obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
voip met livebox modem
Lizard
Hmmm, ik heb eerder vandaag met Asterisk zitten spelen en toen had ik geen problemen met een of andere poort blokkade?


Noot: Voor de mensen die Asterisk niet kennen, dit is een open source PBX systeem waarmee je je eigen telefooncentrale kan opzetten. Deze heb ik dus met een externe SIP registrar kunnen laten praten. Zonder proxy.

Voor meer info zie http://www.asterisk.org/
Gewijzigd door Lizard op 16 september 2009, 22:15
 
noelsmesseb
Vraag ,
Heeft u op uw "asterix voip systeem" ook "vreemde" voip providers geinstalleerd ,
want niet telefonie met online wordt "gereserveerd" maar telefonie met concurrerende
voip services over internet wordt onmogelijk (tot nu toe) door het reserveren van poort 5060 en poort 5004 (standaard poorten voor voip) voor de service van online exclusief .
Zo u toch een vreemde voip dienst op uw systeem heeft staan dan kan het modem alsnog uivallen.
Tot 24 uur na installatie.
De oorzaak mag u dan bij online naar raden!!
Overigens is proxy niet het enige dat u nodig heeft om voip of pbx centrale te laten functioneren ,
mijn tests zeggen mij dat de listenig ports (RTP 5004 en SIP 5060 ) ook gewijzigd moeten worden.
Als uw systeem nu wel werkt in tegenstelling tot eerder pogingen daartoe ,dan is er inderdaad ,
mogelijk sinds kort een aanpassing van kracht bij online.
Ik ben benieuwd of uw modem online blijft?
Mvg noelsmesseb
Gewijzigd door noelsmesseb op 16 september 2009, 22:32
 
noelsmesseb
Mijn modem is nu al meer dan drie dagen niet meer uigevallen,
Aan de hand van mij ervaringen heb ik hier op de site het volgende artikel gepost:
18.sep.2009

Mogelijke wijze om voip service providers te installeren,
ondanks reservering van standaard poorten voor voip door uw internet service provider.
Let wel , deze instructies zijn van toepassing voor voip hardware,( dus niet noodzakelijkerwijze ook bruikbaar voor softphones.)
Mogelijk zijn deze settings ook bruikbaar voor ATA apparaten of pbx centrales.(Asterisk)
Dat hangt er vanaf of u op deze app. ook outbound proxy kunt instellen en listeningports kunt wijzigen
In mijn geval dus, een siemens gigaset A580 IP (en vergelijkbare siemens IP telefoons met Basisstation en draadloze handsets ) kan dat wel
Aan de hand van de wijze van instellen op dit apparaat kunt u waarschijnlijk de wijze van instellen op uw apparaat afleiden.

Indien u dus, zoals ik tot de ontdekking bent gekomen dat het installeren op de gebruikelijke weg
van voip services niet mogelijk is tengevolge van de reservering door uw ISP voor eigen exclusief gebruik van de sip (registratie) poort 5060 en/of rtp ( listening ) poort 5004, dan volgt hier een opstelling om deze "reservering" te omgaan .

Poort 5060 is gereserveerd, u dient deze dus te omgaan en wel op de volgende wijze:
Ga naar de interface van uw app. en zoek op:
Instellingen--> telefonie--> verbindingen( kies een van de zes provider lijnen)-->bewerken
bij persoonlijke providergegevens klik op -->geavanceerde instellingen
- schakel hier eventueel (als dit aanstaat, verschilt per voip prov.) stun UIT
- vul in bij outbound proxy-mode ALTIJD
- vul in bij outbound proxy FREE.SIPOUT.COM
- vul in bij outbound proxy port 5900 (of een andere port aangeboden op volgende page)
en vervolgens OPSLAAN
Ga naar http://freesps.googlepages.com voor meer informatie.
(Mogelijk dat u in uw app. moet invullen FREE.SIPOUT.COM:5900 , bij elkaar in één vak)

Vervolgens:
De listening ports
Gebruik van RTP port 5004 en SIP port 5060 leidt ook tot modemuitval.
U kunt deze poorten dus niet gebruiken is mijn ervaring na enkele tests.
U moet hier andere ports kiezen.
zoek op:
Instellingen--> telefonie-->geavanceerde instelingen
- vul in bij listenports voor voip verbindingen:
gebruik willekeurige poorten : NEE
-wijzig SIP port 5060 naar 5070
-wijzig RTP ports 5004 - 5020 naar 5010 - 5020
en vervolgens OPSLAAN
Als u verder alles goed heeft ingevuld ( providergegevens ) dan zou het nu moeten werken.
Met dank aan Rrozema en Thom van techn dienst online vor de nodige tips.
opgesteld door L. Bessems
noelsmesseb voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
noelsmesseb

Quote

noelsmesseb schreef:
Beste Baboon
DIT IS GEEN ZELFBEKLAG .

