obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Wat is er mogelijk met het modem en hoe doe je het? Hoe kom je in het configuratiescherm? Heeft deze router wireless? Waar vind je wat in de schermen? Kun je nog extra dingen instellen, bijv. via telnet? Zijn er problemen bekend met dit modem? en hoe los je ze op?
 Onderwerp afdrukken
TG712, Sitecom WL-342 en Wake on Lan
pobox
Hoi,

omdat ik mijn modem te ver van het ISRApunt af heb staan heb ik vorige week even wat kabels door en om het huis getrokken en een Sitecom WL-342 aangeschaft om op mijn verdieping toch een goede draadloze en bedrade verbinding te hebben.

Uiteindelijk heb ik het als volgt aangesloten:
Thomson TG712 naast het ISRA-punt... in de thomson in de 1e ethernet poort een ethernetkabel van ongeveer 20 meter gedaan en deze in de LINE IN ingang van de sitecom router gedaan. 2 pc's bedraad aangesloten op de ethernet poorten van de sitecom router en een laptop draadloos contact laten maken met de sitecom router. Alles werkt prima, heb niets hoeven aanpassen. DHCP staat zowel op de thomson als op de sitecom aan.
Toch lees ik hier op het forum en elders op het net dat ik de ethernetkabel die vanuit de thomson komt, niet in de LINE IN ingang, maar in een ethernet ingang moet doen en dat ik DHCP moet uitzetten.
Is mijn manier van aansluiten niet goed? en als die niet goed is, waarom dan niet en wat is dan wel de goede manier?


en dat brengt me gelijk bij vraag twee. Toen ik alleen nog een thomson / livebox had, kreeg ik wake on lan vanaf het WAN niet aan de praat. Nu met de sitecom dacht ik een nieuwe poging te wagen om het aan de praat te krijgen. Ik heb op de thomson poort 7 en 9 geforward naar de sitecom router (ik heb ip 192.168.0.1 en ip 192.168.1.69 (door thomson aan sitecom gegeven ip adres)) geprobeerd en daarna via depicus een WoL bericht gestuurd. Ik zie dat de thomson het WoL bericht doorstuurt naar de sitecom (althans, dat wordt in het logboek beweert), maar ik zie het bericht bij de sitecom niet aankomen en al helemaal niet doorgestuurd worden. (De netwerk sniffer op mijn pc registreert ook geen enkel binnengekomen pakket). Ik heb sitecom gemaild om te vragen hoe ik WoL kan instellen (daarbij heb ik ze niet de uitgebreide versie vertelt van hierboven, dat leek me nodeloos ingewikkeld). Ik kreeg als reactie van sitecom dat de sitecom WL-342 automatisch WoL ondersteund, dus dat het gewoon moet werken. Mijn conclusie daaruit is: zodra de sitecom een WoL pakketje binnenkrijgt, gaat hij dat automatisch broadcasten. Nou niet dus, want de netwerksniffer op mijn pc krijgt niets binnen.
Mijn 2de vraag is dus: iemand enig idee wat ik moet doen om WoL werkend te krijgen?

ik heb beide vragen in 1 topic gedaan omdat ik denk dat ze misschien wel wat met elkaar te maken hebben.

Verder mijn excuses voor het lange verhaal, maar wilde proberen zo min mogelijk "belangrijke" details te vergeten.
 
I R Baboon
Antwoord 1:

Zoals jij nu hebt aangesloten is ook een prima oplossing.
Alleen is die wat complexer qua netwerk en port forwarding. Zoals je al merkte met WOL..
De switch/access point oplossing die je hier veel vindt, is handiger voor veel users die niet niet veel verstand hebben van netwerken.
Als het zo werkt bij jou, dan zo laten..

Antwoord 2:

Je moet in beide routers de poort openen voor WOL. Zo werkt je netwerk nu. Je hebt nu twee separate netwerken.
Als eerste stel je je pc goed in. Dan test je WOL op je eigen netwerk. De PC moet dan opstarten.
Dan de bewuste poort (meestal poort 9) forwarden in de Thomson. (heb je al gedaan blijkbaar)
En dan de poort forwarden in de Sitecom.
Wat wel noodzakelijk is dat in de Sitecom je het ip adres vast toekent aan het MAC adres van de bewuste pc.
Veel moderne routers hebben zo een optie speciaal voor WOL.
De reden hiervan is dat als een pc uit staat, de router hem 'vergeet'. Een actieve verbinding is er dan niet meer.
Via zo een binding aan het MAC adres, kan de router je pc wakker maken met het MAC adres van je pc.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
pobox
bedankt voor je antwoord... ik ben blij dat ik de instellingen in principe zo kan laten zoals ze nu zijn m.b.t. de kabeltjes enzo...

