obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Wat is er mogelijk met het modem en hoe doe je het? Hoe kom je in het configuratiescherm? Heeft deze router wireless? Waar vind je wat in de schermen? Kun je nog extra dingen instellen, bijv. via telnet? Zijn er problemen bekend met dit modem? en hoe los je ze op?
 Onderwerp afdrukken
HG655D en standaard verkeerde landcode (CA = Canada) ook als Nederland (NL) is ingesteld
aus
Ik heb nu enkele HG655D's gevonden waarbij de verkeerde landcode (CA = Canada) wordt meesgestuurd in het uitgezonden wifi signaal.
Ook als in de interface Nederland ingesteld is (Basis -> Wifi -> Land), stuurt de HG655d CA met het wifi signaal mee..
Het gevolg is dat sommige apparaten (waaronder Macbook's) aannemen dat de Canadese kanaalbeperkingen gelden en dus kanaal 12 en 13 niet meer bruikbaar zijn.

Dit zorgt voor de volgende problemen/overlast:
1) online klanten kunnen kanaal 12 en 13 gebruiken
2) buren (niet online klanten) met een router op kanaal 12 en 13 kunnen deze kanalen ook niet meer bruikbaar als het HG655D signaal in de buurt krachtig genoeg is

Ook als je Duitsland (DE, kanalen 1-13), of Belgie (BE, kanalen 1-13) instelt wordt CA als landcode gestuurd.
Alleen als je Verenigde Staten (VS, kanalen 1-11 ) instelt wordt correct VS meegestuurd of als je Japan (JP, kanalen 1-14) instelt wordt correct JP meegestuurd.
Een workaround is dus Japan in te stellen zodat je iig kanaal 12 en 13 kan gebruiken, maar helemaal correct is dit ook niet.
Het lijkt een probleem in de firmware te zijn.

Technische details:
firmware V100R001C02B050 (op dit moment laatste)

Achtergrond informatie:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels

Ik hoop dat Online dit kan verhelpen in een volgende firmware update, zodat zowel klanten als niet klanten hier geen last meer van ondervinden.
 
CnC

Quote

aus schreef:

Ik heb nu enkele HG655D's gevonden waarbij de verkeerde landcode (CA = Canada) wordt meesgestuurd in het uitgezonden wifi signaal.
Ook als in de interface Nederland ingesteld is (Basis -> Wifi -> Land), stuurt de HG655d CA met het wifi signaal mee..
Het gevolg is dat sommige apparaten (waaronder Macbook's) aannemen dat de Canadese kanaalbeperkingen gelden en dus kanaal 12 en 13 niet meer bruikbaar zijn.

Dit zorgt voor de volgende problemen/overlast:
1) online klanten kunnen kanaal 12 en 13 gebruiken
2) buren (niet online klanten) met een router op kanaal 12 en 13 kunnen deze kanalen ook niet meer bruikbaar als het HG655D signaal in de buurt krachtig genoeg is

Ook als je Duitsland (DE, kanalen 1-13), of Belgie (BE, kanalen 1-13) instelt wordt CA als landcode gestuurd.
Alleen als je Verenigde Staten (VS, kanalen 1-11 ) instelt wordt correct VS meegestuurd of als je Japan (JP, kanalen 1-14) instelt wordt correct JP meegestuurd.
Een workaround is dus Japan in te stellen zodat je iig kanaal 12 en 13 kan gebruiken, maar helemaal correct is dit ook niet.
Het lijkt een probleem in de firmware te zijn.

Technische details:
firmware V100R001C02B050 (op dit moment laatste)

Achtergrond informatie:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels

Ik hoop dat Online dit kan verhelpen in een volgende firmware update, zodat zowel klanten als niet klanten hier geen last meer van ondervinden.

Het probleem dat jij hebt ligt aan de Apple apparaten. Ik heb hier een MBP en een MBA een iPad, twee iPhones en nog wat andere Apple meuk. Apple's apparatuur bepaald de regio aan de hand van de (sterkste) kanalen die hij detecteert en probeert aan de hand daarvan een educated guess te maken van de locatie en de toegestane kanalen. Dat gebeurd niet op basis van uitgezonden landcode omdat apparaten deze niet uitzenden. De landcode is meestal in de hardware en soms de drivers ingesteld zodat de netwerkadapter weet welke kanalen hij mag gebruiken.

Kijk bijvoorbeeld naar de andere gedetecteerde netwerken in systeem informatie (hetzelfde scherm waarin jij die CA hebt gevonden) dan zul je zien dat bijna geen enkel netwerk een landcode erbij heeft staan. De HG zend ook geen landcode uit, de landselectie op de modempagina is puur om de kanalenlijst aan te passen.

