obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Geen verbinding met internet. Meld hier storingen. Zo kunnen storingen inzichtelijk gemaakt worden.
 Onderwerp afdrukken
DSL deactivate; mogelijke oorzaken?
Qoko
Hallo Online gebruikers forum,

Sinds vorige week 8 mei heb ik Online opgeleverd gekregen. Ik ben samen met men vader in overleg geswitched van Telfort naar Online vanwege de prijs en omdat de verbinding (wat bij Telfort zowel telefoon als internet ALS tv bedroeg, en een fout creerde problemen op alle fronten) dikwijls wegviel op de DSL verbinding zonder enig verandering aan de instellingen etc. Nu met Online zitten telefonie en internet op de DSL, en komt tv via de antenne.

Alleen... het probleem lijkt alles behalve opgelost. In deze week tijd zijn er periodes op de DSL lijn dat hij er binnen een uur tijd wel eens 10 keer uitvalt. Zoeken wat dit probleem veroorzaakt geeft veelal als resultaat dat het waarschijnlijk in de ISRA of daarna zit (tot aan de modem) maar ik heb geen idee wat ik hier kan veranderen en hoe ik dat moet doen. Toen de problemen aanwezig waren bij Telfort is er een KPN monteur geweest die schijnbaar wel naar de lijnsterkte heeft gekeken, maar het veranderde nagenoeg niets.

De foutmelding die de modem geeft is (zoals je kan zien nog pas geleden):
2013-05-16 16:50:54 Deamon Notice cms 1 WAN connection WAN1_INTERNET_TR069_VOICE_R_ATM1_8_35 connected.
2013-05-16 16:50:49 User Informational cms 1 DSL activate succeedLine standard:ADSL2+, Channel type:Interleaved,Upstream rate:1020,Downstream rate:20000,Upstream MaxRate:1020,Downstream MaxRate:22200,Upstream SNR :61,Downstream SNR :62,UpstreamAttenuation:103,DownstreamAttenuation:200,UpstreamPower:123,DownstreamPower:194
2013-05-16 16:50:09 Deamon Notice cms 1 WAN connection WAN1_INTERNET_TR069_VOICE_R_ATM1_8_35 disconnected.(ERROR_ISP_DISCONNECT)
2013-05-16 16:50:09 User Informational cms 1 DSL deactivate


Mijn opzet betreft de ISRA via de muur en telefoonstekker naar de Huawei modem (wat opzich qua gebruikersvriendelijkheid een verademing is tov van Telfort's Zyxel), deze heeft actief DCHP, de ethernetkabel gaat naar een Sitecom router die binnen de IP pool zit (192.168.1.100) maar als bridge geconfigureerd staat en verder geen eigen IP, DNS etc heeft en dan naar twee computers. De DCHP staat op perm lease voor het gemak vanwege port forwarding. De computers en router verschijnen in de apparatenlijst van de modem en zolang de DSL actief is werkt alles. Tevens weet ik bijna zeker dat de DSL verbinding verbreekt vanwege de logs en telefonie doet het dan ook niet meer.

Wat kan ik met deze fouten het beste doen? Wil er bij melden, mijn opzet veranderen en de modem in de meterkast naast het ISRA zetten is zo goed als onmogelijk door logistieke redenen. Dank alvast.

EDIT: tevens, ik weet aardig wat termonologie ed qua netwerk en internet, ik beheer het hier thuis ook. Des te meer frustreert het me dat ik deze fout, nu eigenlijk al aan de gang bij twee providers, niet kan opsporen.
Gewijzigd door Qoko op 16 mei 2013, 17:43
 
I R Baboon
Op zich is er een logische verklaring.

Je neemt een xDSL dienst af en dan maakt het niet zoveel uit welke provider je neemt.
Want men gebruikt immers dezelfde telefoonlijn tussen de telefooncentrale en je huis.
Als er problemen zijn met die lijn, zal een verandering van ISP geen verandering daarin brengen.

Uitzondering daarop zijn aansluitingen die op een omgebouwde KPN straatkast zitten.
Die krijgen vandaar uit hun xDSL en dat is dan een andere situatie.
Uit je verhaal duid ik dat dit hier niet het geval is.

Interessanter is het feit dat het modem niet direct op het ISRA punt is aangesloten in de meterkast.
Dat kan al de bron van alle problemen zijn.
Dus waarom precies is dat niet gebeurt en heb je in verleden dat wel eens getest of het modem daar
een betering in stabiliteit gaf op je lijn?
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
devious
Hoe lang is die kabel tussen ISRA en modem? En wat voor kabel is het? Kun je de modem niet op de ISRA testen, hang dan een hele nieuwe kabel tussen ISRA en modem en kijk wat er gebeurt.

Je log laat eigenlijk zien dat de modem te weinig bandbreedte heeft op de doorvoorlijn waardoor je VoIP er als eerste vanaf gaat. Natuurkunde, niks tegen te doen. Vervolgens kunnen de pieken van het DSL-signaal er ook niet meer doorheen> einde internet.

