obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Wat is er mogelijk met het modem en hoe doe je het? Hoe kom je in het configuratiescherm? Heeft deze router wireless? Waar vind je wat in de schermen? Kun je nog extra dingen instellen, bijv. via telnet? Zijn er problemen bekend met dit modem? en hoe los je ze op?
 Onderwerp afdrukken
Wat vragen over Thomson TG712 & Online
djdadevil
Ik heb ons nummer door online laten overnemen, nummerbehoud noemde die werver het, dus ik zal dan dus toch de telefoon op het modem moeten insteken wil ik geen kosten meer aan KPN gaan betalen... goed, dan wordt dit dus de nieuwe situatie als ik het goed heb:

Netwerk2
Klik op het plaatje om te vergroten, dan is het duidelijker leesbaar!
De webserver houd ik buiten het huis-netwerk, dus dat is een bewust subnet! Ook heb ik de blu-ray speler omgewisseld met mijn eigen computer, is bij nader inzien toch beter! Er zoals je ziet is er geen splitter meer te bekennen, en dat zou volgens het 5 stappen plan ook moeten kloppen. Goed... hopelijk nu iedereen tevreden Wink

Dan moet ik dus toch zodra ik het pakket heb nog 1 extra kabel naar de begane grond trekken (die met de rode pijl aangegeven staat (dat wordt een nieuwe telefoonlijn van circa 5 meter)! Die andere lijn genaamd "line" die ligt er al jaren, daar krijg ik nu het internet doorheen!) Nee goed dan, dan moet er nog 1 kabel van de 1ste verdieping slaapkamer 1 naar de begane grond gaan... Ik wil natuurlijk niet dubbelbetalen!

Dan nog 1 ding, die PSTN poort, is dat als ik b.v. ISDN in huis zou hebben en kan ik die links laten liggen, of is daar toch nog wat mee, ik vind de handleiding van thompson het daar een beetje vaag over hebben, ik quote, en zo staat het er letterlijk in:

Quote

"Thomson GatewayAls uw Thomson Gateway beschikt over een zwartgekleurde poort met het label
"PSTN", moet u deze poort aansluiten op de telefoonuitgang van uw DSL-splitter om gewone
telefoongesprekken toe te laten via dezelfde telefoon die u gebruikt voor VoIP-gesprekken.
- Dit is alleen nodig als u nog steeds wilt kunnen bellen via de analoge telefoonlijn.
- Let op: als de PSTN-poort (indien voorzien) niet is aangesloten op de wandaansluiting van de
telefoon of op een van de filters, kan het zijn dat u geen noodoproepen kunt doen!
- Aangezien de filters niet in alle landen worden gebruikt, kunt u het apparaat niet overal
gebruiken."

TG712_SetupUserGuide_nl.pdf Pagina 30


Niet echt overduidelijke taal toch? Nou, bedankt weer voor een antwoord! Ik blijf het forum in de gaten houden.
Gewijzigd door djdadevil op 14 september 2010, 11:56
 
mattje
In de kabel `line` zitten, als het goed is, 4 adertjes, waarvan er alleen 2 (groen en rood) worden gebruikt.
Je zou op de twee andere adertjes een nieuwe connector kunnen plaatsen voor de telefoonverbinding.
Dan hoef je niet nog een kabel te trekken.
 
I R Baboon
Je laatste plaatje is nu beter.
Nu ga je bellen via VOIP (Online).
Online zal je analoge KPN abo overnemen naar VOIP.
Je vaste nummer gaat dan ook mee over.
Als dat eenmaal gebeurd is, wordt je analoog afgesloten.
Dan heeft sowieso een splitter geen nut meer.

De zwarte PSTN poort gebruik je alleen als je tegelijk analoog en VOIP wilt bellen.
De Thomson schakelt dan tussen de twee lijnen als dat nodig is.
In de finale setup blijft de zwarte PSTN poort vrij.

