obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Wat is er mogelijk met het modem en hoe doe je het? Hoe kom je in het configuratiescherm? Heeft deze router wireless? Waar vind je wat in de schermen? Kun je nog extra dingen instellen, bijv. via telnet? Zijn er problemen bekend met dit modem? en hoe los je ze op?
 Onderwerp afdrukken
Het grote Speedtouch 706 in bridge mode topic
Sille
Ik heb sinds deze week ADSL Extra van Online. Ik had alvast een mooie Linksys WRT350N Gigabit router gekocht en CAT6 kabels in mijn huis gelegd zodat alles helemaal goed zou komen. En toen... kwam de modem. Ik was al negatief verast door door het formaat en het aanwezig zijn van 2 gele poortjes aan de achterkant. IK had namelijk de Linksys voor alle firewall, upnp, en routerfuncties gekocht.

Na een uurtje klooien met het modem was ik dat ding al spuugzat. De internet-voor-dummies interface kon eigenlijk niets en was vreselijk omslachtig. Ik wilde de routerfunctie uit zetten, daar had ik dat ding niet voor nodig. Ik heb meteen Online opgebeld, maar die konden me eigenlijk gewoon niet helpen. IK had nog een oude modem van een ander abonnement, en met de juiste instellingen zou dat ding gewoon moeten werken.

Je raad het al, dat ding bleef maar zeuren over een missende DSL lijn. Als ik datzelfde lijntje in de 706 stopte, werkte het allemaal prima.

Toen maar eens wezen googlen op het probleem ( zo ben ik ook hier terecht gekomen), en toen bleek dat ik niet de enige was met wat frustraties over de 706, maar al die topics zijn nooit echt afgemaakt.

Ik heb uiteindelijk mijn dure linksys tijdelijk maar omgetoverd tot simpele switch, ik moest toch wat. Ik ben hier absoluut niet tevreden mee, daarom dit topic.

Met dit topic wil ik alle opties eens nagaan, om te kijken of het echt niet mogelijk is om dit ding eens te laten luisteren naar het baasje.

Dus, voor zover de inleiding Smile

Ik ben tijdens mijn speurtocht op google een aantal dingen tegengekomen. Allereerst een aantal topcis op dit forum waarin een aantal interessante dingen besproken worden. Hier enkele quotes, en mijn uitkomst.

1. User.ini aanpassen
http://online.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=2971

Quote

I R Baboon schreef:
Deze link is om de .ini te saven naar je hd.

http://10.0.0.138/cgi/b/backup/user.ini//

Upload is iets moeilijker.
Ik doe dat met de Firebug add-on van Firefox.

Je moet surfen naar 10.0.0.138/cgi/b/bandr//
Open Firebug (F12), ga naar de tab 'HTML' en typ in het zoekvenster rechtsboven de term 'restore'.
Hij vindt de regel '/cgi/b/restore/'. Wijzig dit naar '/cgi/b/restore//', dus een extra slash, en druk op de enterknop op je toetsenbord.
Je kan nu via het 'bladeren' knopje de .ini file uitzoeken en uploaden.

Interessant, en werkt opzich prima. Ik hoopte hiermee de configtool van Speedtouch te kunnen draaien, zodat ik op die manier de bridge mode kon bereiken. Dit gaat eigenlijk prima. De username en password worden geaccepteerd, maar ik krijg een error als ik daadwerkelijk wil gaan flashen. Jammer maar helaas, dit lijkt me een beetje een dood spoor.

2. Telnetten
http://online.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=3092

Dat onderwerp gaat over de Livebox, maar de logingegevens zijn hetzelfde (stond in de handleiding van de 706. Dit heeft een vriend geprobeerd (met wat meer linuxkennis) en die heeft wel wat uit kunnen schakelen, maar toen kreeg de pc geen IP adres meer van de modem, en de router had ook geen verbinding. Volgens mij heeft deze optie nog wel potentie, maar hier moet iemand met verstand van telnet misschien wat over vertellen.


3. Originele Speedtouch firmware forceren
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1274067
http://groups.google.com/group/xs4all.adsl/browse_thread/thread/f44c1a62e52096e6?pli=1
Dat gaat over een andere beginfirmware, maar de optie is interessant. Ik heb dit nog niet geprobeerd, ik snapte nog niet helemaal wat ik moest doen. Zou deze optie kunnen gaan werken? Of heeft Online ook deze optie geblokkeerd?

4. Boos worden op online
Ook al geprobeerd, maar ik kreeg heel droog terug dat "het wachtwoord helaas niet vrijgegeven kon worden". Daarmee doelde ik op het wachtwoord dat gevraagt werd bij de configtool. Ik heb nog overwogen om de discussie aan te gaan, maar ik ken helpdesks (ik heb er gewerkt Wink ), dus die discussie ga ik echt niet winnen.

