obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Vermeld afstand tot telefooncentrale en post je ADSL statistieken. Configuratiescherm, Geavanceerd, Statistieken, ADSL statistieken.
 Onderwerp afdrukken
Verwarring over maximale (theoretische) downloadsnelheid.....
Downstream
Ik woon 2120 meter v/d centrale af.
Ik haal al jaren een constante downloadsnelheid van 1.1 Mbyte/s.
Dat is een mooie en realistische snelheid zover ik weet.
Ik heb het oude Wanadoo Family abo dat maximaal 20Mbit/s geeft. Het heeft nu waarschijnlijk een andere naam.

Afgelopen zaterdag heb ik een foldertje van Telfort een folder ontvangen waarin ze 80Mbit/s aanbieden omdat ze naar eigen zeggen recentelijk forse verbeteringen hebben aangebracht in het netwerk in mijn omgeving.

Ik heb vandaag de postcodecheck gedaan op de Online site en de resultaten zijn als volgt:
- Geen glasvezel.
- Wel 30, 40 en 50 Mbit/s

Online geeft aan dat 50Mbit/s de te verwachten snelheid is die wat lager uit kan vallen door diverse factoren. Dat begrijp ik. Maar ik denk dat het fair is aan te nemen dat de snelheid boven de 40Mbit/s uitkomt omdat ze anders niet het 50Mbit pakket aan zouden (mogen?) bieden.

Zowat iedere site, incl. deze, heeft jarenlang aangegeven dat het een technische onmogelijkheid is de volle 20Mbit/s of 2120 meter te halen. Ik heb vaker de postcode check gedaan bij Online en toen gaven ze altijd netjes aan dat ze mij alleen een 20Mbit/s aan kunnen bieden. Dat is nu blijkbaar anders....


Ok, mijn vragen:
a] Waarom haalt met mijn 20Mbit/s abo maar 11Mbit/s en geen 20Mbit/s? Ja, de afstand tot de centrale is nog steeds 2120 meter, maar ze bieden wel 50Mbit/s aan. (Telfort zelfs 80) En volgens mijn simpele logica moet mijn 20Mbit lijntje dan ook (bijna) 20Mbit/s kunnen leveren. Uiteraard aangenomen dat de server waarvan ik download die snelheid aankan. (Eweka)

b] Zijn hogere snelheden realistisch gezien het feit dat ik geen glasvezel heb?
 
I R Baboon
Eerst moet je weten wat mogelijk is op je adres:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/a...ommit=Zoek

Als in jouw buurt (zo is mijn vermoeden) een straatkast in omgebouwd door KPN, kan je daar op aangesloten worden in plaats van de nummercentrale.
Vandaar de hogere snelheden op VDSL2 basis.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
Downstream
Hi IRB,

Daar heb ik ook aan gedacht. Ik heb echter geen werkzaamheden gezien in mijn straat. Mogelijk een paar straten verder wel....
Wat voor soort werkzaamheden zijn het? Alleen een kastje of ook de straat helemaal open om kabels naar dat kastje te trekken?
Moet de postcodecheck dat kastje niet als centrale aangeven?

Het is me dan nog steeds niet duidelijk waarom ik op mijn oude snelheid blijf. Ik ben toch ook op dat VDSL kastje aangesloten?
Als 30Mbit en hoger voor VDSL staat bied Online alleen nog maar VDSL aan; want mijn 20Mbit abo is niet meer verkrijgbaar
Gewijzigd door Downstream op 19 oktober 2015, 15:12
 
I R Baboon
Als je die postcode check volgt uit die link eerder, zal je zien of zo een kastje bij jou in de buurt staat.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
Downstream
Sorry had dat linkje niet gezien...

Ik zie geen afstanden. Wel twee centrales. Ik neem aan 1 v/d twee het kastje is?
ADSL2+ 13Mbit --> klopt
VDSL2+ 100Mbit --> Lijkt ok omdat de meeste ISPs 80Mbit aanbieden. 1 ISP levert 100Mb maar geeft aan dat op mijn adres 80Mb het maximale is.

Duidelijk dus. Nu de moet ik de beste ISP zoeken. Erg jammer dat de prijs van Online vrij hoog is als je alle factoren meetelt (snelheid, zenderaanbod).
Ik heb Wanadoo/Orange/Online al 15+ jaar zonder enig probleem.
 