Weet je zeker dat de Sitecom een WAN poort heeft?
Een WAN poort is niet een DSL poort.
Kan je een LAN poort omzetten naar een WAN functie misschien?
Gewijzigd door I R Baboon op 14 september 2010, 13:22
 
djdadevil
Beste Mattje

In mijn kabel "line" heb ik 8 adertjes zitten, waarvan er 4 maar aangesloten staan op de connector, het is eigenlijk een UTP Cat5E kabel gebruikt als telefoonlijn, maar die kan ik misschien inderdaad nog splitsen nu je dat zo zegt (niet aan gedacht!)... zou dat werken? ik bedoel, er zitten 8 kabeltjes in die UTP kabel, daarvan gebruik ik Zwart, rood, groen en geel alleen, zou dat werken, als ik de overige 4 voor de telefoon gebruik... heb je een volgorde voor me, of maakt dat niks uit dan qua kleurtjes (mits natuurlijk aan beide uiteinden de volgorde hetzelfde is uiteraard!)?

Beste I R Baboon (die aap ken ik ergens van, maar van waar ook weer?)

Ah zo, pas als KPN dus geen link meer ziet, sluiten ze het af.... maar nee dat snap ik nu, in dat geval bellen we inderdaad via VOIP, had die werver er wel even bij moeten zeggen, maar goed... niet erg.... En ja, mijn sitecom router heeft de functie om iedere LAN poort om te zetten naar een WAN poort, dat ziet die zodra hij verbonden wordt met een andere router, dan fungeert die LAN poort als uplink poort. En nee klopt ook, mijn DSL lijn zit nu op de meest rechtse poort, dat is een DSL-poort (zit niks in op het plaatje!)... foutje van mij! Ook wat betreft de PSTN poort, ik dacht al dat ik daar niks mee hoefde te doen.... zit sowieso ook niks in in mijn plaatjes.

Maar fijn... dank voor uw antwoorden wederom... ik wacht nog even af of Mattje of iemand anders mijn vraag over dat kabelsplitsen kan beantwoorden, i'll keep you informed!
Gewijzigd door djdadevil op 14 september 2010, 17:22
 
I R Baboon
I R Baboon was de sidekick van I am Weasel Wink

Ja, als de Sitecom ook als WAN router kan werken (ken het apparaat zelf niet), is dubbel NAT geen probleem voor je.

Telefoon loopt maar over twee draden. Dat is ook zo met ADSL.
Je hebt dus één aderpaar nodig voor line en één aderpaar voor de telefoon.
 
djdadevil
I am weasel, ahjah, heb ik wel al eens van gehoord, was vroegere jetix serie toch??? ah fin maakt niks uit haha, dat is allemaal na mijn tijd geweest, ik ben van de power rangers generatie haha, ben inmiddels alweer 25....

Maar goed... Inderdaad mijn sitecom kan dubbel NAT makkelijk aan... het is al een wat ouder apparaat maar met wat firmware upgrades werd die voor ADSL2+ en WPA2 beveiliging geschikt gemaakt... Het is geen CISCO router verder ofzo, maar hij doet wat ik wil... en zo hoort het... fijne GUI om mee te werken ook... Maar goed, met al het geweld van sitecom rondom de IEEE 802.11-N standaard zie je op hun website bijna alleen nog maar N-routers staan, de mijne staat er al een paar maanden onvindbaar tussen, maar anyway... qua netwerk klopt het allemaal....

Dan alleen nog even die lijn, wat bedoel je met één aderpaar nodig voor line en één aderpaar voor de telefoon? Pakt hij van de 4 lijnen op de telefoon de 2 middelste alleen en zijn die 2 andere om de connecter te vullen ofwat? Ik heb toch altijd geleerd dat bij netwerken alle 8 de kabels nodig zijn, hoe dat bij telefonie & ADSL verder zit heb ik nooit geweten/opgezocht.
Maar volgens jou maakt het dus niks uit, dat ik de nog 4 resterende lijnen in welke kleur volgorde dan ook (mits gelijk aan beide uiteinden van de lijn natuurlijk!) kan gebruiken voor de telefoon zelf... ik bedoel, die 4 die in gebruik zijn, zorgen nu primair alleen voor het DSL signaal?

In plaatje:
RJ11
Dit is de normale telefoon lijn die nu voor DSL zorgt...

kan ik de overige 4 kleuren dan ook (omdat het eigenlijk een UTP kabel is!) op een bepaalde volgorde erin pluggen (kabels knijpen kan ik, ik heb zo'n tang, maar gebruik hem primair voor RJ-45 connectoren, doe dat bijna nooit voor RJ-11 connectoren, en als ik dat doe is het meestal Zwart Rood Groen Geel, als het een telefoonlijn betreft)? Of maakt die volgorde niks uit?

