obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Wat is er mogelijk met het modem en hoe doe je het? Hoe kom je in het configuratiescherm? Heeft deze router wireless? Waar vind je wat in de schermen? Kun je nog extra dingen instellen, bijv. via telnet? Zijn er problemen bekend met dit modem? en hoe los je ze op?
 Onderwerp afdrukken
SNR tweak
hwvinternet
Hallo beste mensen,

Ik vraag mij af of iemand ervaring heeft met het tweaken van de SN marge. Via een website: http://www.increasebroadbandspeed.co..../SNR-tweak ben ik erop gekomen.

Mijn vraag is of hier risico's aan zitten?

Ik heb de tweak zelf ook geprobeerd en het heeft de snelheid omhoog gekregen, maar het lijkt me toch dat er ergens een addertje onder het gras zit.

2864066414
Met tweak

2845554765
Zonder tweak
 
Lutz
Ik heb de tweak niet zelf geprobeerd. Ik heb destijds het Huawei modem vervangen door iets beters.

Online moet een stabiele lijn leveren voor een Huawei modem. Nu is het Huawei modem niet zo gevoelig als high end modems. Hetgeen kan betekenen, dat je downloadsnelheid met een eigen modem al stukken hoger ligt dan met het Huawei modem.

Maar om in jouw situatie een idee te krijgen, wat het oplevert, zal ik toch graag de intrainwaarden willen zien.

En dan het liefst na 24 uur online tijd, om de fouten beoordelen te kunnen. Dat een keer zonder tweak, en dan nog een keer met tweak.

Ik denk dat de fouten een indicatie kunnen geven of je het wel of niet moet doen.
"Taal is dat ene stuk gereedschap uit de menselijke gereedschapskist dat goed lijkt te zijn voor alle doeleinden." Hayes, S.C., Strosahl, K.D., Wilson, K. G. (2012) Acceptance en Commitment Therapie, tweede druk, Amsterdam: Pearson
 
hwvinternet
De stats meet ik met het programma RouterStats, tevens kan ik daar de SNR margin mee veranderen.
Wat mij opvalt zijn het grote aantal 'reed solomon' ik heb verder geen idee waar het voor staat.

Downstream(Rx)
Noise Margin: 0.7 dB
Connection Rate: 16005 Kbps
Line Attenuation: 33.0 dB
Power: 18.7 dBm
Max Rate: 19144 Kbps
SuperFrames: 201409
SF (CRC) Errors: 0
Reed Solomon: 42900328
RS Corrected: 4182711
RS Un-Corrected: 0
HEC: 0
Errored Seconds: 420
Severe ES: 11
Interleave Depth: 96
Bitswaps: 588

Upstream(Tx)
Noise Margin: 10.7 dB
Connection Rate: 1029 Kbps
Line Attenuation: 14.5 dB
Power: 12.4 dBm
Max Rate: 1165 Kbps
SuperFrames: 204313
SF (CRC) Errors: 94418
Reed Solomon: 0
RS Corrected: 0
RS Un-Corrected: 0
HEC: 29141
Errored Seconds: 51068
Severe ES: 93
Interleave Depth: 1
Bitswaps: 1

nprx8y
Stats van de speedtouch modem maand terug.
 
I R Baboon
Leuk onderwerp. Brengt mij terug naar de oude Speedtouch gloriedagen.
Heb toen veel geknoeid met het DMT tool toen ik nog een 780WL had..Grin

Anyway, SNR marges manipuleren is een leuke hobby.
Alleen moet er een prijs betaald worden als je dat doet.
De SNR marge is er niet voor niets. Hoe lager dat getal, hoe meer signaal gebruikt wordt om data over te zenden.
Maar daarmee benader je de grenzen van een stabiel signaal.
Als de SNR te laag ingesteld wordt, krijg je opeens heel veel fouten op de lijn of zelfs disconnnects.
Nu is het bij Thomson/Speedtouch zo dat men een stevige buffer pakt. Het doel is altijd de SNR te zetten op 10 dB.
Dat is behoorlijk ruim, want veel modems hanteren een richtlijn van 6 dB.
Je kan dus wel wat download mee winnen om dat omlaag te zetten.
Nu weet je ook waarom Speedtouch modems de reputatie hebben om lager in te trainen dan andere modems.
Dat komt dus door de hogere SNR marge.
Wat uiteindelijk het beste is voor je lijn, met je gewoon uittesten.
Elke lijn is anders en het kan best zo zijn dat nu een instelling prima werkt , maar de volgende maand niet meer.

