obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Wat is er mogelijk met het modem en hoe doe je het? Hoe kom je in het configuratiescherm? Heeft deze router wireless? Waar vind je wat in de schermen? Kun je nog extra dingen instellen, bijv. via telnet? Zijn er problemen bekend met dit modem? en hoe los je ze op?
 Onderwerp afdrukken
Eerste ervaring met fiberfast...
Lutz
Vandaag werd mijn ADSL2 verbinding overgezet tot VDSL2. Ervoor werd de verbinding kort onderbroken, maar het Huawei modem kwam van zelf met het ander protocol opstarten, en ik heb nu afgeknepen 30Mbps downlink en 3Mbps uplink.

Eerste indruk: ik zit minder dan 1km van de centrale af. Bij ADSL2 was de ongevoeligheid van de modem bij de performance voelbaar. Nu, bij afgeknepen 30Mbps, is de invloed minder. Maar mijn zoon klaagt dat hij met ADSL2 20minuten Youtube videos in hd kwaliteit met een Duitse modem zonder haken kon weergeven, terwijl dat nu bij VDSL2 met het Chinese modem weer hapert. Binnenkort meer erover, zodra ik ook een film heb bekeken.

Ik gebruik de Huawei slechts bedraad en heb op de eerste verdieping een AP staan, die van de begane grond tot de zolder alles afdekt.

Huawei modem performance:

Upstream line rate (kbit/s) 3072
Downstream line rate (kbit/s) 30718
Line standard VDSL2
Channel type
Interleaved
Upstream SNR (dB) 16.5
Downstream SNR (dB) 11.1
Upstream output power (dBmV) 6.1
Downstream output power (dBmV) 14.5
Upstream CRC 0
Downstream CRC 1406
Upstream FEC 0
Downstream FEC 81

VDSL Band Status U0 U1 U2 U3 D0 D1 D2
Line Attenuation(dB) 6.0 39.2 60.1 N/A 17.5 48.8 83.3

Ik vermoedt dat een kwaliteitsmodem minder downstream fouten zal hebben. Maar of het iets uitmaak durf ik te betwijvelen.

Misschien kunnen nog anderen VDSL2 meetwaarden uploaden ter vergelijking. Ik heb geen idee hoe ik de meetwaarden moet interpreteren.
"Taal is dat ene stuk gereedschap uit de menselijke gereedschapskist dat goed lijkt te zijn voor alle doeleinden." Hayes, S.C., Strosahl, K.D., Wilson, K. G. (2012) Acceptance en Commitment Therapie, tweede druk, Amsterdam: Pearson
 
I R Baboon
Het ziet er echt goed uit.
Voor je abonnementsvorm train je maximaal in.

CRC en FEC fouten zal je altijd krijgen.
Ook met kwaliteitsmodems.

Hier zijn mijn intrainwaardes op de ADSL2+ lijn die 48 dagen up is met een Fritz 7170.
Zie je de grote hoeveelheid fouten?
Toch ondervind ik er geen last van tijdens surfen of downloaden.
I R Baboon voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
Lutz
Blijft alleen nog de vraag over: hoe worden de fouten berekend? Indien ik nu naar de modem kijk, heb ik minder fouten. Dat kan erop duiden, dat de foutern over een tijdvenster gemiddeld worden.

Maar ik zie op dit moment geen noodzaak meer om een ander modem te kopen.

@ Baboon: het blijft nog maar de vraag of je met VDSL2 zo veel beter af zou zijn, en of je het op je woonadres kan krijgen...
"Taal is dat ene stuk gereedschap uit de menselijke gereedschapskist dat goed lijkt te zijn voor alle doeleinden." Hayes, S.C., Strosahl, K.D., Wilson, K. G. (2012) Acceptance en Commitment Therapie, tweede druk, Amsterdam: Pearson
 
I R Baboon
Heel simpel weergegeven gaat het zo.