5. Laatste optie, eigen modem
Deze optie ben ik momenteel heel hard aan het overwegen, ik had er zelfs bijna een gekocht. Mijn oog is gevallen op de Linksys AM200. Mooi klein (maar wel redelijk duur) apparaatje wat doet wat een modem moet doen. Internet doorgeven. Er zit een firewall en dergelijke in voor mensen met maar 1 pc (haast niet voor te stellen he Smile ) maar die kan gewoon UIT. Volgens mij gaat die ook wel lekker samenwerken met mijn Linksys router. Gaat dit werken? Het grote nadeel is toch wel de prijs, €45. Opzich niet heel veel geld, maar als het ook anders kan scheelt dat toch wel aanzienlijk.

Ik hoop dat dit nu eindelijk eens geregeld kan worden, dat gaat een heleboel mensen helpen. Andere opties hoor ik ook graag, dat zal ik dan bijwerken in de startpost zodat het mooi overzichtelijk blijft. Alvast heel erg bedankt voor al het commentaar!
 
TCP_IP
Welkom Sille,

Een goed initiatief om dit topic te starten. Ik vermoed zelf dat meer mensen hier wat aan hebben.

De speedtouch 706 ken ik zelf ook niet helemaal door en door, ondanks dat de meeste speedtouches wel erg veel op elkaar lijken. Hopelijk kan ik hier ook nog wat positiefs aan toevoegen. Als er een oplossing gevonden word zal dit ook zeker in de FAQ komen.

Je geeft aan dat je een config tool van speedtouch hebt geprobeerd te draaien en je geeft aan dat er een foutmelding bij het flashen gebeurd. Welke tool heb je dan gedraaid?
De werkelijke config tool of de upgrade-tool? (zie link).

http://www.speedtouch.nl/software.html#706

Heb je tijdens het draaien van 1 van beide tools wel een vast IP ingesteld, direct aan modem gehangen en evt. met meerdere browsers geprobeerd?

Ik meen trouwens ook dat speedtouches bijna allemaal een zogenaamde 'easy setup' hadden. Deze is op een ST546 te vinden onder het kopje Speedtouch en vervolgens configuratie, daarmee kan een configuratie-wizard gestart worden waarmee je het modem dus ook in bridge mode kon zetten. Aangezien de firmware van de 546 en 706 erg veel op elkaar lijken ben ik benieuwd of dit er bij de 706 ook in zit, hoewel het mogelijk is dat Online dit eruit heeft gehaald. Het is bekend dat Online z'n eigen firmware erin heeft gezet.

Het zou mogelijk moeten zijn om de originele Speedtouch firmware op de 706 te plaatsen. Het nadeel is is dat je zelf verantwoordelijk bent hiervoor, het modem is in bruikleen. Als je de router bricked door een mislukte firmware update mag je gaan betalen. (De boel belazeren zal niet zo moeilijk zijn maar goed gaat om het idee Pfft ).

Telnet is ook niet bepaald mijn ding, daar moet ik de handleiding ook even erbij leggen. Ik weet wel dat Online veel commando's eruit heeft gehaald. Heb inmiddels begrepen dat dit een behoorlijk gestripte versie is.
Transmission Control Protocol over Internet Protocol

Voor al je Windows en PC problemen kun je terecht op [url]www.xpvista.nl[/url
 
Sille

Quote

TCP_IP schreef:Je geeft aan dat je een config tool van speedtouch hebt geprobeerd te draaien en je geeft aan dat er een foutmelding bij het flashen gebeurd. Welke tool heb je dan gedraaid?
De werkelijke config tool of de upgrade-tool? (zie link).

http://www.speedtouch.nl/software.html#706

Heb je tijdens het draaien van 1 van beide tools wel een vast IP ingesteld, direct aan modem gehangen en evt. met meerdere browsers geprobeerd?

Ja, via de configtool van Speedtouch. Ik heb de upgrade ook geprobeerd, maar dat programma stelt vast dat de firmware niet compatibel is.

Quote

TCP_IP schreef:Ik meen trouwens ook dat speedtouches bijna allemaal een zogenaamde 'easy setup' hadden. Deze is op een ST546 te vinden onder het kopje Speedtouch en vervolgens configuratie, daarmee kan een configuratie-wizard gestart worden waarmee je het modem dus ook in bridge mode kon zetten. Aangezien de firmware van de 546 en 706 erg veel op elkaar lijken ben ik benieuwd of dit er bij de 706 ook in zit, hoewel het mogelijk is dat Online dit eruit heeft gehaald. Het is bekend dat Online z'n eigen firmware erin heeft gezet.
Elk topic dat ik tegenkwam van een speedtouch die NIET van online was had deze functie, maar bij deze 706 is de optie eruit gehaald. Waarom is me echt een raadsel...

Mijn frustratie was te groot, en ik heb net bij de plaatstelijke PC-boer een Linksys AM200 modem gehaald. Via de CD een setup gedraait, met de instellingen zoals ik die van de helpdeks heb gekregen. Ik geloofde mijn ogen niet toen ik opeens verbinding had, zomaar in 1 keer.

