obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
NAS aansluiten met WL-351 router van Sitecom
exester
Wie kan me helpen?

Ik heb een Livebox met hieraan een Sitecom WL-351 router.
Hier wil ik een QNAP TS-219P NAS op aansluiten en dan via internet benaderen.
Via het netwerk kan ik de NAS prima bereiken en gebruiken als netwerkschijf.
Via internet lukt het me maar niet om op de NAS te komen.
Wie kan me vertellen hoe ik de Livebox en de router in moet stellen?
 
TCP_IP
Paar basisstappen:

Geef je NAS een vast IP adres buiten de DHCP range.
(als voorbeeld 192.168.1.234)

Stel op je NAS in naar welke poort deze moet luisteren.

Stel een portforward in op je livebox naar het IP adres van je NAS.

Benader je NAS via een proxy als je het vanuit thuis doet of vanuit je werk.
Heeft te maken met NAT loopback. Als je het WAN ip adres intoetst terwijl je thuis zit werkt het niet.
Transmission Control Protocol over Internet Protocol

Voor al je Windows en PC problemen kun je terecht op [url]www.xpvista.nl[/url
 
exester
Beste TCP_IP,

Nu snap ik het helemaal niet meer.
Ik had deze link http://online.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=3173 gevolgd.
Mijn livebox kan ik prima benaderen maar ik kom niet verder met mijn router en NAS.

Alvast bedankt,

Arjan
 
rrozema
Het is zeer belangrijk voor ons om te weten of jij jouw NAS op de sitecom router hebt aangesloten of dat je hem in de 2e poort van de livebox hebt aangesloten. TCP_IP's suggestie vereist het laatste, dus steek de netwerk kabel van je NAS in de rode netwerk aansluiting van de livebox en de netwerk kabel naar je sitecom router in de gele. Sluit je je NAS aan op de sitecom router, dan moet je 1) een ander ip adres voor je NAS kiezen, 2) je livebox laten forwarden naar het externe ip adres van de sitecom en 3) ook je sitecom nog eens configureren met een setje port forwards. Kortom, ik zou willen adviseren om hem toch vooral op de livebox aan te sluiten.

Daarnaast blijft het punt dat TCP_IP aanhaalt over de NAT-loopback van kracht. Je kunt het -zelfs als je alles goed hebt ingesteld en aangesloten- niet zelf testen vanaf je eigen pc. Alleen wanneer je een andere internet aansluiting gebruikt kun je dan je NAS benaderen via het WAN adres. Dus als je thuis bent: gebruik het interne ip adres (192.168.1.234 in TCP_IP's voorbeeld). Als je van huis bent, gebruik dan het externe ip adres van je livebox om je NAS te benaderen (Wat-is-mijn-IP?).
Gewijzigd door rrozema op 23 juli 2010, 07:35
 
exester
Beste helpers,

Als ik de NAS aansluit zoals beschreven dan kan ik deze ook niet meer in mijn netwerk benaderen en ik zou dan ook niet weten hoe ik het ip-adres moet veranderen.
HELP!

Alvast bedankt,

Arjan
 
rrozema
Je kunt hem wel in het netwerk benaderen, je weet alleen niet hoe. Je moet het interne ip adres (van je nas) gebruiken i.p.v. een naam. Dus 192.168.1.234 (volgens TCP_IP's suggestie). Het is afhankelijk van welke protocollen jouw nas ondersteunt hoe je hem verder dient te gebruiken: bijvoorbeeld \\192.168.1.234.

Als het echt niet werkt, dan is je router waarschijnlijk niet goed geconfigureerd. Kun je wel bij de configuratieschermen van je livebox komen? http://192.168.1.1
 
exester
Beste rrozema,

Ik zit met mijn laptops (1 bedraad, 1 draadloos) verbonden met de router, de NAS zit ook aan de router.
Vanaf mijn laptop kan ik de router (192.168.0.1), NAS (192.168.0.103) en Livebox (192.168.1.1) benaderen en ook op inloggen.
Dit gedeelte gaat dus goed, alleen wil ik ook van een andere plek op de wereld via internet (85.148.152.x) bij mijn bestanden op de NAS komen maar dit krijg ik maar niet voor elkaar.
Ik heb al veel op internet hierover opgezocht maar daar kom ik ook niet verder mee.
Wie weet hoe ik de Livebox en router in moet stellen?

edit door rrozema: probeer -voor je eigen veiligheid- op het internet zo anoniem mogelijk te blijven, plaats daarom je externe ip adres nooit op forums.
Gewijzigd door rrozema op 26 juli 2010, 23:41
 
rrozema
precies dat was ik je dus aan het uitleggen: de eerste stap om je NAS ook vanaf andere plekken te kunnen bereiken is hem aansluiten op de livebox en niet meer op de router. Daar ga je de fout in.
 
exester
Beste rrozema,

Als ik de NAS direct aansluit op de livebox dan kan ik deze niet meer benaderen via mijn verkenner.
Via de webbrowser kan ik de nas wel benaderen via 192.168.1.10 maar niet meer via mijn verkenner.
Hoe krijg ik dit nu weer voor elkaar?
 
rrozema
@exester: begrijp me goed, ik wil je niet beledigen, maar ik denk dat je onvoldoende verstand van zaken hebt om het in deze configuratie werkend te krijgen. Ik wil je daarom voorstellen je configuratie aan te passen. Je gebruikt nu een router achter je livebox (die zelf ook een router is). 2 routers achter elkaar maakt het erg lastig omdat je nu op 2 plaatsen instellingen moet maken die erg op elkaar lijken maar toch telkens andere getalletjes hebben. Je hoeft maar 1 foutje te maken en gelijk werkt niets meer.

Ik wil je dan ook voorstellen om je sitecom anders in te stellen en aan te sluiten zodat die sitecom niet langer als router fungeert, maar fungeert als een wireless access point plus een switch. Dat heeft als voordeel dat je NAS en je comuters zich dan in het zelfde netwerk bevinden (zodat je makkelijk vanaf je computer er bij kunt) en je hoeft maar op 1 plek instellingen te wijzigen om je NAS vanaf het internet bereikbaar te maken. Hier vind je uitleg waarom en beschrijving van wat je moet veranderen aan je netwerk om gemakkelijker forwards te kunnen maken naar je NAS. Ik stel voor dat je van methode 1 (die je nu gebruikt) naar methode 2 gaat.

Zodra je je netwerk configuratie hebt aangepast kunnen we verder met het vanaf het internet bereikbaar maken van je NAS.
Gewijzigd door rrozema op 08 augustus 2010, 09:14
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'NAS aansluiten met WL-351 router van Sitecom', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
M7 aansluiten achter switch? Digitale TV. Hoe sluit ik mijn digitale ontvanger aan? : 1 16 jun 2021
Zelf Router op glasvezel Online Alles-in-1 met Glasvezel : 1 16 sep 2020
zakelijke PC - Router gaat op standby Zyxel configuratie en problemen : 2 16 feb 2020
Vpnnord via 2e netgear router Algemeen : 1 15 jul 2019
Huawei hg655d als access point aansluiten achter fritzbox Huawei meer apparaten aansluiten : 7 14 mei 2019
Advertentie