Ondanks dat je er geen zin in hebt:

* begin met het modem op de het ISRA > UTP naar computer en kijk wat er gebeurt. En dan hang je er stap voor stap meer apparaten/kabels tussen. De boosdoener komt vanzelf naar voren. En nee, daar is GEEN andere manier voor.
 
Qoko
@ Baboon: ik was er inderdaad al bang voor dat het met soortgelijke problemen onmogelijk aan de ISP kan liggen. Voor zover ik zelf kan analyseren lijkt het me niet zo dat ik de DSL via een KPN straatkast krijg.

Qua verbinding, als ik het goed begrijp:
- in heb in de meterkast nog zo'n oud PTT kastje hangen, dit is toch het ISRA punt? (van voor 2000)
- Daar komt van onder een grote kabel naar ik verneem de telefoonkabel, en dan komt er een klein snoertje aan de bovenkant uit, en die gaat ook weer de grond in.
- de modem staat aan de achterkant van het huis (pakweg een meter of 3 à 5) en wordt voor zover ik weet aan de telefoonlijn verbonden via de hoofdcontactdoos met de stekker met vier puntjes

Waarom dit ooit zo is opgezet heb ik geen idee van, maar ik geloof dat sinds jaar en dag de telefoonlijn op dat punt (achterin het huis) uit de muur kwam.

Omdat ik met ethernet werk, is het modem plaatsen in de meterkast gewoon eigenlijk not done, of hier moet een andere oplossing voor mogelijk zijn (evt draadloos, maar dan zit ik wel nog steeds met de telefoonlijn).

Of jullie even kunnen verifieren of dit inderdaad het probleem kan veroorzaken, dan kan ik van het weekend even de modem naast de ISRA zetten en dat testen.
 
devious
@ Baboon: ik was er inderdaad al bang voor dat het met soortgelijke problemen onmogelijk aan de ISP kan liggen. Voor zover ik zelf kan analyseren lijkt het me niet zo dat ik de DSL via een KPN straatkast krijg.
>> Helaas, nul punten. Ik heet dan geen IRBaboon, maar uw DSL komt echt vanuit de KPN HVD/KVD. KPN is namelijk de netwerkbeheerder.

Qua verbinding, als ik het goed begrijp:
- in heb in de meterkast nog zo'n oud PTT kastje hangen, dit is toch het ISRA punt? (van voor 2000)
>> sterker nog, van voor 1989..er staat PTT op, na 1989 staat daar KPN op
- Daar komt van onder een grote kabel naar ik verneem de telefoonkabel, en dan komt er een klein snoertje aan de bovenkant uit, en die gaat ook weer de grond in.
- de modem staat aan de achterkant van het huis (pakweg een meter of 3 à 5) en wordt voor zover ik weet aan de telefoonlijn verbonden via de hoofdcontactdoos met de stekker met vier puntjes
>> en daar speelt met grote zekerheid het probleem. Afstand ISRA<>modem mag officieel max 150 cm zijn. Nu werk je met een modem die verbonden is met de WCD die verbonden is met de ISRA. De lijn WCD-ISRA is oud en is 99% zeker aan vervanging toe. Of nog beter> modem op de ISRA omdat UTP kabels pas vanaf 120 meter lengte een storing zouden kunnen veroorzaken. De gewone koperkabel/telefoonlijn veroorzaakt al storing bij 2 meter lengte. Oude verbinding, corrosie/ slechte of poreuse isolatie veroorzaakt zoveel problemen, geloof je zelf niet. Probeer het maar!
Waarom dit ooit zo is opgezet heb ik geen idee van, maar ik geloof dat sinds jaar en dag de telefoonlijn op dat punt (achterin het huis) uit de muur kwam.

Omdat ik met ethernet werk, is het modem plaatsen in de meterkast gewoon eigenlijk not done, of hier moet een andere oplossing voor mogelijk zijn (evt draadloos, maar dan zit ik wel nog steeds met de telefoonlijn).
>> sorry dat ik het zeg, maar dat is klinkklare onzin. Ethernet is een netwerkverbinding met UTP-kabels. Meer niet. Juist als je dat zou doen, zou je heel goed weten waarom dat modem vast op de ISRA hoort.
Of jullie even kunnen verifieren of dit inderdaad het probleem kan veroorzaken, dan kan ik van het weekend even de modem naast de ISRA zetten en dat testen.

Dan heb je dus werk te doen van het weekend. Verifieëren kun jezelf door de up- en downstream waardes van je modem uit te lezen. Vanaf een forum kan dat niet.

En mocht je mij niet geloven, dan wacht het antwoord van IRBaboon maar af. Je vroeg het uiteindelijk wel aan hem.
 
Qoko
@ devious

Oh nee hoor ik hoef echt niet op Baboon te wachten, lijkt me duidelijke info, dank voor wat je tot dusver gepost hebt.

Ik ben er wel van op de hoogte dat KPN de netwerkbeheerder is qua telefoonlijn; immers zijn ze ten tijden van de Telfort problemen zelf een keer langs geweest. Baboon had het over een omgebouwde kast, dat is hier voor zover ik weet niet het geval.