Dus je hebt een 706. Welke firmware draai je?
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
Lutz
Dat plaatje van een maand terug en zonder tweak kan ik niet ontcijferen op mijn laptop. Reed-Solomon is een soort FEC (forward error correction) waarbij blocks extra beveiligd worden. Volgens mij alleen een ander benaming voor FEC voor gebruikers op dit forum. Jullie willen niet weten hoe de modem boeren dat doen.
"Taal is dat ene stuk gereedschap uit de menselijke gereedschapskist dat goed lijkt te zijn voor alle doeleinden." Hayes, S.C., Strosahl, K.D., Wilson, K. G. (2012) Acceptance en Commitment Therapie, tweede druk, Amsterdam: Pearson
 
hwvinternet
Dat plaatje van een maand terug betrof het modem van Speedtouch en wel de ST706, de zo goed als dicht getimmerde variant.

Wat dus niet vreemd is dat ik een ander modem in gebruik heb. Ik heb nu de Netgear DG834 v4. Via het programma RouterStats zoals eerder vermeld heb ik de SNR margin aan kunnen passen.

Dus ter verduidelijking, ik gebruik geen speedtouch meer. Ik had het gevoel dat de speedtouch niet het maximale uit de verbinding haalt, en het schakelde af en toe (na reboot) naar ADSL (niet ADSL2+) met intrainwaardes van die orde.

Ik moet er ook bij zeggen dat de postcode check van bbned mij een afstand geeft van ± 3105 meter, maar ik denk dat bbned het foutief inschat, ik denk eerder dat het circa 2300 meter is, gezien de snelheid, op die afstand kom ik ongeveer ook uit als ik een route uitmeet naar de centrale.
2pyn9t1

Omdat ik niet geheel bewust ben van de risico's heb ik de sn marge vanavond terug gebracht naar 5,5 dB. Ik wil geen risco lopen, ik had gelezen dat je verbinding zomaar een klapper verbinding kon worden wanneer er gerommeld werd met bepaalde waardes.

Maar desondanks gebruiken wij de vaste telefoon niet, we gebruiken dus geen telefonie diensten van online of kpn. Mocht dat een punt van overweging zijn.

98ghdz
afbeelding van de netgear interface.

okbkfd
afbeelding van RouterStats, statistieken van de verbinding
 
Lutz
Het blijft een kwestie van uitproberen en monitoren. Indien je dat zo kan instellen kan je proberen het SNR met marges van 0,5dB te veranderen. Maar let op: indien jij aan het werk bent en iemand anders kan niet internetten, omdat de lijn uitvalt, dan ben je de ...

Je kan ook nog kijken of er nieuwere firmware is: of bij Netgear zelf of bij OpenWRT. Maar je router lijkt wat ouder te zijn en zonder WLAN. Dus eventueel kan je met een ander modem/router ook nog meer winnen.

Succes ermee!
Gewijzigd door Lutz op 28 juli 2013, 08:41
"Taal is dat ene stuk gereedschap uit de menselijke gereedschapskist dat goed lijkt te zijn voor alle doeleinden." Hayes, S.C., Strosahl, K.D., Wilson, K. G. (2012) Acceptance en Commitment Therapie, tweede druk, Amsterdam: Pearson
 
I R Baboon
Beschadigen kan je in ieder geval niets mee.
Een simpele factory reset en alles is weer normaal.

Je bent niet de enige die opvalt dat de afstanden niet meer kloppen bij BBned.
Toevallig of niet, sinds Tele2 BBNed overnam, zijn de afstanden niet meer betrouwbaar.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
hwvinternet
Ok dat geeft een vrijbrief om lekker te knoeien met die waardes Grin. Ik heb tot nu toe nog geen onregelmatigheden/onstabiele verbinding daardoor gehad.

Ik had op andere websites gelezen dat de netgear DG834xx serie vrij stabiele verbindingen gaf op lage SN waardes, dus daarom heb ik deze ergens op de kop weten te tikken. Ik zal ook eens opzoeken of er inderdaad updates zijn voor de router.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'SNR tweak', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Advertentie