obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Wat is er mogelijk met het modem en hoe doe je het? Hoe kom je in het configuratiescherm? Heeft deze router wireless? Waar vind je wat in de schermen? Kun je nog extra dingen instellen, bijv. via telnet? Zijn er problemen bekend met dit modem? en hoe los je ze op?
 Onderwerp afdrukken
ZyXEL Router en WAN instellingen
I R Baboon
Internet, telefonie en tv worden via VLAN netwerken aangeleverd in je huis.
Die moet je instellen in de WAN instellingen van de Zyxel.
Nu kan iedere provider afwijken wat normaal KPN levert over glasvezel.
De helpdesk zou je moeten kunnen zeggen welk VLAN id je moet hebben voor internet.
Sommige recentere glasvezelproviders gebruiken VLAN id 34 voor internet.
Probeer dat eens uit in de Zyxel.
KPN zelf werkt normaal met VLAN id 6 inclusief een wachtwoord.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
SKDJ
Ja precies.

En naast het VLan stonden er ook drie WAN interfaces ingesteld met encapsulatie protocollen. Ook 802.1x stond ingesteld, dat is voor een server die verifieert of het apparaatje zelf (de router) wel bij het Online netwerk hoort. En onder maintainance staan vervolgens ook nog de URL's ingesteld, ook met gebruikersnamen en eventueel wachtwoorden, waarmee de mensen van de andere kant ook in het modem kunnen en de boel van afstand kunnen beheren. Met nóg meer beheerrechten.

Gelukkig maar, want als we aan een VLAN ID genoeg hadden was niemand meer veilig geweest.
 
I R Baboon
Zo te lezen heb je een login nodig.
Dat kan dus alleen de helpdesk aanleveren.

Heb je geen enkele reactie gehad met alleen VLAN id 34?
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
SKDJ
Eerlijk gezegd heb ik het niet geprobeerd. Daarvoor moest mijn tele2 modem weer uit en ik wilde niks van de wedstrijden missen ;-). Waar zou ik dat VLan ID in moeten vullen? Moet ik dan aan de WAN kant een VLan aanmaken?
 
I R Baboon
De details van de WAN instellingen heb ik ook niet paraat.
Ik weet immers niet wat die zijn voor glasvezel.

Het idee is inderdaad een VLAN in te stellen op de WAN kant.
Als dat een IPoE verbinding is, zou je een WAN ip adres moeten krijgen.
Bij een PPPoE verbinding is een sowieso een wachtwoord nodig. Dat moet de helpdesk aanleveren.

Maar ik begrijp niet helemaal wat dit te maken heeft met je Tele2 verbinding?
Dat is via de telefoonlijn en dit is via glasvezel.
Een gescheiden infrastructuur.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
SKDJ
Heeft op zich ook weinig met elkaar te maken behalve dat ik de WAN kant van de Online router heb gedisabled om er een Gigabit router van te maken. Tijdens het experimenteren met de ZyXEL router heb ik geen internet op deze manier. Maar dat is allemaal niet echt een probleem. Het is meer zo dat ik weinig zin heb mezelf weer in die instabiele situatie te brengen als ik niet echt oplossingen voor handen heb. Zowel Canal Digitaal als Online hebben firmware op hun FTP sites staan maar beiden niet van deze router. Het zou erg handig zijn om tenminste de juiste firmware weer terug te kunnen zetten. Het heeft al erg veel tijd gekost, Online krijgt een flinke berg feedback, maar ik word niet betaald. Sterker nog: ik betaal er voor.
 
I R Baboon
Dan wachten wij af wat de helpdesk allemaal kan regelen voor je.
Ik hoop dat je er uit komt.

Als je de WAN instellingen weet, mag je dat hier neerzetten.
Dan kan iemand anders wellicht daarvan profiteren.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
SKDJ
Maandag dus gebeld. Helpdesk medewerker heeft alles heel nauwkeurig ingeklopt in het systeem en het probleem doorgezet naar de Backoffice met het verzoek om a.) contact met me op te nemen & b.) in ieder geval mij een link naar de firmware te geven omdat zij (de helpdesk) mij gevraagd hadden de fabrieksfirmware te laden waarna de WAN connectie niet meer werkte. Dat na die fabrieks firmwareupdate de wifikant nog steeds niet werkte. En dat het dus niet aan de firmware lag.

