obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
voip met livebox modem
noelsmesseb
Hier het antwoord van online op mijn laatste E mail:
Ik heb de indruk dat er overleg is geweest tussen voip providers op poort 5060 en online.
De in deze mail voorgestelde omzetting naar poort 6060 van sipdiscount en 12 connect heb ik al eens geprobeerd en dat werkte toen niet. Poort 5080 heb ik nog niet eerder geprobeerd.
Ga het nou nog eens proberen, als het nu lukt dan heeft dat overleg dus iets opgeleverd, maar standaardpoort voor voip 5060 blijft dus vooralsnog "gereserveerd" voor online.

Geachte heer, mevrouw Bessems,

u heeft een probleem gemeld op een forum waarop mijn collega mij om assistentie vroeg.

De service van Goandcall is de enig die bij u werkt, dit komt doordat de port 6060 vrij is om te gebruiken binnen ons netwerk.
Port 5060, welke normaliter wordt gebruikt voor VoIP, is binnen ons netwerk gereserveerd voor de eigen Telefonie.
Online is een van de laatste Internet Service providers die deze port 5060 voor eigen gebruik reserveert.

Dit verklaart gelijk de problemen die u helaas ervaart met Sipdiscount en 12Connect. Beide aanbieders gebruiken port 5060 voor hun diensten.
Een mogelijke oplossing is het gebruik van een afwijkende port, gelijk aan bijvoorbeeld Goandcall.
Ik heb van beide aanbieders de instellingen voor u onderin de mail, waarschijnlijk u al ruim bekend, toegevoegd.

Indien dit niet werkt is het misschien mogelijk dat u de betreffende aanbieders verzoek een reserve port te activeren.
De reserve port kan behalve netwerk technisch ook aantrekkelijk zijn voor anderen die tegen een gereserveerde port 5060 aanlopen.


Hopende u hiermee van diesnt te zijn geweest,

met vriendelijke groet,


xxxx xxxxxxxxx
Online Breedband
3rd line tech / VoIP technician

zie volgende post voor technische details;
Gewijzigd door rrozema op 14 september 2009, 19:10
 
noelsmesseb
De technische details,
Het heeft eerder al bij mij gewerkt, dus ik weet wel wat ik hier moet invullen,
Het werkt keer op keer , tot het modem uitvalt, t.g.v de "reservering" van poort 5060 door online.
Maar ja voor de goede orde plaats ik ook deze mail in zijn geheel.

sipdiscount.nl

SIP port : 5060 veranderen in à 5080 werkt deze niet? à 6060

Registrar : sip.sipdiscount.com

Proxy server : sip.sipdiscount.com

Outbound proxy server : leave empty

Account name : your Sipdiscount username

Password : your Sipdiscount password

Display name/number : your sipusername or sipnumber

Stunserver (option) : stun.sipdiscount.com



12connect

Loginnaam/Username: uw VoIP-nummer (dit begint met 999 of 3185) of uw aangevraagde geografische netnummer



Dit nummer is te vinden bij profiel (na het inloggen) bij VoIP-nummer.

Wachtwoord: uw 10-cijferige PIN mét # (per mail verzonden of te vinden op uw persoonlijke balanspagina)
!!!!!!(Hier had ik ook de eerste keer moeite mee!!!)
(deze 10-cijferige pin is om in te loggen op de website en kan men invullen ipv wachtwoord en gebruikersnaam ,volgens mijn gegevens ,en de Email die ik kreeg: bij wachtwoord dient men in te vullen het 8-cijferige SIP Password!!)Om nog meer verwarring te voorkomen.)!!!!!(noelsmesseb)

SIP server: sip.12connect.com

Registrar: sip.12connect.com

Registrar Port: 5060 veranderen in à 5070 werkt deze niet? à 6060 !!!(Port 5070 of 5080, zoals sipdiscount: noelsmesseb)!!!!

Proxy Port: 5060 veranderen in à 5070 werkt deze niet? à 6060

Expire Time: 3600

STUN server: stun.12connect.com

Nou , dat is dus allemaal mislukt , gewoon een goeie gok van die technicus, niks overleg , stom om te denken dat ze zich die moeite zouden doen. En die beide voip providers op poort 5060 laten gewoon niks van zich horen, Geen antwoord.
Gewijzigd door noelsmesseb op 11 september 2009, 23:29
 
I R Baboon
Toe maar. Zo een uitgebreid antwoord had ik niet verwacht van Online.
En dan ook nog van een 3de lijns.

Als je geen gebruik wilt maken van een SIP relay dienst (betaalt of niet), is er geen algehele oplossing voor je.

Dit zijn de keuzes:

* Alles blijft zoals het nu is. Dus met Livebox en telefonie van Online in combinatie met de ene werkende voip provider.