I R Baboon
Beide distributiepunten staan in je overzicht: de nummercentrale en de straatkast.
Dus zo te lezen kan je overgezet worden naar VDSL2 met bijbehorende hogere snelheden.
Je krijgt dan ook een nieuw modem. De Huawei is ongeschikt.
De lijn overzetten moet per hand gebeuren.
Nu weet je ook waarom je nu nog de oude snelheden hebt.
Want je bent nu nog steeds met de nummercentrale verbonden.
Die twee locaties staan los van elkaar. Althans voorlopig.

Je kan de afstanden van de straatkast en nummercentrale zien op breedbandwinkel.nl
Als je de postcode ingeeft, moet je met de muis op de snelheden in het overzicht gaan staan.
Dan zie je alle afstanden.

Als je meer snelheid wilt, moet je overstappen naar een andere provider.
Je kan dus maximaal 100 Mbit krijgen via die kast.
Online biedt die snelheden nog niet aan.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
Downstream
De afstand tot de straatkast is 361 meter.
Ik ben benieuwd hoe nauwkeurig dat is omdat de die site 2952 meter tot the centrale aangeeft. Andere sites geven 2120 meter aan. Een fors vershil dus.
Ik ga je er niet op vastpinnen hoor... maar wat is de maximale snelheid op 361 meter volgens jouw ervaring? Of VDSL2+ niet zo afstandsgevoelig?



Vraagje over TV. Wat is de kwaliteit van TV? Ik denk dan aan zaken als:
- Ruis.
- Blokkerig beeld.
- Bevriezen.
- Slechtere TV 'ontvangst' als ik volle snelheid aan het dowloaden ben. Of is de TV bandbreedte gereserveerd?

Discovery en National Geographic zijn met stip mijn favorite zenders. Helaas zijn ze niet in HD :-( Hopelijk komt dat nog... Is SD zo goed als je van SD mag verwachten.


Overigens niet niet netje svan Online om mij niet te informeren over de nieuwe snelheden. Mijn huidige pakket (Internet + Telefoon) Kost E29.50. Effectief 10Mbit. Hetzelfde 30mbot pakket kost 45 cent extra.
 
I R Baboon
Meestal komen die afstanden redelijk overeen.
Maar het zijn berekende afstanden. Het is niet zo dat iemand dat werkelijk is gaan nameten.

Je moet heel dicht in de buurt komen van 100 Mbit.
Ik verwacht niet zoveel afwijking.
Maar het is altijd afwachten wat je daadwerkelijk haalt.
Garanties kan niemand geven van te voren. Hangt allemaal af hoe goed je telefoonlijn is.

Ik heb geen TV via Online, dus ik heb geen eerste hand ervaringen.
De TV stream is altijd bruto. Dus je moet altijd de TV stream van je totale bandbreedte aftrekken.
Maar bij 50 of 100 Mbit valt dat niet meer in gewicht.
SD is ongeveer 4-5 Mbit. HD verhoogt dat tot ongeveer 8 Mbit.
Dus je merkt er niet meer veel van.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
Downstream
Heel erg bedankt voor je antwoorden IRB!
Ik ga misschien een nieuw draadje openen in het betreffende forum over ervaringen met TV kwaliteit.

In dit draadje wil ik nog een laatste vraag stellen.
Momenteel heb ik ADSL2+ Internet+Telefonie.

Voor de telefonie betaal ik e10.16 lijnhuur.
Ik krijg ook e10.16 korting. (Dat was een actie om klanten te behouden toen Online nogal achter liep met snelheden)

Kent VDSL2+ telefonie ook lijnhuur voor telefonie? Of is dat concept afgeshaft?
 
I R Baboon
Lijnhuur zit overal automatisch bij.
Jij hebt nog een abonnement uit de tijd dat de lijnhuur apart werd berekend.
Dat is al lang niet meer zo.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Verwarring over maximale (theoretische) downloadsnelheid.....', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Mijn maximale snelheid en uitleg lijnstatus Snelheid : 3 02 apr 2015
lage downloadsnelheid ADSL Extra via Online Algemeen : 4 02 mrt 2012
Is mijn downloadsnelheid goed? Snelheid : 9 07 mei 2010
LAGE DOWNLOADSNELHEID SPEEDTOUCH 706SW Algemeen : 5 11 aug 2009
ASDL EXTRA......toch een lage downloadsnelheid...toch?? Algemeen : 18 05 jan 2009
Advertentie