Vandaag nog maar eens gebeld en toen kreeg ik te horen dat het probleem opgelost was. De Backoffice had mijn netwerknaam (SSID) aangepast van afstand (wat dus onmogelijk waar kon zijn én geen oplossing van het probleem is) en de aangemaakte zaak afgesloten met de vermelding: opgelost!

Als ik dus niet gebeld had was ik ook niet meer gebeld of had er niemand iets gedaan.Wait

Ik heb de dame aan de telefoon die ik nu al meerdere malen gesproken had gevraagd, het relaas van haar collega van maandag nog eens nauwkeurig te lezen en toen zag ze natuurlijk dat de Backoffice helemaal niks opgelost kon hebben. Ondertussen heb ik even gecontroleerd of er toch tovenarij mogelijk was maar nee, mijn netwerknaam was helemaal nergens naar aangepast.

Daarop heeft de dame overlegd en nu is er een nieuw modem naar me op weg! Yeah!

Deel II

Toen heb ik gevraagd hoe het met mijn HD decoders er voor stond. Dat werd nagekeken én er ging gekeken worden of ik 'op de lijst stond'. Zij zag dat er ingetypt was dat mijn tweede Decoder niet meegekomen was én dat ik niet op de lijst was gezet.

Daarop heb ik uitgelegd dat het niet om de tweede decoder ging maar om allebei de decoders die niet meegestuurd waren. Dat heeft ze aangepast en ze heeft me op de lijst gezet! Veel dank aan de helpdesk dus! Thumbs UpMaar wat een kneuterbedrijf qua organisatie en my god wat een 'Backoffice' daar zitten dan de mensen die je moeten helpen als het moeilijker wordt. Whistl

Onderweg:
- 1 nieuwe router
- 2 HD TV Decoders

Ik zal de slotaflevering er ook nog bij zetten als het zover is.
 
SKDJ
Even een positief bericht als de factor geduld in acht word genomen:
Sinds een paar dagen waren er activiteiten waar te nemen via klachtenkompas. Vandaag leidde dat tot telefonisch contact op initiatief van Online. Het werd me duidelijk dat Klachtenkompas voor mij de beste plek was om schriftelijk te communiceren en ik werd dan ook behandeld alsof ik gewoon een mailtje had gestuurd.
Hoewel het allemaal lang duurt ben ik zowel de vorige keer door de helpdeskmedewerkers als dit keer door de behandelaar zeer vriendelijk en kordaat te woord gestaan. Het echte organisatorische probleem ligt volgens mij dan ook zoals zo vaak tegenwoordig bij de heren managers. En dan met name diegenen die onze bedrijven als monopolie huisjes behandelen.
We gaan er vooralsnog vanuit dat de problemen volgende week de wereld uit zijn en mijn voorgestelde oplossing ook als zodanig uitgevoerd zal worden. Besteedde telefoonkosten kan ik reclameren.
Zo ben ik ondanks de vertraging toch blij met Online. In de zeven moeilijke jaren bij Tele2 ben ik nog nooit in goede samenwerking en met vriendelijkheid en begrip tot een oplossing gekomen. Ik ben er dan ook nog nooit tot een oplossing gekomen.
Problemen zijn er om opgelost te worden. Als dat zo gaat is dat precies waarom ik terug ben gegaan naar Online.
 
SKDJ
Uhuh.....ik zit nog steeds te wachten. Inmiddels stapelen de klachten zich op bij klachtenkompas. Ik heb het TV programma Kassa geinformeerd.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'ZyXEL Router en WAN instellingen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Gezocht originele ophangbeugel Zyxel VMG8324-b10A Vraag & Aanbod van tweedehands apparatuur : 1 01 feb 2021
paar keer per dag wifi uitval met zyxel VMG8324-B10A modem Algemeen : 2 13 jan 2021
Zyxel VMG8825-T50 - VOIP Eigen modem configuratie en problemen : 7 10 dec 2020
ZyXel en Wifi zonder internet verb. WiFi : 3 15 nov 2020
Zyxel modem. Slechte wifi? WiFi : 1 06 okt 2020
Advertentie