* Ander modem/router inzetten. Alles werkt dan wel, behalve het telefonie gedeelte van Online.

Je zit in een dilemma.
 
rrozema
Misschien kun je nog eens contact opnemen met de technicus en hem vragen of het probleem optreedt door uitgaand verkeer richting de server's poort 5060 of door inkomend verkeer richting jouw voip toestel's poort 5060?

Wellicht heb je namelijk niet de juiste instelling veranderd. Volgens mij moet het namelijk de inkomende poort zijn en -weer volgens mij- is de proxy poort juist voor uitgaande verkeer. M.a.w. volgens mij moet je het poort nummer bij SIP-poort veranderen in een ander nummer (bijv. 5070 o.i.d) en dat bij proxy-poort kun je dan gewoon op 5060 laten staan. Vervolgens moet je in de livebox dat zelfde nummer (in mijn voorbeeld 5070) forwarden naar het ip van je gigaset. Volgens de handleiding van je gigaset, op pagina 130, vind je deze instelling op de pagina Instellingen -> Telefonie -> Geavanceerde instellingen. Ik weet trouwens niet of het nu tcp of udp verkeer is, dus forward beide protocollen voorlopig, dan zit je zeker goed.

N.B. misschien moet je ook voor elke provider een ander nummer kiezen voor de RTP-poort (op dezelfde pagina). Neem in ieder geval niet het standaard nummer 5004, want dat is mogelijk ook in gebruik door Online.
Gewijzigd door rrozema op 12 september 2009, 01:30
 
noelsmesseb
Beste Rrozema,
Ik denk dat je je hierin vergist,
Goandcall namelijk gebruikt poort 6060 zowel voor sip registar server , als voor proxy server.
alles op port 6060.
Maar ik zal het toch nog eens proberen.
Ik heb van sipdiscount port 6000 opgegeven gekregen net een kwartiertje geleden.
Ik denk dat hun helpdesk ergens heel anders op de wereld zit.

Beste Baboon ,
Ook die service loopt over port 5060
dat is dus van de regen in de drup.

Hier nog een mailtje van online,
enkele uren na het voorgaande mailtje,
Ik beraad mij nog op een antwoord , maar waarschijlijk stop ik de correspondentie en leg
dit voor aan de gschillencommissie en zie af van ontbinding van het contract.

Geachte heer, mevrouw Bessems,

Bedankt voor uw email. De vragen met betrekking tot uw opzegging zullen
wij, zoals in de vorige email aangegeven, doorverwijzen naar onze
afdeling Opzeggingen en Wijzigingen. Deze afdeling is op werkdagen,
tussen 08.00 en 22.00, bereikbaar op het nummer 0900-9515 (15 ct/min).
Vandaar dat wij vraag 1 en 5 niet zullen beantwoorden per email.

Zoals eerder aangegeven zullen wij geen andere poort gebruiken voor het
gebruik van onze VOIP telefonie. Indien u overigens, zoals in vraag 5
aangegeven, vrij, onbelemmerd en volledige internettoegang wilt
gebruiken, zou ook dit uw probleem niet oplossen. Daarbij stemt u in met
de voorwaarden van het gebruik van onze Telefonie, op het moment dat u
onze dienst afsluit. Het probleemloos gebruik maken van andere VOIP
telefonie diensten is uiteraard iets dat buiten onze verantwoording
valt, en daarom zullen wij ook niet ingaan op uw vraag 3.

Als er meerdere VOIP services tegelijkertijd zouden draaien, kan dit er
voor zorgen dat de poort bezet is op het moment dat er gebruik van
gemaakt moet worden voor onze VOIP service. Dit willen wij uiteraard
uitsluiten, en vandaar dat deze poort gereserveerd wordt.

Wij hopen u hiermee voldoende geinformeerd te hebben.

Met vriendelijke groeten,
Online

Nu , ik denk dat vrij onbelemmerd ,en volledige internet toegang mijn probleem wel degelijk zou oplossen , want dat
houdt in dat ze internet services dus niet blokkeren door de standaard poort voor die service voor zichzelf te reserveren. En voip is slechts een van de vele internet services.
En probleemloos gebruik maken van voip providers is hun verantwoording niet, , die kende ik al van hun hulplijn!!!!
Ik kan ook probleemloos gebruik maken van voip providers, Daar hoeven zij zich niet om te kommeren!

Zij zijn er wel verantwoordelijk voor dat het modem dan dagelijks uitvalt,,,, hoe kan dat?

