obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Vermeld afstand tot telefooncentrale en post je ADSL statistieken. Configuratiescherm, Geavanceerd, Statistieken, ADSL statistieken.
 Onderwerp afdrukken
Werkelijke snelheid laag en varieert...
Freakster
Uit verschillende tests blijkt mijn snelheid erg te varieren, heel vaak rond de 1000 kbps, soms tot 4000 kbps (en up 500-700), maar altijd ruim onvoldoende. Een aansluitingsprobleempje heb ik vandaag verholpen, waardoor de statistieken er prima uitzien (ik heb begrepen dat de FEC-fouten de snelheid niet beinvloeden, of kan er iets gezegd worden over 750 per uur?).

Welke stappen kan ik ondernemen?

Hier mijn statistieken:

Actief: 0 dagen, 1:01:23

DSL-type: G.992.5 annex A

Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 1.019 / 14.507

Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [MB/MB]: 14,24 / 112,22

Uitgangsvermogen (verzenden/ontvangen) [dBm]: 12,5 / 0,0

Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 5,5 / 17,5

SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 12,0 / 10,5

Leveranciers-ID (lokaal/extern): TMMB / IFTN

Frameverlies (lokaal/extern): 0 / 0

Signaalverlies (lokaal/extern): 0 / 0

Voedingsverlies (lokaal/extern): 0 / 0

Verbindingsverlies (extern): 0

Foutseconden (lokaal/extern): 0 / 0

FEC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 751

CRC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 0

HEC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 0


Centrale: Ut-Z
Locatie: Utrecht-Zuid
De afstand van de locatie tot aan de centrale bedraagt circa 734 meter.
 
sprokkel
Een aansluitingsprobleempje heb ik vandaag verholpen ?
handig als je ook je abo vermeld,modem enz...

vrg
 
rrozema
De "EC" in FEC staat voor Error Correction. Er is dus wel degelijk wat aan de hand met je verbinding; er worden fouten in de ontvangen data gedetecteerd. En fouten moeten gecorrigeerd worden. In het meest gunstige geval kan de fout ontvangen data gecorrigeerd worden door er een wiskundige formule op los te laten, maar meestal betekent een error dat de data opnieuw verzonden moet worden. Opnieuw verzenden betekent dat dezelfde data 2 keer verzonden moet worden en dus kan er maar de helft zo veel data over de lijn.

In 't kort: FEC > 0 is slecht nieuws. Hoe slecht moet je zelf bepalen: doet alles het nog? dan is weinig aan de hand. En anders moet je je bekabeling nog eens nalopen en als dat niet helpt, de helpdesk bellen.
 
Freakster
Sorry, nog wat toelichting sprokkel:

Aansluitingsprobleem was dat ik lange tijd was aangesloten op slechts één draad. Daar kwam ik achter omdat mijn internetsnelheid nog verder terugviel dan normaal en ik mijn statistieken zag (met veel errors, te lage streams). Het bleek dat mijn telefoonlijn bij het ISRA-punt met rood/blauw was aangesloten, terwijl in de stekkerdoos dit rood/oranje was.

Modem is een SpeedTouch 706, 20Mbit abonnement met wireless aansluiting. Nu weet ik dat ik wat snelheid zou kunnen verliezen met wireless, maar niet 70 tot 90% lijkt me.

@rrozema: ik dacht in een aantal berichten te hebben gelezen dat FEC-fouten niet gewenst zijn, maar dat dit niet de snelheid zou beïnvloeden. Het opnieuw verzenden van data zou het gevolg zijn van de CRC- en HEC-fouten? Als dat niet het geval is mijn excuses. De bekabeling heb ik gisteren dus langsgelopen, het enige wat ik kan bedenken is dat de kabels misschien wat oud zijn, maar ik dacht dat dan ook in andere statistieken zou blijken?

Na ruim 23 uur zijn dit trouwens de nieuwe statistieken (rest is hetzelfde):

FEC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 15.484

CRC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 3

HEC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 2

=> FEC-fouten nemen met een constante hoeveelheid toe, ongeveer 750 per uur.
 
Tiger

Quote

sprokkel schreef:
Een aansluitingsprobleempje heb ik vandaag verholpen ?
handig als je ook je abo vermeld,modem enz...

vrg


Is interessant voor andere klanten als je aangeeft welke fout je hebt verholpen en hoe misschien heeft een ander dezelfde fout waardoor die door jou oplossing ook geholpen is.
 
sprokkel
Ik zit nog met het zelfde probleem , heb alleen nu even een lijntje van de buren.
 
rrozema
Ik moet mezelf even corrigeren; ik heb het nog even weer opgezocht, bijv: http://www.kitz.co.uk/adsl/error_corr...ection.htm.

FEC (= Forward Error Correction) is juist bedoeld om zonder herzenden bepaalde fouten te kunnen herstellen. Je snelheid zal door deze fouten dan ook niet worden beinvloed. Dat neemt niet weg dat het wel vreemd is dat er zo regelmatig correcties nodig zijn op jouw verbinding. Ik zou het even in de gaten blijven houden en als je andere tellers ook gaan oplopen zou ik toch nog maar eens contact opnemen met de helpdesk.

Een mogelijke oorzaak zou storing door de voeding van je router kunnen zijn, of anders storing van een ander apparaat in de buurt van je router (dect station of zoiets?)maar dit is slechts speculatie.
 
Freakster
Dus toch, bedankt rrozema. Overigens staat er geen ander apparaat in de buurt en is de reden van de storing dus inderdaad onderhevig aan speculatie. De helpdesk heb ik wat minder vertrouwen in (lijkt een kwestie van toeval of je door een kundig persoon geholpen wordt) en zijn de kosten vaak niet[right][/right] waard...

Maaarrrrr, dan blijft de snelheidskwestie nog steeds staan. De errors kan ik prima mee leven, als ik een redelijke snelheid haal. Deze lijkt nu stabieler rond de 4000 kbps te liggen, wat nog steeds onvoldoende is. Als de FEC-errors geen invloed hebben, blijft mijn vraag welke stappen ik kan ondernemen om het te verbeteren.
 
mesa57
Allereerst : hoe meet je die 4000 kbps ?
 
Freakster
Via http://speedtest.gebruikers.eu/, zowel de speedtest (ca. 4800 kbps) als testbestanden (ca. 400 kB/sec).
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Werkelijke snelheid laag en varieert...', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Te lage snelheid Snelheid : 4 02 jan 2018
Internetsnelheid VDSL te laag (virus?) Snelheid : 68 19 sep 2017
Vraag over snelheid Snelheid : 7 22 dec 2016
Lage snelheid met Zyxel modem Algemeen : 16 04 nov 2016
Meer snelheid, wijkcentrale? Snelheid : 10 02 mei 2016
Advertentie