Apple apparatuur doet deze "educated guess" elke keer als als het apparaat opnieuw aangezet wordt of als de netwerkkaart ingeschakeld wordt. Zelf heb ik dit probleem gehad met de Davolink van Tele2, de oplossing was simpel en zal voor de HG ook werken. Stel op de HG kanaal 13 in zet vervolgens op je Macbook wifi uit. Schakel wifi weer in terwijl je zorgt dat het signaal van de HG het sterkste is (maw houd je Macbook dicht bij de HG) en je zult zien dat je Macbook gewoon verbinding maakt en de landcode NL verschijnt bij systeeminformatie.

Je buren zullen hier waarschijnlijk geen last van hebben als ze geen Apple producten gebruiken omdat kanaalrestricties meestal hardwarematig bepaald zijn in andere netwerkkaarten op basis van de markt waar het apparaat verkocht gaat worden. Apple is de enige die universele netwerkadapters in hun producten stopt en gebruik maakt van een kanaalscan en op basis hiervan een educated guess maakt. Als het sterkste signaal niet op kanaal 12 of 13 wordt uitgezonden dan is die educated guess meestal conservatief en komt er meestal CA of VS te staan.

Apple Support Community is bezaaid met dit "probleem" en de hierboven aangedragen oplossing.
 
aus
Dank voor je reactie CnC.

Ik heb het nog even verder uitgezocht en volgens de 802.11d standaard (https://en.wikipedia.org/wiki/802.11d) wordt wel degelijk de landcode in een zogenaamd beacon frame meegestuurd.
Apple bepaalt het regulatory domain in ieder geval aan de hand van dit 11d beacon (zie ook http://jeff-with-a-g.blogspot.de/2012/04/5ghz-wifi-on-your-mac-got-you-down.html).Het is dus niet alleen een educated guess waarop Apple dit bepaalt.

Ik vermoed dat de HG655d de verkeerde landcode in dit beacon frame verstuurt; om zeker te zijn zal ik de low level netwerk data checken met een non-apple laptop.
 
aus
Mijn mac laat in de system.log iig zien dat dit door 802.11d wordt bepaalt:

Quote

kernel[0]: en0: 802.11d country code set to 'CA'
 
CnC

Quote

aus schreef:

Dank voor je reactie CnC.

Ik heb het nog even verder uitgezocht en volgens de 802.11d standaard (https://en.wikipedia.org/wiki/802.11d) wordt wel degelijk de landcode in een zogenaamd beacon frame meegestuurd.
Apple bepaalt het regulatory domain in ieder geval aan de hand van dit 11d beacon (zie ook http://jeff-with-a-g.blogspot.de/2012/04/5ghz-wifi-on-your-mac-got-you-down.html).Het is dus niet alleen een educated guess waarop Apple dit bepaalt.

Ik vermoed dat de HG655d de verkeerde landcode in dit beacon frame verstuurt; om zeker te zijn zal ik de low level netwerk data checken met een non-apple laptop.

Het klopt wat je zegt, alleen worden deze beacons nauwelijks verstuurd door de meeste apparatuur.

Wat jouw log eigenlijk zegt is: "Ik heb en0 (je wifi adapter) omgezet naar CA vanwege een 802.11d signaal"

Overigens is het kromme hieraan dat een beacon van een heel ander apparaat, bijv. die van je buren jouw en0 op CA kan zetten terwijl jij gewoon verbonden bent met de HG. Dit hoeft dat niets te zeggen over jouw HG want de landcode wordt niet per netwerk bepaald maar per netwerkkaart.

Werkte mijn trucje trouwens niet?
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'HG655D en standaard verkeerde landcode (CA = Canada) ook als Nederland (NL) is ingesteld', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Huawei HG655d WIFI bugs/troubleshoot topic Huawei configuratie en problemen : 27 16 mei 2020
Huawei hg655d als access point aansluiten achter fritzbox Huawei meer apparaten aansluiten : 7 14 mei 2019
Gratis af te halen: ADSL/VoIP modem Huawei HG655d (met root access) Vraag & Aanbod van tweedehands apparatuur : 1 19 dec 2018
IP camera EscamQD530 aan Huawei HG655d Huawei meer apparaten aansluiten : 3 23 aug 2018
HG655d icm Dymond wr03 repeater Huawei meer apparaten aansluiten : 2 03 nov 2017
Advertentie