Qua veroudering en afstand: duidelijke taal. Het is langer dan 1,5m, meer dan twee keer zeker... wat wel typisch is dat dezelfde verbindingsopzet met Ziggo voor Telfort eigenlijk bijna geen problemen had; maar dan praten we wel over ~3 a 4 jaar terug dus ik neem aan dat de verslechtering dan door de tijdsverloop komt.

Wat betreft de mogelijkheden van de modem in de meterkast: ik snap wel dat het kan, maar ik bedoel dat het qua weerleggen van snoerwerk een karwei wordt omdat alles ooit is vastgelegd gebaseerd op de lijn uit de hoofdcontactdoos. Dan lopen er lossen snoeren ineens van de meterkast, door de gang, de woonkamer in. Voor internet zou draadloos best een optie zijn maar dit is voor de telefoon toch lastiger... ik moet toch maar eens gaan vogelen.

Dank voor de info tot zover.
 
I R Baboon
Hoe kan de verbindingsopzet hetzelfde zijn als Ziggo kabelinternet is en Telfort/Online internet over de telefoon is?
Het zijn dus twee gescheiden infrastructuren.

Het is voor jou een kwestie van uittesten of het modem in de meterkast aansluiten de problemen al verhelpt.
In de installatiehandleiding staat alles om dit correct aan te leggen.

Voor problemen met losse netwerkkabels zijn meerdere oplossingen mogelijk: WIFI, powerline-adapters of MOCA16 (internet over COAX).
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
Qoko

Quote

I R Baboon schreef:

Hoe kan de verbindingsopzet hetzelfde zijn als Ziggo kabelinternet is en Telfort/Online internet over de telefoon is?
Het zijn dus twee gescheiden infrastructuren.

Ah. Dit is waarschijnlijk het cruciale verschil: toen we nog Ziggo hadden was ik nog niet zozeer met de netwerkopzet bezig, het zal waarschijnlijk op een andere manier zijn binnen gekomen, andere lijn, nagenoeg geen problemen.

Ik ga trachten de modem aan te sluiten op het ISRA, wat mbt de mogelijke veroudering van het kastje nog een karwei kan worden op zichzelf, en ga dan snelheden en stabiliteit vergelijken.

Dank beiden zover.

EDIT: ik wil dit toch even vragen; vanaf de xDSL op de modem snap ik wel hoe het netwerk in elkaar steekt, vanaf het ISRA toch een stuk minder dan ik dacht en tevens ben ik verder een techniek leek van hier tot ginder:
  • de Online handleiding van het ISRA punt 1 geeft aan dat ik de randapparatuur telefoonkabel moet doorknippen op ong. 20cm en dan rood en blauw correct moet verbinden met de aansluitdoos, en dan de aansluitdoos moet aansluiten op de DSL van de modem. Tot zover logisch en vat ik het.
  • Alleen daarna wordt het me een beetje onduidelijk, want dan geeft het aan dat ik de PHONE2 moet verbinden met het meegeleverde telefoonaansluitpunt, en dit aansluiten via de telefoonstekker op het overgebleven deel van de telefoonkabel (stuk na wat is doorgeknipt) en dit dan moet verbinden met de telefoon.
  • Ik gebruik een DECT systeem met telefonie van Online, is het niet veel logischer om dan direct PHONE2 aan te sluiten op het basisstation zoals nu ook gedaan is en het restant van telefoonkabel gewoon in de muur laten zitten (zeker als dit mogelijk voor problemen zorgt)?
  • En als laatste, kunnen deze werkzaamheden ook door een Online monteur gedaan worden, want ik ben bang dat qua techniek ik dit soort dingen meestal volledig verkeerd doe.


Automatisch samengevoegd met vorige post op: mei 17 2013 19:12:56:
Misschien handig om dit even in een aparte post te zetten, dit zijn de xDSL waardes van net, 15:00-19:10, in de huidige opstelling (heb nog niets aangepast):

Verbindingsstatus

DSL synchronisatiestatus Verbonden
Verbonden gedurende 04:10:28

Lijnstatus

Upstream lijnsnelheid (kbit/s) 1024
Downstream lijnsnelheid (kbit/s) 20003
Verbindingstype ADSL2+
Kanaaltype Interleaved
Upstream SNR (dB ) 8
Downstream SNR (dB ) 6.6
Upstream uitgangsvermogen (dBmV) 12.3
Downstream uitgangsvermogen (dBmV) 18.7
Upstream CRC fouten 4
Downstream CRC fouten 2804
Upstream FEC errors 912702
Downstream FEC errors 927686
Gewijzigd door Qoko op 17 mei 2013, 19:12
 
I R Baboon
Bedoel je met ISRA type 1 deze:
type1a
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
Qoko
Ja, dat is hem. Vandaar inderdaad PTT, die van 2000 is de nieuwe van KPN. Deze zit er nog steeds in. En voor zover ik kan zien moet ik dan de snoeren doorknippen, wat het dan wel onmogelijk maakt terug te gaan naar de oude opzet.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'DSL deactivate; mogelijke oorzaken?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Advertentie