Als ik een ander modem neem loopt het contract voor modem huur gewoon door,
Dus kosten waar ik niks voor terugkrijg!!!! Is dat zelfbeklag??? (Zie E mails online)
Als ik een een ander modem neem raak ik mijn telefoonnummer kwijt , M.a.w. kan ik niet meer bellen met online, met mijn 23 jaar oude nummer.
Ik kom dan nogmaals voor porteringskosten te staan, !!!!! Is dat zelfbeklag?????
En dan nog al die adm. rompslomp agv de "reservering" door online. Is dat zelfbeklag??
Er wordt door online niet gemeld dat zij port 5060, STANDAARD PORT VOOR VOIP ,"gereserveerd" hebben
ze laten je gewoon maar wat aanmodderen.Ook zelfbeklag soms???
Als hier soms mensen zijn die personeel van online zijn , en mij allerlei "oplossingen" aandragen om hun bedrijf in bescherming te nemen dan meldt u AUB als zodanig!
En lees aub heel het verhaal alvorens mij persoonlijk te becommentarieren.
"toevallig" krijg ik net ook een bericht van online op zaterdag,dat voxalot alternatieve ports in gebruik heeft, moet ik mij dan overal aanmelden om daar achter te komen?
Dan maar 30 dollar uitgeven nog eens ?, en weet u wel zeker dat het dan allemaal zo werkt?
MIjn voip services werkte goed totdat het modem uitviel , en dat heeft niks met telefoongebruik of verkeerde instellingen of opstellingen te maken , maar alles met de "reservering" van online
Zelfs als jullie er in slagen met "tips en oplossingen" mijn voip services aan het werk te krijgen , dan nog ben ik van menig dat online zijn "reservering" van STANDAARD port voor voip 5060 dient op te heffen .
En ik zal dit voorleggen aan de geschillencommissie electronische communicatie.
einde verhaal
Leon
Edit 21-09-09
Gewijzigd door noelsmesseb op 21 september 2009, 23:18
 
noelsmesseb
Beste Rrozema,

U schreef mij een PM . U bent het er niet mee eens als ik schrijf/spreek van onwil door online
Daar waar ik zei "onwil" heb ik dit verandert in " "reservering"door online ".
Ik kan dat ook niet hard maken, hoewel ik toch denk dat het toch niet zo moellijk hoeft te zijn dan zelf een andere poort te kiezen en deze te reserveren in plaats van een poort te reserverendie volgens internationale afspraken voor voip bestemd is. Ik ben echt een complete leek en amateur en het is mij toch ook gelukt?
Wat mij dan noch in deze het meest stoort is dat het modem na installatie van een VSP pas na vele uren tot een dag uitvalt.
Dan hebben veel mensen al geld gestort op deze dienst.
Online geeft geen gerichte informatie over de oorzaak van modem uitval.
Hier zitten twee studenten in huis , stel nu dat een van deze buitenlandse studenten zo'n VSP installeert , hoe kom ik dan achter de oorzaak van de modem uitval als het modem dientengevolge pas na 24 uur uitvalt?
Op zijn minst toont zich toch onwil betreffende de informatievoorziening als online op de hulplijn slechts antwoord dat
het niet tot hun verantwoordelijkheid behoort en men voor ondersteuning zich tot betreffende VSP moet wenden!
In principe ,,hoe kunnen zij nou weten dat online standaardpoorten voor voip reserveert .
Overigens is het precies hetzelfde beleid bij KPN heb ik op een forum voor voip gelezen .
Dan denkt online misschien wel ; dan kunnen wij dat ook
Dat anderen het ook zo doen vind ik echter geen rechtvaardiging.
Eigenlijk een mooie kans voor online zich klantvriendelijk te profileren
Om hier iets aan te veranderen zal men zich tot een hogere instantie moeten richten.

mvg ; noelsmesseb
 
noelsmesseb
re; PM van Rrozema
Beste Rrozema
In een eerdere pm schreef u mij om de discussie tot het forum te leiden om zoveel mogelijk mensen hier deel van te laten nemen . B

