obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Vermeld afstand tot telefooncentrale en post je ADSL statistieken. Configuratiescherm, Geavanceerd, Statistieken, ADSL statistieken.
 Onderwerp afdrukken
Snelheid 1/3 lager na storing
Kilgore
In augustus heb ik een nieuwbouwwoning betrokken en voor internet en telefonie een abonnement bij Online genomen. Het internetdeel van dit abonnement betreft een 20 Mb/s adsl verbinding. Aangezien de feitelijke bandbreedte nog wel eens kan tegenvallen, was ik aardig tevreden toen bleek dat ik met een snelheid van tegen de 1600 kB/s kon downloaden uit nieuwsgroepen. SmileVorig weekend was de snelheid echter plotseling teruggelopen naar 200kB/s. Er zat volgens Online veel ruis op de lijn, wat waarschijnlijk veroorzaakt werd door slechte bekabeling. Dit bleek echter niet de oorzaak te zijn. Eergisteren zag ik dat de downloadsnelheid verhoogd was naar ongeveer 1200kB/s en vandaag kreeg ik een follow-up telefoontje van Online. Het bleek dat de software op het modem verouderd was en nu door Online geupdate. Ik gaf aan dat het probleem slechts gedeeltelijk verholpen was, aangezien ik oorspronkelijk een snelheid van tegen de 1600 haalde, en nu dus nog maar op 2/3e van de bandbreedte zat. Volgens de medewerker van Online was op mijn verbinding echter maximaal een bandbreedte van 1200kB/s mogelijk, een waarde die ze berekend hadden o.a. op basis van afstand tot centrale. Er kon niets worden gedaan door Online om de snelheid verder te verhogen. Deze waarde was on-target met hun berekening. Ik heb nog een tijdje met de betreffende medewerker hierover gepraat, maar dat gaf verder geen bevredigende antwoorden. Online kon in elk geval niets doen. SadAls mogelijke oorzaak werd gesuggereerd dat misschien de centrale was verplaatst, of dat er werkzaamheden hadden plaatsgevonden in de buurt van de kabels die voor storing zorgden en daarmee bandbreedteverlies. Hoewel dit natuurlijk niet uit te sluiten is, lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat deze externe oorzaken samenvallen met het verouderd raken van de modemsoftware.
Online zegt niets voor mij te kunnen doen, maar hier zit ook veel en misschien wel meer expertise van adsl verbindingen. Heeft er iemand suggesties of tips om de oorzaak van dit probleem te achterhalen?

De afstand tot de centrale kan ik niet bepalen met de site van bbned.
Dit is de info van het Speedtouch ST706 modem:
Actief: 3 dagen, 4:20:59
DSL-type: G.992.5 annex A
Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 1.019 / 11.522
Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [MB/GB]: 184,02 / 4,31
Uitgangsvermogen (verzenden/ontvangen) [dBm]: 12,5 / 0,0
Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 4,5 / 16,5
SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 9,5 / 10,0
Leveranciers-ID (lokaal/extern): TMMB / IFTN
Frameverlies (lokaal/extern): 0 / 0
Signaalverlies (lokaal/extern): 0 / 0
Voedingsverlies (lokaal/extern): 0 / 0
Verbindingsverlies (extern): 0
Foutseconden (lokaal/extern): 0 / 0
FEC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 516
CRC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 0
HEC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 0
 
I R Baboon
Je zit gewoon gecapt op 12 Mbit. Dat is alles.
Uit je waardes te volgen zit je 1200 meter van de centrale.
Aangezien er weinig fouten zijn geregistreerd (FEC/CRC/HEC), denk ik niet dat je een 'slechte' lijn hebt.
Je kan heel weinig doen aan de situatie. Je moet ermee leven tot je overstapt naar een nieuwe provider.

De suggestie dat de telefooncentrale verplaatst zou zijn, is kolder.
Gewijzigd door I R Baboon op 07 november 2009, 12:37
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
mesa57
Uiteraard is de telefooncentrale niet verplaatst. Maar het kan wel voorkomen dat er lijnen omgelegd worden of je op een andere centrale wordt aangesloten. Anyhow, de demping van je lijn ( 16.5 ) geeft aan dat je ongeveer op 1200 meter zit ( 16.5 / 13.8 ). Dat zou die online medewerker ook moeten kunnen uitrekenen. Daarbij hoort inderdaad een snelheid van ongeveer 16- 18 mb. Het enige wat je nog zou kunnen proberen is een ander modem. En loopt uiteraard je bedrading na.
 
Kilgore
Mja, ik heb er een hard hoofd in dat er fysieke wijzigingen hebben plaatsgevonden. Wat betekent 'gecapt' op 12 mbit? Dat klinkt alsof ik een hogere bandbreedte zou kunnen halen, maar dat Online de doorvoer knijpt. Wordt dit geregeld met de software van het modem?
 
mesa57
Nee, maar online kan wel op de dslam in de centrale een profiel instellen.
 
Kilgore
>Kilgore is boosAngry
 
mesa57
Het zou trouwens voor het eerst zijn dat online iemand capt op 12mb. Daar hebben ze totaal geen redenen voor. Telfort doet soms aan capping op zeer instabiele lijnen, en dan nog alleen als dat probleem gemeld is. Maar bij online doen ze dat normaal niet. Dus toch maar weer bellen en dan uitleggen met de 13.8 formule dat je niet zover van de centrale zit.
 
Kilgore
Bedankt voor je reactie. Ik ga er nog eens over bellen.

...to be continued.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Snelheid 1/3 lager na storing', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
storing Storing : 1 14 aug 2019
Storing 21-2-2018 Geen internet Storing : 6 27 feb 2018
Te lage snelheid Snelheid : 4 02 jan 2018
Vraag over snelheid Snelheid : 7 22 dec 2016
Storing Algemeen : 1 05 nov 2016
Advertentie