Dat had ik graag nog geweten, dan hoef ik namelijk geen 2de aparte lijn door het huis te halen voor de telefoon, doe ik dat gewoon via de line-kabel zelf, splits ik die, mits dat kan!
 
I R Baboon
Van de RJ11 stekker worden alleen de twee middelste gebruikt voor telefonie en ADSL.
De andere draden kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden voor andere telefoondiensten van een telefooncentrale.

Ik begrijp dat je een netwerkkabel (8 aderig) gebruikt tussen ISRA en modem.
Dan bestaat die altijd uit 4 aderparen.
Een aderpaar zijn twee draden die om elkaar heen draaien in de kabel.
Dan is dan rood/rood-wit, groen/groen-wit enz.
Je moet altijd gebruik maken van dezelfde aderpaar per signaal.
Dan neemt de kans op storingen af.

In een normale netwerkkabel zitten 8 draden per 4 aderparen.
Bij 100 Mbit ethernet worden er maar 4 draden gebruikt voor signaaloverdracht.
Pas bij Gigabit (1000 MBit) worden alle acht draden gebruikt.
 
mattje
Voor normale telefonie en internet worden alleen de 2 middelste aders (rood en groen) gebruikt.

Als je de UTP kabel wil splitsen, maakt het niet uit in welke volgorde je de resterende 4 kleuren gebruikt, als ze maar aan beide uiteinden in dezelfde volgorde aangesloten zijn.

In principe heb je alleen de 2 middelste aders (rood en groen) nodig, maar je kan ze natuurlijk gewoon alle 4 aansluiten.
 
djdadevil
Aha oke,

dus dan maakt het dus niks uit... dan strip ik de kabel, haal ik de oude connectors er af.... verbind ik 4 kabeltjes (zwart/rood/groen/geel) op 1 connector aan 1 kant van de kabel en aan de andere kant van de kabel in dezelfde volgorde...
En dan sluit ik de overige 4 kleuren in willekeurige volgorde ook op 1 connector aan 1 kant van de kabel en aan de andere kant van de kabel ook in dezelfde volgorde aan.

Zo heb ik aan 1 kabel 2 verbindingen aan iedere kant, steek ik de zwart/rood/groen/geel connecte kabel aan op de DSL poort van het modem aan de ene kant en aan het ISRA punt aan de andere kant.
Dan steek ik de andere kleur connecte kabeltjes aan op de PHONE poort van het modem aan de ene kant en aan de andere kant op de huis telefoon zelf... Als dat het is, dan snap ik het volledig...

Mag ik jullie heren alvast hartelijk danken... nu moet ik toch nog het pakket afwachten, en dan kan ik op de dag dat ik het kan aansluiten de boel beginnen aan te leggen. Mocht er iets mis gaan, dan kom ik er in deze thread nog op terug, of ik koppel terug dat het me gelukt is en dat alles werkt.... Ah fin... ik houd het forum toch in de gaten nog Wink

Nu ga ik slapen.... nogmaals bedankt!

Bye Bye Wink

PS: de situatie zoals het dan wordt;

Netwerk3
Klik op het plaatje voor een duidelijker leesbaar plaatje!

Rode lijn = ISRA/Internet (Zwart/rood/groen/geel)
Blauwe lijn = Telefoon (Overige 4 kleuren van de UTP kabel)

Just to show the world the end result!
Gewijzigd door djdadevil op 15 september 2010, 02:30
 
I R Baboon
Ja, nu klopt het plaatje.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Wat vragen over Thomson TG712 & Online', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Online.nl Eigen modem configuratie en problemen : 5 30 mrt 2020
Online maximaal internet pakket Snelheid : 2 18 mrt 2020
Help!! online.nl instelling voor fritz box 7340 Eigen modem configuratie en problemen : 7 29 sep 2019
Glasvezel migratie van Fiber naar Online Online Alles-in-1 met Glasvezel : 7 21 aug 2019
Geen interactie tv Canal Digitaal! Bekend probleem online.nl Onopgeloste aangemelde problemen bij Online : 1 27 jul 2019
Advertentie