Aansluiten op de router was ook geen probleem, deze had alleen maar een ander ip adres nodig, en het werkte meteen. Mijn internet is er tevens 1,2mbit op vooruit gegaan. Eerst was het consequent 12,8mbit, nu is het 14,0mbit... Opvallend niet?
Modem is hier te krijgen voor ongever 35 euro:
http://tweakers.net/pricewatch/149361/linksys-am200-adsl-modem.html
aanrader dus!

Ik wil ondanks dat ik het probleem niet meer heb uiteraard nog wel andere mensen helpen. Mijn verbinding hangt nu niet meer van die modem af, dus ik kan nu echt wat gaan experimenteren. Roept u maar Smile
Gewijzigd door Sille op 16 juni 2009, 07:35
 
Sille
Als je alleen internet hebt kan het sowieso, met telefonie weet ik niet zeker.
 
Sille
In de handleiding van de Linksys staat dat het internet gescheiden wordt van de telefonie. Wellicht kan je voor internet een linksys aanschaffen, en dan voor de telefonie de 706 gebruiken. Je kan ook een mailtje naar Linksys sturen met je probleem, wellicht hebben zij een passende oplossing.
 
Sille
Bij de meeste modems kan je een MAC adres klonen, dus dat zal het probleem niet zijn. Ik zou het antwoord van online voor de instellingen even afwachten.
 
TCP_IP
SIP (telefoon) instellingen zijn geheim, wil Online niet vrij geven. Als je telefonie hebt moet je dus het modem gebruiken wat je gekregen hebt.

De DSL instellingen zijn (zo uit m'n hoofd)

RFC1483 bridged
Encapsulatie LLC
VPI 8
VCI 35

DHCP aan (IP automatisch verkrijgen)
Transmission Control Protocol over Internet Protocol

Voor al je Windows en PC problemen kun je terecht op [url]www.xpvista.nl[/url
 
Sille
Kan dat nog? Volgens mij werkt Online met jaarcontracten... Als dat wel lukt. De Linksys AM200 is echt een aanrader Smile
Gewijzigd door Sille op 18 juni 2009, 18:16
 
TCP_IP
Wijzigen in de zin van upgraden wel, maar volgens mij is telefonie van Online automatisch een jaarcontract.
Na dat jaar is het voor onbepaalde tijd (staat ook op de site).
ADSL en telefonie neem je wel als 1 pakket, maar het zijn 2 aparte contracten die je afsluit hoewel er een uitzondering gemaakt moet worden als je ADSL opzegt. (zonder adsl geen telefonie, telefonie van online is VOIP)

Met onbepaalde tijd word dus bedoeld dat je na dat jaar elke maand kunt opzeggen.

Dat komt door de nieuwe wet die per 1 juli in gaat meen ik. Als je nu een abonnement afsluit voor één jaar is dat ook echt voor één jaar lang, als het daarna stilzwijgend verlengd word kun je per maand je abonnement opzeggen. Maar (er is altijd een maar), als je aan het einde van je 1e jaar gebeld word of je wilt blijven tegen een goedkoper tarief ga je OPNIEUW een jaar-abonnement aan.


Transmission Control Protocol over Internet Protocol

Voor al je Windows en PC problemen kun je terecht op [url]www.xpvista.nl[/url
 
I R Baboon
Even resumeren op het start topic:

Je kan de .ini file aanpassen en daarmee een nieuwe user aanmaken met root rechten. Dat moet je ingeven als er steeds om een wachtwoord wordt gevraagd door het update- en configtool. Ook worden alle functies actief daarmee in het web interface.

Helaas is het niet mogelijk om een generieke firmware te laden. De bootloader accepteerd alleen Online firmwares.
De firmware zelf is zover aangepast dat het configtool niet werkt ermee. Dus die weg valt ook weg.

Telnet toegang is met rootrechten wel mogelijk, maar wederom door de aangepaste firmware, zijn de meeste interessante commando's gedeactiveerd. Daardoor is Telnet niet meer interessant.

Voor zover ik nog kan bedenken kan je misschien een bridge modus forceren door direct in de .ini file de juiste instellingen met de hand in te geven en die dan in te laden in de router.
Dat heb ik nog niet zelf geprobeerd.
Gewijzigd door I R Baboon op 19 juni 2009, 21:46
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Het grote Speedtouch 706 in bridge mode topic', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Glasvezel abonnement fritz box 5490 Bridge Mode Eigen modem configuratie en problemen : 2 21 apr 2021
Huawei HG655d WIFI bugs/troubleshoot topic Huawei configuratie en problemen : 27 16 mei 2020
Bridge modus Support Zyxel meer apparaten aansluiten : 3 06 apr 2020
Modem in Bridge mode voor internet en TV Zyxel meer apparaten aansluiten : 3 05 mei 2019
Werkende Bridge Modus Zyxel meer apparaten aansluiten : 8 14 mrt 2019
Advertentie