Ik heb ingestemd met hun voorwaarden voor telefonie, maar ik heb het hier over internet.
Ook als men geen telefonie bij online afneemt is deze port blijkbaar "gereserveerd"en kan men geen gebruik maken van de diensten van voip srevices op internet.!!!!!!!
En welke voorwaarden verletten mij dan om voip van een ander af te nemen? Het is allemaal bot en onbeargumenteerd wat ze daar schrijven
Als de poort dan bezet is doordat er meerdere voip sp's gebruik van maken dan is dat toch mijn probleem, daar kan ik goed mee leven , het zijn toch mijn telefoontjes. Bovendien kan volgens de handleiding van de siemens gigaset de vaste lijn gewoon simultaan gebruikt worden met voip diensten, en ik heb bij hun gewoon een vaste lijn. mijn siemens gigaset heeft mijn oude nummer gewoon op " vaste net " staan en ik heb nog nooit problemen gehad met telefonie, ook niet toen voip geinstalleerd was en gewoon functioneerde . Hoe kan het dat dan opeens een dag later midden in de nacht , als niemend telefoneert
het modem uitvalt ????. Ik weet zeker dat dat helemaal losstaat van het telefoongebruik.
Dit is gewoon niet eerlijk , zooo
 
I R Baboon
Als je geen telefonie van Online afneemt, kan je zeker via VOIP bellen via andere providers.
Je hoeft alleen maar een ander modem/router aan te sluiten dan de Livebox.

En je schrijft steeds dat bij andere sip relay diensten geen alternatieve poort kan gebruiken.

Allemaal aannames die niet kloppen.
Ik proef in je postings een drang tot zelfbeklag.
 
noelsmesseb
Beste Baboon
DIT IS GEEN ZELFBEKLAG .

Als ik een ander modem neem loopt het contract voor modem huur gewoon door,
Dus kosten waar ik niks voor terugkrijg!!!! Is dat zelfbeklag??? (Zie E mails online)
Als ik een een ander modem neem raak ik mijn telefoonnummer kwijt , M.a.w. kan ik niet meer bellen met online, met mijn 23 jaar oude nummer.
Ik kom dan nogmaals voor porteringskosten te staan, !!!!! Is dat zelfbeklag?????
En dan nog al die adm. rompslomp agv de onwil van online. Is dat zelfbeklag??
Er wordt door online niet gemeld dat zij port 5060, STANDAARD PORT VOOR VOIP ,"gereserveerd" hebben
ze laten je gewoon maar wat aanmodderen.Ook zelfbeklag soms???
Als hier soms mensen zijn die personeel van online zijn , en mij allerlei "oplossingen" aandragen om hun bedrijf in bescherming te nemen dan meldt u AUB als zodanig!
En lees aub heel het verhaal alvorens mij persoonlijk te becommentarieren.
"toevallig" krijg ik net ook een bericht van online op zaterdag,dat voxalot alternatieve ports in gebruik heeft, moet ik mij dan overal aanmelden om daar achter te komen?
Dan maar 30 dollar uitgeven nog eens ?, en weet u wel zeker dat het dan allemaal zo werkt?
MIjn voip services werkte goed totdat het modem uitviel , en dat heeft niks met telefoongebruik of verkeerde instellingen of opstellingen te maken , maar alles met de onwil van online
Zelfs als jullie er in slagen met "tips en oplossingen" mijn voip services aan het werk te krijgen , dan nog ben ik van menig dat online zijn "reservering" van STANDAARD port voor voip 5060 dient op te heffen .
En ik zal dit voorleggen aan de geschillencommissie electronische communicatie.
einde verhaal
Leon
Gewijzigd door noelsmesseb op 12 september 2009, 14:48
 
I R Baboon
"einde verhaal
Leon"


Wink


 
rrozema
sip en voip zijn een protocollen die gebruik maken van het ip protocol om verbindingen te maken tussen 2 apparaten. ip verbindingen gebruiken een poort nummer aan de verzendende kant en nog een poort nummer aan de ontvangende kant. De poort nummers aan de verzendende en de ontvangende kant hoeven niet dezelfde te zijn. Een ip poort kan altijd slechts voor 1 verbinding tegelijk gebruikt worden. Dit geldt voor zowel de verzendende als ed ontvangende kant. Daarom wordt aan de verzendende kant meestal een 'pool' gedefinieerd waaruit een van de beschikbare poorten kan worden genomen om van daar uit een verbinding op te bouwen met de bestemming. Zodra de verbinding wordt verbroken wordt de poort weer terug gegeven aan de pool voor volgende verbindingen.

Aan de ontvangende kant echter, kan niet een willekeurige poort uitgekozen worden; hoe moet de verzendende kant dan immers te weten komen welke poort er gekozen werd? Daarom werden er afspraken gemaakt om voor servers die bepaalde diensten aanbieden altijd een bepaalde poort te gebruiken: 80 voor http, 25 voor smtp, 110 voor pop3, 5060 voor voip, etc. Iedereen die nu een verbinding wil maken naar zo'n dienst weet door die afspraken dat hij een verbinding naar dat poortnummer moet maken. Veel diensten zijn dusdanig opgebouwd dat ze na het initiële contact maken met die vaste poort gelijk gaan onderhandelen over het poort nummer waarop de rest van het 'gesprek' moet plaatsvinden. Meestal stuurt de client daartoe in het eerste contactbericht een poortnummer mee waarop de server kan antwoorden. De server opent dan een nieuwe verbinding met die poort vanaf een aan zijn kant beschikbare poort zodat de initiele poort weer vrij is voor gebruik door andere clients.

