obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Wat is er mogelijk met het modem en hoe doe je het? Hoe kom je in het configuratiescherm? Heeft deze router wireless? Waar vind je wat in de schermen? Kun je nog extra dingen instellen, bijv. via telnet? Zijn er problemen bekend met dit modem? en hoe los je ze op?
 Onderwerp afdrukken
Thomson TG712 en MAC address filtering
cb0krw
Hallo mede forumleden,

Tot voor kort had ik de (Sagem) Livebox nog draaien, hierin had ik naast de WPA beveiliging ook als extra nog de mogelijkheid benut om de MAC-address filtering te gebruiken.
Dit mis ik nu in de nieuwe TG712. Mis dus de extra beveiliging die ik "beroepsmatig" gewend ben.

Ook loop ik er tegenaan dat het bij nieuwe stations automatisch toestaan niet altijd lukt om apparaten te detecteren, waardoor bijv. mijn PDA (nog) niet wordt toegelaten.
Echter wanneer ik voor nieuwe stations toestaan via registratie kies, dan wordt de TG712 opeens als onbeveiligde router gezien, en lijkt het er op dat je zonder de WPA key het modem in kunt...

Iemand hier ook ervaring mee?
Hoe zit de beveiliging dan precies in elkaar bij de instelling via registratie?
 
I R Baboon
Waarom toch dat MAC adres filtering?

Toen er geen beveiliging was of alleen WEP bestond, kon je er een nut van inzien.
En waarom alleen WPA?

Als je de beveiliging op hoogste stand zet (WPA2 met AES), dan is MAC filtering niet meer nodig.
Wel een fatsoenlijke netwerksleutel uitzoeken. Niet de naam van de hond/poes gebruiken.
Gewijzigd door I R Baboon op 15 mei 2010, 19:43
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
cb0krw
Even voor de volledigheid, ik gebruik nu wel WPA2 met inderdaad een vrij complexe netwerksleutel met veel meer dan alleen hoofdletters, kleine letters en cijfers, maar het meest vreemde waar ik nu tegenaan liep met de TG712 is, zoals ik aangaf:

Wanneer ik voor nieuwe stations toestaan via registratie kies, dan wordt de TG712 opeens als onbeveiligde router gezien, en kan ik blijkbaar zonder WPA key het modem in...

Hoe veilig is dan die registratie methode?

Erg veel is er niet instelbaar op dit modem, althans niet met de nu ingebakken Online configuratie.
De originele (fabrieks)configuratie zal ongetwijfeld wél alles kunnen...
 
I R Baboon
Heb je het nu over de login van de router zelf of over toegang van wireless apparaten tot je netwerk?
Een WPA sleutel gebruik je niet voor de login van de router.
Voor de router moet je een nieuwe, andere login bedenken.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
cb0krw
Het gaat hierbij om het toelaten van op mijn netwerk aanwezige laptop(s), PDA's etc. en het tegenhouden van een buurman... Het gaat mij dus niet om de toegang voor de router instelling.
Ik ben zelf IT'er, en weet dus echt wel het verschil tussen WPA en een (router) login... Maar dat kon je uiteraard ook niet ruiken. Wink
Gewijzigd door cb0krw op 19 mei 2010, 00:51
 
I R Baboon
Als je geen MAC filtering aanzet in de router en je hebt de beveiliging staan op WPA2, kan je dan zonder netwerksleutel op je netwerk komen?

Vergeet niet je profiel te wissen in je Windows na elke verandering van de beveiliging.

Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
I R Baboon
Blijkbaar bij cb0krw niet.
Als ik het goed begrepen heb is het zo dat als hij MAC filtering aanzet, zijn netwerk gewoon open staat zonder WPA.
Dat is toch wel vreemd, vindt je niet?
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
cb0krw
Niet helemaal... op de oude (Sagem) router, de (Wanadoo) livebox was zowel WPA als MAC filtering beide volledig in werking. Hiermee kon je dus het netwerk ook alleen maar in als het MAC adres bekend was EN je ook de juiste WPA key inklopte.

Nu echter met de TG712 liep ik er tegen aan dat de MAC filtering daar niet (meer) in zat, althans niet in de nogal dichtgespijkerde Online configuratie.

De eerste optie bij de beveiliging is Nieuwe stations zijn niet toegestaan, maar die is uiteraard niet interessant.

Daarnaast zit er uiteraard wel de WPA/WPA2 mogelijkheid in, en deze werkt bij de (standaard) instelling Nieuwe stations zijn toegestaan (automatisch) keurig mét de WPA key zoals het hoort.

Maar als je de instelling aanpast naar de andere mogelijkheid: Nieuwe stations zijn toegestaan (via registratie) dan wordt de router ineens zichtbaar als "onbeveiligd" en kun je er blijkbaar zónder WPA key op connecten, ook al moet je dan wél in de router toestaan dat dat betreffende apparaat mag verbinden. Maar ja, hoe veilig is dat dan?

Hierbij stond overigens ook de optie WPA-PSK-codering gebruiken geselecteerd. Vreemd dus...
 
I R Baboon
Misschien een bug in de firmware?

Hoe dan ook. Op zich geen probleem.
Als je WPA2 gebruikt, waarom nog MAC filtering gebruiken?

Alleen MAC filtering is sowieso zo lek als een mandje.
Net als je SSID verbergen.
Alleen een sterke encryptie plus complexe netwerksleutel is een garantie om buitenstaanders buiten te houden.


Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
Tiger
Als je WPA2 gebruikt, waarom nog MAC filtering gebruiken?

Ik dacht dat cb0krw dat toch duidelijk aangegeven had.

Het gaat hierbij om het toelaten van op mijn netwerk aanwezige laptop(s), PDA's etc.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Thomson TG712 en MAC address filtering', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
HG655 ip filtering Huawei configuratie en problemen : 4 13 nov 2018
Content filtering Helpdesk : 2 13 nov 2016
Thomson router icm wifi repeater Thomson meer apparaten aansluiten : 7 01 jul 2015
Thomson st706 probleem Speedtouch 706 configuratie en problemen : 34 31 mrt 2015
Trage verbinding, modem Reset soms zelf TG712 Klacht over Online : 2 10 jan 2015
Advertentie