m.b.t. WOL: het enige wat ik van bovenstaande nog niet gedaan had was om het mac adres toe te kennen aan het ip adres van mijn pc. Dat heb ik nu gedaan, maar geen resultaat.

even wat gegevens:
Thomson modem : ip 192.168.1.254 (zo benader ik hem althans via de browser)
daarna komt de
Sitecom Router: de Thomson heeft de router ip 192.168.1.69 gegeven
in de sitecom Router zelf staat dat het ip-adres: 192.168.0.1 is. (subnetmask 255.255.255.0).
Ip adres van mijn PC: 192.168.0.101 (toegekend door de sitecom router, en zelf in de sitecom router aan mijn mac adres gekoppeld via de static DHCP table (weet niet of dat de juiste plaats is?))
op de thomson heb ik een portforward ingesteld op poort 7 en 9 naar 192.168.1.69 (en ik heb ook 192.168.0.1 geprobeerd). Op de sitecom heb ik een portforward ingesteld op poort 7 t/m 9 naar 192.168.0.101.
verder heb ik op mijn pc een netwerksniffer aangezet (smartsniff) om inkomende paketten te zien binnenkomen.

als ik nu een WoL request doe via www.depicus.com op poort 9 dan zie ik in mijn thomson logfile het volgende:

FIREWALL rule : Protocol: UDP Src ip: 82.110.108.30 Src port: 4126 Dst ip: 192.168.1.69 Dst port: 9 Chain: forward_host_service Rule Id: 4 Action: accept


mijns inziens is dat correct, het pakket wordt doorgestuurd naar ip 192.168.1.69, oftewel naar de sitecom. Bij een WoL request op poort 7 zie ik hetzelfde, alleen is Dst port dan in 7 veranderd. Als ik een heel grek poortnummer doe, bijv: 12345 dan krijg ik overigens exact de hierboven geplaatste tekst in de logfile (dus met dst. port = 9)

Ga ik in de log van de sitecom kijken, dan blijft deze angstvallig leeg. Maar ik hou hoop, want misschien vindt de sitecom een portforward niet interessant genoeg om te loggen. Dus ik ga in de netwerksniffer kijken of ik een 'magic' pakket zie binnen komen. Maar helaas, ook de netwerksniffer blijft angstvallig stil.

Naar mijn idee gaat het tussen de thomson en de sitecom in ergens fout, maar dat baseer ik puur op het niet hebben van een log-entry van de forward op de sitecom.

eigenlijk heb ik nu geen nieuwe vraag, ik dacht, ik geef gewoon extra informatie, misschien dat iemand meteen ziet: ooooooh, maar dat zit zooooo....
 
I R Baboon
Heb je ook eerst eens getest of je pc start op je eigen netwerk?
Als dat niet werkt, kan je het starten via het internet al direct vergeten.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
pobox
Ja, dat heb ik getest en dat werkt.

gisterenavond, heb ik, nadat ik de Static DHCP setting heb gedaan (overigens heb ik het IP adres dat mijn pc toegewezen had gekregen, static gemaakt. Had ik misschien beter een ip buiten de ip-range van de DHCP kunnen kiezen?) getest of het e.e.a. werkte. Toen werkte het nog niet. Maar toen ik het een kwartier later nog een keer probeerde, kwam er ineens een pakket binnen op poort 7. Ik heb toen mijn PC uitgezet en heb zo'n minuut of 5 later een WoL bericht gestuurd. En ja hoor, mijn pc ging aan. Ik blij, maar ik dacht gelijk: kijken of het morgenochtend ook nog werkt. Helaas, vanmorgen deed ik een WoL request en mijn pc is niet aangegaan (of hij is vastgelopen tijdens het opstarten.. dat kan ik nu niet zien want ik ben niet thuis, maar dat zou wel heel toevallig zijn).

Sad
 
I R Baboon
Je bent op de goede weg.

Alleen is nu de vraag of je met een static DHCP setting, de router het MAC adres laat onthouden.
Het kan ook zo zijn dat die functie alleen het ip adres reserveert voor die pc. Dat is niet voldoende.

Je moet uitkijken of je ARP table kan aanpassen.
Daarin staan de ip adressen en MAC adressen in vermeld.
Die waardes zijn standaard altijd dynamisch.
De entry voor je pc zou statisch gemaakt moeten worden.