De instelling die ik je voorstelde om te wijzigen is het poortnummer dat jouw sip-phone meestuurt aan de voip server. M.a.w. het is het poortnummer waarop de server probeert contact te leggen met jouw telefoon. Alle nummers die jij opnoemde zijn van poorten op de server.

Om voor mij onduidelijke redenen heeft bij het voip protocol iemand besloten om zowel aan de server kant als aan de client kant poort 5060 te gebruiken. Daardoor ontstaat nu namelijk de verwarring, je moet jouw toestel dusdanig zien in te stellen dat hij nog steeds verbinding maakt met poort 5060 op de server, maar dat hij niet langer zelf op poort 5060 gaat staan luisteren op antwoord van de server. In plaats daarvan moet jij hiervoor een poort nummer instellen dat nog niet in gebruik is op jouw ip phone én nog niet op de livebox. Deze laatste eis is een gevolg van een beperking van de livebox; hij kan alleen poorten forwarden naar hetzelfde nummer als waarop het verkeer binnen kwam.

Als ik de handleiding goed geïnterpreteerd heb, dan is het veld dat ik je in mijn vorige bericht aangaf bedoeld om het poort nummer op te geven waarop de voip server jouw telefoon probeert te bereiken.
 
noelsmesseb
Beste RRozema,

Ik heb alle eerder gegeven instellingen uitgeprobeerd bij "providergegevens", maar zonder succes.
poort 5070 ; 5080 ; 6000 geforward. Ook geen succes. Geen aanmelding
Vervolgens:
Ik heb volgens je aanwijzingen gevonden wat je voorstelt .(handleiding bekeken )
sectie :instellingen-telfonie- geavanceerde instellingen- listen poorts voor voip verbindingen
Ik heb de sip poort nu op 5070 staan ipv 5060 en de rtp , waarvan de range 5004- 5020 was verandert naar
5010-5020 (deze ports zijn forwarded)
sectie ;instellingen-telefonie-verbindingen-IP verbindingen(bewerken)-alg providergegevens;proxyserver port+registar port+outbound proxyport, staan weer op 5060
Daar dit uitgaand verkeer betreft en door online gereserveerd is heb ik de forwarding van deze poorten stopgezet
Alle drie de voip services zijn nou weer aangemeld.De verbindingen getest en ze zijn redelijk goed.
Toch heb ik mijn twijfels of het modem nou niet weer uitvalt, en wel om de volgende reden;
Goandcall heeft al die tijd goed gewerkt met poort 6060 bij "verbindingen" terwijl toch al die tijd
listen ports op 5060 en ook 5004-5020 stonden (resp sip / rtp)
Dus als het probleem veroorzaakt wordt door inkomend verkeer dan hadden er ook bij de ononderbroken installatie van goandcall problemen moeten zijn,,,tenzij, en laten we dat hopen ,dat goandcall zijn uitgaand verkeer (bij mij dan inkomend verkeer) ook via port 6060 laat verlopen.
Zo langzaam aan wordt ik hier IT wijs?
overigens voip is UDP heb ik ergens gelezen . Al mijn ports staan UDP forwarded.
Dit is zeker de moeite waard om te proberen!!!Nu AFWACHTEN en hopen.
bedankt,
Groetjes Noelsmesseb (leon)

Ps Er is ook nog de mogelijkheid om "willekeurig listen ports gebruiken in te schakelen "
Kan ik ook nog eens proberen als dit niet lukt!
Ps. Ik was toch even bang dat door het wijzigen van de listen ports mijn oude lijn , via onlin niet meer zou functioneren, maar die werkt ook nog ,.
Ik denk dat dat komt omdat deze bij gigaset staat op "vaste net" en via en ander kanaal verloopt.
Duimen!!!
Gewijzigd door noelsmesseb op 12 september 2009, 22:28
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'voip met livebox modem', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
paar keer per dag wifi uitval met zyxel VMG8324-B10A modem Algemeen : 2 13 jan 2021
Zyxel VMG8825-T50 - VOIP Eigen modem configuratie en problemen : 7 10 dec 2020
Zyxel modem. Slechte wifi? WiFi : 1 06 okt 2020
Beveiligingsmodus aanpassen in modem. Eigen modem configuratie en problemen : 1 22 jun 2020
Wat is deze firmware in mijn modem? Eigen modem configuratie en problemen : 5 22 okt 2019
Advertentie