakket Snelheid : 2 18 mrt 2020
Advertentie