Wat je ook kan proberen is om het broadcast adres te gebruiken.
Dan stuurt de router het magic pakket naar alle pc's.
Dat moet je dus instellen op de Sitecom.
Het broadcast adres eindigt altijd op .255, dus voor jouw zou dat 192.168.0.255 moeten worden.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
pobox
ik kan helaas niets met ARP vinden in de sitecom WL-342 router Sad

het broadcast adres had ik al eerder geprobeerd, want dat leek me een heel logische stap. Maar helaas, de sitecom tool weigert een ip-adres waarbij het laatste getal 255 is. Dan krijg ik een melding dat ik die niet mag kiezen.
Daarop heb ik sitecom gemaild, met de vraag hoe dat zat. Ik kreeg daar het volgende antwoord op:
"U hoeft voor Wake On LAN niets in te stellen op de router.
Deze instellingen moet u op beide pc's maken (degene die u wakker wilt maken en degene die het wakker maak pakket verstuurd).
De router zelf ondersteund WOL automatisch.

Het klopt dat de ip adressen niet verder gaan dan .254
Dit is gewoon het einde van de ip adressen range en dit is op elke router (ongeacht het merk) het geval."


Dat laatste valt nog over te discussieren denk ik, maar iig beweert de sitecom klantenservice medewerker dat WOL automatisch ondersteund wordt door de router. Daar merk ik dus helemaal niets van. Als ik de portforward weg haal uit de router, komt er iig geen pakketje binnen op mijn pc. Als ik de portforward wel op het ipadres van mijn pc zet, dan krijgt mijn pc wel een pakketje binnen... maar zodra ik mijn pc uitzet, komt er geen pakketje binnen, tenzij ik het vanaf een andere pc in mijn netwerk stuur via "Fusion Wake On Lan", maar dan gaat het pakketje volgens mij niet via de router, maar gaat het Fusion WOL programma gewoon alle ip's binnen het subnet af.

Iemand met sitecom WL-342 ervaring die weet hoe ik aan kan geven naar welk mac-adres / ethernetpoortje / weet-ik-het-wat het magic packet geforward moet worden?

Kan het eventueel zijn dat de inhoud verkeerd is van het packet dat gestuurd wordt van bijv. de site depicus.com of vanaf de Wake-On-Lan-GUI die vanaf diezelfde site is gedownload?

Bedankt voor alle hulp zover
 
I R Baboon
En als je de bewuste pc in de DMZ host zet van de Sitecom?
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
pobox
Done, maar helaas... ook nu weer geen resultaat... ik ben niet thuis, maar wel ingelogd thuis met Teamviewer... ik mijn ip in het DMZ gezet (geen idee wat dat precies inhoudt... als ik het goed begrijp gaat het internetverkeer van mijn pc dan buiten de router om ofzo?) en de pc thuis uitgezet... helaas geen resultaat, dus ik moest thuis iemand vragen om de pc weer aan te zetten voor me...

als ik alle stappen bekijk die ik gedaan heb dan kan ik er met de pet niet bij dat het niet werkt (ik heb er niet zoveel verstand van, maar alle stappen die ik heb gedaan vond ik in ieder geval logisch): thomson fwd-ed port naar sitecom, sitecom fwd-ed naar pc dankzij static ARP/DHCP adres, en klaar is kees... in geval de laatste stap niet werkt, dacht ik het broadcast-ip te gebruiken, maar dat weigerde zowel de thomson als de sitecom helaas)...

vanaf een andere pc binnen het LAN lukt het me wel mijn pc wakker te maken, maar die pc stuurt de pakketten niet via de router, maar gaat zelf gewoon alle mogelijke ip-adressen af volgens mij...
 
I R Baboon
DMZ is niets anders dan een netwerk apparaat buiten de firewall van de router zetten.

Ik heb zelf ook even gekeken in de handleinding van de Sitecom, maar ik kon ook niets vinden.
Google gaf ook geen hints of een verklaring.
De enige methode die over blijft is om na te gaan of je via Telnet kan inloggen in de Sitecom.
Daar zou je dan de ARP table moeten aanpassen.
Ik weet niet of de Sitecom iets met Telnet of FTP doet.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'TG712, Sitecom WL-342 en Wake on Lan', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Trage verbinding, modem Reset soms zelf TG712 Klacht over Online : 2 10 jan 2015
Fritzbox 3370 achter TG712 Thomson meer apparaten aansluiten : 2 16 sep 2014
Huawei HG655D en sitecom Wl611 Algemeen : 2 14 aug 2014
TG712 reset zich zeer regelmatig Storing : 5 10 apr 2014
Huawei HG655d, Sitecom extender & netwerkprinter Huawei configuratie en problemen : 2 18 mrt 2014
Advertentie