Hoi Leon,

Allereerst dank je wel voor je uitzoekwerk v.w.b. het gebruik van voip achter een livebox. Uit je berichten lijkt het echter alsof jij van mening bent dat het onwil is van Online dat ze de poorten 5060 e.d. niet vrijgeven. Ik denk echter dat het niet zo eenvoudig is; ik denk dat ze het niet kunnen. Om dat te doen moet de software in de livebox namelijk worden aangepast zodanig dat het telefonie deel die poorten niet meer opent, ik vermoed dat ze niemand in dienst hebben die dat kan. Daarvoor hebben ze iemand van Sagem (de leverancier van de livebox) nodig en daar moeten ze dan dik voor dokken.

rrozema
 
rrozema
Hallo noelsmesseb,

Je mag hier schrijven wat je denkt (binnen de fatsoensgrenzen), dit is tenslotte een onafhankelijk gebruikersforum. Ik heb je dan ook niet gevraagd je teksten te wijzigen. Ik ben je, namens het forum, juist dankbaar voor je zeer nuttige bijdragen. Ik kreeg echter de indruk dat jij dacht dat Online slechts een instellinkje hoefde wijzigen om de voip poorten 'vrij te geven' voor gebruik door eigen voip toepassingen. Ik probeerde je duidelijk te maken dat het voor Online waarschijnlijk niet mogelijk is om zo'n wijziging op korte termijn te maken. Het zal niemands bedoeling zijn geweest dat de livebox ging vastlopen als er een andere voip connectie wordt gebruikt dan die van Online; dat is een situatie waar de bouwers van de livebox gewoon geen rekening mee hebben gehouden. Het is een fout in de (firmware van) de livebox. Het duurt altijd even voordat een hele organisatie herkent dat er een fout in z'n spullen zit en daarna moet er nog iemand slim genoeg zijn om een oplossing te bedenken en die ook daadwerkelijk naar buiten kan brengen. Sommige dingen hebben nou eenmaal veel tijd nodig en dit is er zo eentje, denk ik.

Voor wat betreft de informatie voorziening heb je helemaal gelijk; dit is al tijden een zwak punt waar gelukkig de laatste tijd wel aan gewerkt lijkt te worden. Ik vermoed -maar let wel, ik heb daar geen informatie over- dat ook bij Online pas sinds kort de kennis wijd verspreid aanwezig is dat een van de redenen voor het vastlopen van de livebox voip connecties kan zijn. Er zijn in het verleden wel meer meldingen geweest dat er een verband was -ik heb er zelf bijvoorbeeld zo'n 3 jaar geleden mijn Telefonie om laten ontbinden- maar ik had tot jouw berichten nog niemand gehoord die zo direct het verband kon leggen. Mogelijk heb jij dan ook zelf een flinke steen bijgedragen aan dit besef door je gedetaileerde verslagen. Nou nog hopen dat iemand bij Online de problemen daadwerkelijk kan verhelpen of voldoende info bij elkaar kan schrapen om stap-voor-stap instructies te maken zodat dit probleem op het standaard helpdesk vragenlijstje terecht kan komen. Blijkbaar was de helpdesk medewerker met wie jij gemaild hebt al flink op de goede weg; laten we hopen dat hij er uit komt en de resultaten aan z'n collega's laat weten.
 
noelsmesseb
Voor meer gedetailleerde uitleg omtrent installeren van voip telefonie providers,
ZIE :
rubriek helpdesk : installatie voip service
Succes!
 
steeld
naja in de algemene voorwaarden staat dat het modem eigendom is van online, dit houdt in zolang je de online modem gebruikt, gebruikt je tot een zekere zin hun instellingen.
voip is in dit geval ook een product van online dat alleen via de online modem werkt, in dat opzich vind ik het niet vreemd dat voip van online alleen op de online modem werkt, ik neem aan dat dit te maken heeft met beveiliging
 
LG1
dat poort 5060 word geblokkerd is geen enkel probleem voor voip diensten van andere.
je meld je eigen voip ata gewoon op een andere poort aan en het bereiken van andere poorten heeft niks hier mee te maken
je hebt op je eigen netwerk geen 5060 nodig voor andere diensten
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'voip met livebox modem', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
paar keer per dag wifi uitval met zyxel VMG8324-B10A modem Algemeen : 2 13 jan 2021
Zyxel VMG8825-T50 - VOIP Eigen modem configuratie en problemen : 7 10 dec 2020
Zyxel modem. Slechte wifi? WiFi : 1 06 okt 2020
Beveiligingsmodus aanpassen in modem. Eigen modem configuratie en problemen : 1 22 jun 2020
Wat is deze firmware in mijn modem? Eigen modem configuratie en problemen : 5 22 okt 2019
Advertentie