ADSL en VDSL zenden pakketjes data over heel veel frequenties over de telefoonlijn.
Bij de pakketjes zit een checksum die nodig is om te berekenen of de pakketjes nog heel aangekomen zijn.
Als een pakketje beschadigd is, gaat het modem eerst proberen het pakketje te herstellen via een berekening met die checksum.
Dat zijn de FEC fouten. Die fouten zijn niet zo erg zijn, want die kunnen direct herstelt worden.
Nadeel is dat het natuurlijk geheugen en CPU tijd kost om dat te berekenen.

Als het pakketje te zwaar beschadigd is, wordt het weggeworpen en opnieuw aangevraagd bij het modem aan de andere kant van de lijn.
Dat vertraagt dus feitelijk je verbinding. De CRC fouten.
Een paar foutjes vallen in het niet als je met hoge snelheden werkt.
Maar als dat flink gaat oplopen, zul je iets daarvan gaan merken.

Het grootste nadeel bij veel fouten op de lijn, is dat de software van het modem dit merkt en probeert te analyseren op welke frequenties dit gebeurt.
Als de problemen te erg worden, gaat het modem weer opnieuw intrainen, maar zal geen gebruik meer maken van die probleem frequenties.
Je traint dan lager in.
Je ziet veel mensen klagen dat na een verloop van tijd hun verbinding steeds trager is geworden.
Dat heeft er heel vaak direct iets mee te maken.
Met een reboot van het modem is dat vaak simpel op te lossen. Dan is het modem de probleemfrequenties weer vergeten.

Dus je ziet de reƫle aantallen fouten die geteld wordt door het modem.


VDSL2 zit er voor mij niet in.
Mijn telefoonlijn is te lang om een snelheidswinst te gaan halen met VDSL2.
Vanaf ongeveer 1500 meter lengte is er weinig verschil meer met de ADSL2+ standaard.
Ik zit ongeveer op 2100 meter.
Dus ik val buiten de boot, zo gezegd.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
Lutz
Misschien heb je geluk en zet ook je provider alle abonnementen om op VDSL2. Dan wordt je snelheid niet veel hoger, maar je boekt wat winst door minder fouten.

VDSL2_Snelheid

Plaatje staat op: http://nl.wikipedia.org/wiki/VDSL2
"Taal is dat ene stuk gereedschap uit de menselijke gereedschapskist dat goed lijkt te zijn voor alle doeleinden." Hayes, S.C., Strosahl, K.D., Wilson, K. G. (2012) Acceptance en Commitment Therapie, tweede druk, Amsterdam: Pearson
 
I R Baboon
Voor een VDSL omzetting hoef ik geen hoop te hebben.
Geen enkele provider werkt met VDSL op verbindingen met meer dan ongeveer 1500 meter.
Vanaf die afstand is het voordeel weg van VDSL2, maar heb je wel alle nadelen.
VDSL2 gebruikt meer frequenties (in een hoger bereik) dan ADSL2+ en dan nemen mogelijke storingsbronnen in versneld tempo toe.
Je zal dus in verhouding een instabielere lijn krijgen dan in vergelijking met een ADSL2+ lijn.
ADSL2+ is dan ook lang niet uitgestorven. Voor heel veel huishoudens is dat de enige mogelijkheid om via de telefoonlijn een internetverbinding te hebben.

Uitzondering hierop is FttC. KPN is overal straatkasten aan het ombouwen om die geschikt te maken voor VDSL2.
Als je daarvan kan profiteren is het dan wel mogelijk om VDSL2 te nemen.
Maar ook hier heb ik naast de pot gepist, want onze straatkast is niet omgebouwd.
In tegenstelling tot andere straatkasten in onze wijk.
Blijkbaar was de glasvezel op of zo. Cry
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Eerste ervaring met fiberfast...', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Internationaal bellen eerste maand niet mogelijk Klacht over Online : 2 06 aug 2017
wie heeft ervaring met opzeggen? Algemeen : 5 28 mei 2015
fiberfast abbo Klacht over Online : 15 09 dec 2013
Fritzbox voor fiberfast instellen Eigen modem configuratie en problemen : 3 12 nov 2012
Alternatief modem bij Fiberfast VDSL2 abonnement Eigen modem configuratie en problemen : 3 09 okt 2012
Advertentie